Bukefalos 28 år!

Hästarna dog av elchock

Sv: Hästarna dog av elchock

Då var det rätt misstankar från början då.
Väldigt tragiskt :(
Stackars hästar! Dödade av el lär ju inte vara så skönt. Ush :(
 
Sv: Hästarna dog av elchock

Hemskt:(
Men varför dog just två hästar? Ingen människa?
 
Sv: Hästarna dog av elchock

Hästar är extremt känsliga för el, samt att de inte alltför sällan har järnskor på fötterna. (inte så vanliga skodon på människor):D
 
Sv: Hästarna dog av elchock

Sorry ganska otydligt inlägg

Jag vet inte vilken skoning de hade men i ett sådant här olyckligt fall hade kanske plastskor räddat livet på dem. Som du skrev så har de flesta hästar järnskor på fötterna medan vi människor oftast kliver runt på gummisula av något slag.

Jag visste inte ens att det fanns plastskor till häst men min ena häst har haft det nu i över ett halvår och hon verkar trivas alldeles ypperligt med det faktiskt.
 
Sv: Hästarna dog av elchock

Då är jag med:D
Fast du har inte helt cyklat vilse heller. Löphästar går ofta med aluminium eller plast eller liknande. Ibland helt barfota.

Vad just dessa hästar hade "på fötterna" har jag dock inte den ringaste aning om, därför jag undrade om jag missat något.

Min kommentar om järnskor var alltså menat att förklara varför hästen är känsligare än människor för el. Kanske har det också betydelse att de har fyra ställen i backen och människor bara två. Jag vet inte utan bara en spekulation.
 
Sv: Hästarna dog av elchock

Ja aluminium är väl rätt vanligt men det leder väl ström det med? Hur vanligt är det med plast på löphästar vet du det? Jag är nyfiken på vad folk har för erfarnheter av plastskor då de jag pratat med ser ut som levande frågetecken när man pratar om plastskor till häst. Förutom veterinären och hovslagaren då som ju har sett till att min häst har plastskor.
 
Sv: Hästarna dog av elchock

Plastskorna slits ju mycket fortare. åtminstonde de som fanns för 20 år sedan. Antar att utvecklingen gått framåt, men annars var hållbarheten en faktor, samt att de inte gick att rikta ordentligt.
Varför går din häst med plastskor om man får vara nyfiken?
 
Sv: Hästarna dog av elchock

Jag tycker plastskorna verkar hålla lika bra som järnskor. Nu är min häst halvt pensionär och drabbades av fång i somras så hon rids inte just nu men går på lösdrift så hon rör sig rätt mycket i stor hage. Och hon har heller aldrig slitit skor speciellt hårt. Så jag kan egentligen inte uttala mig om hållbarheten

Enligt vet och hovslagare (bägge från tyskland, flyttade hit för ett par år sedan) behöver inte plastskorna riktas, man slipar till dom så de passar med hjälp av en vinkelslip. Fördelen i min hästs fall är att hovslagaren helt enkelt slipade av skon så den är mycket tunnare framtill samtidigt som tån ändå är skyddad av skon. Ungefär som en en kilsula som ger stöd under trakterna och avlastar tån men en kilsula är ju hel, här är strålen fri. Och en del fånghästar om jag har förstått det rätt har ju skor bak och fram men då blir ju tån oskyddad och det är väl inte bra om man har en ömfotad häst?

Jag är ingen hovslagare men helt klart mår min häst alldeles utmärkt just nu med denna skoning. Hon till och med busar runt i hagen 22 år ung.

Jag klämde och kände på skorna innan skoning och de är mer flexibla än en järnsko, de går att böja lite och klämma ihop en aning sen återtar de sin form. Eftersom hoven är rörlig borde ju denna plastsko följa hovens rörelse mer än en stum järnbit?
 
Sv: Hästarna dog av elchock

knapplån.

på Yuotube hittade jag ett nyhetsinslag (sök newbury horses died) och dom hade tydligen aluminiumskor..
 
Sv: Hästarna dog av elchock

Orsaken till att hästarna dog beror dels på fotbeklädnader men även på att hästar har längre mellan sina fötter än vad människor har. Tänk er elen som vågorna som bildas när ni kastar en sten i vattnet. Vågorna blir mindre ju längre från islaget (elkabeln) man mäter. Ju större skillnad mellan våghöjden, i el kallas det potentialskillnad, desto högre spänning. För hästar blir det förödande med längden mellan benparen.
 
Sv: Hästarna dog av elchock

hmm intressant, även om det var hemskt i det här fallet såklart.
 
Sv: Hästarna dog av elchock

Hästar ska tydligen ha mycket känsligare hjärtan också så den strömmen som en människa överlever stoppar hästens hjärta omedelbart..

Sen kan jag även tänk mig att om en människa kollapsar checkar man pulsen inom några sekunder och ger hjärtlungräddning.. en häst är ju lite mer komplicerad att ge HLR på.. har man inte tillgång till chockpaddlar att chocka igång hjärtat med så är det kört.. en människa kan man ju pumpa igång hjärtat på mekaniskt..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Förra året kom fem hästar lösa och skenade på Djurgården. Flera personer skadades varav en äldre man senare dog av sina skador. Nu har...
Svar
0
· Visningar
129
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera hästar slet sig och skenade fritt i somras på Djurgården. En äldre man dog och flera skadades i tumultet. Piteåprofilen som äger...
Svar
0
· Visningar
83
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra sommaren kom flera hästar lösa och skenade runt Djurgården och en man dog av sina skador. Imorgon kommer domen där hästägaren kan...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett byggföretag som utförde ett borrningsarbete i Lyckeby dumpade lera i en hage - lera som visade sig innehålla det potentiellt giftiga...
2
Svar
27
· Visningar
2 765
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dagens naturupplevelse
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp