Viktgräns strider mot Riksidrottsförbundets regler

Det har varit mycket uppmärksamhet kring att en ridskola inför en övre viktgräns för sina elever i höst. Men en sådan viktgräns är inte okej enligt de regler som Riksidrottsförbundet har kring utövares hälsa och kroppsuppfattning.
 
Det som är ännu mer intressant är ju att Österödskvinnan beräknas varit ca 170 cm lång och hon levde ju för ca 10 000 år sedan.
Längden krympte ju mycket under 1800-talet, väldigt mycket. Så vi har varit långa och korta i lite olika perioder. Som jag förstått det var jägar samlar tiden riktigt hygglig matmässigt här. Och på medeltiden inte lika bra men kanske inte illa om man var rik. Erik den helige grävde de upp och hans bendensitet var högre än en ung mans idag, helt chockerande! Att leva på bara spannmål och inte så mycket av det verkar inte bra för längden. Tydligen är det brist på små korta seniga arbetarpojkar i England för galoppsporten :) (ngn artikel jag såg ur ögonvrån och inte lär hitta igen), nu är de längre än då och fluffigare än genomsnittet istället och det fungerar inte lika bra som jockey.

https://www.uu.se/nyheter/2016/2016-03-16-ny-forskning-ger-nytt-ljus-pa-erik-den-heliges-liv

iofs bara 170 lång. Men hade inte ätit jättemycket kött, men mycket fisk.
(inser att jag borde skicka ungen ett varv i joggingspåret eller tre)

Tvärt om hade han en bentäthet som låg 25 procent över dagens unga vuxna. Erik den helige var välnärd, var kraftigt bygd och fick rikligt med motion.
 
Senast ändrad:
Genomsnittslängden har varierat genom århundradena så det går inte att generalisera och säga att folk var kortare/längre förr i tiden.

I dagens moderna GB har skörbjugg och rakitis (engelska sjukan!) ökat hos barn och även genomsnittslängden minskat jämfört med EU sedan utträdet. Hur det är ställt med vikten kan jag inte svara på men med tanke på hur mycket skräp som serveras i skolorna är det kanske ingen större skillnad?

Vad som däremot är en stor anledning till oro är att i dagens Sverige blir ungarna allt mer klumpiga då de istället för att leka sitter med sina mobiler och många unga håller inte heller måttet för att kunna göra lumpen. Allt talar tyvärr för att allt fler kommer få problem med både vikt och hälsa.
 
Men hur ska man på ett trevligt sätt kunna säga till en elev att det tyvärr inte går att fortsätta därför att hen inte har ridkunskap och balans nog? Det blir ju ännu konstigare?
En av mina tävlingsponnyer sa inte till särskilt finkänsligt. Jag växte typ 15 cm plus gick upp 5 kg på typ 2 månader i början av puberteten så föräldrar och tränare hann inte riktigt med innan ponnyn själv sa ifrån.Han bara vägrade att samla sig tillräckligt mycket för att kunna genomföra dressyrprogrammen nästan från en dag till en annan.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Det här var rätt intressant. De säger att under det förra århundradet blev jordens befolkning 5% längre. Men alla blir inte längre. I USA blir folk kortare. De säger att det kan delvis bero på flyktingar men det kan också bero på att USA saknar allmän sjuk- och hälsovård och äter onyttigt.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/det-avgor-hur-langa-vi-blir-inte-bara-gener
Deras spädbarnsdödlighet ökar stadigt också. Den är väl högst i västvärlden.
 
Här handlar det dock om att ändra reglerna, det kallar jag inte klara och enkla regler, det kan ju dessutom vara så att tyngre ryttare valt ridskolan för att de inte haft en viktgräns om närliggande ridskolar har viktgräns. Det är ingen enkel sak att hantera att stänga av folk oavsett anledning.

Visst är man för tung så är man för tung, även om vad en häst kan vara är subjektivt. Det som finns i forskningsväg är ofta små undersökningar som inte fokuserar på vad hästen kan bära- mer vad som händer när några testryttare rider vissa hästar. Och det finns definitivt inte undersökningar på vad vad hästen kan bära om den är tränad för det och över tid.

Kanske de tar skada redan vid 40 kg, kanske kan många tränas hållbart att bära 100 kg men utan träning för att bära vikt så klarar den mycket mindre. Sen vad innebär det att hästen inte klarar vikten? Är det att den inte tål att hoppa med den, att den blir mer känslig för felaktig utrustning(ex för kort/dåligt stoppad sade.? Att den inte klarar av att bära tungt utan att få kroppsliga problem direkt, över tid -kanske några månader- eller på lång sikt över hela livet? Kanske borde ridskolan sätta en viktgräns på 30, 50 eller 70 kg istället för 90 kg.

Jag tror mest vi sitter och gissar utom i de fallen där man ser att hästen är besvärad om det inte är uppenbart tokigt (100 kg på en liten welsh kan logiskt sett inte funka någon gång hur man än gör - man behöver itne testa). Först då kan man veta att den ryttaren funkar inte på den hästen med den utrustningen och med den kondition den har för stunden.
Ja exakt och sedan har vi ju raka motsatsen. Under krig "förr" så var det någon (tappad artikel) som hade räknat ut att hästar bar runt 120?kg (över 100 minns inte exakt), människa + packning. Samma under medeltiden som under världskrigen. Det vore intressant att forska i. Dock rörde de hästarna sig mer, hade antagligen bättre muskel fettprocent och helt ärligt så hur länge höll de innan de blev skjutna eller svalt ihjäl (dock fanns ju de som skeppades hem igen med ptsd, reds in på nytt och skickades tillbaka, enligt gammelfaster.). Det är dock tänker man väl värt att faktiskt forska på i sammanhanget. Ingen lär köra den grejen med ett gäng testhästar idag... 120 kg på ryggen, 150-160 i mankhöjd och skritta i en månad i en öken i afrika. (under en ryttare som då har skrittat en månad i en öken i afrika och därmed sannolikt efter bara den månaden ridit mer än jag gjort på 40 år)
 
Senast ändrad:
Ja exakt och sedan har vi ju raka motsatsen. Under krig "förr" så var det någon (tappad artikel) som hade räknat ut att hästar bar runt 120 kg, människa + packning. Samma under medeltiden som under världskrigen. Det vore intressant att forska i. Dock rörde de hästarna sig mer, hade antagligen bättre muskel fettprocent och helt ärligt så vet ju ingen hur länge de höll innan de bled skjutna eller svalt ihjäl. Det är dock tänker man väl värt att faktiskt forska på i sammanhanget. Ingen lär köra den grejen med ett gäng testhästar idag... 120 kg på ryggen, 150-160 i mankhöjd och skritta i en månad.
Enligt en borttappad källa kunde man känna lukten av Napoleons armé långt innan man såg den pga det eländiga skick hästarna var i, sadelbrutna och eländiga.
 
Genomsnittslängden har varierat genom århundradena så det går inte att generalisera och säga att folk var kortare/längre förr i tiden.

I dagens moderna GB har skörbjugg och rakitis (engelska sjukan!) ökat hos barn och även genomsnittslängden minskat jämfört med EU sedan utträdet. Hur det är ställt med vikten kan jag inte svara på men med tanke på hur mycket skräp som serveras i skolorna är det kanske ingen större skillnad?

Vad som däremot är en stor anledning till oro är att i dagens Sverige blir ungarna allt mer klumpiga då de istället för att leka sitter med sina mobiler och många unga håller inte heller måttet för att kunna göra lumpen. Allt talar tyvärr för att allt fler kommer få problem med både vikt och hälsa.
Tidigare var de med lägre inkomst kortare och smalare, nu vet jag inte om längden men de har högre BMI och sämre hälsa än andra grupper i England tydligen.
 
Enligt en borttappad källa kunde man känna lukten av Napoleons armé långt innan man såg den pga det eländiga skick hästarna var i, sadelbrutna och eländiga.
Hu :( jag har faktiskt inte läst någonting alls om 1800-talet Napoleon och hästar tror jag. Världskrigen och hästar lite lite. Det var England jag tänkte på, men jättemånga hästar dog. Dock dåligt med foder.
 
De stackare som överlevde första världskriget såldes till slakt, ytterst få kom tillbaka.
https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/gas-strider-och-utmattning-miljontals-hastar.htm
Ja det var dyrt att skeppa dem tillbaka och vid det laget var många köpta på plats har jag för mig :(

Men enstaka fick rank i alla fall sergeant Reckless, USA
https://en.wikipedia.org/wiki/Sergeant_Reckless

Learning each supply route after only a couple of trips, she often traveled to deliver supplies to the troops on her own, without benefit of a handler. The highlight of her nine-month military career came in late March 1953 during the Battle for Outpost Vegas when, in a single day, she made 51 solo trips to resupply multiple front line units. She was wounded in combat twice and was given the battlefield rank of corporal in 1953 and then a battlefield promotion to sergeant in 1954, several months after the war ended. She also became the first horse in the Marine Corps known to have participated in an amphibious landing, and following the war was awarded two Purple Hearts, a Marine Corps Good Conduct Medal, inclusion in her unit's Presidential Unit Citations from two countries, and other military honors.
 
Oj tror det är jättekomplicerat.

Äggen kommer ju med när man föds och lustigt nog verkar till och med mammans aktivitet under graviditet påverka barnet. Dvs om hon rör sig mycket så påverkar det barnets muskelmassa som fött rent av https://www.forskning.se/2021/02/17/forandrad-livsstil-kan-paverka-fostrets-gener/ Epigenetik



Dessutom verkar det som att just Sveriges befolkning var oerhört frisk under och efter kriget. Iofs kanske smärt, men hjärt kärlsjukdomar gick tydligen ned som en sten.

https://www.so-rummet.se/fakta-arti...afronten-under-forsta-och-andra-varldskriget#



Social miljö påverkar.
https://www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/nyheter/social-miljo-kan-paverka-kroppslangd-hos-barn/


https://liu.se/artikel/farfars-livsstil-sparas-hos-barnbarnen ett pågående projekt.

https://4health.se/sa-paverkar-mormor-din-halsa-ny-epigenetikforskning (ägget som blev jag var i min mormors mage 1947 i värsta folkhemmet då bostäder byggdes och fattigsverige drog sig tillbaka och jag tror klassskillnader var låga, och hade jag varit lite äldre skulle ägget som var jag ha legat i min mormors mage under 2:världskriget. Nu hade iofs Svenska befolkningen oerhört god hälsa under 2:världskriget, ransoneringen vinklade tydligen mot väldigt hälsosam mat -inte med flit såklart. Men tänk om det varit svält. Så ägget som blev min unge låg i min mammas mage under 70-talet, en tid då många iofs rökte mycket -asma se nedan. Men man kanske hade god hälsa i övrigt. Sedan är jag runt 10 cm kortare än min mamma. Det beror på att hon har långagener och jag har kortagener från min farmor och pappa :).)








Huh lustigt, det betyder att en aspekt ur hög BMI numera kan vara att vår föräldrageneration rökte som borstbindare.
Har också följt den forskningen lite och det är väldigt intressant det här med att levnadsförhållanden för tidigare generationer kan påverka via arvsmassan, själv är jag fortfarande lite skeptisk till teorin och vill se mer bevis men intressant är det :)
 
Fast också får en att undra, hur stort var det här engelska fullblodet som var alldeles för stort för de flesta danska män att rida runt 1940? :) 165? Jag blir väldigt nyfiken, för jag tror faktiskt vi rider större hästar nu i förhållande till vår egen storlek. Engelska lorder larvade ju runt på landsbygden på cobs till vardags såvitt jag förstått och även om lorderna var små så lär de ju varit 160 långa i alla fall? Nuförtiden är det ju många som är 160 långa som aldrig i livet skulle rida någonting så litet som en ponny.
 
Fast också får en att undra, hur stort var det här engelska fullblodet som var alldeles för stort för de flesta danska män att rida runt 1940? :) 165? Jag blir väldigt nyfiken, för jag tror faktiskt vi rider större hästar nu i förhållande till vår egen storlek. Engelska lorder larvade ju runt på landsbygden på cobs till vardags såvitt jag förstått och även om lorderna var små så lär de ju varit 160 långa i alla fall? Nuförtiden är det ju många som är 160 långa som aldrig i livet skulle rida någonting så litet som en ponny.

Man hade kanske lite andra referensramar förr inom militären när de red hästarna i strid? Vad som var för stort i det sammanhanget var kanske nåt helt annat än när man rider mestadels i ett ridhus i fredstid och inte har nån plan på att använda hästen i skarpt läge?
 
Man hade kanske lite andra referensramar förr inom militären när de red hästarna i strid? Vad som var för stort i det sammanhanget var kanske nåt helt annat än när man rider mestadels i ett ridhus i fredstid och inte har nån plan på att använda hästen i skarpt läge?
Jo det är det jag misstänker nästan. Men vi kanske också fått smak för onödigt stora hästar ibland? utom i dressyren där jag tror de lättare får bra poäng?

Det är ju inte som att man ofta hört -oj den är för stor numera. Det är ju mer -ju större desto bättre och helst minst 10 cm högre i manken än man själv är hög, gärna 20. :) men att det kanske håller på att ändras igen.
 
Den ser väldigt stor ut onekligen. 170 skulle nog chockat folk då och är väl 5 cm högre än fullblod normalt blir.
Tror inte den var så stor, han själv ser ganska stor ut på den och med tanke på både hur stora varmbloden och förmodligen även fullbloden var så gissar jag på max 165. Danskarna skramlade ju ihop till Storebror som var ännu större, men som gavs bort till en flicka i byn som älskade att rida så Lillebror var kanske mycket häst för de flesta, men om Storebror fick en yngre kvinna som ägare och ryttare så kan han inte varit för stor för en karl.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Flera ridskolor har infört en övre viktgräns för sina elever, vilket skapat stort engagemang. Svenska Ridsportförbundet rekommenderar...
Svar
0
· Visningar
160
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Men enligt Ridskoleförbundet strider det mot riksidrottsförbundets regler.
Svar
0
· Visningar
227
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Umeå Ryttarförening inför en övre viktgräns för sina ridskoleelever. Det betyder att man inte längre kommer att kunna delta i deras...
Svar
0
· Visningar
91
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp