Hästen gick inte igenom… ny besiktning nästa vecka!

Deck-deck-tiv

Trådstartare
Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H.

Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i ena varvet.

Veterinären skrev ut metacam och ordinerade låg dos i fem dagar, sen ett par dagar utan, och sen en ny besiktning. Nuvarande ägare sa att hästen hade brallat massor dagen innan när hon longerade, det är säkert en vrickning eller något från då.

Veterinären sa sen till mig att om han går igenom nästa besiktning så borde jag/de sätta igång honom och rida en vecka innan jag sen tar hem honom.

Är såklart orolig för att det är något bestående och att den lilla vilan kanske bara maskerar något som dyker upp igen. Men jag vill ju inte besikta igen, och sen vänta en vecka med att ta hem hästen?

Hur hade ni gjort? Borde vi inte istället typ skjuta på besiktning 2 så att han hinner sättas igång igen också?

Är sjukt orolig och vill ju inte få hem en halt häst 😔
 
Jag tycker du tänker rätt. Om hästen är halt ska den först behandlas och sättas igång innan ny besiktning. Men övergick besiktningen till en hältutredning så att ni vet vad som felades? Jag hade inte velat köpa en häst som nyligen varit halt men som inte ens utretts ordentligt.
 
Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H.

Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i ena varvet.

Veterinären skrev ut metacam och ordinerade låg dos i fem dagar, sen ett par dagar utan, och sen en ny besiktning. Nuvarande ägare sa att hästen hade brallat massor dagen innan när hon longerade, det är säkert en vrickning eller något från då.

Veterinären sa sen till mig att om han går igenom nästa besiktning så borde jag/de sätta igång honom och rida en vecka innan jag sen tar hem honom.

Är såklart orolig för att det är något bestående och att den lilla vilan kanske bara maskerar något som dyker upp igen. Men jag vill ju inte besikta igen, och sen vänta en vecka med att ta hem hästen?

Hur hade ni gjort? Borde vi inte istället typ skjuta på besiktning 2 så att han hinner sättas igång igen också?

Är sjukt orolig och vill ju inte få hem en halt häst 😔
Det är tråkigt, men vänta tills hästen har vilat och satts igång och gör en ny besiktning efter det. Det lite luriga är ju hur mycket man ska lita på ägaren och att den faktiskt sätter igång hästen som den ska efter behandling/vilan. Som du säger så vill man ju inte att hästen ska gå igenom en besiktning pga att den nyss har vilat och sen dyker det upp igen när du satt igång den.

Hade nog tittat mig om efter en annan häst under tiden den hästen vilar och sätts igång. Har du inte hittat en annan häst och ägaren verkar ärlig med att hästen har satts igång korrekt så kanske du kan göra en ny besiktning då och se hur det går.
 
Senast ändrad:
Skulle också gjort som du själv är inne på, först rida igång om den ser fräsch ut efter matacamen, men skulle snarare rida nån månad innan ny besiktning, en vecka är inte mycket.
 
Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H.

Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i ena varvet.

Veterinären skrev ut metacam och ordinerade låg dos i fem dagar, sen ett par dagar utan, och sen en ny besiktning. Nuvarande ägare sa att hästen hade brallat massor dagen innan när hon longerade, det är säkert en vrickning eller något från då.

Veterinären sa sen till mig att om han går igenom nästa besiktning så borde jag/de sätta igång honom och rida en vecka innan jag sen tar hem honom.

Är såklart orolig för att det är något bestående och att den lilla vilan kanske bara maskerar något som dyker upp igen. Men jag vill ju inte besikta igen, och sen vänta en vecka med att ta hem hästen?

Hur hade ni gjort? Borde vi inte istället typ skjuta på besiktning 2 så att han hinner sättas igång igen också?

Är sjukt orolig och vill ju inte få hem en halt häst 😔
Nu går jag lite på tvärsan. Min häst gjorde liknande vid besiktning. Första gången var den halt. Veterinären var inte orolig med tanke på hur den hade farit runt under själva klinikbesöket utan trodde att den hade vrickat sig på plats. Fick rådet att antingen ta hem hästen men skriva en klausul om att det skulle göras en ny besiktning inom två veckor, vid hälta skulle köpet gå tillbaka eller att hästen åker hem och vi en ny besiktning om två veckor.

Vi valde alternativ två eftersom säljaren inte hade bråttom att skicka iväg hästen. Gjorde ny besiktningen, hästen var ren, jag köpte den och jag såg aldrig av den hältan igen.

Svaret är alltså, det kan gå hur bra eller dåligt som helst. Det är alltid en risk att köpa häst oavsett hur noggrant man undersöker. Du måste avgöra vad du känner att du har råd att förlora.
 
Nu går jag lite på tvärsan. Min häst gjorde liknande vid besiktning. Första gången var den halt. Veterinären var inte orolig med tanke på hur den hade farit runt under själva klinikbesöket utan trodde att den hade vrickat sig på plats. Fick rådet att antingen ta hem hästen men skriva en klausul om att det skulle göras en ny besiktning inom två veckor, vid hälta skulle köpet gå tillbaka eller att hästen åker hem och vi en ny besiktning om två veckor.

Vi valde alternativ två eftersom säljaren inte hade bråttom att skicka iväg hästen. Gjorde ny besiktningen, hästen var ren, jag köpte den och jag såg aldrig av den hältan igen.

Svaret är alltså, det kan gå hur bra eller dåligt som helst. Det är alltid en risk att köpa häst oavsett hur noggrant man undersöker. Du måste avgöra vad du känner att du har råd att förlora.
Jag har faktiskt aldrig varit med om att hästar blivit uppenbart halta av en "vrickning" och att hältan sedan är helt borta efter kort tid. Möjligen om hästen typ trampar på en sten och haltar rejält i två steg men sedan blir bra, men hästar som liksom är ihållande halta brukar ha fått en påverkan som man ändå ska ta på allvar. Med ta på allvar menar jag att man bör diagnosticera och vid behov behandla samt säkerställa att hästen är fortsatt frisk när den kommer igång.

Man kan ju ha tur, som i ditt fall, men det är ju en väldigt onödig risk att ta.
 
Pratade med veterinären igen nu och vi bestämde att vi skjuter på besiktningen en vecka till. Hästen får alltså vila och gå på metacam i fem dagar, sen några dagar utan, sen sättas igång i en vecka och sen besiktar vi igen.

Jag ska försöka åka ut och själv rida hästen någon gång under den veckan den sätts igång också.

Är den inte helt ua på besiktning två så blir det inget köp, men annars får han nog följa med hem.

Jag fick höra om den hästen via kontakter och litar på att de är schyssta. Vet med säkerhet att hästen har varit igång och utan hälta i flera år sen de själva köpte honom. Så otroligt surt att han inte bara kunde gå igenom direkt :(
 
Vad är det för häst? Hur gammal och vad har den gjort?
En häst som blir halt efter att den brallat på lina hade jag aldrig köpt.
Hade jag varit superduperintresserad hade jag velat ha hästen riden minst några veckor och sen besiktad på klinik.
SWB 9 år, aldrig varit skadad tidigare vad de vet. Lite tävlad i hoppning och dressyr i låga klasser.

Men alltså, kan inte exakt alla hästar bli halta av att de råkar vricka sig när de busar? Då skulle du inte kunna köpa någon häst alls? 😬

Hästen hade brallat rejält och ”nästan gått omkull”. Jag har själv varit med om typ exakt det, vi släppte två hästar på banan för att busa av sig, den ena snubblade till i en vändning och blev direkt halt på ena fram, rätt rejält. Dagen efter markerade han, två eller tre dagar senare var det borta och vi kunde rida som vanligt. Inget som kom tillbaka. Klart det kan hända eller?

Tänker också att jag får gå lite på vad veterinären säger och tror. Borde vi ha startat en hältutredning där och då vid besiktning? Borde inte veterinären ha föreslagit det isåfall?
 
SWB 9 år, aldrig varit skadad tidigare vad de vet. Lite tävlad i hoppning och dressyr i låga klasser.

Men alltså, kan inte exakt alla hästar bli halta av att de råkar vricka sig när de busar? Då skulle du inte kunna köpa någon häst alls? 😬

Hästen hade brallat rejält och ”nästan gått omkull”. Jag har själv varit med om typ exakt det, vi släppte två hästar på banan för att busa av sig, den ena snubblade till i en vändning och blev direkt halt på ena fram, rätt rejält. Dagen efter markerade han, två eller tre dagar senare var det borta och vi kunde rida som vanligt. Inget som kom tillbaka. Klart det kan hända eller?

Tänker också att jag får gå lite på vad veterinären säger och tror. Borde vi ha startat en hältutredning där och då vid besiktning? Borde inte veterinären ha föreslagit det isåfall?

Hästar kan såklart skada sig på alla möjliga och omöjliga vis 😄
Men jag är väldigt cynisk och hade blivit väldigt skeptisk om jag inte varit med och sett det själv.
Hur länge har de haft hästen?
 
Jag hade absolut skjutit på besiktningen så att hästen hade varit igång ett tag innan. Sedan hade jag också velat veta orsaken till hältan.
 
Vill också tillägga att hästen absolut KAN bli halt av en "vanlig vrickning", men det kan ju lika gärna vara något värre.
 
Vill understryka att jag litar på säljaren pga att det är min väns vän. Hade varit betydligt mer skeptisk annars!
 
Jag har köpt häst under liknande förutsättningar men väntade med ny besiktning längre och reds mer innan. Jag valde också att röntga aktuellt område vid andra besiktningen.
 
Jag har också köpt en häst som var halt vid planerad besiktning. Han skadade sig dagen innan så vi sköt fram allt.
 
Hade en pålle som kom in blockhalt från hagen. Stor sten satt fast i skon. Tog bort sten, häst halt. Hade väl vrickat sig när han rantade runt med stenen i skon. Hälta borta efter 2-3 dagar. Så visst kan det bli fort och gå bort lika fort.
 
Min bekantas häst var halt vid besiktning, men hade enligt dåvarande ägarna levt rövare inne i transporten och ev slagit i/trampat på sig själv. Blev ny besiktning 2 veckor senare och hästen gick igenom och min bekanta köpte. Hästen har inte visat någon hälta under de 13 år min bekanta ägt hästen.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
604
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 499
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 431
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 979
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp