Bukefalos 28 år!

Häst som snubblar

Mirre

Trådstartare
För att hon helt enkelt inte ser sig för och inte lyfter på hovarna ordentligt. Det är en unghäst så konstigt är det ju inte att hon är lite snubblig och vinlig nu tills hon fått mer muskler och ork.

Men hur ska jag få henne att lyfta på benen bättre?
Hon slarvar över cavaletti bommar och river ner varenda bom:crazy:
I skogen stressar hon och försöker fuska genom att gå på sidan och rötter och så. :confused:
Är det bara att fortsätta traggla med skogen och cavaletti?

Jobbar nu på att bygga upp henne och få henne mer musklad och i bättre kondis. Men lite jobbigt är det när hon snubblar på sina egna ben:crazy: ;)

Så tips tack! Hur får jag henne mer kroppsmedveten och hur få henne att lyfta på hovarna när hon går, och inte bara stressa igenom allt och slarva med benen?
 
Sv: Häst som snubblar

min travare snubblade jämt när jag fick honom och det va i maj och i en månad så skritta jag varje dag i skogen o början så tänkte jag mest han ska gå över dom men han gjorde som din:p
Sen så sket jag i att tänka på att han ska gå på rötterna och lät honom gå lite som han ville o vips så gick han över dom där rötterna o lyfte på hovarna :) och i juni så sluta han att snubbla helt :D
 
Sv: Häst som snubblar

Annars kanske du kan leda henne i skogen tex. Så kanske hon tänker: kan hon kan jag! Eller det behöver juh inte bara vara i skogen!:p Så har jag gjort på min kille, men han gillar inte Sunkig terräng så jag drog på mig gummistövlarna o gick i den sunkiga terrängen med honom o nu bryr han sig inte ett dugg längre! :) Men han gillar det fortfarande inte men han tar sig igenom det! :) Lycka till med pållen din! :)
 
Sv: Häst som snubblar

:bow: tänkte hyra paddocken nån dag också så hon får knata
över bommar
 
Sv: Häst som snubblar

led henne över bommar ganska långsamt för då kan hon inte bara springa över dom utan måste kolla lita vart hon sätter fossingarna :)
 
Sv: Häst som snubblar

En häst som snubblar saknar ibland styrkan för att klara det du begär som ryttare...
Ut och skritta långa turer gärna i backar både på lång och kort tygel så stärker hästen sig coh du ska se att det gör skillnad på snubbligheten också...
Lycka till!
 
Sv: Häst som snubblar

att det är en unghäst (hon är väl 6 år dvs knappast unghäst) ser jag inte som anledningen, snarare då att hon inte är balanserad nog och att det blir värre under ryttare.

det är bara att träna balansen och koordinationen. Mycket skritt på lång tygel över både bommar, stock och sten.

att ryttaren är i balans och inte stör ytterligare är en viktig faktor i det hela, du får själv inte komma i obalans även om hon snubblar, gör du det så stärks hon inte lika effektivt i sin balans och sin muskulatur.
 
Sv: Häst som snubblar

Hej! Min snubblar allt som oftast, och det beror på att hon slänger fram sina bakben. Har inte kommit underfund med hur jag ska lyckas korta bakbensstegen på henne. Hon har stort övertramp. Kan det vara för stort???:crazy:
Avslappnad, lång, på tygeln, muskeltränad sen i våras, tur man har tålamod... Gått i skogen, kliva över grenar o cavaletti, mm mm
Men när min dotter rider henne, som är hälften så tung, och dubbelt så bra på att rida, så går hon rent.:smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 692
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 071
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp