Hästexpert: Rimligt med viktgräns på ridskola

Jag tycker viktgränser är toppen. Förstår dock inte varför han inte gillar idén med större hästar i ridverksamhet? Att ha några rejäla hästar i ridverksamheten är väl bara positivt i min värld.
 
Jag har för mig att min gamla ridskola efter att jag slutat som tonåring och innan jag började igen som vuxen hade ett system med maxvikt. Om jag förstått det rätt så gick det ut på att alla ponnys/hästar delades upp i grupper efter vilken maxvikt de ska bära. Sen tog de en våg (ej digital) och skivan där vikterna stod på satte man på färgad papp. Så när man ställde sig på vägen fick man en färg istället för en siffra. Och då visste man t.ex. om man fick färgen blå att man fick rida den blå gruppen och de grupper med högre viktgräns än blå. Men inte de med lägre.
 
Jag är förundrsd över att man tror att ridelever är så korkade att man tror det gör någon skillnad att dölja dem verkliga vikten och viktgränserna.

Som barn utsattes jag för samma men då på svensklektionerna och med en bredvidläsningsbok. Alla visste direkt att apelsin var svårare än banan och äpple mest avancerad typ. Liksom de direkt inser att får man bara rida putte och bella efter invägningen så väger man mer än då som även får rida robin och filur. Och en månad senare kan någon unge (som svultit sig) be stt få en omvägning för stt kunna rida favorithästen.

Jag tyckte det var tråkigt när jag växt ifrån min sköthäst och inte fick rida den. Vikten kom inte på tal slls. Det var naturligt att uppgradera från småpnnyerna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det har varit mycket uppmärksamhet kring att en ridskola inför en övre viktgräns för sina elever i höst. Men en sådan viktgräns är inte...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 423
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Umeå Ryttarförening inför en övre viktgräns för sina ridskoleelever. Det betyder att man inte längre kommer att kunna delta i deras...
Svar
0
· Visningar
83
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Diskussionen har pågått tillsammans med veterinär och equiterapeut en längre tid – nu har ridskolan beslutat att införa en övre...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 109
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera ridskolor har infört en övre viktgräns för sina elever, vilket skapat stort engagemang. Svenska Ridsportförbundet rekommenderar...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp