Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

Då får hästen flytta in i sadelkammaren ;) Där är det varmt för att hålla vattnet rinnande.
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

Jag menade ligghall ja, brukar kalla det för både och.

Tack för alla bra svar.
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

När jag hade inspektören på gården krävdes det 1 box per 20 hästar. Alltså sjukbox. Det skulle finnas möjlighet att anordna värme vid behov, men annars skulle täcke funka lika bra.

Om dom inte ändrat reglerna på den punkten med så är det två boxar som behövs till 20 hästar, för det ska vara en box per påbörjat 10-tal med djurenheter.

/Camilla
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

Dom får en time-limit på att sätta upp vindskyddet, om de inte gör det blir det böter och när detta inte rättats till efter flera tillsägelser blir det förmodligen att hästarna tas ifrån en(?) skulle jag gissa på.

Observera att det måste vara betongunderlag i vindskyddet om det är det enda "stallet" de har tillgång till. En bekant hade jordunderlag och åkte på en smäll.
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

Observera att det måste vara betongunderlag i vindskyddet om det är det enda "stallet" de har tillgång till. En bekant hade jordunderlag och åkte på en smäll.

Om man har ett riktigt stall och sen bygger ett vindskydd/ligghall med jordbotten, är det okej?
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

Vad är skillnaden?

En ligghall är definierad tydligare. Om den är avsedd för totalt fler än 4 hästar på hela anläggningen (dvs inräknat de hästar som ev. står på box eller i annan ligghall) så måste den förprövas innan byggnation/ombyggnation.

I princip kan ju ett väldigt bra byggt vindskydd vara en ligghall, men ett vindskydd är ett "oreglerat" begrepp som lika gärna kan bestå av en enda vägg som ger "vindskydd" vid vissa förhållanden.

En ligghall ska byggas med (enligt vår förprövning som sker lokalt, dvs skiljer sig markant åt över landet) - tillräcklig takhöjd (min 2.20m+hästberoende ytterligare centimetrar), dränerat underlag/gjutet, snörasskydd vid ingångar, isolerat tak (!), kondensskydd, ljusinsläpp osv. Man skickar in ritningar och beskrivning av de rutiner man tänker ha för fodring, mockning, skötsel av underlag m.m. för godkännande.
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

En fråga ni alltid måste ställa när dv myndighetspersoner kräver en massa konstigheter, som isolerade tak gutna golv mm, är var står det! Vilket lagrum.

De har inte rätt att hitta på egna regler annat än i undantagsfall och dåskall det vara väl motiverat!

Torrt och rent har länge varigt ett begräpp som täcker in detsom inte är direkt stolligt.

Mvh Ptr
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

En fråga ni alltid måste ställa när dv myndighetspersoner kräver en massa konstigheter, som isolerade tak gutna golv mm, är var står det! Vilket lagrum.

De har inte rätt att hitta på egna regler annat än i undantagsfall och dåskall det vara väl motiverat!

Torrt och rent har länge varigt ett begräpp som täcker in detsom inte är direkt stolligt.

Mvh Ptr

Precis. Det isolerade taket har jag haft vissa diskussioner om - vad MÅLET med att isolera taket var. Kondensskydd kan jag förstå - men det som hävdades i beslutet var att ett isolerat tak skulle gynna de stackars hästarna genom att de slapp höra regnet mot taket. Dvs för att lösa ett bullerproblem.

Dock är det alltid lättast att göra som myndigheten har beslutat - och slippa en massa besvär. I övrigt tycker jag mest att de har varit hjälpsamma och hjälpt oss att få till en bra ligghall genom att ha synpunkter på ritningarna och planerna.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 227
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 336
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 687
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp