Bukefalos 28 år!

Häst som sticker

L

lie

Jag har en 3 årig valack som jag haft i ca 4 månader. När man kör honom så travar han på i lugnt och fint tempo, från att nästa sekund köra ner huvudet och försöka sticka iväg. Det går bra att köra honom med check. Men eftersom han har skenat en gång för nån månad sedan så har han haft check på sig den senaste tiden..Under den här tiden så har han skött sig bra. Så sist tänkte jag att jag skulle ta bort checken. För jag kan ju inte sitta och köra han med det hela livet..
Kommer ner på rundbanan och efter ett par hundra meter, kör han ner huvudet och sticker iväg. Som tur är så hann jag styra in han mot en massa träd, och fick stopp på honom. Men hade jag inte lyckats med det så hade han skenat iväg..För när han drar iväg så där så blir han så in i helsike stark, annars är han lugn..
Han är inte het att köra utan bara väldigt tittig för allting.. Hade ni satt på honom något skarpare bett eller hade ni kört med check?
tacksam för svar
 
Sv: Häst som sticker

Du kan använda dig utav tungband för han kan slänga tungan över bettet, då gör det också ont när du tar i mun för att hålla igen. Cresendobett är bra.
 
Sv: Häst som sticker

Du kan använda dig utav tungband för han kan slänga tungan över bettet, då gör det också ont när du tar i mun för att hålla igen. Cresendobett är bra.

Tänk om det är en sån som rusar när det gör ont då???
 
Sv: Häst som sticker

som ghost säger kan hästen ha ont.

visst kan du byta bett osv och testa men detät int alla det biter på ;)
 
Sv: Häst som sticker

Först skulle du ha kollat upp hästen på klinik för han kan mycket väl ha ont någonstans.
Hittar ni inget fel så tungband eller bettlyftare och spärrgrimma är vad jag skulle provat. Skarpare bett är oftast ingen lösning.
 
Sv: Häst som sticker

Tryckvagnen lär såna dårar fort. Jag förbereder tryckvagnen med tungt tryck. I samma ögonblick pållen drar sätter jag på trycket :devil:. I samma stund pålle släpper bettet så släpper jag trycket. De lär sig fort utan att man måste göra dem illa i munnen.

En häst behöver 4 stödhjul. Önskvärt är 2 framben och två bakben.
Hästar som sticker har dock andra stödpunkter, 2 framben och två mungipor.
Öka medvetandet om dens bakben med tex vikter på bakbenen, knåda bakbenen och klappa på dem så ofta du kan.
 
Sv: Häst som sticker

Tryckvagnen lär såna dårar fort. Jag förbereder tryckvagnen med tungt tryck. I samma ögonblick pållen drar sätter jag på trycket :devil:. I samma stund pålle släpper bettet så släpper jag trycket. De lär sig fort utan att man måste göra dem illa i munnen.

Men kan dom inte bli rädda för att ta i sen då?
Att dom kopplar "springa fort" till att det blir tungt och jobbigt?
Annars tyckte jag att det lät som ett intressant sätt, som bonus så får munnen vara ifred.
 
Sv: Häst som sticker

vilken tu du har då. ja låste tom hjulen en gång då min häststack och hon skenade med fullttryckt o låsta hjul likfort som utan haha:angel:
 
Sv: Häst som sticker

Jag ser inte problemet. Han är snäll nu han har käk och dum utan. kör med käk.Sen kan du ju testa med tex. länga ett hål i månaden och se vad som händer. Lycka till och hålli tömmarna!
 
Sv: Häst som sticker

Hästar som är så dumma slaktar jag. Jag är gammal och lat och tar mig bara an dårar till en viss gräns.
 
Sv: Häst som sticker

haha okej. själv er jag sällan upp ser det som ett stort misslyckande. vist det finns ju gränser men...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som sticker

Hästar som är så dumma slaktar jag. Jag är gammal och lat och tar mig bara an dårar till en viss gräns.

Jag håller helt med om din filosofi. Det finns så oerhört många andra hästar som man kan lägga ner tid och energi på, så varför hålla på med en häst som i slutändan kanske är livsfarlig?!
 
Sv: Häst som sticker

Jag håller helt med om din filosofi. Det finns så oerhört många andra hästar som man kan lägga ner tid och energi på, så varför hålla på med en häst som i slutändan kanske är livsfarlig?!

ja fast min häst är inte livsfarlig :rofl: farlig men inte så det är med livet som insats hahaha
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: mily
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 426
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 461
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp