Vad ska jag köpa för häst?

Fast gör det verkligen det? Jag spenderar timmar på tex hästnet och jag tycker verkligen inte att det kryllar av fina hästar...
Nordsvensk är väl kanske inte det första jag tänker på när jag tänker hoppning runt dryga metern, men något ännu lättare kallblod tex haflinger har varit uppe på tapeten.
Jag kan absolut tänka mig att utbilda själv, bara individen är rätt och åtminstone inriden.

Menar generellt om du vill ha något annat än swb. Jag själv skulle aldrig importera en häst själv utan ta en som finns i Sverige. Men kan/vill man själv importera brukar det finnas bra hästar till vettigt pris i både Polen och England. :)
 
Fel, jag undrar vad du har för erfarenhet öht av kallblodstravare, att de säljs som yngre beror alltså inte på att de skulle vara utslitna som du verkar tro? LA/LA skulle nog de flesta klara.

Här har du en bild på ett 10-årigt sto. Visst ser hon hopplöst grov ut?

Visa bifogad fil 59427
Inte för att den här hästen ser så grov ut, men den har en exteriör som kanske inte är den bästa för ridning. Lågställd (korta framben), lågt ansatt hals och lång rygg. Svårt att se vinklarna i bakbenen på den här bilden.
Oavsett vilken ras, import/svensk häst man väljer tror jag att man ska titta på exteriören på hästen för den påverkar ganska mycket. Både när det gäller hållbarhet och hur lätt hästen kommer ha för att arbeta på rätt sätt.
 
Connemara eller welsh cob tycker jag är fina, men det kryllar inte av annonser på dessa. Eller en bra korsning kanske kan hålla nere priset lite.
Själv skulle jag vilja ha en Kigermustang någongång, säljs mest som föl och unghästar här i Sverige. :)
 
Kallblodstravare hoppar det med lätthet.
Är det verkligen så enkelt att hoppa felfria banor på dryga metern med en kallblodstravare? Tycker sällan jag ser särskilt många kallblodstravare ute på tävling på den höjden, och tänker mig att man kan få en utmaning med galoppen. Även om det kan finnas enstaka individer, så skulle jag nog säga att det är rätt sällsynt. Ungefär som varmblodstravare, inte heller så vanliga på hoppbanorna.
 
Fast gör det verkligen det? Jag spenderar timmar på tex hästnet och jag tycker verkligen inte att det kryllar av fina hästar...
Nordsvensk är väl kanske inte det första jag tänker på när jag tänker hoppning runt dryga metern, men något ännu lättare kallblod tex haflinger har varit uppe på tapeten.
Jag kan absolut tänka mig att utbilda själv, bara individen är rätt och åtminstone inriden.
Det finns en och annan Nordsvensk brukshäst som tävlar hoppning "kring metern". Det finns lättare och lite "sportigare" modeller inom rasen.

Dressys på LA nivå finns det många som klarar av.

Titta in på Föreningen Nordsvenska Hästens hemsida, här är en ingång till årets resultat i "Nordsvensk SM", https://nordsvensken.org/resultat-sm-basta-allroundhast/, och titta på några av hästarnas resultat i dressyr tävlingar via t.ex. Blå Basen.
 
Det går absolut att hitta swb för under 100'. Med förbehållet att du kan acceptera en lös benbit, sadeltvång, efter i utbildningen, svår att sitta upp på eller nåt annat som inte gör den "enkel och okomplicerad". Jag ska sälja min svenskfödda lagomtalang och lagt ut för under 100' iom en känslig häst med lite sadeltvång. Hänger mycket på hästnet nu och tycker mig se rätt mycket hästar för inte jättemycket pengar.
 
Det finns en och annan Nordsvensk brukshäst som tävlar hoppning "kring metern". Det finns lättare och lite "sportigare" modeller inom rasen.

Dressys på LA nivå finns det många som klarar av.

Titta in på Föreningen Nordsvenska Hästens hemsida, här är en ingång till årets resultat i "Nordsvensk SM", https://nordsvensken.org/resultat-sm-basta-allroundhast/, och titta på några av hästarnas resultat i dressyr tävlingar via t.ex. Blå Basen.
Det finns också nordsvenska brukshästar som tävlat 90-1m någon säsong eller två och sedan behövt pensioneras pga skada. Det är skitmysiga allroundhästar och fina i dressyren men jag vet ingen som mått bra av att gå på den nivån i flera år.
 
Slår ett slag för övervuxns ridponnyer👌Ofta trevliga psyken, hållbara och med ridhästkänsla, men med lägre prislapp och försäkring.

Även fullblod kan bli trevliga med lite jobb, men jag upplever att det är lite mer vanesak att uppskatta dem. 😉

Korsningar ur andra raser och importer kan absolut vara trevliga och funka till det du söker, men där är det nog mer vaskande på individnivå 👍
 
Jag skulle kolla på fullblod, eller kanske en övervuxen ridponny/connemara. Det finns en del trevliga irländare också, bra dock om de står i Sverige så man kan prova ordentligt. Kallblod kan nog också funka bra till dressyren, men där är det nog väldigt individuellt hur tekniken och kroppsbyggnaden funkar för hoppning på så pass hög nivå ("LA" är väl 120?).

Är hästen bara någorlunda väl grundutbildad och frisk ska det mycket till för att den inte ska kunna gå LA. Jag hade tur och köpte en outbildad kallblodskorsning extremt billigt, han gick LA dressyr 2 år senare och MsvC ytterligare ett år senare. Hoppade 110 utan problem, sen vågade inte jag höja mer.
 
Hej kloka buke!
Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro.
Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade hoppats på att få minst tio år till tillsammans med. Och nu är frågan vad ska jag ha för häst nu?

Hästen jag har haft de senaste 5 åren är ett SWB i lagom storlek (ca 166 cm) i sportigare modell som jag både tränat hoppning och dressyr med. Jag vill inte byta ut honom för allt i världen men nu har jag inget val.

Min första tanke var att är klart att det blir ett nytt halvblod. Sen såg jag priserna för en rimlig hobbyhäst med LA/LA-kapacitet och började fundera. För mig är det väldigt mycket pengar att lägga ca 150k på att köpa en ny häst. Görbart men väldigt mycket. Men nästa problem är att jag aldrig kommer att ha råd att försäkra ett halvblod för den summan. Min nuvarande häst kostade ganska precis hälften av det för fem år sen och han har gott och väl den kapaciteten. Men nu är prisläget ett annat och jag funderar på vad tusan gör jag om det händer den poteniella nya hästen nåt och jag inte får ut över 100k på försäkringen, då har jag inte råd med en ny häst på väldigt länge...
Där nånstans började jag fundera på att byta ras. Jag är ganska lång, drygt 170cm, med långa ben, så är det rimligt att titta på nån lite mindre ras? För jag behöver ingen glimrande häst med massor med potential. Jag behöver en bra kompis som bär upp min längd och som jag kan tävla lite lätta klasser i hoppning och dressyr.
Eller borde jag hålla mig till halvbloden och hoppas att det håller den här gången? Törs man kolla på importer eller hålla sig till svenskt?

Tacksam för input, jag hade som sagt hoppats slippa fundera på detta på minst tio år men, here we are...
Jag hade tittat på en liten häst strax under eller runt 160 cm. Det verkar vara dyra centimeter de där som sträcker sig mellan 165-170.

Vad gäller ras så finns annat än swb. Själv har jag en övervuxen connemara som är synnerligen trevlig, men så klart liten.
 
Jag brukar sätta ut en köpesannons när jag letar häst istället för att leta bland säljes. Spontant säger jag fullblod annars 👍
 
Hej kloka buke!
Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro.
Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade hoppats på att få minst tio år till tillsammans med. Och nu är frågan vad ska jag ha för häst nu?

Hästen jag har haft de senaste 5 åren är ett SWB i lagom storlek (ca 166 cm) i sportigare modell som jag både tränat hoppning och dressyr med. Jag vill inte byta ut honom för allt i världen men nu har jag inget val.

Min första tanke var att är klart att det blir ett nytt halvblod. Sen såg jag priserna för en rimlig hobbyhäst med LA/LA-kapacitet och började fundera. För mig är det väldigt mycket pengar att lägga ca 150k på att köpa en ny häst. Görbart men väldigt mycket. Men nästa problem är att jag aldrig kommer att ha råd att försäkra ett halvblod för den summan. Min nuvarande häst kostade ganska precis hälften av det för fem år sen och han har gott och väl den kapaciteten. Men nu är prisläget ett annat och jag funderar på vad tusan gör jag om det händer den poteniella nya hästen nåt och jag inte får ut över 100k på försäkringen, då har jag inte råd med en ny häst på väldigt länge...
Där nånstans började jag fundera på att byta ras. Jag är ganska lång, drygt 170cm, med långa ben, så är det rimligt att titta på nån lite mindre ras? För jag behöver ingen glimrande häst med massor med potential. Jag behöver en bra kompis som bär upp min längd och som jag kan tävla lite lätta klasser i hoppning och dressyr.
Eller borde jag hålla mig till halvbloden och hoppas att det håller den här gången? Törs man kolla på importer eller hålla sig till svenskt?

Tacksam för input, jag hade som sagt hoppats slippa fundera på detta på minst tio år men, here we are...

Beklagar att du behöver ta bort din häst.
Det finns andra raser än swb men som uppfödare och ett fan av swb så hoppas jag att du köper en ny swb häst när det är dags.

Hur trevliga kallblod än är så är det ingen häst för 120 hoppning. Det hade inte varit schysst att ens be dom hoppa 120 tycker jag med tanke på hur dom är byggda tex. Hästar är avlade för olika ändamål och visst finns det hästar som är allrounda och klarar av lägre klasser i både dressyr och hoppning men för 120 hoppning så nej.

Jag hade provat att lägga ut en sökesannons. Kan du tex tänka dig en 3-4 åring kan du absolut hitta swb för under 150k men då får du göra jobbet själv så att säga. Det finns swb hästar i andra åldrar också under detta priset men man får vara snabb om man ska lyckas haffa en på hästnet. Har du kontakter bland uppfödare eller annat så hade jag kollat där också. Det finns många hästar som aldrig kommer ut på annons utan bara säljs genom kontakter.
 
Slår ett slag gör den irländska sporthästen. Frisk och sund oftast. Kommer den direkt från Irland kanske du får lägga en del tid på dressyren, å andra sidan hoppar den allt som står i vägen
 
Tack för alla svar! Börjar kolla lite på fullblod nu. Irländare kan nog också funka, hur är hälsan hos dem generellt om nån vet?

Har inget emot att utbilda själv, men vill att den ska vara inriden i alla fall och helst hoppat nåt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 125
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
840
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 886
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp