"Hästar ska inte låsas in i burar"

Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Ööh sedan när skulle Djurens Rätt INTE värna om individen? Var och när ska de ha sagt att alla hästar har samma behov? :confused: Är det för att de t ex inte "inser" att alla hästar inte "kan" hållas på lösdrift eller att vissa hästar "måste" gå ensamma i hagen?

Har du ens en susning om vad Djurens Rätt tycker och står för, mer än att de "tycker synd om djuren"?
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Vad är du rädd för ?
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Japp, jag har sett tillräckligt mkt av djurens rätt för att hålla mig långt borta från dem..

Angående "hästar måste gå själv" så vet jag ett svunnet fåtal som faktiskt måste det! Vet tex en häst som är det mysigaste som finns mot människor, men den fullkomligt avskyr andra hästar! Ägaren fick jobba i många år för att få bort beteendet att försöka sparka andra hästar under ridning. Och går hästen med andra i hagen, då jagar hon dem oavbrutet och ackompanjerar det med spark och hugg. Hästen går själv i hage bredvid andra hästar.
Om den hästen ska gå med någon/några andra hästar, vilka ska vi offra?

Likaså lösdrift. Jag vet en mkt seriös och hästvänlig familj som länge försökte ha sin häst på lösdrift. Hästen åt sig så smällfet på hö (åt oavbrutet månad efter månad), så till slut fick de sluta hoppträna, veterinär avrådde, för mkt slitage på benen på hästen. Hästen motionerades seriöst och tränades, så det var inte tal om undermotionering.

Likaså hästar som mobbas kroniskt. Ska de behöva utstå mobbing dygnet runt? Och ja, jag har träffat åtminstonde en sådan häst, ena handens fingrar räcker till att räkna de hästar som inte terroriserade honom rejält med hugg och sparkar!

Kan ta min egen häst också som exempel. I mitt förra stall gick hon med hästkompis, hon fungerar finfint med andra, fanns ingen anledning att ha henne ensam. Nu står hon inackorderad i ett stall med endast 2 boxar. Stallkompisen är ett kallblod som inte var tjock, han led av fetma och hade dessutom fång! Han hade gått på lösdrift och "ätit sönder" sig, så han måste få sitt hö tilldelat, funkar inte med fri tillgång.
Min häst ska ha fri tillgång på hö anser jag. Så då är ju summan av det hela att våra hästar måste gå i varsin hage bredvid varandra nu på vintern. Till sommaren när de inte kommer stödfodras med hö ska de få gå ihop i hagen, för det är inget bete utan "bara" gräs i hagarna, det kan kallblodet äta utan att få fetma igen.

Det är det jag menar med att sådana där aktivister skiter i den enskilda individen, de anser alla kan allt så att säga. Eller ska vi som naturen avsett med vildhästar, offra de individer som inte passar in?
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Hästar som inte kan umgås med andra hästar lider av beteendestörningar.

Ska vi inte kunna skärpa till lagar och regler i syfte att förbättra för alla hästar generellt bara för att det finns individer med beteendestörningar? Beteendestörningar som dessutom grundar sig i dålig hästhållning från början!

Till god hästhållning hör även att se till att flocken fungerar bra, dvs om en individ är mobbad eller mår dåligt på annat sätt så får man självklart se till att lösa detta. Lösdrift behöver dessutom inte automatiskt innebära fri tillgång på foder. Att en häst blir tjock av lösdrift är ett lika märkligt argument som att påstå att den skulle bli för smal av att stå i box. Helknas med andra ord.

Jag förstår inte var och när Djurens Rätt ska ha uttalat sig om att det är ok att låta sin häst bli sjukligt fet eller söndersparkad av en hagkompis? Det känns som att du drar upp konstiga argument bara för att du har något emot Djurens Rätt av andra anledningar än kanske just den här sakfrågan. Och det är inte speciellt konstigt då man som icke-vegan (som jag antar att du är?) har väldigt svårt att (läs: kan inte) sympatisera med DR fullt ut.

Citat från Djurens Rätts information om travsporten - För att hästar ger allt:
Hästar är individer med naturliga beteendebehov som måste
tillgodoses.
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Beteendestörning, javisst, det har ju alla levande individer som inte fungerar som "stora flertalet". Det håller jag med om. Men när man väl har den störningen, vad gör man då? Tex nämnda häst som fungerar utmärkt om den får gå själv i hagen, varför börja krångla och riskera skador? Hästen i fråga är inte en häst som inte fått gå med andra hästar, inte hållits isolerad på box osv. Den är helt enkelt på det här viset.

Vad jag vet om lösdrift så är väl fri tillgång på hö ett måste? I allafall de seriösa lösdrifter jag vet har fri tillgång på hö. Och de hästar som då inte klarar av att sköta fri tillgång på hö utan blir sjuka, de kan ju då inte gå på lösdrift. Stört beteende? Javisst, men nu är ju hästen så, vad göra?

Och din sista kommentar att jag som inte är vegan inte kan sympatisera med djurens rätt bekräftar bara "fördomen" jag haft. Dvs att sådana organisationer bara är hysteriska veganer. :grin:
Fö så har jag en vegankompis som håller med mig 100% angående hästhållning, hur förklarar du det?
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Hästar med beteendestörningar får man väl jobba med så långt det går och eventuellt göra undantag för. Jag ser inte syftet med att diskutera avarter som inte ska finnas. Med en bättre lagstiftning och därigenom bättre hästhållning så kommer problemet med beteendestörningar inte att finnas!

Nej lösdrift innebär inte per automatik fri tillgång på grovfoder.

Att man som icke-vegan inte kan sympatisera fullt ut med Djurens Rätt beror på att DR anser att djur inte är mat eller varor. Om man då äter animaliska livsmedel så anser man ju uppenbarligen att djur faktiskt ÄR varor. Det har ingenting att göra med att DR skulle bestå av en samling "hysteriska veganer". Är man "hysterisk" för att man anser att all form av djurindustri är fel och att djur är individer och inte varor som man handlar med och konsumerar helt efter eget tycke?

Jag förstår inte din sista fråga. Jag har aldrig träffat din kompis och känner inte honom/henne så hur ska jag kunna förklara dennes ställningstagande? :confused: Du får väl fråga honom/henne själv.

Det finns lika många anledningar till att vara vegan som det finns veganer, och bara för att man inte äter animaliska livsmedel behöver inte det betyda att man sympatiserar med Djurens Rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Ne jag tycker lösdriften ska fram mer!!

Då får hästarna välja själva :)
.

Hear! Hear!
Om man nu prompt ska hålla häst (som jag gör. En bunt av dem dessutom) tycker jag att man ska hålla dem så nära deras naturliga tillvaro som möjligt.
Det är förvisso inte alla förunnat, ej heller mej, att ha 60 hk inhängnat så att de får knalla runt lite som de vill....
MEN - efter att ha stått i ett kollektivstall där kusarna kom ut (med två/tre täcken på sej oavsett väder) från halv sju på morgonen till två på eftermiddagen i lerig, tråkig hage utan något att göra annat än att glo på varandra, sen in i låda i stall med 16 hästar (alla vet att det blir inihelvete varmt där), möjligtvis ridna i en timme i ridhus och sedan instoppade i låda igen till halv sju nästa morgon, kan jag inte annat än att tycka att mina kusar på lösdrift med ligghall/vindskydd (som de aldrig använder i och för sig) har det vansinnigt mycket bättre....
På vintrarna när det var som kallast, blev det nästan 20 grader varmt inne i stallet, det ångade utanför när man öppnade dörren. Självklart måste hästen då ha täcke. Gärna tre. Var är poängen med detta?
JO - (min åsikt) hästmänniskans bekvämlighet.
Jag måste dock tillägga att detta var ett bra stall med trevliga glada människor. Min ponny stod tack och lov i kallstall där, och fick oftast vara ute långt mycket mer än hästarna i "stora" stallet.
Jag har reflekterat över detta mycket sedan jag flyttade därifrån för några år sedan, och kommit fram till att det är nog inte bra att proppa in 800kg flyende flockdjur i en gallerförsedd låda 16 timmar om dygnet, klä den som en My Little Pony, mula i hur mycket betfor som helst, och sedan undra varför alla täcken är sönder och hästen flyger lågt i ridhuset.....så man måste ha fler hjälptyglar....

Detta är min högst personliga åsikt, hade jag brakat loss ordentligt hade klipp- och täckesivrarna fått sej en skopa ochså..;)

Alla har sätt som de tycker fungerar för dem och deras djuringar, och det är jättebra - att ett specifikt sätt skall lagstiftas om är ingen bra lösning tycker jag - huvudsaken att samspel och harmoni mellan individen och hans häst lirar.

Men summa sumarum; Är det inte så att svenska hästkulturen säger att det skastallas in och täckas på, och att få ifrågasätter det......?
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

För övrigt kan jag säga att just Djurens Rätt kanske inte är liktydigt med min filosofi, men de skapar opinion, och det är aldrig fel.
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Min häst går ute 24/7 och det är verkligen det optimala för honom :crazy: Han haatar att stå i stall, blir grinig och uttråkad. Han har fri tillgång till hö och ligghall och får ha på sig "kläderna" ifall det regnar/snöar/MKT kallt+blåst. DET är vad jag kallar naturlig hästhållning xD
Flera av mina vänner har sagt att galopphästar ofta får stå inne 22-23 timmar per dag + 1-2 timma i grushage :crazy: Vet inte ifall det stämmer till 100%, men det låter ju helt förfärligt!
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Och min häst kommer från 24/7 och står numera installad nattetid, för att det passar honom bättre. Dock kommer de ut vid sjutiden på morgonen och in tidigast åtta på kvällen eller senare.
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Du skrev ju att den som inte är vegan kan inte förstå djurens rätt fullt ut. Jag ifrågasatte det då jag inte anser djurskydd och huruvida man äter djur är ens i närheten av samma fråga.
Därav nämnde jag min kompis som är vegan och har samma syn på hästhållning som mig som är icke vegan.

Och OM det är så som du skriver, alltså att ickeveganer inte kan förstå djurens rätt, då är ju deras diskussioner med tex jordbruksverket slöseri med tid! Eftersom jordbruksverket inte består av enbart veganer.
Och alla ickeveganer kan ju strunta i att lyssna, det går ju då inte att kompromissa ngt.

Jag ser inget konstigt alls i att äta djur. Naturen har avsett att djur ska ätas, det finns rovdjur och bytesdjur. Däremot är människan ett sådant djur som mår bra vare sig de väljer äta kött eller inte, vilket ju är bra för oss.
Och innan du säger att jag genom den åsikten inte bryr mig om djuren vi äter så gör jag det, jag anser självklart att våra "matdjur" ska behandlas lika väl som våra ridhästar, hundar, katter osv.
Vegan eller ickevegan väljer vi människor själva, de som har problem är de som inte kan acceptera andras val.
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Att sympatisera betyder att hålla med. Man kan förstå någontng (en åsikt t ex) utan att för den skulle hålla med om det.

Om man konsumerar anilmaliska livsmedel så håller man per automatik inte med Djurens Rätt fullt ut. Men man kan ju ändå förstå dem och hålla med om många av deras åsikter.

Vad du och din vegankompis anser om att äta djur tycker jag faktiskt inte hör till diskussionen. Jag förstår inte heller vad din kompis har med diskussionen att göra öht. H*n har valt att inte äta animaliska livsmedel, jaha? Det valet behöver ju inte säga ett smack om vad man tycker om djur, djurskydd, djurrätt och hästhållning. Det handlar bara om vad man stoppar i munnen. Sedan kan det ju finnas tusen olika anledningar till varför man har gjort det valet.
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Nej jag tyckte inte heller det hörde hemma i denna diskussion om man är vegan eller inte. Men frågan kom upp, och jag svarade.

Är väl samma sak som när ngn med barn diskuterar med barnlösa, de diskussionerna brukar ju ofta sluta med "det kan du inte veta du som inte har barn". Varför det är så vet jag däremot inte?!
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

hon trycker ju ner trav sportren ganska kraftigt

bara för att visa inte behandlar hästarna rätt så kanse inte hon ska trycka ner det så. och min häst i alla fall älskaratt komma ut och rida och tävla. och dom flesta hästar som tävlas några gånger om året är det ju kanppt något arbete för omni förstår vad jag menar.

och hur många hästar står inne 23 timmar om dygnet??! men jag förstår dom men ändå.
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Djures rätt, tja det finns inget att säga om dom.
Tex. så tycker dom att jaga vildsvin i ljus är fel för det kommer att ge mer skadeskjutningar. Vore det så skulle all jag ske i mörker :)
Varför svinen jagas under den mörka perioden är för att det är då dom är rörliga och kan skjutas. Varför skjuts svinen, fråga dom som har svinen i sitt närområde. Så ska man hålla stammen på vettig nivå så är det bara under natten man kan göra det. Eller så ha hetsiga drevjakter på dag med hundar.
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Djures rätt, tja det finns inget att säga om dom.
Tex. så tycker dom att jaga vildsvin i ljus är fel för det kommer att ge mer skadeskjutningar. Vore det så skulle all jag ske i mörker :)


Jag såg faktiskt det inslaget och det var väl inget som gjorde att Djurens rätt kom att verka särskilt smarta.
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Okey lite fakta om olika trav tränare vissa har sina hästar ute nästan 24/7 och vissa står inne 22-23 timmar om dagen. Vissa har täcken o grejor på sig för det mesta o vissa har det aldrig på (dom flesta har det på för att inte pälsen ska bli så lång). Och dom tjänar lika mycket pengar. Så när det hela är draget så spelar det ingen roll hur man gör. Alla skrattar åt mig när jag har täcke på min lilla 1 åring men jag tycker hon ska ha det ;) inte för att ohn behöver det utan mera för mitt egos skull.

Och vad det gäller DR så tycker jag bara synd om folk som sypatiserar med dessa aktivister dom är hästsportens green peace. Dock ännu inte lika illa som green peace med aktioner mot häst folk men dock inte långt ifrån. Dessa personer bortser från ett normalt sätt att se på djur och vill förmänskliga dom vilket är helt och totalt fel. Låt dom hålla sig på sin kant och köra sina demonstrationer o skriva sina motioner till allt och alla med släpp inte in dom i hästsporten!:mad::mad:
 
Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"

Alla skrattar åt mig när jag har täcke på min lilla 1 åring men jag tycker hon ska ha det ;) inte för att ohn behöver det utan mera för mitt egos skull.

Eeeh VA!? Utveckla gärna det där? :crazy:

F ö så är Greenpeace en stark och erkänd organisation som är mycket duktiga på att bilda opinion. De har åstakommit många positiva saker under sin livstid. Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan vara EMOT Greenpeace. Är du en oljemiljardär månne?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En veterinär på ostkusten har prickats för felaktig behandling av häst och tilldelats en erinran av Ansvarsnämnden för...
Svar
1
· Visningar
1 208
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det pågår en debatt i Holland efter att det blivit officiellt att Eric van der Vleuten fått lämna över topphästen Utascha SFN...
Svar
0
· Visningar
910
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Stjärnorna som deltar i Stjärnornas hoppning ligger i hårdträning inför Globen. Idag fick sig skådespelerskan Sara Sommerfeld...
Svar
1
· Visningar
1 342
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Räddningstjänsten och en veterinär kallades till en häst som hadefastnat i en transport. Hästen klarade sig dock utan hjälp...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp