Häst vill inte längre bli borstad

Sootie

Trådstartare
Min häst har slutat tycka om att bli ryktad. Hon har alltid stått som ett ljus men nu vill hon inte alls.
Först trodd jag det berodde på att hon fortfarande fäller men detta har pågått ca 2 veckor, hon har aldrig reagerat på fällning förut.
Det hon gör är att försöka backa undan eller blåsa upp sig som att hon var rädd.
Efter att hon sagt nej vill hon inte heller bli klappad.
Vad skall jag göra?
 
Kan det vara så att hon fått/får stötar? Så här på vintern tycker jag ofta att man själv blir lite statisk så att man råkar ge hästen en stöt när man ska borsta eller ta på dem. Tänker i och med att hon blåser upp sig och verkar bli rädd.
 
Kan det vara så att hon fått/får stötar? Så här på vintern tycker jag ofta att man själv blir lite statisk så att man råkar ge hästen en stöt när man ska borsta eller ta på dem. Tänker i och med att hon blåser upp sig och verkar bli rädd.
Jag har tänkt mycket på det, har plockat bort borstar som verkar ge mer stötar och förebygger det på alla sätt jag kan komma på, vad jag märkt har hon inte fått ngn stör på länge
 
Prova att fukta pälsen innan du ryktar en viss fläck. Hade en märr här man fick göra så i pälsfällningstid, hon stod still men vart störd. Visade sig att hårdare borste var bättre med, så tog piasavakvasten.

Det roliga var att kråkorna och dv andra fåglar fick knalla runt på ryggen och samla päls.
 
Även om hon slutat fälla så börjar hon kanske nu sätta sommarpälsen undertill istället, detta kan ju också ge beteenden som känslighet vid beröring. :) Mina är likadana men det går över. Jag använder en massagehandske för hund att ta bort smuts och fälld päls med istället, den gillar dom
 
Min häst har slutat tycka om att bli ryktad. Hon har alltid stått som ett ljus men nu vill hon inte alls.
Först trodd jag det berodde på att hon fortfarande fäller men detta har pågått ca 2 veckor, hon har aldrig reagerat på fällning förut.
Det hon gör är att försöka backa undan eller blåsa upp sig som att hon var rädd.
Efter att hon sagt nej vill hon inte heller bli klappad.
Vad skall jag göra?
Tycker det är ganska många hästar som inte är jätteförtjusta i ryktborstar. Jag använder en sån där rykthandske i gummi med noppor istället, har aldrig träffat en häst som inte gillar den. Så får man gno lite extra på "kliställena", det brukar vara populärt. Är hästen väldigt kittlig så kan magic brush vara bättre än borste för att få bort stöv och hår sen, man får prova sig fram. Jag tycker det är väldigt individuellt hur hästar gillar att bli omskötta och med vilka redskap.
 
Tycker det är ganska många hästar som inte är jätteförtjusta i ryktborstar. Jag använder en sån där rykthandske i gummi med noppor istället, har aldrig träffat en häst som inte gillar den. Så får man gno lite extra på "kliställena", det brukar vara populärt. Är hästen väldigt kittlig så kan magic brush vara bättre än borste för att få bort stöv och hår sen, man får prova sig fram. Jag tycker det är väldigt individuellt hur hästar gillar att bli omskötta och med vilka redskap.
Håller med om det, men om det kommer plötsligt förstår jag att man funderar lite.
 
Tycker det är ganska många hästar som inte är jätteförtjusta i ryktborstar. Jag använder en sån där rykthandske i gummi med noppor istället, har aldrig träffat en häst som inte gillar den. Så får man gno lite extra på "kliställena", det brukar vara populärt. Är hästen väldigt kittlig så kan magic brush vara bättre än borste för att få bort stöv och hår sen, man får prova sig fram. Jag tycker det är väldigt individuellt hur hästar gillar att bli omskötta och med vilka redskap.
Jag förstår din poäng och jag håller med dig. Men jag har ryktat min häst i 5 års tid
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 627
Senast: Hoarfrost
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 417
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: zarmino
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 098
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp