Häst som hoppar bommen i transport

Hur högt har ni bommen till era hästar som hoppar över? Till min häst som är 152 cm har jag bommen på översta läget (Boj-släp) Jag ser ofta stora hästar som står med låga bommar. Någon skrev att hästen som hoppat över stod upp normalt med bommen i skapet. Då är den ju alldeles för låg och det måste vara obehagligt för hästen vid inbromsningar och "bjuda in" till att hoppa över.
 
Jag åker alltid med den så högt den går att sätta. Den gången min hoppa och hängde i "ljumskarna" nådde hon inte ens ner till golvet utan hängde ca 30-40 cm upp med bakhovarna.

Hur högt har ni bommen till era hästar som hoppar över? Till min häst som är 152 cm har jag bommen på översta läget (Boj-släp) Jag ser ofta stora hästar som står med låga bommar. Någon skrev att hästen som hoppat över stod upp normalt med bommen i skapet. Då är den ju alldeles för låg och det måste vara obehagligt för hästen vid inbromsningar och "bjuda in" till att hoppa över.
 
Ta bort främre bommen och ställ upp hästen med ett grimskaft i vardera sida, som om den står i stallgången...? då finns det inget att hoppa över?

Hur tänker du nu? På vilket sätt skulle detta vara dels lagligt, och dels säker transportering av häst öht? Så otroligt oschysst mot hästen om inte annat, att försöka balansera upp sig i en transport uppbunden men helt utan stöd av en frambom när ngn inbromsning eller "olycka" i trafiken dvs när ngn om än så försiktig klok körare av släpet av ngn anledning behöver bromsa in hastigt pga ngt oförutsätt osv, inträffar. Tyvärr vet jag flertalet som "löser" sina problem enligt det du tipsar om.
 
En kompis har en som också hoppar över bommen vid transport, hon löste det genom att hennes pappa byggde en dörr framför bommen. Dörren går nästan enda från golvet och ända upp till taket, den stängs så den är lätt att öppna ifall nåt skulle hända och på ett sätt som gör att om hästen tar i och smäller i den för all kraft åker den upp. Fungerar jättebra och hästen åker lugnt med.
 
Hur högt har ni bommen till era hästar som hoppar över? Till min häst som är 152 cm har jag bommen på översta läget (Boj-släp) Jag ser ofta stora hästar som står med låga bommar. Någon skrev att hästen som hoppat över stod upp normalt med bommen i skapet. Då är den ju alldeles för låg och det måste vara obehagligt för hästen vid inbromsningar och "bjuda in" till att hoppa över.

Gissar att du menade mig. :)
Jag hade allt bommen på högsta läget, men han lyckades ändå. (152 cm hög häst)
Var en gammal transport, kanske var höjden annorlunda.
Har en nyare transport (boj) nu och har kommit så långt att jag kan lasta, binda fast och stänga in honom ensam. Nu ska vi snart ut på premiärtur.
 
Jag har inte testat själv, då jag inte haft någon häst som hoppat över bommen.
Men, en vän tipsade om att man kan sätta på dem en halsrem som är så lång att den hänger längst ner på halsen - typ som ett hundhalsband - och DEN binder man ner kort i bommen. Då står hästen helt fritt med huvudet och kan balansera som den vill, men om den försöker häva sig uppåt för att ta sig över bommen, då tar halsremmen emot.
 
Hur högt har ni bommen till era hästar som hoppar över? Till min häst som är 152 cm har jag bommen på översta läget (Boj-släp) Jag ser ofta stora hästar som står med låga bommar. Någon skrev att hästen som hoppat över stod upp normalt med bommen i skapet. Då är den ju alldeles för låg och det måste vara obehagligt för hästen vid inbromsningar och "bjuda in" till att hoppa över.
halsring och täck för ev. fönster så att den inte ska "hoppa ut genom luckan där framme" :P
 
V galler fram lär lösa det mesta. enkel lösning är det också.

Hej hopp
Är V-galler något special/hemmabygge eller är det ett transporttillbehör? (Har googlat lite men hittar inget.)


Till alla som kan ha några bra idéer:
Jag har en (stor) ponny som gör exakt som både @Sockerbit's och @KrullTroll's hästar. Han har långa ben och lååång hals, så hur jag än binder honom med grimma så får han över frambenen utan någon extrem ansträngning.

Han åkte mycket som föl med sin mamma (6-8 korta enkelresor), men efter det har han inte åkt mer. Nu är han 5 år. Extremt lättlastad, går att stänga släpet och han är fortfarande lugn, men så fort vi börjar åka så ska han hoppa runt, försöka lägga sig ner, skrapa, hoppa, sura och vara arg och irriterad. Han sparkar inte bakåt eller i väggarna. Mitt släp är ett stort och ljust dubbelaxlat Boj. Har provat med och utan mellanvägg, alla möjliga uppbindningar, lasta och stänga utan att åka (bara stå i släpet och fundera) mm. Hittar inget som fungerar för oss när vi väl börjar köra.

Har kört honom i lastbil en gång (2 veckor sedan), då höll han på exakt lika dant i början av resan, men han kom ju ingen stans pga hur hästarna står i lastbil, så då gav han upp efter ca 10 minuters hoppande och skrapande. Åkte lugnt hela resten av resan.

Är det värt att prova halsring och V-galler, eller är det bara att ge upp och köpa diagonallastat släp/B-kortslastbil? Jag har inte provat att köra honom med sällskap, vill helt enkelt inte "offra"/riskera skador på någon av mina andra hästar (då får ponnyn hellre vara gräsklippare på gården resten av livet).

Tacksam för fler idéer och även intresserad av hur det går för er som har samma problem...

MVH Karin
 
Hej hopp
Är V-galler något special/hemmabygge eller är det ett transporttillbehör? (Har googlat lite men hittar inget.)


Till alla som kan ha några bra idéer:
Jag har en (stor) ponny som gör exakt som både @Sockerbit's och @KrullTroll's hästar. Han har långa ben och lååång hals, så hur jag än binder honom med grimma så får han över frambenen utan någon extrem ansträngning.

Han åkte mycket som föl med sin mamma (6-8 korta enkelresor), men efter det har han inte åkt mer. Nu är han 5 år. Extremt lättlastad, går att stänga släpet och han är fortfarande lugn, men så fort vi börjar åka så ska han hoppa runt, försöka lägga sig ner, skrapa, hoppa, sura och vara arg och irriterad. Han sparkar inte bakåt eller i väggarna. Mitt släp är ett stort och ljust dubbelaxlat Boj. Har provat med och utan mellanvägg, alla möjliga uppbindningar, lasta och stänga utan att åka (bara stå i släpet och fundera) mm. Hittar inget som fungerar för oss när vi väl börjar köra.

Har kört honom i lastbil en gång (2 veckor sedan), då höll han på exakt lika dant i början av resan, men han kom ju ingen stans pga hur hästarna står i lastbil, så då gav han upp efter ca 10 minuters hoppande och skrapande. Åkte lugnt hela resten av resan.

Är det värt att prova halsring och V-galler, eller är det bara att ge upp och köpa diagonallastat släp/B-kortslastbil? Jag har inte provat att köra honom med sällskap, vill helt enkelt inte "offra"/riskera skador på någon av mina andra hästar (då får ponnyn hellre vara gräsklippare på gården resten av livet).

Tacksam för fler idéer och även intresserad av hur det går för er som har samma problem...

MVH Karin

Här går det framåt. Har ensamtränat Våd massa då jag tror att det är där hans problem grundar sig. Han har vuxit upp i flock och aldrig lämnat varken flock eller gården förrän han blev min 3 år gammal.
Han hoppade över boxväggar på samma sätt tidigare, men det har vi kommit över nu.
Han går i transporten utan problem och jag kan även stänga om honom utan att han skuttar över. Har dock inte kört något då jag varit ensam och inte vill bli stående längs en väg med en häst över bommen ensam.
Men hoppas vi kan ta oss en liten kort tur snart, ska locka med maken ;)

Jag har tidigare bundit honom med grimma och halsring då hans uppfödare (gammal hästkarl) var med och gjorde ett försök. Men han hoppa lika käckt över då också, tom gubben såg uppgiven ut.
 
@KarinP V-galler är färdigproducerad monteringsbar inredning. Men har du ett gammalt släp finns de inte som tilläggsval. du kan dock säkert lätt montera ett sånt med hjälp av en duktig svetsare/montör i de flesta släp oavsett.
 
Här går det framåt. Har ensamtränat Våd massa då jag tror att det är där hans problem grundar sig. Han har vuxit upp i flock och aldrig lämnat varken flock eller gården förrän han blev min 3 år gammal.
Han hoppade över boxväggar på samma sätt tidigare, men det har vi kommit över nu.
Han går i transporten utan problem och jag kan även stänga om honom utan att han skuttar över. Har dock inte kört något då jag varit ensam och inte vill bli stående längs en väg med en häst över bommen ensam.
Men hoppas vi kan ta oss en liten kort tur snart, ska locka med maken ;)

Jag har tidigare bundit honom med grimma och halsring då hans uppfödare (gammal hästkarl) var med och gjorde ett försök. Men han hoppa lika käckt över då också, tom gubben såg uppgiven ut.

Hur går det? Har du kommit någon stans? Mina ponnyer har varit på utbildning (det var då dom åkte lastbilen). Nu var det dags att flytta hem igen efter två månaders arbetsläger, så för två helger sen så tog jag mamma, släpet, transportkameran och hästutbildaren med mig, lastade in båda ponnyerna i mitt släp och sen provkörde vi lite runt runt på gårdsplanen, och när det såg bra ut även ca 2x1 km på grusväg. Det gick bra! Jag vågade ha med min andra ponny i släpet eftersom det gick så bra i lastbilen.

Förra helgen skulle dom åka hem. Det gick bra! Vi körde inte E4 (Nkpg-Lkpg) utan gamla E4, dvs landsväg. För att kunna stanna om det händer något.

Så nu blir det träningsåka med kompisen lite, innan vi börjar ta tag i att kunna åka ajälv.

Vet inte vad grundorsaken till mitt och min ponnys "problem" är, men det känns som att han mognat mycket under utbildningen, och även taggat ner lite. Han har aldrig haft problem med att vara ensam (utan hästkompis) i andra situationer (stall, hage, longering, korta promenader osv).
 
Hur går det? Har du kommit någon stans? Mina ponnyer har varit på utbildning (det var då dom åkte lastbilen). Nu var det dags att flytta hem igen efter två månaders arbetsläger, så för två helger sen så tog jag mamma, släpet, transportkameran och hästutbildaren med mig, lastade in båda ponnyerna i mitt släp och sen provkörde vi lite runt runt på gårdsplanen, och när det såg bra ut även ca 2x1 km på grusväg. Det gick bra! Jag vågade ha med min andra ponny i släpet eftersom det gick så bra i lastbilen.

Förra helgen skulle dom åka hem. Det gick bra! Vi körde inte E4 (Nkpg-Lkpg) utan gamla E4, dvs landsväg. För att kunna stanna om det händer något.

Så nu blir det träningsåka med kompisen lite, innan vi börjar ta tag i att kunna åka ajälv.

Vet inte vad grundorsaken till mitt och min ponnys "problem" är, men det känns som att han mognat mycket under utbildningen, och även taggat ner lite. Han har aldrig haft problem med att vara ensam (utan hästkompis) i andra situationer (stall, hage, longering, korta promenader osv).

Bytte stall för några veckor sen och då var det dags för "eldprovet".
Lastade på utan problem, lastningen har iof aldrig varit ett problem. Hade hyrt en transport med bommar som löses ut utifrån ifall han skulle hoppa.
Hade laddat transporten med ett rejält hönät och sen rullade vi.
Och fatta min glädje och stolthet då vi kom fram utan problem. När det studsade på grusvägarna och i nån rondell så stampade han lite. Men han stod på rätt sida hela vägen! :D

Nu har jag planerat två hubertusjakter i höst så få får vi mer åkträning. Behöver köra lite däremellan oxå tycker jag. Hade varit så mycke enklare med egen transport :/
 
jag förstår inte.. hästen hoppar över frambomen eller bomen på sidan av hästen?
om den hoppar över frambomen, hur i hela världen fastnar den då med ljumsken? har nån en bild på hur det här ser ut?
 
jag förstår inte.. hästen hoppar över frambomen eller bomen på sidan av hästen?
om den hoppar över frambomen, hur i hela världen fastnar den då med ljumsken? har nån en bild på hur det här ser ut?
Frambommen.
Den är över bommen med framben och hals/huvud. Den ålar sig så långt framåt som går och om hästen inte är allt för stor har den då bommen under magen framför bakbenen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 109
Senast: Thera
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 541
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 968
Senast: Amaranthe
·
Hästhantering Har lånat hem en sällskapshäst till vår ena hingst. Det händer att vi flyttar hästarna mellan olika beten. Han har dock en ful ovana och...
Svar
12
· Visningar
1 939
Senast: eldkyss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp