Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

gulkiwi

Trådstartare
Vad kan hästägare få får konsekvenser om dom har hästar ute utan ett vindskydd, alltså ifall en djurskyddsinspektör kommer på besök eller liknande?
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

Skulle tro att det först blir ett krav på dom att se till att det antingen byggs ett vindskydd eller att hästarna stallas upp till en viss datum.
Efter att dt datumet passerat och ägaren fortfarande inte gjort något blir det nog böter.
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

Vad kan hästägare få får konsekvenser om dom har hästar ute utan ett vindskydd, alltså ifall en djurskyddsinspektör kommer på besök eller liknande?

Det vanliga är att djurägaren får ett föreläggande (krav) att rätta till bristen inom en viss tid. Om djurägaren inte gör det får h*n ytterligare ett föreläggande eventuellt med vite. Struntar h*n helt i förelägganden finns det faktiskt grund för länsstyrelsen att omhänderta djuren. Oftast löser det sig dock med ett föreläggande och en "knuff" i rätt riktning.
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

Du har fått ett bra svar här ovan.
Jag vill bara påpeka att det inte räcker med vindskydd om man vill ha hästarna ute dygnet runt vintertid. Det krävs ligghall.
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

Och möjlighet till stallplats vid sjukdom...? Eller kan det vara i grannstallet?
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

Rent krasst hur många stall har en del där dom kan värma upp och har som sjukbox?
Just delen med värme har jag aldrig sett i något stall.
/T
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

Vad menar du med värme?
Installadee djur värmer ju själva upp stallet. Utan element liksom
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

Rent krasst hur många stall har en del där dom kan värma upp och har som sjukbox?
Just delen med värme har jag aldrig sett i något stall.
/T

Jag har.
Mitt stall går att värma upp om det behövs.
Jag ställer bara en häst i varje box så är det klart.
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

Sant, beror på hur man tolkar. Tyckte det lät lite korkat.
Från reglerna " För hästar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet för sjuka hästar kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses."
Dom har skrivit om reglerna lite grann sen jag läste senast.
/T
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

Och det kan man lösa genom att ha en fristående box med exempelvis infravärme, vilket är godkänt om behovet uppstår.
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

Vindskydd har väl tre väggar och en ligghall fyra med dörr?
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

KL

Sjukbox? Med värme?

Jag har ett stall med plats för 16 hästar. Jag har inte någon speciell box för sjuka.
De sjuka jag har haft, har överlevt med hjälp av vet och mitt omhändertagande. Ej av att det varit varmt. Om de ej har överlevt har det ej berott på kyla.

Kanske skall jag skaffa en grislampa :idea: och slippa vet-räkningen...
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

men då har ju hästarna en box ifall de blir sjuka jag tror du missförstått lite.
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

Vindskydd har väl tre väggar och en ligghall fyra med dörr?

Det räcker med 3 väggar på en godkänd ligghall, åtminstone när inspektören godkände min lösdrift.

Tror vindskydd inte behöver ha torrt underlag, alltså att du kan smälla upp 3 väggar men inte göra något åt underlaget. Ligghall krävs det halm i, om jag inte hört väldigt fel.
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

men då har ju hästarna en box ifall de blir sjuka jag tror du missförstått lite.

När jag hade inspektören på gården krävdes det 1 box per 20 hästar. Alltså sjukbox. Det skulle finnas möjlighet att anordna värme vid behov, men annars skulle täcke funka lika bra.
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

Det räcker med 3 väggar på en godkänd ligghall, åtminstone när inspektören godkände min lösdrift.

Tror vindskydd inte behöver ha torrt underlag, alltså att du kan smälla upp 3 väggar men inte göra något åt underlaget. Ligghall krävs det halm i, om jag inte hört väldigt fel.
Vindskydd är skydd för vinden. Det kan till exempel vara två väggar eller ett plank som skyddar mot vind. En ligghall ska i normalfallet ha tre väggar och ett tak. TS menade säkerligen ligghall i sitt inlägg. Vindskydd utan tak är inte särskilt vanligt.
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

Det är svårt att ställa en häst på dropp i minusgrader.
Därav behovet att kunna värma upp boxen.
Mitt stall brukar hålla några minusgrader och vid sjukfall där behandling behövs så behöver vi plusgrader.
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

Vindskydd är skydd för vinden. Det kan till exempel vara två väggar eller ett plank som skyddar mot vind. En ligghall ska i normalfallet ha tre väggar och ett tak. TS menade säkerligen ligghall i sitt inlägg. Vindskydd utan tak är inte särskilt vanligt.

Glömde skriva tak :o Menade självklart att det skulle vara tak på vindskyddet, eller det tar jag iallafall förgivet :/ kanske är det inte så?
 
Sv: Hästar ute dygnet runt utan byggt vindskydd

Rent krasst hur många stall har en del där dom kan värma upp och har som sjukbox?
Just delen med värme har jag aldrig sett i något stall.
/T

Det är ju bara att ställa in en fläkt eller fler hästar. Jag undrade mest hur stränga de är på den punkten för jag vet en del hästägare som har ligghall men ingen sjukbox.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 226
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 336
Senast: Masse
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
697
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 917
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp