Hästar som spårar

GoLightly

Trådstartare
Läste en artikel om hästar som tränas att användas inom sök efter försvunna personer. Intressant, jag har aldrig tänkt tanken att man kan använda hästar till det, men enligt de intervjuade finns det fördelar mot att använda hundar. Här är den om någon annan är intresserad.

http://www.oregonlive.com/pacific-n...f/2013/06/horses_as_bloodhounds_lost_art.html

Är det här något som tränas även i Sverige? Är hästar så mycket bättre än hundar inom området?
 
Min dressyrtränare brukade ha kurser i kantarellsök för både hund och häst. Han hävdade att hästarna var mycket bättre på det.

Ja, inte minst för att hästarna inte springer fram och äter upp svampen.

Min ponny lärde sig snabbt att kantarell = paus och medan matte plockar kan man passa på att äta lite. Med andra ord, han började leta svamp på eget bevåg.
Fast med tiden blev han lite väl bekväm och började gå tillbaka till våra vanliga svampställen istället för att hitta nya ;)

Tror att det svåraste med häst i eftersök är att de inte är lika kontaktsökande som hund, fast å andra sidan släpper man inte ut dem vind för våg på samma sätt heller.
 
Jag har alltid låtit mina hästar spåra! Och samtliga har tyckt att det är roligt och är duktiga på det, har dock inte tränat på att söka just folk, utan bara låtit dem följa ett spår om de "fastnar" på ett. Sommartid är det ju oftast omöjligt att veta vad det är de spårar, men på vintern kan man ju se spåren, älgar, rådjur, andra hästar, hundar mm. Den jag har nu blir väldigt nyfiken och väldigt intensiv i sitt nosande när det är lodjur, nosar och gräver i spåren och flemar förstås och vid revirmarkeringar blir han ståendes läääänge.
 
Åh, kanske ska man upmuntra min lilla häst att fortsätta dra mulen i marken överallt och lukta på precis allt han kommer åt, precis som han alltid vill göra? ;) Detta förklarar i alla fall hans beteende. Har inte mött någon häst som är så besatt av att lukta på saker som Hugo är, han drar näsan i bajs, lera, sand, snö... ja allt han passerar. Inte så fräscht tycker jag som gärna vill pussa på hans mule, men aja. :D
 
Jag har alltid låtit mina hästar spåra! Och samtliga har tyckt att det är roligt och är duktiga på det, har dock inte tränat på att söka just folk, utan bara låtit dem följa ett spår om de "fastnar" på ett. Sommartid är det ju oftast omöjligt att veta vad det är de spårar, men på vintern kan man ju se spåren, älgar, rådjur, andra hästar, hundar mm. Den jag har nu blir väldigt nyfiken och väldigt intensiv i sitt nosande när det är lodjur, nosar och gräver i spåren och flemar förstås och vid revirmarkeringar blir han ståendes läääänge.

Vad roligt! Jag har aldrig förstått att de kan vara intresserade att spåra. När jag har en häst att rida igen så ska jag prova och se vad som händer.
 
Kom på att jag ju faktiskt har en liten filmsnutt när han spårar!


Den gången var det bara hästar han spårade, så inte så jätteintressant och man fick vara kvar på vägen. Mer spännande när det är vilda djur och man plötsligt hamnar inne i skogen på någon smal liten viltstig!
 
Nu fick jag svar på varför jag hittade så ofantligt mycket kantareller när jag var ute med min gamla travardam! :)

Världens snällaste, men en gång vägrade hon låta mig komma upp i sadeln igen efter en plockning. Hon bara gick så jag inte kom upp. När jag hoppat runt med foten i stigbygeln och svurit en stund så stannade hon.... mitt i ett kantarellhav! Antar att hon resonerade som mina äldre svampgalna släktingar: -Man lämnar INTE ett ställe utan att ta med sig all svamp.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 690
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 653
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp