Hästen gick omkull i transporten

Bregen

Trådstartare
I fredags hände det som inte får hända och min häst gick omkull i släpet. Jag har ingen kamera så jag vet inte vad som hände men jag märkte att hon sparkade mkt i transporten så jag stannade vid en rastplats och hittade henne liggande. Mellanväggen hade åkt snett av sparkandet och hamnat delvis över henne.

Jag misstänker att hon fått huvudet under bommen och sedan tappat balansen men jag är inte säker. Är det någon som kan tipsa om hur jag förhindrar något liknande från att hända igen? Min tanke är kortare uppbindning men osäker på om det räcker. Är det någon som har bra förslag?
 
En bekant till mig hade dessa hallmattor i gummi hängandes under frambommarna. Hon knöt två öglor av balsnören och hakade på dem med två karbinhakar i de övre kanterna, så att den hängde ned och därmed förhindrade hästen att stoppa ned huvudet under bommen. Den förhindrade också hästen från att stå och skrapa och veva med frambenen utan att göra skada.

110081_280.jpg
 
En bekant till mig hade dessa hallmattor i gummi hängandes under frambommarna. Hon knöt två öglor av balsnören och hakade på dem med två karbinhakar i de övre kanterna, så att den hängde ned och därmed förhindrade hästen att stoppa ned huvudet under bommen. Den förhindrade också hästen från att stå och skrapa och veva med frambenen utan att göra skada.
Gud vad smart!
 
Jag funderade på något liknande för de går ju enkelt att flytta på om man behöver. samt om man ska transportera sto med föl så kan inte fölet krypa under
 
Min ena var ända lösningen att inte ha uppbunden alls - går inte en att ha grimma på då han alltid hittar nånstans att haka fast den och blir hängande.
Båda grabbarna sätter huvudet under bommen och lägger sig ner dessutom och det försöker de med även om de är uppbundna - med den skillnaden att de inte tar sig upp. Måtro jag var rädd första gången det hände!
 
Hästen var fastbunden i ringen under bommen som är gjord för det. Däremot kommer jag nog fästa en ring längst fram i transporten att binda fast den i så hästen kan röra huvudet lite för att hålla balansen, men inte få huvudet under bommen.
 
Hästen var fastbunden i ringen under bommen som är gjord för det. Däremot kommer jag nog fästa en ring längst fram i transporten att binda fast den i så hästen kan röra huvudet lite för att hålla balansen, men inte få huvudet under bommen.

Finns transportgrimskaft som är långa och menade att fästa i fronten lågt ner.
Är ju då "bara" att ha det så pass kort att hästen inte kan backa och få huvudet innanför bommen i spiltan. Ska vara bra för hästar som har svårt att balansera sig också.

Även en uppbindningsring som sitter högt på ytterväggen är bättre än en i bommen eller i bomfästet.
 
Tänk på var du fäster en ny ring bara, anledningen till att de brukar sitta i linje med bomfästena är att man då har en balk att skruva fast dem i, vilket du inte har framtill på väggen. Har själv blivit avrådd från den placeringen av släpfirma.

Min spontana tanke var också att stänga för under bommen @spinxx förslag verkade himla bra.

Det finns också all anledning att fundera kring varför hästen försökt sig på manövern, och vad som händer om den inte kan gå under bommen. Min häst har försökt krypa under bommen för att sedan försöka hoppa över den när han inte kommit nånvart.
 
Då kan ju hästen hoppa över bommen i stället :confused: eller har man numera bommar som löser ut av ett visst tryck?

Ja det är ju antingen eller tyvärr, om man inte har flera grimskafft fästa från alla möjliga ställen så att hästen inte har ngn möjlighet att röra sig mer en ngn cm. Och även då så kan den mest envisa av hästar ändå skada sig på ngt vis :/.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min ponnyplutt ska byta bostadsadress för tredje gången i sitt liv nu helgen som kommer. Första gången han flyttade var från sin ömma...
Svar
8
· Visningar
1 560
Senast: Blandrastik
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 552
Senast: Tennessee
·
Hästhantering Jag har ovetandes lyckats köpa en häst som hoppar över bommen på transporten. Det har hänt vid två av två tillfällen vi kört henne, dels...
2
Svar
37
· Visningar
7 211
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp