Häst som vägrar foder med mineral

QueenLilith

Trådstartare
Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och hon VÄGRAR äta maten om jag blander i Zink tillskottet. Vill inte ens peta i maten. (Va tvungen att beställa för minimum värde, så nu har jag hur mycket mineraler som helst). Testade ta maten utan tillskottet och då äter hon upp allt. Försökte mixa i morötter och äpplen, även då vägrade hon. Det verkar vara doften som gör hon inte vill käka det :confused:

Vad fan gör man då? Finns där något foder eller annat som döljer lukten och som är smakligt? Om andra har upplevd detta. Testade ge mixet till en stallkompis häst och han käkade det glatt. Min häst vänder bort huvudet som vore det äckligast i världen :idea:

hon får sin mat blöt (Eqvital) med torkade morötter som är uppblötta.
 
Äpplejuice eller något?

De flytande NAF jag har haft luktar rätt mycket med och hästarna älskar dem, men det har ju varit för andra anledningar än just att bara göra det smakligt. Har haft Oestress och Easy Breathing.
 
På min häst funkar det med lusern men inte med betfor. Tror att det söta skär sig på nåt vis. Så testa annat foder?
 
På min häst funkar det med lusern men inte med betfor. Tror att det söta skär sig på nåt vis. Så testa annat foder?
Kanske värt att testa med lucern, fick även tips av en kompis att ta ner dosen rejält och då öka på ju mer som. Så jag typ kan dölja det i maten.

Hon får anisfrö/lakritsrot och fänkål i fodret, det käkar hon glatt. Hon verkar verkligen reagerar på lukt.
 
Äpplejuice eller något?

De flytande NAF jag har haft luktar rätt mycket med och hästarna älskar dem, men det har ju varit för andra anledningar än just att bara göra det smakligt. Har haft Oestress och Easy Breathing.
Ja jag ger henne örter för luftvägarna, då dom va lite sämre då hon kom- dom käkar hon glatt. Hon fick även Oestress i början, märkte dock inte någon skillnad alls (hon är inte jobbig i brunst). Men det käkade hon gärna också
 
Har du testat att smyga i 1/10 av dosen hon "ska ha"? (edit: såg att du nog inte gjort det ännu) Har haft flera ston som behandlar maten som råttgift om man inte fis-smyger in nya saker i den. Det brukar funka för mig i alla fall. Vi ger Immulix till stona efter fölning och en av dem vi haft var så kinkig att jag fick börja med 1 krm per måltid 2 ggr om dagen, när den dosen hon skulle ha var 2 dl dagligen :cautious:
 
Zinkproteinatet kan smaka rätt räligt, du kan också testa byta sort. Testa om Trikems blir ratad på samma sätt.
 
Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och hon VÄGRAR äta maten om jag blander i Zink tillskottet. Vill inte ens peta i maten. (Va tvungen att beställa för minimum värde, så nu har jag hur mycket mineraler som helst). Testade ta maten utan tillskottet och då äter hon upp allt. Försökte mixa i morötter och äpplen, även då vägrade hon. Det verkar vara doften som gör hon inte vill käka det :confused:

Vad fan gör man då? Finns där något foder eller annat som döljer lukten och som är smakligt? Om andra har upplevd detta. Testade ge mixet till en stallkompis häst och han käkade det glatt. Min häst vänder bort huvudet som vore det äckligast i världen :idea:

hon får sin mat blöt (Eqvital) med torkade morötter som är uppblötta.
Ja, jösses vet inte allt jag försökt med! Till slut fick jag lösa upp mineralerna med lite melassvatten, o sen dra upp i spruta o ge i munnen.
 
Ja, jösses vet inte allt jag försökt med! Till slut fick jag lösa upp mineralerna med lite melassvatten, o sen dra upp i spruta o ge i munnen.
Jeeepp. Det funkade bra med allt, tills sommarbete. Nu känner jag bara- ORKAR INTE MER. HÄSTJÄVEL ÄT DIN MAT! :meh: :rofl:

Idag sprutade jag in mineralerna i munnen på henne. Har verkligen försökt allt, men inget som funkar nu på sommaren-. Dom andra hästarna i stallet äter gärna hennes mat. Har försökt med torkade morötter som är blöta i vatten, men inget funkar. Hon vägrar äta sin mat blöt nu på sommaren, det skall vara torrt :banghead:
Jag ger väldigt lite mat, verkligen bara för mineralerna, hon får två näver av equivital med lite linfrökaka.

Är ju så mycket pengar man slösar bort på att försöka fixa en måltid som slinker ner.

Fick tips on bockhornsklöver som skall vara appetite-väckande, det funkade i våras, men nu rör hon det inte.

Så det får blir spruta mineraler med melass vatten nu för matte har tröttnat.
 
Jeeepp. Det funkade bra med allt, tills sommarbete. Nu känner jag bara- ORKAR INTE MER. HÄSTJÄVEL ÄT DIN MAT! :meh: :rofl:

Idag sprutade jag in mineralerna i munnen på henne. Har verkligen försökt allt, men inget som funkar nu på sommaren-. Dom andra hästarna i stallet äter gärna hennes mat. Har försökt med torkade morötter som är blöta i vatten, men inget funkar. Hon vägrar äta sin mat blöt nu på sommaren, det skall vara torrt :banghead:
Jag ger väldigt lite mat, verkligen bara för mineralerna, hon får två näver av equivital med lite linfrökaka.

Är ju så mycket pengar man slösar bort på att försöka fixa en måltid som slinker ner.

Fick tips on bockhornsklöver som skall vara appetite-väckande, det funkade i våras, men nu rör hon det inte.

Så det får blir spruta mineraler med melass vatten nu för matte har tröttnat.
Har du testat Agrobs zinkpellets? Det är gräspellets med zink tillsatt.
 
Min häst vägrade allt med pulver i i somras, och han bestämde sig för att mineraler också var pulver. Men det visade sig att mash var så oemotståndligt att alla typer av pulver slank ner ihop med det. Jag körde Kraffts, det behövdes bara några deciliter.
 
Snabb fråga, är det endast 12g zink per kilo på dessa? Eller läser jag fel?

12 gram är ändå en del. Ofta är det ju bara runt 100-200mg som behöver tillsättas.

För de som inte har något emot att väga pulver och vill göra exakta foderstater så är det mest ekonomiska att köpa zinkproteinat, ex från Forageplus. Men Brexit och sånt, priserna gick upp en hel del.
 
Prova blanda i mash. När jag körde med forage plus till en kinkmaja funkade det finfint att blanda i GGs betfibermash.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 081
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer. Han behöver...
2
Svar
20
· Visningar
4 844
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 029
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp