Bukefalos 28 år!

Hästar, kor och får...

Corax

Trådstartare
Min häst har nyligen blivit av med sitt 'natt-betes-sällskap' och blir därför ensam ute på nätterna from i kväll. Jag har självklart lite småpanik över detta och försöker komma på en lösning.
Då vi har får så finns ju alternativet att han får gå med dem på nätterna. Är det en dum lösning?
Han är van att gå själv men endast på dagar och med sällskap inom synhåll.
En annan lösning är att jag ställer ut min andra häst (ovanståendes mamma)men hon får inte gå på bete och jag är dessutom rädd att min valack ska klättra på henne (kastrerad i feb). Men å andra sidan så får han ju sällskap.

Sen har jag en fråga ang kor.
När jag var yngre så lärde jag mig att man inte skulle ha hästar i fd kohagar om de inte varit tomma länge innan. Är det något som gäller fortfarande och i så fall varför?
Det är inte alla gånger lätt att bli äldre och senilare. :angel:
 
Sv: Hästar, kor och får...

Våra hästar går ihop med fåren nu på sommaren. Funkar bra, men vet inte om de är så stort sällskap. Du får väl prova hur det verkar. Kan inte den andra hästen gå i en hage jämte annars, så att de ser varann?
 
Sv: Hästar, kor och får...

Den andra hästen är sjuk och de andra i stallet vill ha sina hästar inne på nätterna fortfarande.
 
Sv: Hästar, kor och får...

Av egen erfarenhet kan jag säga att inga av mina hästar som normalt är vana att gå med både kor och får ser dessa som sällskap om de är vana vid hästsällskap annars.
Man kan ha alla djurslagen i samma hage om individerna är lämpliga för det. Det är oftast hästarna som är orosmomentet och kan både jaga och skada får och unga nöt. Men med lämpliga individer så fungerar det alldeles utmärkt.
 
Sv: Hästar, kor och får...

Visst kan du ha hästar i kohagen. Vi brukar växla bete kor-hästar.
Det inte korna äter upp äter hästarna och vise versa.

Vi har gjort så i många år och det har aldrig varit något problem.
Vi har oxå haft dom i samma hage, Higland Cattle + islandshästar = bra.
 
Sv: Hästar, kor och får...

går han bra ihop med får så varför inte, hur mycket sällskap de får ut av varandra är väl en annan fråga..
Men var vaksam över att alla hästar gillar inte får, min förra ponny jagade dem med tätt bakåtslickade öron om de någon gång lyckades komma in i hästhagen...
Ang ko/häst har jag aldrig hört detta förut, vi brukar växelbeta hagarna ibland och det har aldrig varit några broblem.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 262
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 013
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp