Bukefalos 28 år!

häst som stannar vid ledning..

T

toftb

Har en häst som jag behöver lite hjälp med . Han är jätte snäll när man står stilla och jag nästan ta en presening över huvet på han. Flyttar jätte lätt för tryck åt alla håll.. Men när man ska leda han och ställer sig bredvid han och ska börja gå så stannar han väldigt ofta, detta gäller mest i paddocken .
Ibland går han med och är hur duktigt som helst, han går ut och in från hagen hur duktigt som helst och även runt om stallet, men när man går längre ifrån stallet och hagen stannar han också.

Om man viftar lite med grimskaftet eller smackar på han börjar han bara backa jätte häftigt, eller flyttar baken och håller framdelen/huvet mot mig.
Om man går framför han några meter och ställer sig mot han och "kallar" på han kommer han. Men det är just när han ska gå bredvid mig, jag vill ju att han ska gå vid axlen. Samma sak händer om jag smackar på han när jag går så är det som en spärr kommer upp och han stannar.

Jag rider inte honom nu eftersom att jag har samma problem då. Han stannar och vägrar gå, både i paddocken och ute... så nu börjar jag från grunden, och kommer inte rida fören allt går bra från marken. Sen så är det inte bara att han stannar när man rider, det känns även som man har en handbroms i när man travar och galopperar... Udda tillfällen man kan känna hur bromsen släpper.

Han går inte heller att longera eller föra runt en som en cirkel då han för huvet och framkroppen mot en, och om man går runt han så fortsätter han med att följa mig med huvet. Går inte att komma åt han bak.. Han bara kör runt rumpan. förmodligen är det jag som inte förstår hans kroppsspråk eller gör något själv...

Vad skulle ni göra i en sån här situation? Behöver hjälp och massor med tips ..
 
Sv: häst som stannar vid ledning..

Ett sätt som jag har lärt mig om hästar inte vill gå fram, är att flytta hästen i sidleds. Alltså ställa sig vid sidan och flytta på rumpan och sen framåt. Det brukar gå!
 
Sv: häst som stannar vid ledning..

Jag tror att det är du som signalerar saker med din kropp som du inte är medveten om själv.

Utan att ha sett er gissar jag att hästen känner sig lite trängd med dig vid sin sida?
Eller så är han inte tillräckligt trygg i omgivningen och med dig för att "våga" gå så långt fram.

Om du ska lära dig hur du påverkar honom med ditt kroppsspråk behöver du live-hjälp, hitta en bra NH-tränare som kan visa och förklara för dig vad du gör med din kropp, när han inte gör som du vill.

Lycka till!
 
Sv: häst som stannar vid ledning..

Jag tror att ditt problem är din placering. Testa att placera dig längre bak. Vid longering ställer du dig i linje med hästens bog och använder dig av en longpisk för att rama in hästen och visa den vägen. Jag är jättefålig på att förklara men jag tror helt enkelt inte att din häst förstår vad du vill.
 
Sv: häst som stannar vid ledning..

skuggi: ja du kan ha rätt , man försöker ju tänka så mycket som möjligt på allt man håller på med, men det är alltid något man missar. Jag ska nog försöka få ut en vän som är duktig på NH och hjälpa mig. Så får vi se hur det går, han är annars en så fin häst .. men tack så får vi e hur det går ! :D
oxo: ja , men när jag ska longera så står jag vi bogen men han snurrar lixom runt .. men ja jag ska försöka få ute en vän som ska hjälpa mig så får vi se hur det går ;)
Koltinna: Man kan flytta rumpan åt alla håll, jag kan tom ställa mig bakom han och trycka framåt på rumpan så går han frammåt , jag kan stå framför och kalla på han och han kommer . men just när man står brevid han ..

tack , får se hur det går . så länge får vi fortsätta med det lite enklare som vi klarar :)
 
Sv: häst som stannar vid ledning..

Om hästen kommer in med huvudet och ut med rumpan när du försöker få honom på en volt runt dig är det för att han tycker att du ber honom flytta rumpan. Troligen för att du tittar på den eller riktar en pisk mot den.

Börja med att backa ut hästen så den står en bit ifrån dig, sträck ut tex vänster hand som håller i linan rakt ut åt vänster. Låt linan vara så kort att hästen känner vartåt du "drar" huvudet åt det hållet.
Titta själv åt vänster och INTE på hästen.

Stå så och låt hästen fundera lite på vad du kan mena.

Om han ändå inte följer linan åt vänster så tar du pisken med en mjuk rörelse och touchar till honom på halsen, typ att du knuffar till framdelen åt det håll du vill.
Så snart hästen gör en antydan att gå åt rätt håll, sluta helt och beröm.
Kommer han in och tränger sig på dig är han säkert lite osäker på om han törs försöka, toucha bara då mjukt och bestämt på bogen och visa att du inte menade att han skulle komma in till dig.

Detta förutsätter att du kan backa hästen från avstånd, har du testat det?
Förutsätter också att han inte är rädd för pisken och att han inte skulle tolka det som en bestraffning och du touchar honom. Då får du börja med att förklara det för honom först. Pisken ska vara din förlängda arm och inget bestraffningsredskap.

Tja, som sagt, tror du får bättre och mer effektiv hjälp live. Lycka till!
 
Sv: häst som stannar vid ledning..

Har du testat att tömköra? Både häst och människa lär sig väldigt mycket på de, och dom flesta hästarna tycker att de är kul också :)
 
Sv: häst som stannar vid ledning..

Jag tror att det främst är din placering som är fel. I longeringssituationen måste du placera dig så att du driver bakifrån. Be någon visade dig hur man gör.

Sedan tror jag både ledningsproblemet och longeringsproblemet kommer att lösa sig när han och du lär er att drivningen kommer bakifrån.
Det är ren grundutbildning som blivit missad.
 
Sv: häst som stannar vid ledning..

Nej de var till Toftb, de var ju h*n som startade tråden och ville ha inspiration ;)

Svara direkt till den du menar genom att trycka på rätt knapp,
du ser vem du svarat till i högra hörnet.
För att undvika missförstånd och förvirring :)


För övrigt så ska jag ta hjälp av den här tråden också,
då min ena islandshäst också gärna stannar vid ledning.

Det känns som att han gör det på rent 'tjurighet',
ungefär som 'du ska inte tro att du kan komma här o bestämma vart jag ska'

Ibland funkar det bra att flytta bakdelen på honom, lägga volt/ byta håll, eller backa nåt steg, men sedan så är det stop igen och ibland är det som om hovarna växt fast.. :grin:

Det kan mycket väl tänkas att det är mitt kroppsspråk, men jag försöker vara noga med att gå rakt och 'stolt' och titta dit jag ska, samt att hans bog aldrig får passera min höft ungefär.

Jag tror inte heller han känner sig otrygg med mig, eller jag hoppas inte det,
då jag ägt honom över ett år.
 
Sv: häst som stannar vid ledning..

Jag hade ett liknande problem med min häst innan. Han ville inte gå från hagen. Hela vägen från längst bort i hagen gick fint, men när vi var framme vid grinden var de tvärstopp och förökte jag komma lite bakom för att driva på så backade han. Jag gick i "rätt" position, eftersom han börjar gå när man är där, och sen så går jag bara kvar där.

Jag fick tipset att ha med mig ett lite längre spö, så att du kan stå i vid huvudet/bogen och vifta vid baken. Jag hade med mig spöt en gång, viftade lite direkt i början när han inte ville gå. Bara vifta ett par decimeter från baken. Om de inte funkar kan du peta lite på baken.
För mig funkade de direkt och sen har de faktiskt inte varit några problem. Klart han stannar ibland, men de är inte alls ofta och då räcker de att jag snackar lite.

Kan ju säg att innan så kunde vi stå vid grinden i en kvart och försöka få ut honom. Vi har testat att backa, göra volter och flytta och massa sånt. De gick ju tillslut, men de var en ständig kamp. Tänk va lite viftande kan göra ;)

Lycka till!
 
Sv: häst som stannar vid ledning..

Känner igen mig, tycker du ska testa att vifta med ett spö.
Jag hade ändå varit medryttare på min häst i 2 år. Detta började för att han inte ville gå ifrån de andra i hagen. För det var bara när de andra stod kvar och han var tvungen att gå ifrån dem som han krånglade.
 
Sv: häst som stannar vid ledning..

Tanken har faktiskt slagit mig,
ska nog ta o testa!

För som sagt så är han också en som stannar när han måste gå själv alt gå ifrån de andra, och då växer han verkligen fast i backen.

Frågan är bara om han ens går att få tag i när han ser att jag kommer med spöet då jag ska hämta honom...
 
Sv: häst som stannar vid ledning..

Lösningen beror kanske på orsaken till att hästen stannar.
Min unghäst var ganska "seg" att leda, som om han liksom inte "hakade på" så bra. Fick då rådet av vår tränare att göra detta.

Först och främst bara gå bestämt och med energi framåt, ha ett långt rep som jag kan låta glida ut om han segar efter, alltså så han får ett konstant tryck i nacken som ber honom gå fram, men inte så mycket att han börjar trycka emot. Med ett längre rep så kan jag ändå knalla på i den takt jag tänkt. Risken är ju annars att man blir stående still och bara drar i dem.

Hur som helst så skulle jag knalla på, och sedan ta min carrotstick, som är en pinne med ett längre snöre i änden, och liksom svänga ut med i en båge så han fick en liten touch bak i rumpan. Om han fick räcerfart då skulle jag bara låta honom spralla på, det var ju fart jag ville ha liksom.
Efter ett par gånger fattade han, att om han inte följer trycket i nacken så kommer ett snöre och petar honom i baken, och sedan dess följer han kanonfint :idea:

Men i vårat fall handlade det nog om att lära sig vad trycket i nacken betyder helt enkelt.

Vägrar hästen bli fångad eller följa just ur hagen kanske man ska fundera på vad man gör med hästen när man tagit ut den. Den kanske alltid tycker att det blir aaaaastrist och jobbigt när man följt matte ur hagen, så då vill den inte det. Då får man bli roligare istället.
 
Sv: häst som stannar vid ledning..

Är hästen undersökt för eventuella problem? Tänkte ifall ngt smärta eller obehag kunde ha med beteendet att göra :/
 
Sv: häst som stannar vid ledning..

-kl-

Nu har jag iaf anmält mig till en grundkurs i NH,
upplyste kvinnan som håller i kursen om att jag bla har problem med att
få hästen att gå vid ledning ensam och tex ut ur hagen.

'Ska bli intressant att se vad det är för filur' :p
sa hon, när hon frågat om jag testat att flytta honom sidledes och jag sa att det brukar jag göra och att det bara funkar ibland.

Ska bli jätteintressant med en tvådagarskurs, och förhoppningsvis får vi bra hjälp också!

Tänkte passa på att köpa en ny repgrimma av bättre, mer passande modell och ett bättre rep med lite tyngd i också.
 
Sv: häst som stannar vid ledning..

Först och främst bara gå bestämt och med energi framåt, ha ett långt rep som jag kan låta glida ut om han segar efter, alltså så han får ett konstant tryck i nacken som ber honom gå fram, men inte så mycket att han börjar trycka emot. Med ett längre rep så kan jag ändå knalla på i den takt jag tänkt. Risken är ju annars att man blir stående still och bara drar i dem.

Mitt rep är ett sånt där rep med en läderflärp längst ut, det är nog 3,5m tror jag, och det brukar inte spela någon roll om jag har det, eller ett kortare grimskaft, han gör lika ändå när han får för sig att tjura ihop så där och stanna hela tiden.
 
Sv: häst som stannar vid ledning..

Vägrar hästen bli fångad eller följa just ur hagen kanske man ska fundera på vad man gör med hästen när man tagit ut den. Den kanske alltid tycker att det blir aaaaastrist och jobbigt när man följt matte ur hagen, så då vill den inte det. Då får man bli roligare istället.

Han är inte alls svår att fånga, han kommer gärna fram lite blygt en stund efter de andra och kelar lite, det svåra är när det känns som han blir jättesur över att ifrån de andra (och maten) och 'växer fast'.

Astrist och jobbigt vet jag inte, jag brukar ta ut honom ibland bara för att ta in i stallet, pyssla lite och ge morot eller dyl typ.
Bara ha det mysigt och släppa ut igen utan att vi promenerat eller så,
för i dagsläget rider jag ju inte, eftersom jag inte är tillräckligt pigg.

Tips på hur man 'blir roligare'? :confused:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
833
Senast: Lutten
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 096
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 516
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp