Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Det låter ju helt sjukt. Är det en förmedlare med företag eller pratar vi svarta affärer?
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Men du som ägare måste väll skrivit på försäljningsavtalet med nya köparen ?

Har hästförsäljaren tagit mer betalt för hästen än vad hon uppgett (som ni kommit överens om ) eftersom hon är motvillig till av visa deras köpeavtal .....
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Ja det luktar lite illa om det här....

Säljaren måste ju skriva under kontraktet för att det ska vara giltigt. Antar dock att säljaren knappast kan ställas till svars vid ev reklamation, då kontraktet inte undertecknats av denne.

Skulle vara intressant att höra en jurists syn på det hela
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Jag vet,, det låter sjukt..

Det är ett företag, ska inte vara svarta affärer och kontraktet ska tydligen vara hos hennes revisor.

Hon har en hemsida som man lätt hittar när man googlar och hon säljer ganska mycket hästar, jag hade min häst ute på anons ett tag utan att någon kom och hon hade flera intresserade personer och sålde hästen på 1,5 månad. Så jag hoppades på att det skulle vara serriöst företag. och vi upprättade ett kontrakt mellan oss.

Jag funderar på om hon skrivigt under kontraktet med min signatur, för vem vill köpa en häst utan ägarens signatur på kotraktet?
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Kan hon ha sålt hästen för mer pengar än hon säger till dig?
För att behålla en stor del själv?
Oavsett så måste du ju skriva på försäljningen.
Du kan ju i princip kräva tillbaka hästen eftersom du inte skrivit på någon försäljning. Du har väl ditt kontrakt kvar?
Säg till henne att du ska ta detta med din advokat om du inte får tillgång till det nya kontraktet och ägarnas uppgifter. Det kanske får fart på henne.
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Jag fattar inte längre någonting i den här historien. Har du inte skrivit ett avtal med förmedlaren när du lämnade hästen till försäljning? :meh:

Låter för mig som du bara lämnat iväg ett avtal att användas vid själva försäljningen.

Förstår inte heller varför du nu prompt måste ha tag i köparna? Är där problem med hästen kan du nog vara ganska lugn för att nya ägaren kommer att dyka upp som ett brev på posten. Dvs det tar sin tid men oftast kommer det fram.

När du sålt din häst har du inte heller längre några rättigheter till hästen om så inte är kontrakterat via avtal.
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Men har TS sålt hästen ens?
Om försäljaren sålt den utan TS påskrift, så kan det väl inte vara ok?
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Men har TS sålt hästen ens?
Om försäljaren sålt den utan TS påskrift, så kan det väl inte vara ok?

så tolkar jag det också. ?fast TS har ju fått pengar för hästen. Av förmedlaren.
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Hm..... Har hon då accepterat köpet?
Men kvitto då? Finns det?
Känns ju ändå hur man än vänder och vrider på det att hon bör skriva under för att köpet ska gälla.....?
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Det är många hästar av fullblodstyp som inte fungerar med "strömsholmsridning" det är för hårt och brutalt. Jag älskar känsliga hästar som man kan rida på små hjälper.
Jag kan inte rida på "hippolog tränade" hästar de är ju lomhörda och skit tråkiga att arbeta med.


???

Har haft flera RENA fullblod och menar att dessa hästar behöver ha en tydlig ryttare som vet hur man rider. Problemet med många fullblod är att de hamnar hos oerfarna ryttare som knappt kan rida -> problemhäst.

Man behöver inte vara hård och brutal, men TYDLIG!
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Har förstått att det är din universallösning på precis alla frågeställning. ” Klubba ihjäl dom bara!!!”

TS kanske faktiskt tycker om sin häst och vill ta ansvar för det liv hon tagit på sig. Tänkt på det nått?

I så fall kanske det inte är rätt att låta en förmedlare hitta en köpare då man är helt utlämnad till att nån annan ska bedöma om hästen kommer att få det bra. Den här förmedlaren verkar ju dessutom ha ett rätt tvivelaktigt beteende så.... Såhär med facit i hand tycker jag att Corzetts förslag låter som att det mycket väl kunde ha varit bäst för hästen.

Ang. sakfrågan så hade jag hotat med att polisanmäla förmedlaren om denne inte ögonen bums presenterar kontraktet för mig.

Om TS är intresserad av hur hästen får det så är det ju intressant att veta vem som köpt hästen . Om inte så verkar ju försäljaren ta på sig ansvaret om hästen kommer i retur och då är det inte TS huvudvärk. Det kan man väl dock inte vara säker på då förmedlaren inte verkar ha rent mjöl i påsen men frågan är ju vad TS vill uppnå.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Ang. sakfrågan så hade jag hotat med att polisanmäla förmedlaren om denne inte ögonen bums presenterar kontraktet för mig.

Polisanmäla för vad? Jag tror inte det är en polisfråga utan snarare civilrättsligt.
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Hur kommer det sig att i varje tråd där någonting gått snett vid köp och sälj så dyker femtio moraltanter upp ur tomma intet och ska påpeka hur egoistisk och korkad säljaren/köparen varit som antingen inte sköt hästen i backen istället för att sälja, eller som inte fattade att det var ett dåligt köp redan från början?
Alltid ska TS med problem bli idiotförklarad förr eller senare utav "tant-gör-aldrig-fel".


Följer tråden.
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Ja det luktar lite illa om det här....

Säljaren måste ju skriva under kontraktet för att det ska vara giltigt. Antar dock att säljaren knappast kan ställas till svars vid ev reklamation, då kontraktet inte undertecknats av denne.

Skulle vara intressant att höra en jurists syn på det hela

Är inte helt säker på det här.

Om det finns ett kontrakt mellan säljaren och förmedlaren så kan det vara så att säljaren på det sättet ger fullmakt åt förmedlaren att skriva på ett försäljningskontrakt.
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Hur kommer det sig att i varje tråd där någonting gått snett vid köp och sälj så dyker femtio moraltanter upp ur tomma intet och ska påpeka hur egoistisk och korkad säljaren/köparen varit som antingen inte sköt hästen i backen istället för att sälja, eller som inte fattade att det var ett dåligt köp redan från början?
Alltid ska TS med problem bli idiotförklarad förr eller senare utav "tant-gör-aldrig-fel".


Följer tråden.

Håller med, när skadan är skedd så är det rätt onödigt att läxa upp någon om vad de borde ha gjort. Det gör ju att färre kommer att ställa frågor här, och då skulle forumet bli rätt mycket fattigare.
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Håller med, när skadan är skedd så är det rätt onödigt att läxa upp någon om vad de borde ha gjort. Det gör ju att färre kommer att ställa frågor här, och då skulle forumet bli rätt mycket fattigare.

Urkundsförfalskning
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Är inte helt säker på det här.

Om det finns ett kontrakt mellan säljaren och förmedlaren så kan det vara så att säljaren på det sättet ger fullmakt åt förmedlaren att skriva på ett försäljningskontrakt.

Fast pm ts upprättat ett eget kontrakt och varit tydlig med att just detta skulle användas har säljaren inte följt avtalet.
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Håller med, när skadan är skedd så är det rätt onödigt att läxa upp någon om vad de borde ha gjort. Det gör ju att färre kommer att ställa frågor här, och då skulle forumet bli rätt mycket fattigare.

Det kanske leder till att nån annan tänker lite lägre på konsekvenserNa av det ena eller andra valet.
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Det kanske leder till att nån annan tänker lite lägre på konsekvenserNa av det ena eller andra valet.

Och den tråkiga situation som ts hamnat i är inte i sig tillräckligt informativt?
 

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 926
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 816
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 704
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 766
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp