Viktgräns strider mot Riksidrottsförbundets regler

Det har varit mycket uppmärksamhet kring att en ridskola inför en övre viktgräns för sina elever i höst. Men en sådan viktgräns är inte okej enligt de regler som Riksidrottsförbundet har kring utövares hälsa och kroppsuppfattning.
 
Att detta ens är en diskussion. Man ska inte rida om man är för tung, punkt slut. Det är en levande varelse man sitter på - inte ett fordon! Ska en levande varelse, som inte väljer själv, tvingas lida för att en annan levande varelse ska slippa bli kränkt? Vad hände med hästvälfärden, som är det enda det pratas om i övrigt just nu??? Ridsporten kan självfallet inte jämföras med andra sporter i det här avseendet. I andra sporter belastas inte levande varelser!
 
Att detta ens är en diskussion. Man ska inte rida om man är för tung, punkt slut. Det är en levande varelse man sitter på - inte ett fordon! Ska en levande varelse, som inte väljer själv, tvingas lida för att en annan levande varelse ska slippa bli kränkt? Vad hände med hästvälfärden, som är det enda det pratas om i övrigt just nu??? Ridsporten kan självfallet inte jämföras med andra sporter i det här avseendet. I andra sporter belastas inte levande varelser!
Men det här är ju riksidrottsförbundet som har väldigt viktiga riktlinjer som syftar till att minska risken för ätstörningar. Det är därför de har nolltolerans mot bland annat viktfokus i barnidrott.
Klart det är viktigt att inte hästarna far illa, men det är också extremt viktigt att systematiskt förebygga ätstörning hos unga.
Jag har svårt att förstå varför de behöver ha en generell viktgräns som gäller oavsett balans och ridkunskap.
 
Men det här är ju riksidrottsförbundet som har väldigt viktiga riktlinjer som syftar till att minska risken för ätstörningar. Det är därför de har nolltolerans mot bland annat viktfokus i barnidrott.
Klart det är viktigt att inte hästarna far illa, men det är också extremt viktigt att systematiskt förebygga ätstörning hos unga.
Jag har svårt att förstå varför de behöver ha en generell viktgräns som gäller oavsett balans och ridkunskap.
Nu pratar vi en generell viktgräns på 95 kilo! Hur många barn når upp till den liksom? Och faktum kvarstår ju att om den mest viktbärande hästen på ridskolan max tar 95 kilo, då kan ingen som väger mer än så rida på den ridskolan.

Sen är det också så, helt bortsett från några 95 kilo, att barn har en tendens att växa. Det innebär att alla barn som rider kommer att "växa ur" favoritponnyn (om det inte är en rejäl D-ponny och barnet inte blir jättestort ens som vuxen). Det är en del av livet som ryttare och jag tror snarare att ridskolorna behöver tillämpa vettiga strategier för att hantera det än att stoppa huvudet i sanden tillsammans med RF och säga "vi pratar inte vikt".
 
Men det här är ju riksidrottsförbundet som har väldigt viktiga riktlinjer som syftar till att minska risken för ätstörningar. Det är därför de har nolltolerans mot bland annat viktfokus i barnidrott.
Klart det är viktigt att inte hästarna far illa, men det är också extremt viktigt att systematiskt förebygga ätstörning hos unga.
Jag har svårt att förstå varför de behöver ha en generell viktgräns som gäller oavsett balans och ridkunskap.
Klart att det är viktigt att förebygga ätstörning hos unga, men det får aldrig ske på hästarnas bekostnad. Jättetråkigt när det krockar, men att ha en "flytande" viktgräns löser knappast det problemet. Det om något kan bli väldigt kränkande och slå väldigt fel. Att man han en generell maxgräns känns för mig självklart, då man har det för att inga av hästarna ska behöva bära tyngre än så.
 
Men det här är ju riksidrottsförbundet som har väldigt viktiga riktlinjer som syftar till att minska risken för ätstörningar. Det är därför de har nolltolerans mot bland annat viktfokus i barnidrott.
Klart det är viktigt att inte hästarna far illa, men det är också extremt viktigt att systematiskt förebygga ätstörning hos unga.
Jag har svårt att förstå varför de behöver ha en generell viktgräns som gäller oavsett balans och ridkunskap.
Men hur ska man på ett trevligt sätt kunna säga till en elev att det tyvärr inte går att fortsätta därför att hen inte har ridkunskap och balans nog? Det blir ju ännu konstigare?
 
Men hur ska man på ett trevligt sätt kunna säga till en elev att det tyvärr inte går att fortsätta därför att hen inte har ridkunskap och balans nog? Det blir ju ännu konstigare?
Man får väl prata med eleven om att man tyvärr inte har passande hästar just nu? Eller något. Jag har inte lösningen men jag fattar att ridskolans val av hantering kan vara problematiskt.
 
Jag är för viktgränser, det är ju levande varelser vi rider på och vars välfärd aldrig får kompromissas med. Det är avgjort fler hästar i det här landet som lider och plågas av tunga, obalanserade ryttare än av de elitryttare, tränare mfl. som uppmärksammats på senare tid. Jag tycker att det är en viktig fråga som alltid måste vara aktuell, både i ridverksamheter och bland ryttare överlag, att varje häst förtjänar en ryttare som passar dess storlek.

Det finns väl lite en tendens i samhället idag att vara överförsiktiga och till varje pris undvika att någon blir sårad eller kränkt. Det är såklart toppen att man försöker motverka att barn blir ätstörda, men jag tänker att man kan närma sig frågor på flera sätt. Man behöver varken slänga hårda fakta i ansiktet på en unge och säga att "du är för tjock", och man behöver inte heller linda in sanningen, hålla på med dolda invägningar och liknande. Om vi håller fokus på hästens bästa och utbildar alla ryttare i att utgå ifrån hästens behov först, att lära sig förstå vad som är bra för den här hästen och att se på sig själv i relation till hästen och förstå vad man själv har eller inte har att komma med, så borde viktgränser vara komplett oproblematiska. Både hästar och människor har olika förutsättningar, och det är viktigt att bli medveten om. Tyvärr är det inte så sällsynt att se ekipage som verkligen är fel för varandra, och det kan handla om både storleksförhållanden och kunskapsnivåer åt båda håll. Rätt ryttare till rätt häst är ett ämne som verkligen behöver vara på agendan.
 
Först tycker jag att det är en rimlig viktgräns det talas om. Jag hade reagerat mer om det handlat om mindre.
Sen anser jag att det borde jämföras med att det finns gränser för hur mycket belastning träningsredskap på gym håller för. "Den här ridskolans träningsredskap är hästar och just dessa hästarna ska inte belastas med mer än XX kg".

/själv tungviktare
 
Jag funderar lite på naturbruksgymnasiet (Forslunda) som ligger nästgårds vars elever – jag själv, bland annat, som var överviktig då med men inte lika tung som idag – gjort eller gör sin ridutbildning via Umeå Ryttarförening och hur de ska tackla de situationer som kan uppstå? Göra ridningen icke-obligatorisk/ej betygsgrundande och leda in överviktiga elever på körning/trav istället? Vara raka och öppna med det i ansökningen till gymnasiet? Kan man stänga ute folk från en fullständig utbildning baserat på vikt?

Själv tycker jag en övre viktgräns är bra, även om den inte tar hänsyn till ryttarens kunskapsnivå, balans och inverkan på hästen. Självklart ska inte hästarna behöva slitas ännu mera på och jag hade aldrig satt mig på en hästrygg med gott samvete idag.
 
Lägger som lite jämförelse in regelverket som gäller för monte (travtävling under sadel).

Innan det kom längd- och viktgränser så var det upp till domarna att bedöma om ekipaget harmoniserade.

Jag var, enligt domarna, för stor för att rida, med dagens regler hade jag gett f-n i att sträcka på mig hade jag klarat längden ( är 161) och var då nypinkad på morgonen 58-61 kilo. Jag hade lätt sett till att tappa några kilo och sedan ha lättvikts utrustning för att få tävla.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240410-045734.png
    Screenshot_20240410-045734.png
    142,1 KB · Visningar: 101
Lägger som lite jämförelse in regelverket som gäller för monte (travtävling under sadel).

Innan det kom längd- och viktgränser så var det upp till domarna att bedöma om ekipaget harmoniserade.

Jag var, enligt domarna, för stor för att rida, med dagens regler hade jag gett f-n i att sträcka på mig hade jag klarat längden ( är 161) och var då nypinkad på morgonen 58-61 kilo. Jag hade lätt sett till att tappa några kilo och sedan ha lättvikts utrustning för att få tävla.
Jo eventuellt är det ju enklare om det inte är en bedömningsfråga. Sedan antar jag, gissar jag, att det finns ngt slags grön, orange, röd system? säkert? där man tänker två gröna en orange eller ngt på en dag. Och att röd kan gå ngn enstaka gång här och där i nödfall?

kn: Tycker det är himla svårt faktiskt. Ibland är det enklare om det är klar information istället för svävande, ibland kanske tvärtom.

Med män och pojkar är det ju säkert extra svårt. Det kan ju vara mycket bra muskler och stabilitet per viktenhet och längdenhet. 95 är ju ändå tänker man en viktgräns som många pojkar/män kan klara i alla fall. Barn växer ju nästan upp till sin fulla längd i mellan 13-17 års åldern. Även om de är lite gängligare än vuxna.

Så när folk tänker att det här gäller ju inte Barn! i alla fall, så tänker de nog inte på att det absolut kan vara ett barn, på 15 år, som är 180 lång och väger 85 kg. Det är inget konstigt tror jag.

Folk tänker på barn som de här 5-11 åringarna som är små nätta älvor :) men det är ju en lika lång period mellan 13-15 som det är mellan 9-11. Och som sagt de drar iväg runt 12-13. Tjejerna kan vara 170 långa däromkring o killarna med.

Sedan är det ju prat om längd och vikt och ungdomar eftersom det var just ungdomar som inte borde ha viktgränser. Men ridskolor, vår i alla fall, verkar nästan ha en majoritet tanter och gubbar :) 50-70 spannet fyller hela grupper, flera dagar i veckan på högsta nivån. 30-40 återvändarna ligger bra till på mellangrupperna.
 
Senast ändrad:
Man får väl prata med eleven om att man tyvärr inte har passande hästar just nu? Eller något. Jag har inte lösningen men jag fattar att ridskolans val av hantering kan vara problematiskt.
Nu vet jag inte exakt hur den nu aktuella ridskolan kommunicerat sin generella viktgräns, men jag hade tyckt att en lämplig formulering till exempel hade kunnat vara: "Vi har den senaste tiden haft flera hästar med ryggproblem. Vi har därför i samråd med veterinär beslutat oss för att införa en generell viktgräns på 95 kg för att kunna rida hos oss, då vi i dagsläget inte har någon häst som kan bära mer än så. Givetvis kan det också finnas lägre viktgränser för individuella hästar."

Jag tycker inte detta är något konstigt egentligen och det behöver inte ens ha med övervikt att göra - en normalbyggd man av lite större storlek kommer ju lätt upp i 95 kg till exempel.
 
Nu vet jag inte exakt hur den nu aktuella ridskolan kommunicerat sin generella viktgräns, men jag hade tyckt att en lämplig formulering till exempel hade kunnat vara: "Vi har den senaste tiden haft flera hästar med ryggproblem. Vi har därför i samråd med veterinär beslutat oss för att införa en generell viktgräns på 95 kg för att kunna rida hos oss, då vi i dagsläget inte har någon häst som kan bära mer än så. Givetvis kan det också finnas lägre viktgränser för individuella hästar."

Jag tycker inte detta är något konstigt egentligen och det behöver inte ens ha med övervikt att göra - en normalbyggd man av lite större storlek kommer ju lätt upp i 95 kg till exempel.
Vad jag läst så har de bett alla elever som väger mer än 95 kg att säga upp sin ridplats. Alltså en allmän uppmaning.

Jag kan ingenting om den aktuella ridskolan, men jag hoppas verkligen att de innan denna åtgärd sett till att de har välpassande sadlar mm som också påverkar hästarnas ryggar.
 
Vad jag läst så har de bett alla elever som väger mer än 95 kg att säga upp sin ridplats. Alltså en allmän uppmaning.
Ja, det följer ju liksom av att inte ha några hästar som kan ta mer vikt än så, och då får man väl lägga till typ "På grund av detta beslut får vi tyvärr be dig som väger över 95 kg att säga upp din ridplats inför nästa termin." Sett till den normala sammansättningen av elever på ridskola - många barn och ungdomar samt ett gäng vuxna som oftast är kvinnor - så lär inte detta gälla jättemånga individer. Men det lär ju ta bort maxbelastningen på de mest viktbärande hästarna, vilket kanske är precis det man är ute efter.
Jag kan ingenting om den aktuella ridskolan, men jag hoppas verkligen att de innan denna åtgärd sett till att de har välpassande sadlar mm som också påverkar hästarnas ryggar.
Det får man väl verkligen hoppas, ja. Men då inte primärt för de tunga elevernas skull, utan för hästarnas skull! Det är ju fullt möjligt för en häst att få ont i ryggen även av en ryttare som väger 60 kg om sadeln sitter illa (eller för den delen om ryttaren sitter illa i sadeln).
 
Vad jag läst så har de bett alla elever som väger mer än 95 kg att säga upp sin ridplats. Alltså en allmän uppmaning.

Jag kan ingenting om den aktuella ridskolan, men jag hoppas verkligen att de innan denna åtgärd sett till att de har välpassande sadlar mm som också påverkar hästarnas ryggar.
Men någonstans måste ju varje ridskola sätta upp ramar utifrån vad de just nu har för hästar och hur de just nu fungerar.
Det kan ju se annorlunda ut när terminen börjar men det är väldigt svårt att köpa hästar just nu och ridskolor har ännu mer ansträngd ekonomi än för några år sedan. Veterinär kostnader och försäkringar ökar och friska hästar är den bästa medicinen.
Om några år kanske det ser annorlunda ut men det här är uppenbarligen deras situation just nu.
 
Den ridskolan jag red på under tidigt 90-tal hade redan då en maxgräns på sina elever, tror den var liknande som den aktuella ridskolan har. Men jag tror inte det var något uttalad gräns som fanns att hitta någonstans på tex hemsidan. När man nekade elever ridplats så förklarade man varför, att man ändå behöver ha lite muskler och kondition för att kunna rida hästen på ett bra sätt och man pratade om snedbelastning, förslitningsskador etc. Jag tycker det ändå är en sund inställning för att man vill ta hand om sina djur på bästa sätt, det är tungt att vara ridskolehäst. Men jag förstår att det kan bli en dålig upplevelse för någon och det måste göra rätt ont att från en dag till en annan bli utestängd på det sättet när det kanske inte är något man själv visste skulle kunna vara ett problem.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Flera ridskolor har infört en övre viktgräns för sina elever, vilket skapat stort engagemang. Svenska Ridsportförbundet rekommenderar...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Men enligt Ridskoleförbundet strider det mot riksidrottsförbundets regler.
Svar
0
· Visningar
226
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Umeå Ryttarförening inför en övre viktgräns för sina ridskoleelever. Det betyder att man inte längre kommer att kunna delta i deras...
Svar
0
· Visningar
83
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 166
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp