Vilken hundras passar?

Vad snällt!
Hur många repetitioner behöver dem för att lära nya kommandon? Jag är van vid hundar som behövt 3-7 repetitioner. Är de känsliga för väder, eller hänger de med på allt även om det är regn/kallt? Och, har du någon koll på om rasen har en högre risk för aggressivitet gentemot andra hundar?
Oj, inlärning har jag inte funderat på hur många gånger, men det brukar vara lätt iaf 🤔🤷‍♀️ Våra går ut i alla väder, men har hört individer som inte gillar regn. Om det är matte/husse eller hunden ska jag låta vara osagt 😜 Tror inte det finns nån hög aggressivitet, våra har inga problem att umgås med andra. Lite ”rasister”, positivare till sina egna rasfränder, men är inte aggressiva mot andra.
15867AB3-5D76-4551-B5BF-F873A069C1B1.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag har faktiskt tittat på isländsk fårhund! Verkar vara en jättehärlig hund som jag säkert hade trivs bra med. Dock bor jag i ett område där det händer en del omkring med ljud och rörelse, så jag tänkte att det kanske inte riktigt passade för en så pass larmande hund.
Ja, det kan ju bli lite mycket, kanske! Å andra sidan tycker jag att det känns som att de vänjer sig rätt bra vid vad som händer runtomkring och accepterar det som "normalläge". Hos oss kör det förbi kanske fem bilar på en dag, och då skäller han ju varje gång. Men vi kan också vara t.ex. på cafét i byn vi bor i, och där kör det förbi kanske en bil varannan minut och då ignorerar han dem. Likadant när vi är iväg på hästtävlingar - mycket folk, hästar, bilar osv utan att han reagerar. Rätt behaglig egenskap, får jag säga! (Hundmöten däremot får vi jobba på - det är lite FÖR roligt med andra hundar för att man ska kunna ignorera!)
 
Jag och Ascot har sprungit Muddy paws två gånger. Är superkul oavsett vilken typ av löpare man är. Om dom inte har ändrat så finns två längder, 5 km eller 8 km. Hinderbanan är densamma för bägge så 8 km banan har "bara" längre löpdel. Dom två gånger jag har sprungit så har det funnits en skyttestation och det är prickskytte med luftgevär (om jag minns rätt) där man ska träffa en liten "skylt". Jag tyckte geväret lät väldigt lite när man sköt med det. Man får dock absolut hoppa över denna station om man vill (tex. om man tror att ens hund kommer bli rädd av ljudet). Hoppar man över stationen så får man springa en liten extra runda (det fick man även göra om man missade skylten man skulle träffa).

Är ett riktigt kul lopp! Man behöver dock vara beredd på att bli smutsig :rofl: då man kryper genom diken, springer genom vatten etc.

Supertuff terräng tycker jag inte att det är i Stockholm men man ska ju över hinder, under hinder och genom hinder. Ett hinder var tex att dra ett bildäck uppför en kortare slänt, runt en tunna och sen ner igen. Jag tror hinderbanan för Stockholms loppet är uppbyggd på en fälttävlanbana, Jag har dock bara deltagit i 5 km loppet så vet inte hur de extra 3 km för 8 km loppet ser ut - tror det är en del uppförsbackar där.
Det stämmer att det är på en fälttävlansbana, det är på Runsten Equestrian, eller snarare runt anläggningen. Jag hade medryttarhäst som var typ omöjlig att ha utanför stallet när det var hundar överallt runt hans anläggning😁
 
Jag tänker att en käck liten terrier skulle kunna passa! Min JRT hade ÄLSKAT det livet.
Kanske inte följsamma som en vallhund, men energin och träningsviljan finns.
 
Lancashire heeler annars, om man vill ha en liten följsam sak?

Är även själv väldigt förtjust i australisk terrier.
 
OT, -men min hane väger 31 och min tik 21 :)
Din tik är nog ovanligt liten för att vara Labbe, min väger 30kg och hon är i bra form. SKK verkar inte ha några normalvikter specificerade men googlar man så brukar tikarna väga 25-32kg. Eller är det en jaktlabbe? De skall ju vara mindre
 
Lancashire heeler annars, om man vill ha en liten följsam sak?

Är även själv väldigt förtjust i australisk terrier.
Lancashire heeler har jag faktiskt tittat på. Fick intrycket att den hellre ägnar sig åt rally/agility än sök/spår, men det kanske inte stämmer?
 
Jag tänker att en käck liten terrier skulle kunna passa! Min JRT hade ÄLSKAT det livet.
Kanske inte följsamma som en vallhund, men energin och träningsviljan finns.
Jag har alltid gillat Border Terrier (träffade en som barn och den individen fastnade hos mig) och jag hade den som alternativ tidigare. Dock blev jag osäker eftersom jag inte tränat med någon terrier tidigare och är osäker på om jag uppskattar "terrier-mentaliteten" (och jag vet inte riktigt vad det innebär...) i en träningskompis :nailbiting: Jag är så van vid hundar som stirrar på en och säger: "vad vill du att jag ska göra? En kullerbytta? Leta svamp? Klättra upp där? okok, jag är med! :laugh:"
 
Lancashire heeler har jag faktiskt tittat på. Fick intrycket att den hellre ägnar sig åt rally/agility än sök/spår, men det kanske inte stämmer?
Jag tror att den är rätt versatile, men kan tänka mig att den lätt hamnar år rally/ agility för att den har mer följsamhet.
Eftersom du inte söker efter en brukshund så är nog det ändå begränsat hur högt upp i klasserna du kommer.
 
Jag tror att den är rätt versatile, men kan tänka mig att den lätt hamnar år rally/ agility för att den har mer följsamhet.
Eftersom du inte söker efter en brukshund så är nog det ändå begränsat hur högt upp i klasserna du kommer.
I vår bruksträningsgrupp kommer det ibland en tjej som tävlar elitspår med jack russel. De är väl inte på CERT-poäng men alltid godkända (om det inte händer något så de bryter). De tävlade även SM i lydnad i år.
Inte heeler men ändå samma typ av hund tänker jag. Så visst går det men man kanske gör det onödigt svårt för sig om man inte har någon av de typiska brukshundarna.
 
Som f.d. Kooikerägare var jag inne väldigt länge på pudel av valfri storlek. Tyckte inte heller pudeln tilltalande mig men som tur har jag nu fått träffa rätta sidan av pudelvärlden och tycker det är en otroligt trevlig och mångsidig hund.
Här hemma blev det dock Schäfer efter Kooikern till sist. 😆
 
Det lutar allt mer åt att jag satsar på en bra Cocker eller DSG. Men jag ska ta en andra titt på pudel och corgi innan jag helt tar bort dem som alternativ. En sista hundras jag funderat lite på är Pumi. Vad tror ni om den? Den är dock inte så mycket mindre än en kelpie...
Jag, som levt med Setter i skog och mark, funderar mest kring hur mycket av skogen som kommer att fastna i pälsen på en cocker? Om ni ska springa långt ihop (låter fö jättekul!!). Man kanske kan klippa ner dem lite..... Min Setter tog typ med sig halva skogen hem - kvistar, grenar, you name it. Tog en evighet att trassla loss.
 
Jag, som levt med Setter i skog och mark, funderar mest kring hur mycket av skogen som kommer att fastna i pälsen på en cocker? Om ni ska springa långt ihop (låter fö jättekul!!). Man kanske kan klippa ner dem lite..... Min Setter tog typ med sig halva skogen hem - kvistar, grenar, you name it. Tog en evighet att trassla loss.
Tack för den funderingen! Hade inte riktigt tänkt på det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 185
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 455
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 255
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 220
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp