Bukefalos 28 år!

Häst sparkar i galoppfattning

Sv: Häst sparkar i galoppfattning

Det kan ju vara så enkelt att hon behöver en paus från ridningen någon vecka eller två... Visst kan det vara sjukdomsrelaterat också, det är ju ändå en äldre madam. Men har hon satts igång och tränats så pass att hon ska börja bära sig i galopp så kanske hon behöver få en minisemester? En äldre häst som är stel och kanske lite öm... har hon dessutom haft en problembeteende sedan tidigare så tar hon såklar till det även denna gång.

Galoppfattning görs med fördel enbart för säte, särskilt på griniga märrar (och även känsliga valacker som inte läst fackboken och förstått att de ska vara lugna och lätthanterliga). :) Oavsett är det väl jättebra att du hör med ägaren så får denne ta beslut om hur ni ska fortsätta.
 
Sv: Häst sparkar i galoppfattning

Är lite nyfiken med detta med problem i SI-leden. Får dom hästarna problem i fattningarn även på lina? Eller är det helt relaterat till arbete under ryttare med sadel på?

Jag tänker såhär - sätter man upp en ryttare på ryggen begränsar man hästens vanliga rörelsemönster, den kan inte välja fritt själv hur den ska röra sig, på gott och ont.
Vissa gånger kan man som ryttare maskera problem som finns. Andra gånger förstärks problemen, till exempel för att man kräver lite annat rörelsemönster. Så jag tror inte man kan säga varken det ena eller det andra utan helt enkelt notera de symptom man ser. Med facit i hand är det ju oftast fler symtom än vad man först märkte. Ett riktigt tränat öga kan se betydligt fler symptom än vad gemene ryttare kan. (Så egentligen kanske det visar sig på lina också - för den som kan se nyanserna på ett annat sätt, hur hästen borde röra sig.)

Men jag tror helt klart det blir jobbigare för hästen med ryttare på ryggen. Och då i synnerhet när vi vill att den ska bära mer bakifrån, tippa korset och belasta hela benet på ett annat sätt.
 
Sv: Häst sparkar i galoppfattning

För att bygga upp våran unghäst tömkör vi lika mycket som vi rider, det bygger upp hästen bra samtidigt som man befäster ledarskap.
I bland kan det faktiskt vara bra att enbart arbeta hästen i töm ett tag.
Med föruttsättningen att man vet hur man gör då såklart,
Vi håller bara till på ridbanan en gång i veckan, styrkan får hon på uteritter och dess variation( klättring m. m. )
Tänk variation för att stärka hästen, lycka till!
 
Sv: Häst sparkar i galoppfattning

Jag kan förstå att du inte har lust, men har du provat att galoppera på långa tyglar? Genomföra nästan hela ridpasset på långa tyglar?
Gärna ha en tränare i mitten som hjälper till och förtydligar vad som ska hända.

Men låt henne få vila litet nu och träna avsuttet. Gå med henne i skogen osv.
Hon var ju faktiskt lättare i början när du började rida henne skrev du...

Gärna ha en tränare i mitten som hjälper till och förtydligar vad som ska hända.

Är sadlarna lika spelar det ingen roll om man har 1- 100, de passar inte.
Undersökning låter också väldigt vettigt. Hoppas det löser sig för er.
 
Sv: Häst sparkar i galoppfattning

Eftersom hästen galopperar utan problem vid longering så skulle det ju vara intressant om den inte protesterar om den får samma hjälper som vid longering, ngn som står i mitten och säger vad den ska göra...hästen får fatta galopp utan att bli bromsad, om man tycker det känns säkrare kan man bli longerad...Gör hästen det så kan man iallafall utesluta sadel osv.

Nu sista ridturen protesterade ju hästen bara tyglarna blev kortare och ville varken vara med i skritt eller trav. Så nu går det ju åt fel håll... Därför skulle jag backa till ngt som borde fungera. OCH ha med ögon från backen också som kan hjälpa till.

Jag har ridit vissa ston som blivit riktigt arga om de inte känt att de får ta vägen ngn stans de känner sig instängda om de inte får tydlig eftergift på åtminstone en tygel. Sedan kan detta lika gärna bero på sadel eller kanske ngn skada, det kan ju faktiskt också bero på stallmod också...
 
Sv: Häst sparkar i galoppfattning

har inte skrivit något svar på hur det har gått. men jag vet nu i alla fall vad som är fel, hon är lat. och tro mig det är det. för innan har jag inte riktigt vågat ''säga till henne'' när hon sparkat (just i galoppfattningarna) för att jag inte vetat vad som är fel, för jag vill absolut inte vara dum mot henne. men jag pratade mer med ägarens dotter som hästen var köpt till och hon sa att hon kan vara lat i dressyren. och det stämde, för när hon sparkar så sparkar jag tillbaka ganska hårt (UTAN sporrar, rider varken med sporrar eller spö) och då slutar hon och fattar att jag menar allvar utan att vara dum.

jag lät henne vila i en vecka som någon här sa och det hjälpte en aning. för nu kan jag rida henne i både skritt, trav och galopp i form. dock behöver vi träna på fattningarna såklart för hon sparkar fortfarande. men hon älskar att galoppera ute nu också, hon sparkade ju ute innan också, OCH när hon inte får som hon vill, tex när jag red ut och jag bara skulle skritta på en grusväg, nej då vill hon ju trava men jag ''sa'' till henne att det fick hon inte och då blev hon stensur och började sparka och bocka!

så ja, träning, träning och åter träning är det som gäller. ska även börja träna för tränare när jag fått mitt körkort och kan ta mig någonstans :)
men TACK till era tips och funderingar!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Lutten
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 531
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 390
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp