Ute dygnet runt utan väderskydd?

Det som inte kom med var bara en rad om att det gäller överallt och inte bara i stallet. Typ.
 
Jag tycker att jag har varit väldigt tydlig med att säga det beror på genomgående och flera gånger i mina inlägg. Jag har alltså aldrig sagt att det alltid är godkänt på ett visst sätt. Jag har inte rekommenderat något tält till någon.

Grunden till denna tråd är ett tillfälligt tält som ska användas till den riktiga är färdigbyggd. Inte ett tält som ska stå pall för väder och vind år ut och år in. Det ställer givetvis helt andra krav på hållfastheten.
Jag förstår inte riktigt din reaktion här. Jag håller ju med dig om att lagen är utformad så att det beror på!

Men efter att ha argumenterat för detta ett tag ville jag bara poängtera att JAG inte tycker att det är lämpligt att rekommendera billiga tältlösnignar till främlingar på internet. Eftersom mina tidigare inlägg kanske kunde tolkas så.

Köper du vanliga reglar så garanteras en viss hållfasthet. Köper du ett tält för 4500kr har jag svårt att de garanterar något alls. Men är man riktigt duktig och erfaren och har sett de olika sätt som tält havererar på när de havererar så kan man säkert göra en korrekt bedömning. Och annars så har man troligtvis sådan tur att inget oväntat allvarligt händer under 6 veckor.

Jag menar bara att det är svårare än man tror att förutse hur ett tält beter sig. Speciellt billiga tält. Men vi behöver inte tycka samma, TS får väl läsa våra inlägg och göra en egen bedömning!
 
Jag tycker att jag har varit väldigt tydlig med att säga det beror på genomgående och flera gånger i mina inlägg. Jag har alltså aldrig sagt att det alltid är godkänt på ett visst sätt. Jag har inte rekommenderat något tält till någon.

Grunden till denna tråd är ett tillfälligt tält som ska användas till den riktiga är färdigbyggd. Inte ett tält som ska stå pall för väder och vind år ut och år in. Det ställer givetvis helt andra krav på hållfastheten.

Jag förstår inte riktigt din reaktion här. Jag syftar alltså inte på vad som är godkänt utan vad som är lämpligt. Och skrev att JAG inte skulle rekommendera en billig tältlösning till en främling på internet.

Din vän kanske har väldigt stor kompetens att bedömma hur hens lösning skulle stå pall för hästsparkar och oväntat dåligt väder. Men det är verkligen inte lätt att förutse hur tält beter sig, speciellt inte i den prisklassen! Jag har sett en del oväntade tälthaverier faktiskt.

Trä är mycket mer förutsägbart och det är betydligt billigare att köpa trä av känd kvalitet än att köpa ett tält av känd kvalitet.

Jag utgår ifrån att hästarna kommer lämnas oövervakade med tältet i flera timmar i sträck och eventuellt i riktigt dåligt väder, som ju ofta inträffar på vintern. Och utgår ifrån att TS inte har någon speciell kompetens vad gäller tält.

Och därför gissar jag att en person som TS absolut kan resa ett billigt vindskyddstält så att det ser snyggt ut, men jag har ingen aning om TS förmåga att bedömma hur säkert resultatet blir.

Men TS kan förhoppningsvis läsa våra inlägg och bilda sig en egen uppfattning så vi behöver ju inte tycka samma!
 
Anledningen till att saker som är hållfasta ska hålla för hästaparkar är för att hästen kan fastna annars. Med en tältduk händer inte det. Visst blir det krångligt att behöva laga det, men det kan knappast räknas som en skaderisk.

Jo det finns flera som har takhöjd som är tillräckligt för hästar.

Ang metallstängerna så beror det på vilken du väljer. Det finns klena konstruktioner, och det finns rejäla konstruktioner.
Hästar kan fastna i tältduk och då dessutom riva ner hela tältet. Med lite otur kan hästen sedan springa iväg med hela konstruktionen, snacka om skaderisk om det händer.
Metallstänger till tält är ju inte fast monterade och kommer inte att hålla om någon häst trycker emot dom. Det kommer med andra ord inte ens behövas en spark för att det ska kunna gå riktigt illa.
 
Hästar kan fastna i tältduk och då dessutom riva ner hela tältet. Med lite otur kan hästen sedan springa iväg med hela konstruktionen, snacka om skaderisk om det händer.
Metallstänger till tält är ju inte fast monterade och kommer inte att hålla om någon häst trycker emot dom. Det kommer med andra ord inte ens behövas en spark för att det ska kunna gå riktigt illa.
Många antaganden här, jo metallstängerna är fastmonterade på många modeller. Och om det är det så kan hästen inte riva iväg med tältduken för tältduken går sönder och hästen kommer loss. Det finns absolut så dåliga tält som du beskriver, det säger jag inte emot.

Kompisens tält rörde sig inte en mm under stormvindarna igår - jag var mer ostabil i vinden än vad det tältet var. Det är verkligen skillnad på tält och tält.
 
Många antaganden här, jo metallstängerna är fastmonterade på många modeller. Och om det är det så kan hästen inte riva iväg med tältduken för tältduken går sönder och hästen kommer loss. Det finns absolut så dåliga tält som du beskriver, det säger jag inte emot.

Kompisens tält rörde sig inte en mm under stormvindarna igår - jag var mer ostabil i vinden än vad det tältet var. Det är verkligen skillnad på tält och tält.
Du får tycka och anta vad du vill jag kan bara säga att inspektörerna på Länsstyrelsen i mitt Län god tar ingen typ av tälthall utan en ordentligt sarg. Hur hög den ska vara är sedan beroende på hur stora hästar som kommer att vara i den.
Jag var en gång i tiden inne på en sådan lösning för en vinter och konsulterade Länsstyrelsen. Fick då klara besked på vad som krävs och att det är skaderisk med både tältduk och vindväv.
 
Har inte varit i tråden på ett tag och det är väldigt intressant att se hur den har utvecklats och vilka tolkningar som görs.
För att verkligen kunna tolka vad som står i en lagtext måste man läsa förarbetet med remissvaren. Det som för den oinvigde kan verka fullkomligt solklart när man läser det. Kan efter att man har läst förarbetet betyda något helt annat. Läser man bara den rena lagtexten kan man som man ser i den här tråden tolka det väldigt olika och alla är lika övertygade om att derad tolkning är den rätta.
Ett exempel från just regler kring häststall är att numera inte finns så strikta krav på t ex boxgaller. Förr fanns det siffror på hur mycket det hålla för, kraftigt det skulle vara. Idag står det som nämnts flera gånger att det ska hålla för hästsparkar.
Hur resonerade man med den ändringen?
Jo en kan ju vara allt från en mini strax över en halv meter till en jätte runt två meter. Att då ha samma krav på faktisk hållbarhet för bägge blev lite underligt. Mycket överdrivet för den lille och kanske till och med för lite för den store. Nu säger istället reglerna att det ska anpassas efter hästen. Vilket kan vara värt att fundera på när man t ex flyttar. Det nya stallet behöver inte vara godkänt för din häst bara för att det var det för den som stod där innan.
Men det ger också lite förklaring till varför olika Länsstyrelser och till och med olika handläggare gör olika tolkningar. I vissa borde man nog driva vissa saker vidare och få prejudikat på hur det ska tolkas.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 925
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 076
Senast: Twirro
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: Unafraid
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp