Hästens kroppstemperatur?!

O

Onnie

Vad ligger hästens kroppstemperatur på?! Normalt sett...är det en grad högre än vi människor (dvs 37.5-38.5)?!
Kan det variera från häst till häst?!

///Karin :banana:
 
Ja det varierar så det är en bra idé att tempa sin häst regelbundet när den är frisk så man får en normaltemp att jämföra med när hästen blir dålig.
 
Veterinärer brukar säga att allt över 38 grader är feber och allt därunder är individuellt.
 
min häst har 37.9 under ena halvåret och 38.4 under det andra. lite knepigt... :crazy: :D
 
Jag kan inte hålla med om att dom veterinärerna har rätt på den frågan!
Våran häst ligger mellan 37,8-38,3 och det är normalt för henne. Så att hon skulle ha feber varje gång det gick över 38 är inte rimligt!
 
För att se hur hög temp din häst har så kan du göra en temp kurva, alltså temp i ungeför 2 veckor och se hur den ligger. Även så skiljer tempen åt hur gammal/ung hästen är.

lina
 
oops fingarna slant. under det andra halvåret har han inte 38.4 utan 38.1. så var de.

de veterinärer jag pratat med har sagt att det skiljer så mycket men de kan vara allt från 36.5-38.5.
De har juh oftast en grad högre än människan har jag hört.
att de har runt 38 är alltså inte farligt men börjar de närma sig över 38.5 så är det nog risk för feber. men det enklaste är juh som någon skrev att kolla tempen då och då för att veta vad den har i normal temp.

jag brukar kolla varannan dag om de inte skulle vara något speciellt.
 
Alla veterinärer jag vet anser att 38.5 och däröver är en temphöjning som man ska hålla koll på.

Valacken ligger på 37.4 i normaltemp ungefär. Har han 38.5 är jag orolig! Kallblodsstoet låg på 38 - 38.1 i normal, hade hon 38.5 var jag inte spec orolig.

Arabstoet ligger på 38 i normaltemp.

Så om jag ser 38.5 på termometern så är min reaktion helt beroende på vilken häst jag tempat.

Samma sak när jag pratade med vet när valacken hade spiktrampet. När jag sa han hade 38.5 regaerade inte vet förrän jag påpekade hans normaltemp och de tittade i journalen och såg han legat stadigt på 37.4 när han var inlagd på djursjukhuset. Så plötsligt blev 38.5 klart oroande, medan på en annan häst hade vet inte bekymrat sig.

Så ta din hästs morgon nomraltemperatur.

Tänk på att om de ridits elelr busat i hagen kan de ligga rejält över utan att något är fel.
 
Håller med alla andra om att det enda sättet att veta normaltempen för Din egen häst är att kontrollera den under lite längre tid under en period då hästen är helt frisk.

Blev faktiskt lite överraskad själv beträffande min valack nyligen. Jag har slarvigt nog inte gjort den här kontrollen på honom...och utgick ifrån att han hade en normaltemp på mellan 37,5 -38 som alla mina andra hästar har eller har haft.
Och....detta gjorde att jag när jag hade anledning att kolla honom..alls inte reagerade för en temp på 37.7.
Jag borde nog ha gjort det...för morgonen efter sprack en hovböld..och jag kunde efteråt konstatera att han faktiskt har en normaltemp på 36.7...och då bör man ju reagera när den är en hel grad högre.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 011
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 153
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
711
Senast: __sofia__
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp