”Hästbranschen påverkar klimatet mer än inrikesflyget”

Jag har förvisso inte läst artikeln men... Är det metangasen som man tänker på, eller allt som händer runtomkring hästen? För visst går det att hålla häst miljövänligt, men det går ju inte att hindra dom från att fisa.
Hur hålls hästar idag miljömässigt?
 
Ja, jag håller med dig på det stora hela, men tycker fortfarande det är lite underligt att du drar allt detta som någon slags ursäkt för att hästsporten inte ska behöva minska sina utsläpp? För det är så jag läste ditt första svar/efterföljande argumentation. Varför är det annars relevant för tråden liksom?


Tyvärr inte. Den krassa verkligheten är att alla utsläpp är dåliga utsläpp. God livsstil på en front kan inte kompensera för en annan. Det handlar inte om samvete, utan om nollvision.
Det är poppisordet klimatkompensera som använts, bara för att lätta det dåliga samvetet.
 
Hur lever du själv? Värmer du inte upp din bostad? Kör du aldrig bil?
Jo men skillnaden är att jag inte ursäktar det med att jag aldrig semestrar, flyger eller köper onödiga prylar,och jag har också häst men har det inte med gott samvete utan givetvis är hästen kraftigt miljöbelastande.

KL
Jag tror inte så många förstår vilka förändringar som måste göras dels för miljön vad gäller utsläpp och dels såklart även för onödig resursslöseri.
Allt onödigt måste bort. Och då förvinner nära nog alla arbetstillfällen.
 
Massor! Men i jämförelse med andra alternativ så är det bättre, på sikt.
Men hur kan du då försvara din hästhållning med gott samvete när du förstår att tillverkning av elbil (batteriet hur bra är det? ) och bergvärmen kostar massor av resurser o co² ekv.?
 
Det är intressant hur otroligt emotionellt bilägande är. Så fort minskat bilanvändande kommer upp så kommer bilförare med massa hårddragna argument, eller situationer där bilägande är absolut nödvändigt.

Nu representerar jag inte någon koalition eller så men... ingen försöker ta bilen ifrån er. Istället handlar argumentet om att inte planera varenda stad och ekonomiskt incitament kring bilägande. Ja, du får fortsätta köra vilken bil du vill, men du kan inte förvänta dig gratis parkering i centrum, att alltid kunna köra raka vägen, och att ditt bilägande oxh att dina utsläpp ska vara subventionerade.

Det handlar om att göra storstäder, där en majoritet av världens befolkning bor, ska ha bra alternativ till att gå, cykla och använda kollektivtrafik i sina liv - inte bara för att det är mer miljövänligt, utan för att det är mycket yteffektivare sätt att transportera människor, och i storstäder är det brist på.. yta.

Det är ingen som argumenterar för att alla SKA gå/cykla/kollektiva i varje situation, till varje pris...


Håller helt med! Om vi kan kapa det onödiga bilåkandet (i städer och resor mellan stadskärnor med bra tågförbindelser) så skulle det utrymme som ändå finns för bilåkande kunna ske på landsbygden. Men ALLA kan ju inte äga en EGEN bil och åka med den HELA TIDEN.

Tyvärr är motståndet mot allt som inskränker på ens bilägande kompakt, så det går för långsamt...
 
Du skrev att det går att hålla hästar miljömässigt. Hur? Med den nyttan/nöjet de gör idag?
På vilket sätt är hästar miljöskadliga?

Självklart belastar en person som åker Sverige och Europa runt varje helg för tävlingar och träningar med sin stora hästlastbil miljön väldigt mycket, liksom en del stora anläggningar, men det är ju inte hästarna utan människorna som står för miljöbelastningen.
 
Ja, det bästa är förstås att inte ha någon bil alls utan att gå dit man ska.
Ja ur ett miljöperspektiv så är det det bästa men ska man ha bil så tror jag inte att en elbil är särskilt mycket bättre än en vanlig bil pga den gigantiska miljöförstöringen som uppstår då man bryter sällsynta metallerna som behövs i batterierna, problemet mer hur elen ska tillverkas och lagras, hur batterierna ska tas tillvara då de är förbrukade ( kan vi återvinna dem helt och vad kostar det i miljö) och att vi när vi kör elbil släpar runt på extremt mycket extravikt iom de tunga batterierna, vikt som kostar energi att släpa runt på.
Jag har mycket svårt att se elbilar som ens i närheten av hållbara
 
Det blir ju lite samma reaktion som med gödselutredningen, det gör så ont att tänka på hästarna som en miljöbov så man går i försvarsställning direkt. Men nån gång måste vi ju börja diskutera hästbranschens klimatpåverkan, också. Det betyder ju inte att vi inte ska diskutera båtar/kor/speedway/thailandsresor/etc.

Men hur kan vi förbättra här?
Digitala träningar osv är ju ett sätt.
Snålare bilar.
Färre prylar.
Mindre fodersvinn.
Inget hästsamleri (:crazy:).
Dela häst.
Bygga klimatsmarta stallbyggnader.
Stallar och ridhus kan förses med solar panels. Men de drar ju oxå energi för att tillverkas så frågan är hur mycket vinning man får där..
Skulle jag nog inte hålla med om. Eldrivna bilar låter för stunden hur bra som helst. Men hur ska världen hantera den otroliga mängd elbilsbatterier som uppkommit när de om ett par år blivit dåliga? Produktionen är inte den trevligaste heller. Finns ju alltid en hake.
Frågan du bör ställa dig är vart elen ska komma ifrån!
 
Håller helt med! Om vi kan kapa det onödiga bilåkandet (i städer och resor mellan stadskärnor med bra tågförbindelser) så skulle det utrymme som ändå finns för bilåkande kunna ske på landsbygden. Men ALLA kan ju inte äga en EGEN bil och åka med den HELA TIDEN.

Tyvärr är motståndet mot allt som inskränker på ens bilägande kompakt, så det går för långsamt...

Och det handlar ju inte ens om att "inskranka bilagandet" utan mer att forbattra/underlatta for andra former av transport typ.
For mig som bor i stan sa funkar det mycket battre att typ vara medlem i nagon slags bilklubb, sa att jag kan enkelt hyra en bil de fa ganger jag behover en, istallet for att jag ska kopa, underhalla och forvara en alldeles egen bil.
Bilen har absolut sin plats - men jag tror den ar mycket mindre an vad den ar i nulaget!
 
På vilket sätt är hästar miljöskadliga?

Självklart belastar en person som åker Sverige och Europa runt varje helg för tävlingar och träningar med sin stora hästlastbil miljön väldigt mycket, liksom en del stora anläggningar, men det är ju inte hästarna utan människorna som står för miljöbelastningen.

Gasutsläpp, gödningseffekter, trampskador på mark, övergödslar områden med avföring för ogräsinväxt, tillverkning av utrustning, skoningar, veterinärvård, mediciner, schampon, flugmedel, glansmedel och smörjmedel till hovarna.

Täcken ska tvättas eller bytas ut, kadaver grävs ner för folk vill inte slakta eller skicka till destruktion, ja det finns väl hur mkt som helst.
 
Gasutsläpp, gödningseffekter, trampskador på mark, övergödslar områden med avföring för ogräsinväxt, tillverkning av utrustning, skoningar, veterinärvård, mediciner, schampon, flugmedel, glansmedel och smörjmedel till hovarna.

Täcken ska tvättas eller bytas ut, kadaver grävs ner för folk vill inte slakta eller skicka till destruktion, ja det finns väl hur mkt som helst.
Bara som fotnot. Länsstyrelsen här i Skåne har haft ett stort EU-projekt där de på artificiell väg försökt få till trampskador, 70 miljoner kostade det! Jag tycker de numera ofta snarare motarbetar miljön med symbolåtgärder utan egentlig betydelse men som legitimerar miljöförstörande exploatering.
 
Om vi är överens om att köttproduktion orsakar utsläpp av växthusgaser, vilket de flesta är även om man självklart kan diskutera netto osv, så måste vi ju vara överens om att hästbranschen också gör det. Och där blir det inte mat som resultat, hästsport måste ju ses som lyxkonsumtion ur ett globalt perspektiv. Därför vore det bra tycker jag att diskutera hur utsläppen kan minska, snarare än hitta sät att försvara det på.
 
Jo men skillnaden är att jag inte ursäktar det med att jag aldrig semestrar, flyger eller köper onödiga prylar,och jag har också häst men har det inte med gott samvete utan givetvis är hästen kraftigt miljöbelastande.

KL
Jag tror inte så många förstår vilka förändringar som måste göras dels för miljön vad gäller utsläpp och dels såklart även för onödig resursslöseri.
Allt onödigt måste bort. Och då förvinner nära nog alla arbetstillfällen.
Vi behöver närproducera mat och kläder och andra nyttigheter och lära generation smart phone att inte slösa.

Företag i hästbranschen tillverkar överlag sina läderprodukter i Indien eller Argentina. För att kalla saker och ting för engelskt läder skeppar man kohudar från England till Indien för att producera träns och tyglar för inga pengar alls och skeppar sedam tillbaka dem till Europa och Sverige och säljer snordyrt till hungriga kunder som gått på marknadsföringskampanjerna på sociala medier.

I Argentina å sin sida skövlar men precis som på andra platser i Sydamerika naturen för att få plats med boskap så man bland annat får hudar och kan tillverka läderprodukter.

Kudos till företag som Equiline vars sadlar är Made in Italy från början till slut.
 
Det är intressant hur otroligt emotionellt bilägande är. Så fort minskat bilanvändande kommer upp så kommer bilförare med massa hårddragna argument, eller situationer där bilägande är absolut nödvändigt.

Nu representerar jag inte någon koalition eller så men... ingen försöker ta bilen ifrån er. Istället handlar argumentet om att inte planera varenda stad och ekonomiskt incitament kring bilägande. Ja, du får fortsätta köra vilken bil du vill, men du kan inte förvänta dig gratis parkering i centrum, att alltid kunna köra raka vägen, och att ditt bilägande oxh att dina utsläpp ska vara subventionerade.

Det handlar om att göra storstäder, där en majoritet av världens befolkning bor, ska ha bra alternativ till att gå, cykla och använda kollektivtrafik i sina liv - inte bara för att det är mer miljövänligt, utan för att det är mycket yteffektivare sätt att transportera människor, och i storstäder är det brist på.. yta.

Det är ingen som argumenterar för att alla SKA gå/cykla/kollektiva i varje situation, till varje pris...



Lite ot, men Jag cyklar mycket och typ varje gång blir jag omkörd av minst en bil som håller så dåligt avstånd att jag kan typ ta på bilen när den kär förbi... varför är en del bilförare sådana?
Vi kanske borde komma bort från en situation, där majoriteten av folk, består av så mycket människor, så att alla människor måste/ska bo i stora städer.

Vilka utsläpp är det du tänker på?

De utsläpp som kommer från elbilar, där elen till bilarna skapats med hjälp av standard europeisk elmix?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter ”Hästbranschen påverkar klimatet mer än inrikesflyget.” Det är kontentan i en ny bok om klimatet. Se tv-inslag och hör intervjuer med...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har hållt på med hästar i exakt HELA mitt liv. Från att jag började gå till där jag står nu som medelålders kvinna med flera hästar...
Svar
18
· Visningar
2 948
Senast: BernT
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: Bison
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp