"Hästar ska inte låsas in i burar"

Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

"Hästar är flockdjur och ska inte låsas in i burar. Stall kan man ha när en häst är sjuk eller när man ska sköta om den. Det är helt fruktansvärt att ha hästar inne 22-23 timmar om dygnet."

ofta att man har hästen inne 22-23 timmar om dygnet!??
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Nä, det får jag hoppas att det inte är så många hästar som är. Men, det finns allt för många hästar som inte har tillgång till ordentlig hage utan hamnar i en som förhoppningsvis är liiiite större än själva boxen. Sen sätter människorna på hästen en sk haklapp för att den inte i sin frustration skall bita sönder sitt täcke... Hästhållning! :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Nä, det får jag hoppas att det inte är så många hästar som är. Men, det finns allt för många hästar som inte har tillgång till ordentlig hage utan hamnar i en som förhoppningsvis är liiiite större än själva boxen. Sen sätter människorna på hästen en sk haklapp för att den inte i sin frustration skall bita sönder sitt täcke... Hästhållning! :grin:

Ja tyvärr finns det sådan hästhållning lite här och var i landet, vet tex en känd dressyr ryttare som bor här i närheten som hade sin häst inne 24 timmar om dygnet och han stod helt ensam på gården.. (nu är han dock såld, och hon har lagt ner ridningen)
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Det finns tävlingsryttare som har sina "höjdar"hästar inne dygnet runt som enbart kommer ut för ridning i ridhus en timme max.
Tyvärr...
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

det finns en gubbe i våran by som hade sina hästar (2st) ute ca 1 timme var om dagen och då var en inne och den andra ute. Fick en varning och nu har en häst men han får iaf vara ute mera.

Jag själv kör efter 12tim "regeln" minimum inne
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Hmm... Här utanfr mitt fönster står 3 hästar och vill komma in i stallet redan nu... De bryr sig inte ett smack om vad Djurens Rätt tycker.

Hästhållning med hästar på stall har funnits i så otroligt många år. Och de flesta hästar verkar tycka det är skönt att komma in i stallet få en bit mat och vila lite efter en lång dag i hagen. Visst det är inte det "naturliga" för hästar... MEN efter hur många år räknas något som naturligt? Våra förfäder hade inte vatten i en kran i köket, de bodde inte i lägenheter eller åkte bil något som för oss numera är naturligt...
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Så tycker dom i stan som sitter inne i värmen och klapar sin katt som aldrig har satt en tass på gräs.
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Detta har jag väntat på länge.
Skönt att det tas upp och hoppas på ordentlig
uppslutning och aktivering.
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Hmm... Här utanfr mitt fönster står 3 hästar och vill komma in i stallet redan nu...

Och utanför mitt fönster kan jag se fyra hästar som går och letar gräs under snön, femhundra meter från grinden. De kom ut klockan sex i morse och jag tar in dem runt 19. Jag antar att jag får kalla på dem när det är dags.

Med detta vill jag inte säga att jag håller med Djurens Rätt, bara att alla hästar inte är lika. Dock hade jag gärna haft mina på lösdrift om jag hade haft möjlighet.
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

"Hästar är flockdjur och ska inte låsas in i burar. Stall kan man ha när en häst är sjuk eller när man ska sköta om den. Det är helt fruktansvärt att ha hästar inne 22-23 timmar om dygnet."

ofta att man har hästen inne 22-23 timmar om dygnet!??

förhoppningsvis är det få hästar som har det så.
Det jag reagerar på är att det verkar vara lite "allt-eller-inget linje" de kör på. Att man har häst i stall betyder ju som sagt inte att de står inne så länge, det finns ju något mittemellan också.:)
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Med detta vill jag inte säga att jag håller med Djurens Rätt, bara att alla hästar inte är lika. Dock hade jag gärna haft mina på lösdrift om jag hade haft möjlighet.

Tyvärr verkar det som om hon från DR inte har fattat det där med att alla är olika. Vid stallet ser man den skillnaden, vissa hästar vill in så fort det börjar skymma, och vissa har ingen skillnad, utan kommer nog mest med för att de skulle bli ensamma annars.
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Som vanligt så kommer dom att göra regler som passar den som gör dom.
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Det finns poänger i det Djurens Rätt säger men i grund och botten kommer ingen att kunna hålla djur alls i förlängningen om de får sin vilja igenom.

Alla vi som har hästar "utnyttjar" ju våra hästar för vårt eget nöjes skull. Läser man mellan raderna så är detta något som DR inte gillar.
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

håller med om att hästar inte ska vara inne länge , min är ute ca 12 tim , plus kommer ut o motioneras. och har box på ca 13 kvm med 2 fönster.. borde finnas lag på ute tid.. faktiskt.
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Det fina med lösdrift är ju faktiskt att hästarna kan välja själv när de vill gå in.
Ibland får man lösdrift att låta som att man tvingar dem att vara ute.
Dina hästar kanske står vid grinden vid kl 15 och vill gå in,hade du haft en ligghall så hade dem fått den möjligheten;)
Och bara för att dem vill in kl 15 betyder det ju inte att dem vill stå i en box från kl 15 till dagen efter;) Min häst gillar inte heller att stå ute i hagen när det spöregnar, men då går han in i ligghallen och går ut när han VILL.

Ne jag tycker lösdriften ska fram mer!!

Då får hästarna välja själva :)
Sen måste jag även påpeka att även fast hästarna vill in tidigt så är det inte bra för deras leder att stå still för mycket.
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Ja precis det är inte så svart på vitt som Djurens Rätt vill få det till. Det finns mycket som spelar in.
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Ja lösdrift är säkert jättebra. Men det är ingen lösning som skulle passa varken mig eller mina hästar.
Till att börja med har jag för lite mark för att kunna ha en fräsch lösdrift.
Att jag väljer att ha hästarna på stall (för utom markbristen) beror även mycket på att jag aldrig skulle orka sköta en lösdrift, min kropp skulle kollapsa efter bara ett kort tag.

Vill även förtydliga att mina hä-sta går ut vid 9 på morgonen och kommer in vid 22 på kvällen så de är ändå ute väldigt mycket.
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Men, inlåsta i burar? :confused:

Nu går det för långt :eek:

Varför inte satsa på det här:

Bättre (ngt strängare) lagar på ute och innevistelsen för häst.
Lagar över minsta måttet på hage samt hagens skick vad gäller underlag.
Hagar ska kontrolleras, besiktigas och godkännas.
Både stallar OCH ligghallar för lösdrift ska vara besiktigade och godkända.
Alla stallar/ligghallar ska besiktigas med jämna mellanrum.
Det ska finnas mer och tydligare lagar över hur stall och ligghall får se ut vad gäller måtten, isolering, vatten, ventilation osv..alla finesser som krävs för att hästen ska må bra och skötas på rätt sätt.

Och att alla inspektörer ska skärpa sig dvs vara lika noga vid besiktningar och följa samma kalkyl.

Om allt kontrolleras med jämna mellanrum så tror jag att de som sköter sig slipper bli dragen över samma kam som de rötägg som förstör..

Och det ska baseras på hästen, dens välbefinnande och vi ska ta hänsyn till den som levande varelse - hur den trivs bäst. Ang om hästen ska vara inne eller ute, - man måste kunna välja vad som är bäst för hästen, ute eller inne eller ute dagtid - inne nattetid.
Alla hästar trivs inte dygnet runt ute likaså finns det hästar som inte vill komma in. Därför är det helt galet att säga att alla hästar blir inlåsta i bur :mad:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En veterinär på ostkusten har prickats för felaktig behandling av häst och tilldelats en erinran av Ansvarsnämnden för...
Svar
1
· Visningar
1 208
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det pågår en debatt i Holland efter att det blivit officiellt att Eric van der Vleuten fått lämna över topphästen Utascha SFN...
Svar
0
· Visningar
910
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Stjärnorna som deltar i Stjärnornas hoppning ligger i hårdträning inför Globen. Idag fick sig skådespelerskan Sara Sommerfeld...
Svar
1
· Visningar
1 342
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Räddningstjänsten och en veterinär kallades till en häst som hadefastnat i en transport. Hästen klarade sig dock utan hjälp...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp