Hästavlivning utreds av JO

Sv: Hästavlivning utreds av JO

Men skulle inte Leif Silbersky ta hand om det här??

Istället fick Lennart Östregren Kabingers fru som företrädare, hmm... konstigt.

Silbersky kanske hade lite annat att göra just nu.
 
Sv: Hästavlivning utreds av JO

Men skulle inte Leif Silbersky ta hand om det här??

Istället fick Lennart Östregren Kabingers fru som företrädare, hmm... konstigt.

Silbersky kanske hade lite annat att göra just nu.
Jo... och man kan ju undra om det inte är fler som sitter i knät på varandra. Det är nog ungefär lika noggrannt och seriöst från båda håll. Takes one to know one...:rofl:
 
Sv: Hästavlivning utreds av JO

Är inte detta jäv?? Att veterinären uttalar sig om att hästarna mår såååå bra och sedan så är frun hans som ska företräda Lennart??

Där ser man mycket tydligt hur mycket det veterinärutlåtandet var värt. (Man kanske skulle skaffa sig lite kompisar som är veterinär och advokater.. Då verkar det vara legitimt att göra vad som helst..)
 
Sv: Hästavlivning utreds av JO

Jag litar på att veterinära ansvarsnämnden samt länsstyrelsens och SVAs veterinärer, som är de sakkunniga, gör sin sak. Eftersom veterinär Kabinger avlidit får man förstå att han inte kan agera mer i frågan. HH
 
Sv: Hästavlivning utreds av JO

Jag litar på att veterinära ansvarsnämnden samt länsstyrelsens och SVAs veterinärer, som är de sakkunniga, gör sin sak. Eftersom veterinär Kabinger avlidit får man förstå att han inte kan agera mer i frågan. HH

Jag liter hellre på länsstyrelsens veterinärer än på "vanliga" just för att man som kund oftast har "sin" veterinär. Den veterinären kan vara partisk..

Har han avlidit? Det visste jag inte. Men det är ändå inom samma familj..
 
Sv: Hästavlivning utreds av JO

Jag bor typ 2 km ifrån honom ser hans hästtar varje dag, och jag kan bara säga snälla ta alla typ 60 hästar därifrån... dom ser hemska ut, han korsar alla raser med varandra och i hagarna eller ja dom så kallade hagarna finns all bråte man kan tänka sig. ända den männskan tänker på är pengar, han har dom endast för att sälja och hyra ut. Nu när han blev av med en av hagarna pga klagomål vill jag inte ens veta vad han kommer göra *suck* man blir lika ledsen varje dag man åker förbi och jag tycker det är konstigt att han får fortsätta med sin verksamhet med tanke på alla varningar han fått...
 
Sv: Hästavlivning utreds av JO

Mycket skit snack kantas på internet. Och länstyrelsens veterinärer litar jag inte på för dom springer andras ärenden och jämsar med djurskyddet där många knappt vet vad fram och bak är på ett djur.

Bråte i hagen är inte bra, men det är det många som har.

Hässtar är flockdjur och ska ha sällskap, sen om det är flera raser är ju knappast någon nackdel.

Med tanke på den svenska avundsjukan så lyssnar jag sällan på närmsta grannen då sådana ofta förstorar upp grejor och gör en fjäder till en dinosaurie.

Jag lyssnar hellre på de som obducerade hästen det fanns inga fel på den. Den var i gott skick.
 
Sv: Hästavlivning utreds av JO

Mycket skit snack kantas på internet. Och länstyrelsens veterinärer litar jag inte på för dom springer andras ärenden och jämsar med djurskyddet där många knappt vet vad fram och bak är på ett djur.

Bråte i hagen är inte bra, men det är det många som har.

Hässtar är flockdjur och ska ha sällskap, sen om det är flera raser är ju knappast någon nackdel.

Med tanke på den svenska avundsjukan så lyssnar jag sällan på närmsta grannen då sådana ofta förstorar upp grejor och gör en fjäder till en dinosaurie.

Jag lyssnar hellre på de som obducerade hästen det fanns inga fel på den. Den var i gott skick.


Har du sett flera av hans hästar?? Har du sett gården?? Stall?? Vindskydd??

Jag har haft en häst därifrån, åt min fd chef. Den var mager, full mask, ohyra och ovårdade fötter..

Eftersom djurskyddet varti där flera gånger och påpekat saker, så kan omöjligt allt vara som det ska...

SKÖTER MAN SINA DJUR BRA SÅ HAR MAN INTE BEKYMMER MED DJURSKYDDET!!
 
Sv: Hästavlivning utreds av JO

Jag bor typ 2 km ifrån honom ser hans hästtar varje dag, och jag kan bara säga snälla ta alla typ 60 hästar därifrån... dom ser hemska ut, han korsar alla raser med varandra och i hagarna eller ja dom så kallade hagarna finns all bråte man kan tänka sig. ända den männskan tänker på är pengar, han har dom endast för att sälja och hyra ut. Nu när han blev av med en av hagarna pga klagomål vill jag inte ens veta vad han kommer göra *suck* man blir lika ledsen varje dag man åker förbi och jag tycker det är konstigt att han får fortsätta med sin verksamhet med tanke på alla varningar han fått...

Om du nu ser hans hästar varje dag så vet du kanske också att det inte ligger bråte kvar i hagarna och att det bara finns en korsning där annars är alla american curly och att det är ca 25 hästar där. Sen att det ligger bråte utanför hagarna/gården gör de väl på nästan varenda "bondgård" så varför är det så hemskt att det gör det hos Lennart??
 
Sv: Hästavlivning utreds av JO

Det är en stor lögn, så fort du ringer in måste dom kolla upp läget oavsett djuren har det bra eller inte.

Så anmäler grannen dig 20 ggr måste dom kolla alla 20 gånger trottas att det kanske inte finns nåt djurplågeri hos just dig..
 
Sv: Hästavlivning utreds av JO

Att det ligger stora mängder bråte och sopor på hästgårdar är inte vanligt hos ansvarstagande djurägare enligt min mening. Jag har sett några vill jag minnas under mina år som hovis i örebrotrakten.
En gård i det skicket skvallrar om att djurhållaren inte är särskilt mån om att hålla ordning och reda. Sådant brukar synas på djuren också.

Jag börjar tro att du har egen vinning i att försvara sådan djurhållning, antingen ekonomisk eller känslosam.
Är det det sistnämda så ber jag dig att öppna ögonen. Är det av ekonomiska skäl så tycker jag synd om dig för det är troligtvis obotligt.
 
Sv: Hästavlivning utreds av JO

Så anmäler grannen dig 20 ggr måste dom kolla alla 20 gånger trottas att det kanske inte finns nåt djurplågeri hos just dig..


Var är problemet i det? Har man inget att dölja så är väl djurskyddet välkomna så ofta de vill, är jag hemma får de kaffe, om jag är borta får de gå och titta själva på djuren, stallet och hagarna. Den fåniga grannen skulle jag nog sluta hälsa på då?

Jag säger som Mul:

SKÖTER MAN SINA DJUR BRA SÅ HAR MAN INTE BEKYMMER MED DJURSKYDDET!!
Det tål att upprepas tydligen.
:cool:
 
Sv: Hästavlivning utreds av JO

Om du nu ser hans hästar varje dag så vet du kanske också att det inte ligger bråte kvar i hagarna och att det bara finns en korsning där annars är alla american curly och att det är ca 25 hästar där. Sen att det ligger bråte utanför hagarna/gården gör de väl på nästan varenda "bondgård" så varför är det så hemskt att det gör det hos Lennart??

först o främst är det intre 25 hästar men han har blivit tvungen att flytta några, sen har han även hästarna i asker vet dock inte om dom står kvar där nu eftersom han blev av med platsen.. bråte kan han ha utanför hagen inte i när jag va där inne på gården va det plankor med spik i o taggtråd o massa farliga saker i hagen.. jo jag såg att han flyttat på det nu... du säger att det är en korsning och resten renrasiga, har lennart lurat i dig det eller för då har du inte sett alla hästar. du verkar inte ens ha sett hästarna för om du hade sett dom skulle och du va en vanlig männska skulle du må illa när du såg hästarna med tanke på hur illa skötta dom är tex hovarna!
 
Sv: Hästavlivning utreds av JO

Lennart har en naturlig härlig hästhållining. Visst det finns brister med ligghallar till alla hästarna men jag tycker inte att de sätt ut som Lennarts hästar mått dåligt av de. Lennarts hästar vet jag inte om jag kan påstå har vanvårdade hovar. Visst det finns dom av Lennarts hästar som jag själv tycker kan se lite "skabbiga" ut men de har ju med päls, man och svans att göra, som t.ex. de dräktiga stoet dom omhändetog av honom ( som han nu fått tillbaka, som inte allas var uttorkad eller mager utan mådde bra) är kanske inte den mest vackra häst i utseende men en hur härlig häst som helst annars.
Jag kan inte förstå vad de är ni tycker är så hemskt med Lennarts hästhållning....
 
Sv: Hästavlivning utreds av JO

Det är en stor lögn, så fort du ringer in måste dom kolla upp läget oavsett djuren har det bra eller inte.

Så anmäler grannen dig 20 ggr måste dom kolla alla 20 gånger trottas att det kanske inte finns nåt djurplågeri hos just dig..

Nej det måste inte kollas varje gång vid upprepade grundlösa anmälningar.
PL
 
Sv: Hästavlivning utreds av JO

Var är problemet i det? Har man inget att dölja så är väl djurskyddet välkomna så ofta de vill, är jag hemma får de kaffe, om jag är borta får de gå och titta själva på djuren, stallet och hagarna. Den fåniga grannen skulle jag nog sluta hälsa på då?

Jag säger som Mul:

SKÖTER MAN SINA DJUR BRA SÅ HAR MAN INTE BEKYMMER MED DJURSKYDDET!!
Det tål att upprepas tydligen.
:cool:

Finns tyvärr fall där grannar som inte velat ha hästar i området upprepade gånger anmält hästägare. Varje gång en inspektör kommer ut måste hästägaren betala en kontrollavgift (i mitt område 1800 kr har jag för mig), även om stallar, hagar och hästar är i perfekt skick. Vet inte vad reglerna säger om hur många gånger en inspektör måste åka ut innan de kan anse anmälningarna som grundlösa, men när jag var på ett möte för hästägare i min förra hemkommun sa de ansvariga där att de var tvungna att utreda varje anmälan oavsett hur grundlös verkade vara. Och därmed ta en ny avgift vid varje ny utredning. Men det sköts väl olika i olika delar av landet eftersom reglerna kan tolkas lite olika.

Men givetvis är det undantagsfall, normalt får man inga problem om man bara tar väl hand om sina djur. Djurskyddet är oerhört viktigt och borde på flera punkter skärpas ytterligare, enligt min mening.
 
Sv: Hästavlivning utreds av JO

Vill för säkerhets skull poängtera att eftersom jag inte är det minsta insatt i just det här specifika fallet tar jag inte ställning vare sig för eller emot den här Lennart. Om han vanvårdat sina hästar hoppas jag att han får ett kännbart straff, men som sagt, jag är inte insatt och vet därför inte om han gjort det.

Kan för övrigt säga att jag tycker att man alltför ofta bara omhändertar vanvårdade djur utan att ge djurägaren ett riktigt straff. Någon eller några tusenlappar i böter på sin höjd. Att djuren omhändertas ska inte anses som ett straff för djurägaren utan bara en nödvändighet. Straffet för djurägaren bör istället vara höga böter eller fängelse. Vet flera fall där djurägaren inte fått något straff alls. Men om djuren är så illa skötta att de måste omhändertas borde det ju innebära att djurägaren begått ett brott och därmed borde straffas.
 
Sv: Hästavlivning utreds av JO

(ATL)
JO ska utreda om miljökontoret i Örebro begick några fel i samband med att Lennart Östergrens häst avlivades i höstas.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=40487&H%E4stavlivning%20utreds%20av%20JO
Efter vad jag sett hittills i det här fallet så försvarar jag inte L.Ö.´s hästhållning men kan samtidigt inte låta bli att tycka att hanteringen från myndighetshåll börjar få ett löjets skimmer över sig. Skulle nog behövas klarare riktlinjer och mer kunnig personal som kan stå för sitt agerande, inte som nu att man ena dagen tar ifrån en djurägare en häst, andra lämnar tillbaka den och den tredje skjuter en annan allt medan resten av personens hästar får gå kvar. Verkar vara på lösa boliner helt och hållet. Alla dessa pengar som detta och alla utredningar om felhanteringar måste kosta skulle ju kunna användas betydligt mer effektivt i djurskyddets namn.:mad:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen tipsades om vanvård och en häst fick avlivas. Men åtalsanmälan gjordes först ett år senare. Oacceptabelt, anser...
Svar
0
· Visningar
693
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Två hästuppfödare i Skåne misstänks ha brännmärkt hästar. Metoden är plågsam och förbjuden i Sverige...
2
Svar
24
· Visningar
3 029
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Ny forskning har visat risker med att dela gamla traktordäck och använda som krubbor till hästar. Låt inte hästarna äta ur...
Svar
0
· Visningar
940
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Din häst minns bättre än du kanske tror. Det visar en studie som nyligen publicerats i The journal of Cognition...
Svar
4
· Visningar
1 010
Senast: Ljulius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp