Bukefalos 28 år!

Hästar som inte står still

loote

Trådstartare
Lite konstig rubrik men aja..
varför håller vissa hästar på och snurrar runt eller går bakåt när den ska stå still,tex i ridhuset när man gör halt och så ska man lyssna på ridläraren men hästen inte vill stå still. Beror det på hästen,eller gör ryttaren något konstigt?
 
Sv: Hästar som inte står still

Är väl väldigt individuellt. Vissa hästar vill inte stå stilla för att de ha ont någonstans, andra tycker det är tråkigt att stå stilla, ibland ger ryttaren konstiga/fel signaler osv.
 
Sv: Hästar som inte står still

ibland har dom kommit igång och har man ridit 15 varv frisk trav så känns det sådär att bara stanna och stå still. kan man ju testa själv, att få upp flås, puls och bli lite svettig och sen bara stå helt still i 5 min.

ibland kliar lindorna eller skydden. Har man hunnit bli lite svettig under (vilket är lätt hänt då det är omkring noll ventilation) så kan det nog klia på rätt bra.

och ibland är det bara tråkigt : P
 
Sv: Hästar som inte står still

Lite konstig rubrik men aja..
varför håller vissa hästar på och snurrar runt eller går bakåt när den ska stå still,tex i ridhuset när man gör halt och så ska man lyssna på ridläraren men hästen inte vill stå still. Beror det på hästen,eller gör ryttaren något konstigt?


Väldigt ofta beror det på att ryttaren sitter och håller kvar i tygeln, och ger ingen tydlig eftergift. Ge helt lång tygel om den ska stå stilla en längre stund.

Sedan är det som flera redan skrivit ofta så att de kanske börjat blir svettiga, vill klia sig med näsan emot benet eller annat. Är ryttaren helt avslappnad, med lång tygel, och sitter still så står vanligen även hästen still.
 
Sv: Hästar som inte står still

Det är ett ganska vanligt problem med hästar som inte står still. Oftast är det helt enkelt så att hästen inte lärt sig det ordentligt. Ryttaren kanske håller hästen i munnen utan att ge någon eftergift och sedan släpper när hästen ska gå fram igen. Jag tycker det hör till vanlig hästhållning att man lär sin häst att stå still avslappnat på långa tyglar. Det kan också vara bra att lära sin häst att sänka huvudet då detta är en avslappnande position i sig. Träna hästen på att stå still på kommando både under ridpass vid uppsittning och skötsel.

Sen kan det vara som tidigare har kommenterat, att något är fel eller sitter och skaver så man ska självklart kolla det med! :)
 
Sv: Hästar som inte står still

Enligt min hogst personliga asikt ar det oftast en kombination utav en ouppfostrad hast och spanningar.

Enligt mig skall en hast kunna stannas fran galopp och sta avslappnat och vanta pa hjalper som visar vad som skall handa har nast.

En hast som dansar runt och fjantar, ja jag tycker faktiskt att det ar "fjant" manga ganger backar jag tillbaka dar den var, sager Whoa och slapper efter i tyglarna tydligt. Det tar lite repetitioner men brukar funka.

Visst kan det bero pa smarta och eller obehag, men manga ganger ar det helt enkelt sa att hasten inte blivit lard att slappna av och sta still.
 
Sv: Hästar som inte står still

De jag menar händer bara ibland,inte varje gång hästen ska stå still :) en gång på en häst som va känslig för hjälperna.
En fråga: vi skulle galoppera på en volt och vi stod i led till att galoppera,när hästen famför mig börjar galoppera så var det väldigt svårt att hålla igen min häst. vi skulle runda en korn före galoppen men min häst gena lite för att den var så ivrig på att galoppera. De gjorde att jag inte fick träna på att fatta galopp (är nybörjare på det) för hästen gjorde det automatiskt. Hur ska jag få hästen lugn innan galoppen?
 
Sv: Hästar som inte står still

Om ni ska träna på galoppfattningar i hörnpasseringarna är det precis som du säger att hästarna kan ge sig iväg utan att ha fått klartecken från dig. Fattar man dessutom galopp på samma ställe flera gånger kan hästarna tagga till ;)

Om hästen börjar rusa - lägg en volt och sakta av till skritt, sen kommer du an längs långsidan igen i kort trav. Börjar hästen rusa, sakta av till skritt. Vissa hästar taggar så mycket att du gott kan fatta galoppen från skritt istället, eller bara börja trava ett par meter innan du fattar galopp.
Rusar hästen in i galoppen blir ofta också galoppen rusig och obalanserad. Och precis som du säger: du hinner inte med att träna på att rida igenom hela galoppfattningen, eftersom hästen tjuvstartar ;)
 
Sv: Hästar som inte står still

Såg nu att ni tränade på en volt, sorry! :O Trött idag ;) Det är lite svårt när man är flera på en volt att bara sakta av till skritt. Luta dig tillbaka och håll in hästen, trava långsamt in nedsittning och fatta sen galopp. Så skulle jag ha gjort iallafall :)
 
Sv: Hästar som inte står still

Testa att sitta pa "byxfickorna", mjuk forhallning och sen fatta galoppen. Var noga med ridvagen! :) Jag vet att det kan vara svart, minns sjalv nar jag var ridskoleryttare.. UJ vad man fick kampa ibland i hornen for att hastarna ville gena! (och pa volterna med for den delen.. hua.. :rofl:)

Ett problem som garna uppstar med just ridskolehastar ar att de lar sig ridlararens ord for saker och ting, ex. "fatta galopp!" och gor det per automatik. Kanner till flera hastar som om man hojtar "Stall upp pa medellinjen!" automatiskt svanger in och parkerar. De vantar inte garna pa ryttaren om de ar "gamla i gamet" sa att saga.

De flesta av oss har nog varit i din sits en sisadar femtioelva ganger!
 
Sv: Hästar som inte står still

Okej,sen efter när man ska sakta av till trav o sen till skritt för att inte köra in i hästen framför ville min häst fortsätta galoppera,så fick köra lite ut från ''banan'' för att sakta in. Finns det något annat att göra förutom att dra i tyglarna o luta sig lite bakåt? man vill ju inte hålla på o slita i tyglarna,men verkar inte finnas något annt :( fast själva galoppen va kontrollerad och ganska lugn så det va inte att hästen börja rusa så att det blev helt okontrollerat!
 
Sv: Hästar som inte står still

"Svänger in och parkerar..." haha! :rofl:

Det är nästan bättre om ridläraren istället för att säga "galopp" bara säger "och nu kan ni snart göra fattningen när ni känner er redo", och så vidare.
Men med just ridskolehästar kan det också vara en fördel för eleven om hästen kan lyssna på vissa kommandon, t ex om ryttaren tappar kontrollen eller blir förtvivlad för att h*n inte får till galoppfattningen t ex:)

Loote: Du ska inte behöva slita i tyglarna, men hästen ska lyssna när du gör en förhållning också. Förstärk med rösten!
 
Sv: Hästar som inte står still

tja.. lol.. det beskrev bast vad jag tycker hastarna gor ^^

krangligt det dar med vara ganska lattlarda hastar vad de snappar upp.. :)
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 005
Senast: Valle
·
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 298
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 167
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp