Hästen bara skadar sig...

Jag tolkar TS som att hästen inte mår bra av boxvila och sjukhage och att man därför kanske kan behöva avliva om det fortsätter i samma spår som tidigare.

TS: Min häst har också varit ganska otursdrabbad och behövt boxvila flera flera gånger. Nu är hon äldre än din och därför är beslutet kanske lite enklare plus att jag har haft henne i åtta år, men när hon skadade sig senast (samma inflammation som tidigare gånger) sa veterinären att det förmodligen skulle gå att behandla men vi kom gemensamt överens om att det inte var värt det eftersom hon inte mår bra mentalt av att bara stå i box och pytteliten hage. Hon fick därför gå i pension och står nu på en stor lösdrift och bara är häst.
 
Skulle inte säga att jag är ”rädd” för skador, men vill som sagt inte ha en häst som är skadad 80% av tiden. Det vill förhoppningsvis ingen?
Du kanske ska satsa på en häst med mindre blod i? Något lugnare som står stadigare på jorden och förhoppningsvis får färre sår om du känner att det är ett problem.

Sedan blir jag lite fundersam med vad du menar med sticksår. Är det ett sticksår i ordets egentliga betydelse och du haft flera redan så är det dags att se över hagen. Om du menar ett litet sår som hästen reagerar mycket på med svullnad och värme så kan det vara så med unga hästar och även vissa fullblod är extra känsliga till och med vid skråmor. Hur tar du hand om dessa sår?

Jag hade en känslig individ en gång och där var det hela batteriet som gällde vid varje mindre sår. Desinficering, kompresser, polster, bomull och linda i 1-3 dagar så det hann gå ihop om jag skulle slippa komplikationer. Det är sååå olika från häst till häst.
 
Din motivation kanske tryter just nu? Dina planer och drömmar kanske inte uppfylldes? Jag tänkte att det kanske handlar mer om vad du vill än om hästen i fråga.

Att hästar skadar sig är något de flesta hästägare helt enkelt får lära sig och det kan kännas asdrygt. Att din häst råkat ut för en rad olyckor den allra första tiden du äger den är långt ifrån ovanligt och det verkar orimligt att utgå ifrån att det är något som kommer att bestå för all framtid.

Om du gillar hästen så ge den tid, annars säg den. Den kommer inte att få sticksår varannan månad just pga att den har mycket energi.

Du satte huvudet på spiken, är precis så att motivationen är i botten pga att de enligt mig (och unghästutbildares) låga mål jag satt inte uppfylldes :/
 
Ni kanske passar bättre med vanlig uppstallning nu under vintern? Med lång, daglig utevistelse men att hon får komma in över natten = mindre spring och mindre skador?

Det konstiga är att hon nästan aldrig springer i hagen, de är en väldigt lugn ”flock” med henne som flockledare, en shettis o en unghäst till (islänning).
 
Det konstiga är att hon nästan aldrig springer i hagen, de är en väldigt lugn ”flock” med henne som flockledare, en shettis o en unghäst till (islänning).
Någonting skadar hon sig ju på så antingen är det då hagen eller ligghallen.

Hon är ung, har antagligen vuxit mer och har inte full koll. Hösten/vintern är en lång uppförsbacke om du har dåligt med motivation så en paus och installning några månader utan ridning är kanske rätt väg att gå? Lite tömkörning över bommar, promenader i kuperad terräng där hon får lyfta på fötterna och se sig för, kroppskontroll och hjärngympa. :up:
 
Jag skulle bara ge henne lite mer tid, en nära vän till mig köpte ett fullblod som slog sig på allt den kunde hitta i hagen de första året, om det så var dennes egna hovar mer eller mindre. Det tog 1,5år efter det hade stoet inte ett ända sår på benen längre.

Som de andra säger kanske det är värt att köra på bandage och hela köret så fort hon får ett sår. Däremot hade jag personligen haft kvar henne i samma hage och på lösdrift. Om hon gått löp tidigare är hon säkert inte vad vid det och de är därför hon skadar sig. Jag tror att hon kommer mogna med tiden. Så länge kan du ändra ditt mål och jobba utefter det :)
 
Det konstiga är att hon nästan aldrig springer i hagen, de är en väldigt lugn ”flock” med henne som flockledare, en shettis o en unghäst till (islänning).
Är det någon som har koll på hagen dygnet runt? Sällan hästar rör sig hela tiden eller springer några längre stunder, ofta tar dom en och annan repa och sen är det lugnt igen. Så som hästarna beter sig när man är där är ju inte så som dom beter sig alla tider på dygnet.

Två unghästar ihop, då är det inte helt konstigt med småskador. Det är småhästar som leker och härjar och inte alltid när man själv är där och ser på.
 
Ni kanske passar bättre med vanlig uppstallning nu under vintern? Med lång, daglig utevistelse men att hon får komma in över natten = mindre spring och mindre skador?
Du kanske ska satsa på en häst med mindre blod i? Något lugnare som står stadigare på jorden och förhoppningsvis får färre sår om du känner att det är ett problem.

Sedan blir jag lite fundersam med vad du menar med sticksår. Är det ett sticksår i ordets egentliga betydelse och du haft flera redan så är det dags att se över hagen. Om du menar ett litet sår som hästen reagerar mycket på med svullnad och värme så kan det vara så med unga hästar och även vissa fullblod är extra känsliga till och med vid skråmor. Hur tar du hand om dessa sår?

Jag hade en känslig individ en gång och där var det hela batteriet som gällde vid varje mindre sår. Desinficering, kompresser, polster, bomull och linda i 1-3 dagar så det hann gå ihop om jag skulle slippa komplikationer. Det är sååå olika från häst till häst.

Gillar ju att det är blod i henne och allt med henne i övrigt, tycker om henne jättemycket. Sen att hon ska ha oturen/klumpigheten att skada sig hela tiden kan man diskutera vad jag tycker om den, men det är väl förhoppningsvis någonting som går över med tiden. Skråmor tvättas o smörjs med t.ex hästsalva. Småsår i princip samma om inte är svullet/irriterat, då är de samma tillvägagångssätt som du föreslog.

Gjorde de i somras på såret hon fick på ryggen som var ca 15 cm långt o 1cm brett på bredaste stället och det är knappt ett märke kvar utan de har läkt jättefint. I våras fick hon ju ett sticksår som gick upp i senskidan så vart massa medicinering och veterinär var ute många gånger.
 
Är det någon som har koll på hagen dygnet runt? Sällan hästar rör sig hela tiden eller springer några längre stunder, ofta tar dom en och annan repa och sen är det lugnt igen. Så som hästarna beter sig när man är där är ju inte så som dom beter sig alla tider på dygnet.

Två unghästar ihop, då är det inte helt konstigt med småskador. Det är småhästar som leker och härjar och inte alltid när man själv är där och ser på.

Inte dygnet runt såklart, men bor precis intill vinterhagen (lösdriften) så ser hästarna nästan alltid när dem är ute. Oftast är de när hon rullat sig som hon drar en repa, annars Brukar de bara springa om dem blivit skrämda (såklart!)
 
Vi har fullblod både på stall och vanlig hage och några på lösdrift.Inga går med skydd alla utom en går med hagkompis.Jag hade börjat med att försöka hitta orsaken till sticksåren.Jag hade inte haft skydd i hagen.En varm sena kan ta skada av att hållas varm av ett par skydd.Ha is i magen.De mår så som du har att vara på lösdrift.Benen mår bra av ständig rörelse speciellt om de svullnar.Hoppas de vänder det gör det😃
 
Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan februari men har (tyvärr) knappt hunnit rida henne alls då hon skadar sig hela tiden... små sår men även ”stora” skador. Började ca 1-2 veckor efter jag köpt henne, sticksår i v.f. Ca 2 månader konvalescens och sedan igångsättning. Hade henne igång och påbörjade inhoppning under sommaren.

Avbrott ca 2 veckor under sommaren pga ett stort sår vid sadelläget... sedan igångsatt ett par veckor igen och fortsatte med utbildning+inhoppningen. I slutet på september så blir hon halt efter en skoning, men visar sig vara en liiiiten senskada. Kunde påbörja rehabilitering direkt, dvs 8 veckors skritt, 4 veckors trav och sedan börja med galopp+rida på ridbana (böjda spår). Köpte ett par skydd till henne att ha på frambenen i hagen.

Har nu kommit cirka 6 veckor in i rehabiliteringen och idag upptäcker jag att hon har fått ett sticksår h.b. Och är jättesvullen.. dvs skadad IGEN! Inte ens hunnit bli friskt från förra skadan ännu... pust...

Detta är min första egna häst, men haft flertalet foderhästar och sköthästar förr, samt gick ridsport på gymnasiet och har hästskötarexamen därifrån.

Hon går på lösdrift och tror inte hon hade trivts med att vara inne på nätterna då hon som sagt har en del energi som hon inte får utlopp för.

Jag har kanske kunnat rida ordentligt på henne 2 månader av dem cirka 8 månaderna jag ägt henne så både jag (och sambon) börja tröttna på att det känns som att man går i en uppförsbacke utan slut.

Provade ut sadel och köpte en sprillans ny i juni/juli, hade hoppats kunna åka på lite träningar o nån pay&jump nu på hösten.
Köpte häst för att kunna träna och tävla på en lagom nivå (max 120 hoppning) så har alltså inga elit mål med min ridning men vill komma igång och träna, så trött på det här nu.

Ska köpa skydd till bakbenen med, sen Vet jag inte vad jag mer kan göra om hon fortsätter skada sig. Hon skulle ju inte funka som sällskapshäst heller pga att det är i hagen hon lyckas skada sig...

Hur hade ni gjort?
Var går gränsen för hur mycket ”skadad” en häst ska va innan man kan ta beslutet att ta bort den?
Tycker synd om henne om hon ska gå och ha ont/vara skadad hela tiden, det är inget värdigt hästliv i mina ögon. Inte heller att ställa henne ensam i en liten platt grus/gräs-hage är något alternativ.
Hon är tre år... det här med "rida ordentligt" hade du ju fått ta det lugnt med ändå? Att ens tänka tanken på att ta bort en häst för att den varit skadad i några månader känns helt galet. Det är ju inte ens allvarliga skador. Hästar skadar sig - det får man räkna med tyvärr.
 
Skulle inte säga att jag är ”rädd” för skador, men vill som sagt inte ha en häst som är skadad 80% av tiden. Det vill förhoppningsvis ingen?

Hade du haft hästen i fem år och den oupphörligen skadade sig hade jag kunnat förstå om tanken slog dig , men du har haft den i 9 månader. Ibland kommer allt elände samtidigt och dessutom är ni nya för varandra. Så där är det med hästar. Vi är många som har haft tuffa skadeperioder med våra pållar.
 
Gnäller? Ber mest om råd och vill veta om andra varit med om att en häst är skadad 80% av tiden då det inte direkt känns normalt?


Ja allt beror ju på hur man räknar, men det känns lite orättvist mot din häst att inte se ur ett längre perspektiv , ffa när det nära bara är småskador, ja menar sticksår...något måste ju där finnas som din häst sticker sig på.

Och personligen tycker jag det är väldigt skumt med en senskada där man omg får börja skritta, alltså fortsätta rida.
Rent allmänt, även om det inte hör till denna tråden , så har jag väldigt liten förståelse för dessa tidiga igångsättningar då hästar blivit behandlade, är veterinärer så rädda för att be om längre vila från ryttare och ridning för de är rädda bli i av med kunder?
 
Gnäller? Ber mest om råd och vill veta om andra varit med om att en häst är skadad 80% av tiden då det inte direkt känns normalt?

Tag det lugnt. Den är ung och har småskador som alla läker ut med behandling och vila. Min häst som idag är 21 kpte jag som 3,5 åring och de första åren hade han också massa småskit. Sårskador, strålröta, komplikation efter kastrering. Jag red kanske 60 gånger de första 2 åren. Det blir bättre - jag hade ställt a den under vintern och låtit allt läka ut. Satt igång superlugnt till våren
 
Välkommen till hästägarskapet... -höll jag på att skriva....:grin:

Nej, men tyvärr har ni haft en trög första tid där småskadorna lagts på hög och det roliga med nya hästen har uteblivit och då är det lätt att tappa motivationen. En olycka kommer sällan ensam brukar man väl säga.
Rådet jag har är att ta det lugnt, misströsta inte utan tänk på att det är en mycket ung häst med massor med tid framför sig. När hon läkt, vuxit, busat till det en gång till, läkt, blivit mer balanserad och stabil i kroppen - så kommer er roligare tid komma.
Sen som andra skrivit så är vissa väldigt känsliga och kan behöva hela vårdbatteriet med vård och bandage för ett sår som andra inte ens hade blinkat åt.
Så återigen, tråkigt att det blev såhär redan i början och allt i följd liksom - men så är det ibland.

Min första storhäst hade galet många hovbölder (tror det var 12 :crazy:) på ett halvår under första året jag hade henne - höll på att bli galen, hon var halt hela tiden och så fort hon blev ohalt blev hon halt på nytt... vet inte HUR många gånger vi var på klinik med henne :meh: Motivationen var inte i topp kan man säga. Sen under de resterande 4 år jag hade henne, hade hon en enda skada -och det var ett sår i munnen som fick sys.
 
Jag förstår att motivationen tryter! Har ägt min 4åring i ett år och senaste 4 månaderna har hon mest stått på Box eller i tråkhage och är smått livsfarlig att nu hantera och gå med.

Innan detta har vi också haft lite otur med skador osv.

Men jag tänker att hon är ung och det är ok att hon vilar, men har konstant dåligt samvete över den tråkiga sjukhagen.

Nu är det början på den jobbigaste perioden att ha häst också. Lätt att motivationen tryter även när en kan rida. Så försök ta det lugnt, ge det lite tid, trickträna och umgås med din nya fina häst! Och eftersom hon tidigare gått löp gör det bara henne gott att få ta det lugnt en period. Många fullblod sätter igång och växer när de slutar galopptränas osv. Så försök se det som en övergångsperiod, hellre att hon skadar sig nu när det ändå passar perfekt med lite vila och hästliv än sedan när ni är igång. :)

Och som någon annan skrev, kolla igenom hagen och ligghall. Kan vara så simpelt som en redig gren som står på ett olämpligt ställe.

Det finns mycket att göra från marken som också är kul och som in ersätta ridsuget ett tag :)
 
@Mendely så sjukt trist, dyrt och jobbigt med en så tråkigt första år. Jag förstår verkligen att du känner både brist på motivation och glädje över att äga häst, det gör nog de allra flesta i sådant läge!

Jag har haft fullblod som ridhäst större delen av mitt vuxna liv och utan att dra alla över en kam så är de inte sällan känsligare på olika sätt. Ffa benhinnor är känsliga vilket gör att minsta lilla sår kan orsaka större svullnader, ömhet . Även är de ju ofta känsliga vid tappskor, kan inte gå utan sko utan att ömma, bli varm i benet osv., skon måste på DIREKT. Osv.

Unghästar allmänt oavsett ras kan ju inte sällan vara obalanserade och kliva på sig själva osv. Fullblod från banan har sällan vistats i kuperade hagar/varit ute mycket i större hagar sedan de gick in i träning, och då kan unghästvingligheten bli ännu mer påtaglig i kombo, dvs du får lite ”kaka på kaka”.

Mitt nuvarande fullblod köpte jag som nyss fyllda 4 åring, han var tränad för löp dvs hade stått i träning, men inte startad. Han hade småsår och svullnader och tappskor till förbannelse första året jag hade honom. Kuperade hagar dubblade problemen.

Jag löste det så att han faktiskt inte fick gå kuperat utan i planare gräshagar. Sen breddade han sig och balanserade sig i takt med utbildning och jag hade även en väldigt duktig hovslagare som hittade bra lösningar på hur han skoddes utifrån sitt rörelsemönster, som vi ändrade och anpassade efter hand. Jag lärde mig även slå på tappsko själv för att slippa total kris vid tappsko i samband med en helg tex. Guld värt!

Samma häst är 18 i år och han har inte mer än max en tappsko per ÅR senaste 7 åren. Aldrig småsår heller pga vistelse i hagen. (Jag har honom dock i planare hagar även till dags datum men han skulle säkert kunna gå mer kuperat .

Lite pepp till dig men jag förstår att du känner som du gör just nu .
 
Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan februari men har (tyvärr) knappt hunnit rida henne alls då hon skadar sig hela tiden... små sår men även ”stora” skador. Började ca 1-2 veckor efter jag köpt henne, sticksår i v.f. Ca 2 månader konvalescens och sedan igångsättning. Hade henne igång och påbörjade inhoppning under sommaren.

Avbrott ca 2 veckor under sommaren pga ett stort sår vid sadelläget... sedan igångsatt ett par veckor igen och fortsatte med utbildning+inhoppningen. I slutet på september så blir hon halt efter en skoning, men visar sig vara en liiiiten senskada. Kunde påbörja rehabilitering direkt, dvs 8 veckors skritt, 4 veckors trav och sedan börja med galopp+rida på ridbana (böjda spår). Köpte ett par skydd till henne att ha på frambenen i hagen.

Har nu kommit cirka 6 veckor in i rehabiliteringen och idag upptäcker jag att hon har fått ett sticksår h.b. Och är jättesvullen.. dvs skadad IGEN! Inte ens hunnit bli friskt från förra skadan ännu... pust...

Detta är min första egna häst, men haft flertalet foderhästar och sköthästar förr, samt gick ridsport på gymnasiet och har hästskötarexamen därifrån.

Hon går på lösdrift och tror inte hon hade trivts med att vara inne på nätterna då hon som sagt har en del energi som hon inte får utlopp för.

Jag har kanske kunnat rida ordentligt på henne 2 månader av dem cirka 8 månaderna jag ägt henne så både jag (och sambon) börja tröttna på att det känns som att man går i en uppförsbacke utan slut.

Provade ut sadel och köpte en sprillans ny i juni/juli, hade hoppats kunna åka på lite träningar o nån pay&jump nu på hösten.
Köpte häst för att kunna träna och tävla på en lagom nivå (max 120 hoppning) så har alltså inga elit mål med min ridning men vill komma igång och träna, så trött på det här nu.

Ska köpa skydd till bakbenen med, sen Vet jag inte vad jag mer kan göra om hon fortsätter skada sig. Hon skulle ju inte funka som sällskapshäst heller pga att det är i hagen hon lyckas skada sig...

Hur hade ni gjort?
Var går gränsen för hur mycket ”skadad” en häst ska va innan man kan ta beslutet att ta bort den?
Tycker synd om henne om hon ska gå och ha ont/vara skadad hela tiden, det är inget värdigt hästliv i mina ögon. Inte heller att ställa henne ensam i en liten platt grus/gräs-hage är något alternativ.

Ha is i magen, hästen är ung och växer fortfarande :) I princip hela första året med mitt fullblod bestod av skador som avlöste varann.. Vissa allvarliga och andra bara småsaker och sår på olämpliga ställen som krävde vila från ridning/träning. Det blir bättre!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 630
Senast: Hoarfrost
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Lutten
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp