Häst som hoppar bommen i transport

Sockerbit

Trådstartare
Jag har ovetandes lyckats köpa en häst som hoppar över bommen på transporten. Det har hänt vid två av två tillfällen vi kört henne, dels då vi hämtade hem henne. Hon hoppade efter drygt 2 km, blev hängandes över bommen i "ljumskarna" och panikbommen gick ej att lösa ut. Det slutade med att vi fick montera isär hela transportinredningen med ett fälgkors med häst hängandes över bommen, ute på vägen. Nåväl, när hästen är nere och konstaterad ok lastas hon på igen och körs till klinik där hon ska besiktigas. Efter besiktningen lastas hon snällt på och binds ner rejält i bommen och körs därefter 35 mil ner till Skåne, hon står relativt snällt men vi som kör sitter som på nålar och håller på att kräkas av nervositet att hon ska göra det igen. Men vi kommer fram och inget mer händer.

Nästa gång vi ska köra hästen, drygt 1 månad senare vid stallflytt händer det igen. Igen efter cirka 2 km hoppar hästen, jag känner igen knycket i transporten och vi stannar och jag går bak, mycket väl så har hon åter igen hoppat. Denna gång kan jag lösa ut panikbommarna och trycka tillbaka hästen. Därefter kör vi och kommer fram till stallet utan fler incidenter.

Vi varje tillfälle det hänt har hästen varit totalt ostressad, samt obrydd över att hon faktiskt har hängt fast över bommen. Jag tror inte det är någon panikhoppare liksom, även om jag inte kan garantera det. Vi har provat binda löst såväl som att verkligen sätta fast henne så det borde vara fysiskt omöjligt att ta sig över, men ändå lyckas hon. Hon har båda gångerna åkt i ett stort och stadigt bojsläp med dörrar bak. Inget skramligt och ostadigt skit.

Så till frågan, hur gör vi nu? Vi kommer inom snar framtid tvingas att köra henne igen då hon ska veterinärundersökas, men vi ser verkligen inte fram emot detta. Vad har man för alternativ? Hur har ni gjort med era hoppare?
 
Jag skulle börja med att kolla med den tidigare ägaren hur hästen är van att transporteras och om de känner igen beteendet. Sedan kan ni ju prova att låta den stå brett tex.
 
Du verkar ju finnas i Skåne och i Veberöd finns en B-korts lastbil att hyra där det är en hel vägg framför hästen så att den inte kan hoppa. Så om det kan vara ett alternativ kan du höra av dig.
Jag har hyrt den några gånger och till ovana hästar känns det väldigt tryggt att inte ha bommen fram för. Hästarna verkar gilla att åka i den och den har övervakningskamera så man ser hästen hela tiden.
 
Min kompis fick lägga halmbalar framtill i släpet när hon körde sin förra häst. På honom hjälpte det och han stod där han skulle :)
Vi spånade om höbalar som alternativ till den matglada hästen, om inte halmbalarna hade funkat....
 
Håller med föregående, ev att ha något framför som gör att den inte kan hoppa. Vad är det för transport? OBS sg nu att det är en Boj. Men ni får nog fundera på något sort gallet eller liknande som man har i små lasbilar. Hästar hoppar bara om de ser vart och är det då tvärstopp med då gallet eller liknande så brukar de inte hoppa.
 
Du verkar ju finnas i Skåne och i Veberöd finns en B-korts lastbil att hyra där det är en hel vägg framför hästen så att den inte kan hoppa. Så om det kan vara ett alternativ kan du höra av dig.
Jag har hyrt den några gånger och till ovana hästar känns det väldigt tryggt att inte ha bommen fram för. Hästarna verkar gilla att åka i den och den har övervakningskamera så man ser hästen hela tiden.

Åh, det låter ju toppen. Vet du om det är väldigt dyrt? Betalar man per mil eller vad gäller med lastbil?
 
När jag har lånat den har det inte varit dyrt och jag har kört långt med den. Hade inte kunnat köra billigare med vår egen släp och dragbil. Jag har fått lite specialpris/fast pris. Men jag tror att det annars när man inte kör så långt att det per mil.
Finns en till i Kristianstad som hyr ut men jag vet inte om det är samma typ av bil. Det finns B-korts bilar som har bom också.
Om du söker på hästsport och Veberöd så kommer du till rätt hemsida.
 
Jag kan annars rekommendera ett släp där hästen åker baklänges (lastas in fram och ut bak). Då sitter bommen direkt mot luckan och det finns inget utrymme för att hoppa över någon bom. Det använde jag mig av efter att min häst hoppat över bommen!
 
Min häst hoppade också över bommen när jag hade ett Bojsläp. Sen köpte jag ett annat märke och då slutade hon..
Så vet inte om det kan vara ngt som skramlar som stör hästen i släpet? Min häst var heller inte stressad
Löste iaf problemet tillfälligt med att alltid ha hösegel framför hästen.
 
Ta bort främre bommen och ställ upp hästen med ett grimskaft i vardera sida, som om den står i stallgången...? då finns det inget att hoppa över?
 
Hur mycket plats finns det för hästen mellan fram- och bakbom? Är de tajta så kan de inte ta fart och hoppa över.
 
Vi spånar just nu på alla tänkbara varianter. Hittills så är det bästa vi kan komma på att stapla småbal med hö framtill (så det verkligen bli knökfullt), framför bommen. Då borde det rimligtvis vara mindre lockande att hoppa. Och att eventuellt pilla ner gräs i översta balen som hon kan noppa. Färden vi ska göra bör ta ungefär 20 minuter att köra så om vi bara lyckas hålla henne sysselsatt så borde det gå... Låter det helt tokigt?
 
Då måste det vara verkligen hårdpressade balar, och de är jättesvåra att lastsäkra på ett bra sätt. Sätta band för att hålla dem kommer ju att resultera i fara för hästen.

Jag binder kort nere vid golvet fram (grimma) och i halsrem i bommen (så kort det går när grimman är bunden). Då har hästen huvudet nere och kan balansera men inte komma upp med halsen för att komma över bommen.
 
Ta bort främre bommen och ställ upp hästen med ett grimskaft i vardera sida, som om den står i stallgången...? då finns det inget att hoppa över?

Verkligen ett dåligt råd. Det är olagligt och det är för att säkerhetsrisken för hästen är gigantisk. Minsta lilla inbromsning och hästen riskerar att knäcka nacken.

Det står tydligt bl a på Jordbruksverket att om hästen är ställd i färdriktningen måste det finnas bogstöd i form av bom på rätt höjd.
 
kan man inte instalera ett U galler ovanför bommen, dvs sånt som ofta finns i b korts släp. så hästen får igenom sitt huvud men inte kan klättra över (lika lätt).
halsring i bommen är ett bra tips också, så lär de sig att det är stopp uppåt.
 
Min kuse har varit expert på att hoppa över bommen.
Värsta gången så var han över 4 ggr på 500 meter hemifrån. Varje gång när vi kom in stod han med bommen bak vid skapet. Dock cool-lugn. Vi plocka ner bommarna, placerade honom rätt igen och så fort vi stängde skötardörren i princip så hoppade han över igen.
Han var bunden i grimma och halsring men lyckades ändå.
Tillslut lyckades vi (med hjälp av en gammal hästkarl) binda honom så hårt och kort så han inte tog sig över.
Gången efter så skulle jag flytta honom till nytt stall och ha med lite hö så då staplade jag höbalar framför honom vilket funkade bra.
Han har även åkt med sällskap utan problem så jag drog slutsatsen att det var ensamheten som gjorde att han hoppa.
Så vi har ensamtränat massor då han även hoppade över boxdörren om han vart ensam i stallet.
Nu går det bra i stallet och vi försöker överföra samma känsla till transporten. Vilket går framåt.
Nästa steg är att stänga in honom och låta honom äta sin lunch där innan vi sen går vidare till att köra en liten sväng.
Han har trots sina "äventyr" aldrig varit svårlastad utan går lugnt på och av :)
 
Travfolket har en halsring, av bred modell som är fastsatt i golvet. Mkt smart lösning måste jag säga. Alternativet är ju ett U eller V galler på bommen så att bara huvud, hals kommer igenom.
Mitt halvblod på 3 år har hoppat hemma men inte hos fodervärden?! Så det är det vi väljer mellan. Ska be om offert från plåtslageriet och se :)
 
@Sockerbit istället för höbalar i fronten kan du prova med ett stort hösegel. Det finns tex ett på Hööks som är i typ galonmaterial. Jag har hört av andra som haft problem att det har hjälpt.

Själv satte jag upp hösegel redan första gångerna som jag skulle köra min unghäst just för att han inte skulle komma på tanken att det går att hoppa över och han har *pepparpeppar* aldrig gjort det.
 
Jag hade en häst som hoppade bom när hon blev spänd i transporten och varje gång vände hon sig om så hon stod baklänges. De flesta hästar föredrar att så sideways som i buss eller baklänges som i bl.a. Umesläpet (tror jag det är) Vi tränade bort det genom att köra korta sträckor med mig i transporten. Inte helt lagligt kanske men hästen blev lugn och allt eftersom blev det bättre och bättre tills hon kunde åka långt helt själv.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 109
Senast: Thera
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 541
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 968
Senast: Amaranthe
·
Hästhantering Har lånat hem en sällskapshäst till vår ena hingst. Det händer att vi flyttar hästarna mellan olika beten. Han har dock en ful ovana och...
Svar
12
· Visningar
1 939
Senast: eldkyss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp