Hästägare vägrar betala faktura – anser att deras häst blev felbehandlad

Min hund fick en riktigt jävlig böld efter en antibiotikainjektion. Fy fan. Så mycket rutten hud, och stanken... 👎Det behöver inte vara ett fel, sånt händer ibland bara.
20181230_073435.jpg
 
Ja skit händer.
Jag hade ett dropp där blodkärlet sprack efter ett tag. Jäklar vad det spände och jag kunde ju ändå be om hjälp rätt snabbt.
 
Har läst lite olika artiklar om de här fallet och de är en liten del som är oklart samtidigt som jag kan förstå ägarna.
Vi stod lite i samma sits i somras men i de fallet felbedömde veterinären hela situationen och troligtvis gjorde de hela värre då hästen fick fel diagnos men en faktura på flera tusen trots att hästen efter helgen fick åka till en större klinik för att få rätt diagnos och japp de var Distriksveterinärerna som var inblandade där med men inte den veterinären vi brukar använda från dem. I de här fallet när man ser de efteråt så var de så självklart vad hästen drabbats av att ingen veterinär ska kunna missa de oavsett om man är duktig på häst eller inte. Så ja veterinärer kan göra felbedömningar och misstag de handlar väl mest om att de ska kunna stå för de efteråt. Ska bli intressant och se hur de här slutar.
Med facit i hand så är det lätt att göra rätt bedömning.

Om det nu var så lätt varför rättade ni inte veterinären? Är det så självklart att alla veterinärer oavsett specialitet så bör en genomsnittlig hästmänniska inse vad det rör sig om. Vid självklara diagnoser vill man vanligen ha hjälp med behandlingen och inte diagnos.
 
Med facit i hand så är det lätt att göra rätt bedömning.

Om det nu var så lätt varför rättade ni inte veterinären? Är det så självklart att alla veterinärer oavsett specialitet så bör en genomsnittlig hästmänniska inse vad det rör sig om. Vid självklara diagnoser vill man vanligen ha hjälp med behandlingen och inte diagnos.
VI påtalade för veterinären att vi ändå nog var säkra på vad de var, då hästen har fång och kraftig sådan. Men nej hästen kunde inte ha fång hästen stod inte i fångställning så därför kunde de inte ha de. Detta var på fredagen, måndag morgon kördes hästen till klinik. 2 minuter senare efter att den veterinären hade tittat på hästen konstaterade hen fång och röngten visade på över 60 procents sänkning i båda fram. Och varför vi alla kände igen tecknen är för att vi haft två stycken fånghästar tidigare. Veterinären ifråga som var ut första gången kändes inte bra helt enkelt. Vi är restriktiva med att använda distriktet om vi inte får den veterinär vi känner till. Och iför som de här var fredag eftermiddag/kväll kunde ju inte hästen få en kliniktid för ens måndag morgon.
 
VI påtalade för veterinären att vi ändå nog var säkra på vad de var, då hästen har fång och kraftig sådan. Men nej hästen kunde inte ha fång hästen stod inte i fångställning så därför kunde de inte ha de. Detta var på fredagen, måndag morgon kördes hästen till klinik. 2 minuter senare efter att den veterinären hade tittat på hästen konstaterade hen fång och röngten visade på över 60 procents sänkning i båda fram. Och varför vi alla kände igen tecknen är för att vi haft två stycken fånghästar tidigare. Veterinären ifråga som var ut första gången kändes inte bra helt enkelt. Vi är restriktiva med att använda distriktet om vi inte får den veterinär vi känner till. Och iför som de här var fredag eftermiddag/kväll kunde ju inte hästen få en kliniktid för ens måndag morgon.

Men varför lastade och körde ni om ni var säkra på att den hade fång?

Min fångponny var inte heller typisk, vet och hovis på samma dag var tveksamma men vi behandlade som om fång (vilket veckor senare konstaterades med röntgen).
 
VI påtalade för veterinären att vi ändå nog var säkra på vad de var, då hästen har fång och kraftig sådan. Men nej hästen kunde inte ha fång hästen stod inte i fångställning så därför kunde de inte ha de. Detta var på fredagen, måndag morgon kördes hästen till klinik. 2 minuter senare efter att den veterinären hade tittat på hästen konstaterade hen fång och röngten visade på över 60 procents sänkning i båda fram. Och varför vi alla kände igen tecknen är för att vi haft två stycken fånghästar tidigare. Veterinären ifråga som var ut första gången kändes inte bra helt enkelt. Vi är restriktiva med att använda distriktet om vi inte får den veterinär vi känner till. Och iför som de här var fredag eftermiddag/kväll kunde ju inte hästen få en kliniktid för ens måndag morgon.
Jag undrar också varför ni väntade till måndagen? Och sen angående diagnosen, det kanske var långt ifrån så tydligt på fredag kväll som på måndagen, det kan vara så att klinikveterinären skulle gjort samma bedömning vid det tillfället. Och att distriktsveterinären ställt diagnosen fång på måndags morgon precis som kliniken.
 
Men varför lastade och körde ni om ni var säkra på att den hade fång?

Min fångponny var inte heller typisk, vet och hovis på samma dag var tveksamma men vi behandlade som om fång (vilket veckor senare konstaterades med röntgen).
Svarar er båda, för att de inte fanns något annat alternativ, de var så illa under helgen att ägaren faktiskt funderade på att ringa nödslakt då hästen inte kunde stå på sina bakben, troligtvis hade de väl kommit smygandes under lång tid men blev tydligt just då. Vi har inte så många veterinärer att välja på som kan komma ut utan de är klinik som gäller och hästen behövde ju smärtstillande som tog vilket inte distriktet ville skriva ut. Så då var klinik de som gällde som sagt. Hästen har vart på klink två gånger med ca 4 veckors mellan rum för att se att de hade stannat av i hovarna. Idag pigg glad häst som går mot förhoppningvis ett härligt liv trots sin diagnos. Hon är IR därför fick hon fång inte för att hon var uppenbart tjock runt magen utan de satt på rumpan och nacken.
 
Svarar er båda, för att de inte fanns något annat alternativ, de var så illa under helgen att ägaren faktiskt funderade på att ringa nödslakt då hästen inte kunde stå på sina bakben, troligtvis hade de väl kommit smygandes under lång tid men blev tydligt just då. Vi har inte så många veterinärer att välja på som kan komma ut utan de är klinik som gäller och hästen behövde ju smärtstillande som tog vilket inte distriktet ville skriva ut. Så då var klinik de som gällde som sagt. Hästen har vart på klink två gånger med ca 4 veckors mellan rum för att se att de hade stannat av i hovarna. Idag pigg glad häst som går mot förhoppningvis ett härligt liv trots sin diagnos. Hon är IR därför fick hon fång inte för att hon var uppenbart tjock runt magen utan de satt på rumpan och nacken.

Oavsett med din häst och omständigheter runt det tycker jag det blir så himla tokigt och märkligt att stämpla en hel veterinärkår som Distriktsvet för det.
Har sett det ang samma artikel på många ställen på sociala media i kommentarsfälten och det blir bara så himla märkligt och onyanserat .

Ja det skiljer sig beroende på lokal organisation, stab, resurser oav . Precis som i övriga samhället inkl då vården inom humanmedicinen. Men just utifrån det blir detta totala sågande så väldigt beklagligt och märkligt!

F.ö så för den som ev missat så pågår ett stort uppmärksammat läge i media ang Distriksveterinärernas arbetsförhållanden och förutsättningar . Lyssna här för en sammanfattning, den som missat det .

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1377323?programid=1316
 
Oavsett med din häst och omständigheter runt det tycker jag det blir så himla tokigt och märkligt att stämpla en hel veterinärkår som Distriktsvet för det.
Har sett det ang samma artikel på många ställen på sociala media i kommentarsfälten och det blir bara så himla märkligt och onyanserat .

Ja det skiljer sig beroende på lokal organisation, stab, resurser oav . Precis som i övriga samhället inkl då vården inom humanmedicinen. Men just utifrån det blir detta totala sågande så väldigt beklagligt och märkligt!

F.ö så för den som ev missat så pågår ett stort uppmärksammat läge i media ang Distriksveterinärernas arbetsförhållanden och förutsättningar . Lyssna här för en sammanfattning, den som missat det .

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1377323?programid=1316
Absolut, kunde lika bra vart en av de få privata veterinärer vi har, men vi är som sagt nogranna när vi ringer distriktet att vi vill ha en specifik veterinär om hen jobbar då hen är bäst på häst. Tyvärr är våra distriksveterinärer oftast bra på smådjur & lantbruksdjur och lite sämre på hästar och dessutom har de ett gigantiskt område nu de sköter. Och då händer sånt här, de är dock sorgligt för hästen för att hästen fick vänta på vård hon behövde men i slutändan så löste de sig ju. Men jag är absolut restrektiv med att ringa ut distriktet om de inte är jourtid och inget annat finns.
 
Absolut, kunde lika bra vart en av de få privata veterinärer vi har, men vi är som sagt nogranna när vi ringer distriktet att vi vill ha en specifik veterinär om hen jobbar då hen är bäst på häst. Tyvärr är våra distriksveterinärer oftast bra på smådjur & lantbruksdjur och lite sämre på hästar och dessutom har de ett gigantiskt område nu de sköter. Och då händer sånt här, de är dock sorgligt för hästen för att hästen fick vänta på vård hon behövde men i slutändan så löste de sig ju. Men jag är absolut restrektiv med att ringa ut distriktet om de inte är jourtid och inget annat finns.

Här är det tvärtom . Distriktarna är ffa oerhört välutbildade på just häst.
 
Jag har inte hellre något emot distriktatna. Är klockan innan 06 eller efter 20 rings dem. Men, vi ligger i skarven mellan tre distrikt, och räknat man körtid från basen så är två av de tre betydligt närmare, men vi tillhör det tredje...
 
Det där har du ingen aning om. Alla kan sticka fel, allrahelst om hästen rör sig. /Veterinär
Ja men få lämnar hästen med ett felstick. Det är inget annat än slarvigt. Ingen veterinär jag haft med att göra har varit så slarvig. Och om det är så att man missar så ber man om ursäkt och tar ansvar för sitt fel.
 
För många frågetecken. Om man ponerar att nålen sattes fel direkt. Hästen stod med droppet över natten som påståtts I tråden. Och x liter dropp gick ut under huden.

Var var ägarna? Man lämnar inte en kolik häst, särskilt inte en kolik häst som står på dropp, utan tillsyn över natten. Dvs man borde märkt ansamlingen av vätska under huden och ringt vet igen.

Dessutom så om hästen stått på dropp hela natten borde droppåsen bytts.

Det jag däremot kan tänka mig i given beskriven situation är att hästen droppats, droppet gått klart, kanylen fått sitta kvar och stängts men droppet kopplats bort. Då kan hästen kliat kanylen etc.

Men det är på tok för mycket frågetecken.

Och dropo vid kolik. Det är inget retande etc. Borde inte hänt så mkt om det gått fel. Jag tror som annan att bölden beror på annat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästägaren ville avliva sin mycket sjuka häst, men veterinären vägrade och ifrågasatte beslutet. Hästen avlivades på annan väg – och nu...
Svar
4
· Visningar
781
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 002
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter En amerikansk studie har frågat hästägare när och varför de anser att deras häst är gammal samt hur de anpassar sig till hästens...
Svar
0
· Visningar
192
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Månadens läsare Per Widgren, 97 år, började arbeta på familjegården Mattise på Gotland på 30-talet. Då var han 13 år gammal och de...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp