Hästen bara skadar sig...

Tack Alla ni som skrivit nu senaste inläggen för er förståelse. Känns bättre nu när jag vet att jag inte är ensam och att det faktiskt är helt OK att hon vilar lite. Sen var det någon av er som skrev nåt om vila efter att hon gått löp, hon gick ett kval i augusti -17 sen ställdes hon av och vilade tills jag köpte henne i februari. Så hon har bara gått och ”varit häst” ett halvår innan jag köpte henne.

Men tack som sagt för all förståelse, jag har nu hunnit smälta det som hänt och börjar bli lugn istället. Motivationen är väl som den är, men den kommer så småningom.
Här är skönheten! Mrs Gomez😍 ED77A7E4-435C-4EE0-A5BD-5D7DAD0663FB.jpeg
 
Tack Alla ni som skrivit nu senaste inläggen för er förståelse. Känns bättre nu när jag vet att jag inte är ensam och att det faktiskt är helt OK att hon vilar lite. Sen var det någon av er som skrev nåt om vila efter att hon gått löp, hon gick ett kval i augusti -17 sen ställdes hon av och vilade tills jag köpte henne i februari. Så hon har bara gått och ”varit häst” ett halvår innan jag köpte henne.

Men tack som sagt för all förståelse, jag har nu hunnit smälta det som hänt och börjar bli lugn istället. Motivationen är väl som den är, men den kommer så småningom.
Här är skönheten! Mrs Gomez😍Visa bifogad fil 21354


Tycker du fick rätt mycket skit utifrån ditt inlägg initialt i tråden från många tyvärr, men du hanterade det väldigt väl med respons .

Stort lycka till och som sagt - jag förstår att du känner som du uttryckt faktiskt när det blir såhär mycket första tiden med en ny häst !
 
Apropå skador så lyckades ett av våra fullblod komma upp på stengärdet i hagen.Full med småsår och svullen😩inte vacker men det är ju sånt som tyvärr händer med nyfikna hästar.
 
Du satte huvudet på spiken, är precis så att motivationen är i botten pga att de enligt mig (och unghästutbildares) låga mål jag satt inte uppfylldes :/

Omg. Välkommen till hästvärlden. Skönt att din inställning ändrats under trådens gång.

För mig handlar hästägandet om att ständigt fundera över vad som är bäst för min (högt älskade) häst, det har det alltid gjort, även innan han skadade sig första gången (och som han typ inte blivit fräsch ifrån ännu kan man säga) för kanske 5 år sedan nu. När han skadade sig (halkade i hagen) hade jag haft honom i typ 7 år. Jag började direkt med att fundera över varför han faktiskt fick en skada när han halkade i hagen denna gången, han har alltid levt rövare i hagen. Mina "mål" (jag har snarare mest en plan och ett "max mål") var att på sikt tävla lite fälttävlan och har nu blivit till att känna att jag är faktiskt lika nöjd om han bara kommer trivas och hålla för att i princip bara promenadridas. Nästa häst kanske jag kan rida lite fälttävlan på, vad vet jag. Det är inte det som är basen i mitt hästägandet.

Det går alltså alldeles utmärkt att kombinera med mål (för mig) eftersom jag reviderar mina mål utifrån hur vi utvecklas. Hade det inte gått hade jag ju fått byta häst men min motivation sitter inte i vad hästen kan prestera åt mig. Därav mitt omg. Jag vet att folk är olika så jag vill ändå belysa min ände i en tråd där du ber om åsikter.
 
Min häst skadar sig "jämt" jag skulle tro att hon snittar tre månader per år i sjukhage, sett över de sista fem åren. Hon leker och gör sig illa. Jag har ca 30 mil till min veterinär, ska dit på måndag och har varit där två gånger i sommar också.

Det är så ibland, vissa hästar är mer skadebenägna än andra. Min andra häst har på tre år haft besök av veterinär vid vaccination och koll av tänder. Min första häst som jag hade i tio år tror jag behövde besök av veterinär två-tre gånger.

Om du ger upp innan hästen ens har fyllt fyra år, då vet jag inte om jag ska rekomendera dig att ha egen häst alls?
 
Nej jag kom på att vi också lyckades rida ut en gång också. Så 2 gånger på 2 år! dyra ridtimmar verkligen men så är det ju med djur, de skadar sig.
 
Min häst skadar sig "jämt" jag skulle tro att hon snittar tre månader per år i sjukhage, sett över de sista fem åren. Hon leker och gör sig illa. Jag har ca 30 mil till min veterinär, ska dit på måndag och har varit där två gånger i sommar också.

Det är så ibland, vissa hästar är mer skadebenägna än andra. Min andra häst har på tre år haft besök av veterinär vid vaccination och koll av tänder. Min första häst som jag hade i tio år tror jag behövde besök av veterinär två-tre gånger.

Om du ger upp innan hästen ens har fyllt fyra år, då vet jag inte om jag ska rekomendera dig att ha egen häst alls?
Haha, kan inte riktigt släppa de filmklipp du lagt upp på när hästen lattjar i hagen. Förstår att hon råkar skada sig med jämna mellanrum! :D
 
Haha, kan inte riktigt släppa de filmklipp du lagt upp på när hästen lattjar i hagen. Förstår att hon råkar skada sig med jämna mellanrum! :D
Haha, hon är knäpp. :rofl: hon har väldigt roligt när hon gör sig illa och det är ju relativt lindrigt, men jag måste ändå åka till veterinären och vila henne hela tiden :cautious:
Resultat av EN vilodag, samma sak varje gång. Hon fyller snart tio år och tänker inte mogna och lugna ner sig lite. :rofl:


 
Min häst skadar sig "jämt" jag skulle tro att hon snittar tre månader per år i sjukhage, sett över de sista fem åren. Hon leker och gör sig illa. Jag har ca 30 mil till min veterinär, ska dit på måndag och har varit där två gånger i sommar också.

Det är så ibland, vissa hästar är mer skadebenägna än andra. Min andra häst har på tre år haft besök av veterinär vid vaccination och koll av tänder. Min första häst som jag hade i tio år tror jag behövde besök av veterinär två-tre gånger.

Om du ger upp innan hästen ens har fyllt fyra år, då vet jag inte om jag ska rekomendera dig att ha egen häst alls?
Jag skulle vilja att våra hästar gick tillsammans, det skulle vara så roligt att se vad som händer för min är likadan som din ;)
 
Jag har en 7 åring (Bravour - Chapman- cornet Obolensky) som är en riktig olycksfågel.

Inköpt som 3 åring med mål att rida minst msvc/msvb. Inridning går klockrent. Hösten när han är fyra börjar det. Reds in i augusti - oktober året han fyllde fyra (stor häst som behövde extra tid). Alltid varit extremt explosiv och går omkull i hagen. In på klinik och skada i bäckenet påträffas. 6 månaders vila och rehabilitering. Utvecklar artros i SI-led samt ileosakralled. Fungerar fint ändå. Under året han fyller 5 hinner vi starta lite tävlingar med goda resultat och fina ord. Årsskiftet 5/6 år kommer han in från hagen och är påtagligt ”irriterad”. Hittar inga sår, ingen hälta eller värme/puls. Åker ut morgonen därpå och hästen är fortfarande irriterad. Hittar fortfarande inget konkret. Får inte röra ena bakbenet öht och han börjar mata sparkar efter mig. Veterinär tillkallas och blir ganska omgående remitterad akut till klinik. 13 cm lång spricka och bensplitter i bakknä (missade precis leden, tack!). 4 månaders rehabilitering, inre blödning och lite komplikationer senare friskförklarad. Rids igång försiktigt och flyttas till lösdrift. Hästen blir harmonisk och inte lika explosiv i hage/tillfreds. Under hans 7 år är vi bra igång, tävlar och är påväg till MSV. Äntligen lite medvind. Hästen känns piggare och fräschare än någonsin. Rids ca 4-5 dagar i vecka och varav 2 är uteritt och 1 är tömkörning. Dvs. maximalt 2 dagar dressyr/vecka. Regelbundna besök hos massör, kiropraktor och veterinär för hålla koll på kroppen. Allting ser super ut. Tills nu. Magkänslan sa att något inte stämde och efter röntgen, ultraljudat och böjt hela hästen upptäcktes ökad ledvätsks bakknä. Artrit. Nu är vi inne på vecka 3 av 4 innan återbesök. Mellan dessa skador har vi haft hovbölder, sårskador och lite sånt.

Vår och veterinärernas slutsats, en stor häst som tyvärr är väldigt explosiv och ranghög varav han blir lite blockerad och skadar sig själv. Nu har vi hittat en lösdrift där han trivs, är lugn och harmonisk så hoppas han växer upp och landar. Vad vill jag få fram av detta då? Jo, 8 månader är ingenting.. vissa hästar är klantigare än andra och kräver mer tålamod. Vi har nog varit skadade 2,5-3 år av de 4 vi kamperat ihop💕.
 
Du satte huvudet på spiken, är precis så att motivationen är i botten pga att de enligt mig (och unghästutbildares) låga mål jag satt inte uppfylldes :/




Låga Mål att hoppa pay and jump på en 3 åring? OMG En ledtråd kan ju vara att hästar inte får starta någon tävlingsgren förrän tidigast dom är 4 år. Det gäller även alla Pay and Jump som följer TR!

Hur tänkte du och bevare mig väl unghästutbildaren där?

Jag blir helt matt... om detta är vad våra utbildade unghästutbildaren lär ut är det fasen inte konstigt folk har klippkort till klinikerna!
 
Jag skulle vilja att våra hästar gick tillsammans, det skulle vara så roligt att se vad som händer för min är likadan som din ;)
Det räcker att hon leker med sig själv, hon gör sig ju illa ändå! :rofl: dom få gånger ponnyn hakar på så blir hon överlycklig:D
Jag har en 7 åring (Bravour - Chapman- cornet Obolensky) som är en riktig olycksfågel.

Inköpt som 3 åring med mål att rida minst msvc/msvb. Inridning går klockrent. Hösten när han är fyra börjar det. Reds in i augusti - oktober året han fyllde fyra (stor häst som behövde extra tid). Alltid varit extremt explosiv och går omkull i hagen. In på klinik och skada i bäckenet påträffas. 6 månaders vila och rehabilitering. Utvecklar artros i SI-led samt ileosakralled. Fungerar fint ändå. Under året han fyller 5 hinner vi starta lite tävlingar med goda resultat och fina ord. Årsskiftet 5/6 år kommer han in från hagen och är påtagligt ”irriterad”. Hittar inga sår, ingen hälta eller värme/puls. Åker ut morgonen därpå och hästen är fortfarande irriterad. Hittar fortfarande inget konkret. Får inte röra ena bakbenet öht och han börjar mata sparkar efter mig. Veterinär tillkallas och blir ganska omgående remitterad akut till klinik. 13 cm lång spricka och bensplitter i bakknä (missade precis leden, tack!). 4 månaders rehabilitering, inre blödning och lite komplikationer senare friskförklarad. Rids igång försiktigt och flyttas till lösdrift. Hästen blir harmonisk och inte lika explosiv i hage/tillfreds. Under hans 7 år är vi bra igång, tävlar och är påväg till MSV. Äntligen lite medvind. Hästen känns piggare och fräschare än någonsin. Rids ca 4-5 dagar i vecka och varav 2 är uteritt och 1 är tömkörning. Dvs. maximalt 2 dagar dressyr/vecka. Regelbundna besök hos massör, kiropraktor och veterinär för hålla koll på kroppen. Allting ser super ut. Tills nu. Magkänslan sa att något inte stämde och efter röntgen, ultraljudat och böjt hela hästen upptäcktes ökad ledvätsks bakknä. Artrit. Nu är vi inne på vecka 3 av 4 innan återbesök. Mellan dessa skador har vi haft hovbölder, sårskador och lite sånt.

Vår och veterinärernas slutsats, en stor häst som tyvärr är väldigt explosiv och ranghög varav han blir lite blockerad och skadar sig själv. Nu har vi hittat en lösdrift där han trivs, är lugn och harmonisk så hoppas han växer upp och landar. Vad vill jag få fram av detta då? Jo, 8 månader är ingenting.. vissa hästar är klantigare än andra och kräver mer tålamod. Vi har nog varit skadade 2,5-3 år av de 4 vi kamperat ihop💕.
Det är så sjukt tråkigt! Man kan ju inte göra mycket när man inte "rider sönder" hästarna, och få dom att sluta leka för dom är glada känns ju inte riktigt okej.

Min hästhållning är stora hagar, mycket tid på bete osv. Efter fem år med halk/sträckningsskador har jag tagit ett beslut om att min inte ska få gå på bete i stor hage, för hon har ALLTID gjort sig illa. Det går tvärtemot min hästhållning, så jag har inte riktigt listat ut hur jag ska hantera det till sommaren.:cautious:
 
Jag har själv ett ungt fullblod och tycker inte dina mål är låga. Speciellt med hästar som tränats för eller gått löp, även om de är inridna så är det inte likvärdigt med en "vanlig" ridhästs inridning. Tyvärr är det många som ej har koll på fullblods omskolning och jag skulle egentligen tycka det var enklare att rida in en fullkomligt grön ridhäst pga alla mixade signaler som krockar från de olika utbildningarna.

Släpp kraven, ni har precis träffats och hästen har fått en helt ny livsstil. Se över foderstat gentemot hull/energibehov, försök träna upp hästens balans med lite skogsridning/leda i skog kanske och ta träningen som den kommer.
 
Det räcker att hon leker med sig själv, hon gör sig ju illa ändå! :rofl: dom få gånger ponnyn hakar på så blir hon överlycklig:D

Det är så sjukt tråkigt! Man kan ju inte göra mycket när man inte "rider sönder" hästarna, och få dom att sluta leka för dom är glada känns ju inte riktigt okej.

Min hästhållning är stora hagar, mycket tid på bete osv. Efter fem år med halk/sträckningsskador har jag tagit ett beslut om att min inte ska få gå på bete i stor hage, för hon har ALLTID gjort sig illa. Det går tvärtemot min hästhållning, så jag har inte riktigt listat ut hur jag ska hantera det till sommaren.:cautious:

Det är inget konstigt att detta händer unga hästar som är sladdriga och obalanserade. Detta är ju det man ändrar med ridningen så dom blir mer balanserade och stabiliserade i sina kroppar. Så nej du ska inte behöva ändra på hur du har din häst! Jag hade fokuserat mer på den typen av träning i första hand.
 
Det är inget konstigt att detta händer unga hästar som är sladdriga och obalanserade. Detta är ju det man ändrar med ridningen så dom blir mer balanserade och stabiliserade i sina kroppar. Så nej du ska inte behöva ändra på hur du har din häst! Jag hade fokuserat mer på den typen av träning i första hand.
Jo, jag tänkte också så när hon var fyra år. Hon fyller strax tio. :cautious::rofl:
Det hon gör är att hon busar på samma sätt oavsett underlag. Och stannar gärna från full fart sladdandes med benen åt alla håll typ 10 meter från stängslet, även om hon har flera hektar att springa på. Hon lär sig inte att vara försiktig, även om hon halkar eller går omkull. Hon gör glatt om exakt samma sak ändå.
 
Låga Mål att hoppa pay and jump på en 3 åring? OMG En ledtråd kan ju vara att hästar inte får starta någon tävlingsgren förrän tidigast dom är 4 år. Det gäller även alla Pay and Jump som följer TR!

Hur tänkte du och bevare mig väl unghästutbildaren där?

Jag blir helt matt... om detta är vad våra utbildade unghästutbildaren lär ut är det fasen inte konstigt folk har klippkort till klinikerna!

Hm! Verkar ha uppfattat det fel, trodde pay&jump var ”träningstävling” och därav inte räknades som tävling utan mer träning.. man lär sig nåt nytt varje dag!👍🏻

Har inte lagt upp planen tillsammans med en unghästutbildare MEN jag har gått utefter en redan utarbetat plan som en duktig unghästutbildare skrivit ut på sin hemsida. Har sedan läst massor om att omskola galopphästar och därav sänkt kraven.

Pay&jumpen som var ”planerad” denna hösten skulle varit så lågt att hon bara kunde galoppera över nästan, mest för att se hur hennes psyke klarade av situationen (stressad/lugn) men också för att träna på att åka iväg och hoppa på andra hinder, massa hästar, publik mm. Men som tidigare sagt - Det är nu låååångt bort i planeringen, skulle det gått hade jag behövt rida henne sen jag fick hem henne (vilket du antagligen förstått att jag inte kunnat.)😊
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 630
Senast: Hoarfrost
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
736
Senast: Lutten
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp