Bukefalos 28 år!

Häst som stannar!!

B

bidevind

Hej!

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med min häst. Hon är världens underbasraste och snällaste i all hantering. INga problem att rida ute med sällskap men när vi rider ensamma så vägrar hon att lämna gården. Ett tag tog jag strid med henne men det hjälpte inte utan nu tjatar jag inte längre utan går iväg vilket inte vart ngr problem. Har sedan hoppat upp efter ca 100 m och så har vi kommit iväg och det har aldrig vart ngr problem på hemvägen. Hon har nu börjat vägra att gå på hemvägen också. Förut trodde jag hon var rädd men det visar hon inga tecken på. I paddocken har hon alltid gått jättebra men sista veckan har hon börjat frysa fast där också....Hon är som döv det går inte att få henne åt ngt håll. Jag har backat med henne för att komma framåt och det gick bra i början men nu vägrar hon göra det också.

Nu har jag tänkt att okej då skiter vi i detta och så har jag övat markövningar dvs förflyttningar och andra ledarskapsövnningar, tror ni detta hjälper mig? Kan det vara så att min häst är uttråkad?? Har ni ngr tips att ge mig, längtar efter min gamla häst..
 
Sv: Häst som stannar!!

Hm, min gör likadant ibland om det handlar om att hon tycker att vi gör för jäkla tråkiga saker tillsammans och om hon hellre skulle vara kvar med flocken hemma. Det brukar lösa sig genom att jag dels löser situationen tillfälligt (genom att mana på genom att dutta lite på baken med spö, backa henne om hon för dagen tycker att backning är en bra idé eller hoppa av och leda, som du gjort). Sen försöker jag både se till att vi har roligt tillsammans men att också ställa krav. Jag hamnar lätt i att jag tycker att det är mysigt att bara trulsa omkring i skogen rätt kravlöst, det tycker jag själv är skönt, men det gör inte hon. Hon vill faktiskt aktiveras, lösa problem, ta tag i saker och ting när vi är ute. Så jag försöker att göra det genom att kräva mer i ridningen.

Så svaret på din fråga är: ja, vem vet, hon kanske är uttråkad!
Markövningar är alltid bra, men en del i horsemanshipen tycker jag sitter i vad man gör tillsammans också, från hästryggen. Se till att variera mer kanske, jag brukar ta promenader, löslongera, tänkte börja tömköra så småningom.
 
Sv: Häst som stannar!!

Kan hästen ha ngn låsning, den kanske får ont helt plötsligt!

Annars, förbered dej på en lång dag, vänta ut hästen! När den stannar, sitt bara lugnt och vänta! Dom små liven brukar tröttna efter ett tag, eller ngr timmar! Beröm när den väl går, upprepa vid behov! Lycka till!
 
Sv: Häst som stannar!!

Nej hon stannar inte när jag longerar, idag löslongerade jag henne och det fung bra.
 
Sv: Häst som stannar!!

Mitt sto har gjort precis likadant som ditt. Det började ca 1 år efter att jag köpt henne, hon stannade både när vi red ut och på ridbanan helt utan förvarning. Jag lät en vet. gå igenom henne från topp till tå utan att vi hittade något - jag drog slutsatsen att det var hennes sätt att testa mig. Jag vägrade att hoppa av och leda henne när hon stannade, jag satt helt enkelt och väntade ut henne och försökte sedan genom att gå zicksack framåt lura henne att röra sig åt rätt håll, hon är ett sto ut i hovspetsarna så att använda spö på henne är helt otänkbart man får försöka överlista henne. Efter ca 1år upphörde hon helt med att stanna och frysa fast i marken och sedan dess har det fungerat bra.
 
Sv: Häst som stannar!!

Jag tror inte hon har ont. Jag antar som ngn av er skrev att hon testar mig. Hon har haft sådana tricks för sig tidigare som slutat lika plötsligt som det började t.ex att hon vägrade öppna munnen när jag tränsade för ngt år sedan. När jag hade haft 2 st ute och kikat på hennes tänder vilket inte var ngt fel på så gapade hon stort varje gång jag tränsade....Ett tag skulle hon inte lyfta sina hovar fast det aldrig vart ngt problem tidigare. Jag antar att detta är väl bara att behålla lugnet och vänta ut henne men man undrar ju hur länge detta ska hålla på......och man gör allt för att få ordning på det hela.
 
Sv: Häst som stannar!!

Jag hade samma problem med en häst förut som gjorde det för att testa, vilket löstes genom att jag tvingade honom att gå runt, runt på en riktigt snäv volt så fort han stannade. Efter några varv gjorde jag halt och bad honom gå framåt igen. Stod han kvar fick han snurra ännu några varv, gick han framåt fick han massor av beröm och eftergift.

Nackdelen är väl att så små volter bör slita en del på benen, men å andra sidan brukar man inte behöva göra det många gånger innan hästen tröttnat och insett att det nog ändå är roligare att gå framåt.

Att vänta ut dem kan fungera på vissa, men inte alla - när jag försökte den taktiken på ett envist kallblodssto blev vi stående på samma fläck i över fyra timmar innan jag gav upp...
 
Sv: Häst som stannar!!

Välkommen i klubben!

Min vägrar gå från stallbacken, och sedan stannar han utanför en av hagarna som vi går förbi, och sedan bakom grannstallet.

Jag har löst det genom att gå med honom förbi alltihop (han stannar då också men går vid tryck i nacken)

Igår när jag satt upp kom han på efter några meter att han inte skulle gå men då bestämde jag mig för att inte bli nervös av hans beteende (grejen är att han ofta tar till det här knepet där det inte är så lämpligt, tex så kan han backa ut på cykelbanan när det kommer folk) utan jag satt o skänklade och duttade med spöet på baken tills han gick framåt. Och han blir skitsur, slår med bakbenet mot spöet och så, men hur högt han sparkar har tydligen relation till hur hårt jag slår med spöet.

Detta är vad som fungerat för mig hittills.
Jag har försökt backa och snurra, backningen fungerar inte så bra. Han skulle nog kunna backa i flera km och det har hänt att vi backat in i stängel och grejer så han borde ju ha lärt sig, men icke.
Och när jag snurrade nöp jag honom i mungipan med bettet (hela bettet åker ju igenom munnen på honom eftersom han inte ger efter utan drar emot) så det känns inte heller riktigt bra.

Det finns säkert olika sätt som fungerar olika bra på olika hästar.
Vänta ut honom kan jag säkert göra om situationen händer ute i skogen någonstans. Hemma på stallplanen är det bara att glömma, för han är rätt nöjd med att bara stå där och titta rakt fram och tänka på ingenting...
 
Sv: Häst som stannar!!

med tanke på lite olika svar här så tänker jag också såhär: visst måste väl poängen för dig vara att förstå varför hon gör som hon gör? en häst testar ju inte för själva testandets skull tänker jag. en sak är ju att lösa situationen kortsiktigt, och en annan sak att jobba på det långsiktigt (annars hon kanske om något halvår kommer på att hon absolut inte ska gå ur boxen, eller något annat påhittigt).
 
Sv: Häst som stannar!!

danilo: Håller med dig. Jag tror inte hon testar för att hon tycker det är kul, det måste finnas ngn orsak till detta men vad. Plöjer nu allt jag kommer över om hästpsykologi. Jag jobbar nu med markarbete och förflyttningar för att kunna vinna hennes förstroende, jag hoppas på att det hjälper.
 
Sv: Häst som stannar!!

Det har inte hänt något då som gör att hon blir så här?

Jag har själv en likadan fröken, och eftersom jag står i begrepp att flytta dem till bete så väntar jag mig att få det jobbigt ett tag framöver.
Hon blir så stressad av förändringar att hon kan bli blockerad. Och då fungerar det absolut inte att rida ut ensam. Då går det bakåt, och när hon upptäcker att det inte fungerar så går det uppåt tyvärr. (Vilket jag är rädd för så det blir inte så lyckat) I början var jag helt knäckt, även om jag visste att hon var lite 'speciell', men nu känner vi varann så bra så att jag har lärt mig att när det är något som förändras för henne så blir det så jobbigt att hon låser sig.
Men när hon höll på som värst så jobbade jag mest från marken och red ut i sällskap.

Hon är inte en liknande typ och något har hänt? Du kanske inte ens har märkt något men det kan ändå hända saker som är osynliga för oss människor?
 
Sv: Häst som stannar!!

Känner igen mig!! Min är en riktig surmärr när hon sätter den sidan till. Ser att detta har kommit nu under våren och jag kan trösta dig med att vi har just kommit ur vår period av trots.

Jag kopplade min hästs idéer till att brunsten satte igång och att hon var väldigt påverkad av pälsfällning. Dessutom har vi mycket älgar i skogen och jag funderade om de kanske också brunstade och lämnade "läskiga" dofter efter sig. Jag löste det genom att ta mig ur situationerna genom att backa, det går nästan alltid även om det kan kännas obehagligt, men jag försökte också undvika situationer där jag visste jag skulle få problem. Höll i sig i ett par veckor och nu är hon som vanligt igen. Brunsten har stabiliserat sig och jag köpte en fårskinnsvojlock vilken gjorde att hon inte längre hatar sadeln.

Så ha tålamod, undvik att hamna i en kamp, sätter hon sig trots allt emot - se till att du överlistar henne VARJE gång.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 522
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
837
Senast: Lutten
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 069
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp