Hästen gick inte igenom… ny besiktning nästa vecka!

SWB 9 år, aldrig varit skadad tidigare vad de vet. Lite tävlad i hoppning och dressyr i låga klasser.

Men alltså, kan inte exakt alla hästar bli halta av att de råkar vricka sig när de busar? Då skulle du inte kunna köpa någon häst alls? 😬

Hästen hade brallat rejält och ”nästan gått omkull”. Jag har själv varit med om typ exakt det, vi släppte två hästar på banan för att busa av sig, den ena snubblade till i en vändning och blev direkt halt på ena fram, rätt rejält. Dagen efter markerade han, två eller tre dagar senare var det borta och vi kunde rida som vanligt. Inget som kom tillbaka. Klart det kan hända eller?

Tänker också att jag får gå lite på vad veterinären säger och tror. Borde vi ha startat en hältutredning där och då vid besiktning? Borde inte veterinären ha föreslagit det isåfall?
Min häst har absolut skadat sig när hon brallat rejält, men då har hon tex sparkat sig rejält, skadat ligament, gaffelband, fått krångliga överben osv. Dvs det har blivit ganska långvariga hältor.
Har aldrig varit med om att hon blivit tillfälligt halt efter bus.

Hade jag varit säljare och hästen plötsligt varit halt på besiktningen så hade jag definitivt bett veterinären att övergå till hältutredning. Då är ju något fel och jag vill veta varför hästen haltar.

Det finns ju också en risk att hästen varit halt även innan men att ägaren inte har märkt det. Alla är tyvärr inte så bra på att se/känna hältor.
 
Jag tycker det är svårt just för det kan vara båda scenariona som diskuterats i tråden. Dvs kan vara en mer kronisk hälta som nu dyker upp, eller en tillfällig ofarligt. Haken är att båda kommer bli bättre med t ex metacam och vila. Så till att börja med hade jag inte besiktigat om inom ramen för tävlingskarensen på metacam.

Jag var en gång spekulant på en häst som inte gick igenom besiktningen pga hälta. Bes avbröts och det blev hältutredning. Kotledsinlammation vänster fram konstaterades och sprutades.

Min vet avrådde köp, med motiveringen att det är väldigt sällan en kotledsinflammation fram är primär. så jag vågade inte chansa. Det gjorde en annan spekulant. Hästen var ua på återbesök och andra spek köpte den. Jag följde hästen då den hamnade i närheten. Den var aldrig halt igen 🙈 Hade jag chansar hade den säkert blivit halt på alla fyra, men 😅
 
Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H.

Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i ena varvet.

Veterinären skrev ut metacam och ordinerade låg dos i fem dagar, sen ett par dagar utan, och sen en ny besiktning. Nuvarande ägare sa att hästen hade brallat massor dagen innan när hon longerade, det är säkert en vrickning eller något från då.

Veterinären sa sen till mig att om han går igenom nästa besiktning så borde jag/de sätta igång honom och rida en vecka innan jag sen tar hem honom.

Är såklart orolig för att det är något bestående och att den lilla vilan kanske bara maskerar något som dyker upp igen. Men jag vill ju inte besikta igen, och sen vänta en vecka med att ta hem hästen?

Hur hade ni gjort? Borde vi inte istället typ skjuta på besiktning 2 så att han hinner sättas igång igen också?

Är sjukt orolig och vill ju inte få hem en halt häst 😔
En vrickning kan tyvärr ta lång tid att läka. Det är väldigt olika. Det kan säkert ha hänt under longeringen eller i hagen. Tycker inte du ska oroa dig och måla fan på väggen ännu. Ha lite is i magen, det måste man ha när det gäller hästar 😁.

Jag har köpt flera hästar som först visat ngt på besiktningen och sen varit kärnfriska i flera år efter ha fått läka ut det. Låt hästen få en chans att vila/återhämta sig. En vecka känns lite lite så jag hade velat att hästen skulle få möjligheten att återhämta sig 2-3 veckor och sen prova sätta igång, känns allt bra därefter besiktiga igen.
En häst jag hade vrickade sig rejält i hagen så den behövde behandlas inte bara en gång utan 2🙄 Det tog sin tid att läka och berodde även på att hästen inte var särskilt lugn under tiden i boxen och sjukhagen tyvärr.
 
Det är ett lotteri, varje dag, att äga en häst.
Är hästen ok vid andra besiktningen så hade jag köpt.
Jag gjorde så, och vi hade inte några problem under de år vi hade hästen.

Det var 0,5 grads markering fram och det fanns ingen synbar orsak, men efter 10 dagar metacam, igångsättning och ridning i ytterligare 14 dagar, så besiktigade vi hästen igen och då var allt utan anmärkning.

Jag är väldigt glad att vi väntade ut denna häst och att allt gick bra.

När vi sedan sålde så ville köparen röntga, och då var allt ok även då, men det kunde ingen veta.

Det är fyllt av överraskningar att både köpa, äga och sälja häst.

Galet egentligen. O_o:eek:
 
Jag tycker det är svårt just för det kan vara båda scenariona som diskuterats i tråden. Dvs kan vara en mer kronisk hälta som nu dyker upp, eller en tillfällig ofarligt. Haken är att båda kommer bli bättre med t ex metacam och vila. Så till att börja med hade jag inte besiktigat om inom ramen för tävlingskarensen på metacam.

Jag var en gång spekulant på en häst som inte gick igenom besiktningen pga hälta. Bes avbröts och det blev hältutredning. Kotledsinlammation vänster fram konstaterades och sprutades.

Min vet avrådde köp, med motiveringen att det är väldigt sällan en kotledsinflammation fram är primär. så jag vågade inte chansa. Det gjorde en annan spekulant. Hästen var ua på återbesök och andra spek köpte den. Jag följde hästen då den hamnade i närheten. Den var aldrig halt igen 🙈 Hade jag chansar hade den säkert blivit halt på alla fyra, men 😅

Det är ett lotteri, varje dag, att äga en häst.
Är hästen ok vid andra besiktningen så hade jag köpt.
Jag gjorde så, och vi hade inte några problem under de år vi hade hästen.

Det var 0,5 grads markering fram och det fanns ingen synbar orsak, men efter 10 dagar metacam, igångsättning och ridning i ytterligare 14 dagar, så besiktigade vi hästen igen och då var allt utan anmärkning.

Jag är väldigt glad att vi väntade ut denna häst och att allt gick bra.

När vi sedan sålde så ville köparen röntga, och då var allt ok även då, men det kunde ingen veta.

Det är fyllt av överraskningar att både köpa, äga och sälja häst.

Galet egentligen. O_o:eek:
Jag köpte en häst utan att den gick igenom besiktningen 🙈 men jag tog råd av veterinär, som trode att med annan typ av motion (var ridskolehäst) så skulle hästen antagligen bli bättre. Hästen har inte varit halt mer än vid hovböld i min ägo, men det är ju verkligen en chansning
 
Tydligen har veterinären en portabel röntgen! Så vi gör en ny besiktning, är han fortfarande halt så köper jag ej. Går han igenom så går jag vidare med röntgen av det benet (eller alla ben, vi får se). Ser röntgen ok ut så köper jag.

Det känns bra i min mage nu ☺️ så håller vi tummarna att allt ser bra ut!
 
Nää hörni, han var fortfarande halt så jag avböjde 😢 vi började med longering på en gång och veterinären såg direkt att han var halt, om än mindre än sist. Tror de skulle gå vidare med hältutredning, och jag tackade för mig.

Åh, så himla tråkigt! Då ska man börja leta häst igen då.

Alla andra har sina fina hästar att rida men jag är fast i det här eviga letandet känns det som…
 
Hade provridning av en ny häst bokad igår, men dagen innan fick jag ett sms om att hästen hade kommit in halt från hagen, så det blev inget! Vi ska höras igen om några dagar så får vi se.

Om man tror på ödet så kanske man skulle kunna tro att det inte är meningen att jag ska ha häst?! 😄😫
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
607
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 503
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 435
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 991
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp