Bukefalos 28 år!

Hästen äter frostgräs

L

linnea 82

Min ena(sällskapsponny)ratade höet i morse och ställde sig och åt en massa frostgräs. Har hört att detta kan orsaka kolik, stämmer detta. Vill nämligen släppa ut dom på hela hagen igen, men då kommer de båda säkert att rata höet eftersom där är mycket gräs, är detta nån fara om de äter mycket? Jag vill ju gärna kunna släppa dom innan snön, skönare för dom att ha mycket att röra sig på.
 
Sv: Hästen äter frostgräs

Vet inte om dom kan få kolik av det men det är en riskfaktor för fång. Men det är mest om hästarna går ute hela dygnet eller om det tinar upp under dagen. Gräset ändrar sin sammansättning och producerar mer socker när det blir kallt för att det inte ska "frysa sönder" och minskar det igen om det blir varm. Det blir med andra ord samma sak som snabba foderbyten för hästen.
 
Sv: Hästen äter frostgräs

Jodå, de kan få kolik av frostgräs, men mina har aldrig råkat ut för det och jag tror inte att det är så vanligt.
 
Sv: Hästen äter frostgräs

när gräset fryser kommer socker halten igång i det,:devil: mina hästar fick inte så mycket kraftfoder i dag på morgonen idag . för där e socker i alla foder och det är inte så bra me mycket socker ge halm när dom äter mycket socker. tänk på fång :devil: :( :confused: :devil:
 
Sv: Hästen äter frostgräs

Det finns en risk när de äter frostnupet gräs ja. Den rekommendation som finns är att man ger dem hö att tugga på i hagen så att de låter bli gräset tills frosten tinat upp, då är det inte lika farligt längre.
 
Sv: Hästen äter frostgräs

Det stämmer, min ena pålle fick det förra året, hade själv aldrig hört talas om det innan:crazy: ;)
 
Sv: Hästen äter frostgräs

Hur gör man då nu när det är snö? Kan hästarna äta gräset under snön? Om man släpper ut dem i en hage med mycket snötäckt gräs så är det väl rätt stor risk att de äter gräset under??? Man kan ju inte gärna låta dem stå inne hela vintern...men kan man bara ha dem i en avbetad hage då kanske?
 
Sv: Hästen äter frostgräs

Den rekommendation som finns är att man ger dem hö att tugga på i hagen så att de låter bli gräset tills frosten tinat upp, då är det inte lika farligt längre.

Jag försökte tala om det för mina två, men de letar hellre gräs än mumsar på det goda hösilaget jag lagt ut :D

Immer
 
Sv: Hästen äter frostgräs

Samma problem här... Mina är inte intresserade av det jag lägger ut. De går hellre och pillar i det som de hittar ute i hagen... Det är dessutom ganska mycket de har att pilla fram....

Så för min del så blir det till att hoppas på att deras magar klarar av fruset gräs.... Tror att det får komma rätt så mycket snö för att få dem att strunta i gräset....
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 581
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 318
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 998
Senast: Mkb
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 438
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp