Vilken hundras passar?

Som f.d. Kooikerägare var jag inne väldigt länge på pudel av valfri storlek. Tyckte inte heller pudeln tilltalande mig men som tur har jag nu fått träffa rätta sidan av pudelvärlden och tycker det är en otroligt trevlig och mångsidig hund.
Här hemma blev det dock Schäfer efter Kooikern till sist. 😆
Har du koll på hur mycket en kortklippt pudel behöver i pälsvård? En mellanpudel tänker jag då. Jag är helt ok med pälsvård om rasen i övrigt passar med mig, men helst så lägger jag hellre extra tid på aktiviteter än pälsen :)
 
TACK till er som rekommenderat corgi, heeler, pumi och terrier, jag hade inte riktig tänkt på dem. Men ser mer och mer att det skulle kunna bli riktigt bra med någon av dem. Papillon och DSG har jag kvar för en andra fundering innan jag börjar bestämma mig.
Någon som har erfarenhet av att träna bruks och/eller nosework med border terrier? :D
 
Senast ändrad:
Har du koll på hur mycket en kortklippt pudel behöver i pälsvård? En mellanpudel tänker jag då. Jag är helt ok med pälsvård om rasen i övrigt passar med mig, men helst så lägger jag hellre extra tid på aktiviteter än pälsen :)
Jag är uppvuxen med pudel (storpudel) som hölls kortklippt. Han fick en rejäl genomborstning av pälsen 1-2 ggr per vecka, utöver det bara pilla loss kvistar och löv som fastnade vid skogspromenader. Han Kan ha varit den enda pudeln i världshistorien som inte en enda gång i hela sitt liv blev fönad! 😂
 
Jag är uppvuxen med pudel (storpudel) som hölls kortklippt. Han fick en rejäl genomborstning av pälsen 1-2 ggr per vecka, utöver det bara pilla loss kvistar och löv som fastnade vid skogspromenader. Han Kan ha varit den enda pudeln i världshistorien som inte en enda gång i hela sitt liv blev fönad! 😂
Tack för ditt svar! Hur ofta klipptes hunden?
 
Har du koll på hur mycket en kortklippt pudel behöver i pälsvård? En mellanpudel tänker jag då. Jag är helt ok med pälsvård om rasen i övrigt passar med mig, men helst så lägger jag hellre extra tid på aktiviteter än pälsen :)
Typ inget, enligt uppfödare om man håller pälsen kort behövs kanske en genomborstning 1 gång i veckan.
Angående Border Terrier, vi har två på klubben som tävlar aktivt i Bruks, är även meriterande i lydnad, rally, freestyle och agility. Har träffat flertalet fräna BT i tävling/träningssammanhang.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 710
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 423
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 238
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 214
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp