Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

angelaL

Trådstartare
Hej

Jag skulle behöva lite råd.

Jag blev tvungen att lämna min häst till ett försäljningstall efter att jag blivit arbetslös och bestämt mig för att flytta utomlans.

Hästen är en fd problemhäst som blivit mycke trevlig och bra under tiden jag har haft henne, hon har mycket eget humör och man kan inte rida henne hur som helst. Jag hat varit inne med henne hos veterinären och kämpat med att få henne bra, hon hade ont i ryggen och var halt på tre ben.

Jag förklarade allt för försäljaren och bad henne att inte lägga ut hästen till ett högt pris, utan hitta en ny ägare som vet vad hästen har gått igenom.

Hästen ser ut som en fotomodell, är snygg men inte en "bra" häst, så försäljaren lade ut henne för ca 60000, vilket är mer än det dubbla jag försökte sälja henne för.

Sen börjar dom rida och träna henne och det går bra i en månad, sen börjar hon resa sig när dom pressar henne för mycket, det har hon inte gjort tidigare , men jag har åt andra sidan ite pressat henne för jag vet att hennes temperament inte tar att man använder hårda hjälper och pressar, vilket ja tydligt berättat för försäljaren.

Efter det droppar hon priset till ca 20 000, en tredjedel av hon först ville sälja henne för.

Hon hittar en köpare som hon säger är van vid besvärliga och speciella hästar och det är nu problemen börjar.

Jag hade skrivit ett kontrakt innan jag åkte utomlands, där det står att det inte finns något öppet köp eller prövoperiod, det står även att hästen har varit en problemhäst och haft "hummörsproblem" men när hon lämnade mig så hade hon inga olater. Det stod även att hon inte var lämpad för dressyr då hon haft tidigare ryggproblem.

Så med de klausulerna i ett försäljningskontrakt är det tydligt att hästen inte borde kosta 60 000 och att ett pris runt 20 000 är rimligt, för ett kwpn/fullblodskorsning. Hon var dessutom A1 försäkrad för 50 000 i vet och A2 försäkrad för 35 000 i liv. Så med andra ord försäkrad över hennes värde.

De nya ägarna ville lämna tillbaka hästen med argumentet att de inte kunde försäkra upp henne som de ville.

Försäljaren höll inne på pengarna för henne i ca två veckor och jag skrev flera mejl till henne och sa att i kontraktet stod det inget öppet köp och ingen prövotid och att det inte är rimmligt att lämna tillbaka en häst för tt du inte kan försäkra hästen över värdet.

Efter det tredje mejlet kommer det fram att hon inte alls använt mitt kontrakt utan skrivigt ett eget.

Jag har inte fått se kontraktet eller fått uppgfterna till köparen.

Vad ska jag göra nu? och kan jag hållas ansvarig för en försäljning och ev framtida problem med min "fd problemhäst" när hon skrivit ett eget kontrakt utan min signatur?
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Jag hade krävt att få kontakt med köparen för att säkerställa att köparen fått all information du velat att förmedlaren ska lämna till köparen. Det är en bra början. Ett möte med alla tre parter verkar vara en bra idé.
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Mitt problem är att jag är på andra sidan jorden så ett möte är inte möjligt.

Om försäljaren inte givit korrekt information då och de vill lämna tillbaka henne pga av det
Är det då mig de lämnar tillbaka hästen till, eller är det försäljaren som blir ansvarig eftersom
Hon har ett företag?

Jag har aldrig sålt en häst och vill aldrig behöva göra det igen. Är orolig för vem min häst har kommit till.
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Generellt är ni solidariskt ansvariga, du och förmedlaren. Köparen kan alltså kräva er bägge. Men eftersom förmedlaren i sin tur skött sig illa kan du sedan kräva förmedlaren för den skada du lidit, ekonomiskt. Fast det ska du försöka undvika, för det kan bli rejält dyrare än hästen.

Har du kollat förmedlaren hos KFM?
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Med risk för att låta som en "vad var det jag sa" ...

Men varför lämna en problemhäst till en försäljare ?

1 att avliva en häst kostar ca 7000 kr.

2 en försäljare kostar MINST 3000 kr i månaden + provision

och du har en häst med försäljningsvärde på 20 000 kr ?

Varför avlivade du den stackarn inte när du visste du skulle åka iväg.
Nu har du ju bara en ren förlustaffär framför dej (och hästen)
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Jag skulle ta kontakt med köparen och reda ut situationen direkt utan mellanhänder (dvs förmedlaren). Du har gjort ditt bästa att vara ärlig i denna affär.

I värsta fall så går hästen tillbaka till förmedlaren och ett nytt försök görs

Kanske även läge att byta förmedlare?
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Till Crozette

Ditt svar är så jävla drygt och riktigt onödigt, snälla gå och avliva din egen häst!

För mig har hästägandet aldrig varit en fråga om pengar, att betala 3000 i månaden plus lite provision gör mig absolut ingenting, det är småpengar mot vad det kostar att ha häst i sthlm.

Varför ska jag avliva en frisk men lite besvärlig häst, hon led inte, hon mådde bra hon behöver bara en hästägare som kan lite mer än de vanliga hästtanterna som har nallebjörnshästar hemma.

Att människors livsomständigheter ändras är en del av livet och det gör än inte till en sämre eller bättre människa.

Det var inte dömande ut av att jag blev tvungen att lämna min häst till en förmedlare jag behövde utan lite råd, då förmedlaren inte gör det hon bör göra.

Jag har skrivigt ett mejl till förmedlaren och bett om kontraktet och frågat henne om hon givigt köparen informationen köparen borde ha. Hon undvek att svara på frågan och sade istället att hon skulle ta på sig att ta tillbaka hästen om så var fallet.

Hon undvek frågorna om kontraktet och hänvisade till att jag har fått mina pengar.

så jag har bett om en kopia på kontraktet bifogat på mejl och att få kontraktet postat till mig och att få köparens kontaktinformation för den verkar det som bara hennes "revisor" har.

så jag kan inte kontakta köparen.

Nä det är ingen rolig situation förmedlaren har absolut inte agerat som hon ska. :crazy:
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Nu "försvarar" jag Corzette här.

Jag själv har suttit i din sits med en otroligt speciell och krävande häst, både vad gällde människor/rutiner/ridning. Han var inte farlig, lite speciell och känslig bara. Frisk, 8 år gammal.
Jag försökte sälja honom i nästan 6 månader utan att passande köpare dök upp. Tog tillslut valet att avliva då han redan varit hos alltför många människor.
Jag hade kunnat sälja honom , men jag ville inte behöva se en ny annons igen på honom. Tid var bokad och dagen innan hörde en vän av sig då hon hade en som ville kolla på hästen. Dom passar varandra som handen i handsken och där får han stanna.

Men jag ångrar inte att jag ändå tänkt ta bort honom! Hästen lider inte om den är död. Det är mitt ansvar som ägare att göra det bästa för honom. Han var en vänlig men svår häst. Ibland är det det bästa för hästen även om det låter illa.

Inget illa ment , ville flika in det bara. Hoppas att det löser sig för er!
 
Senast ändrad:
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Jag har övervägt att avliva henne, men när hon blev friskförklarad av veterinären, tack så mycket till ch***s jh***son och höll sig frisk så kände jag att jag inte kunde avliva en frisk häst.

Anledningen till att hon varit en problem häst är att hon kom som tre åring till en 16 årig tjej, hästen var grön och rädd och inriden på två veckor, tjejen hade haft en snäll ponny innan. Kombinationen var inte lyckad.

Min häst var jätte snäll, mysig, kelig osv men olater sitter kvar även om de inte syns i det nuvarande beteendet.

Det är många hästar av fullblodstyp som inte fungerar med "strömsholmsridning" det är för hårt och brutalt. Jag älskar känsliga hästar som man kan rida på små hjälper.
Jag kan inte rida på "hippolog tränade" hästar de är ju lomhörda och skit tråkiga att arbeta med.

Men för att göra ett långt svar kort så nä, crozetts svar behöver inte försvaras hon borde skämas för att ge mig ett svar där hon skäller på mig för att jag inte avlivat min häst. Hon har inte på något sätt underlag för att ge mig ett sånt svar.

Men haters will be haters som man säger på internet och på buke har det alltid funnits för många sådana.
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Det är många hästar av fullblodstyp som inte fungerar med "strömsholmsridning" det är för hårt och brutalt. Jag älskar känsliga hästar som man kan rida på små hjälper.
Jag kan inte rida på "hippolog tränade" hästar de är ju lomhörda och skit tråkiga att arbeta med.

Reagerade på detta...
Va?!
Vilken tråkig inställning du har.
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Det är många hästar av fullblodstyp som inte fungerar med "strömsholmsridning" det är för hårt och brutalt. Jag älskar känsliga hästar som man kan rida på små hjälper.
Jag kan inte rida på "hippolog tränade" hästar de är ju lomhörda och skit tråkiga att arbeta med.

Vad menar du med det?
Jag är själv hippolog (går dock Island) och vi strävar hela tiden efter att våra skolhästar ska vara lyhörda och snabba för hjälperna. På vilket sätt rider hippologerna "hårt & brutalt" ???
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Jag har övervägt att avliva henne, men när hon blev friskförklarad av veterinären, tack så mycket till ch***s jh***son och höll sig frisk så kände jag att jag inte kunde avliva en frisk häst.

Anledningen till att hon varit en problem häst är att hon kom som tre åring till en 16 årig tjej, hästen var grön och rädd och inriden på två veckor, tjejen hade haft en snäll ponny innan. Kombinationen var inte lyckad.

Min häst var jätte snäll, mysig, kelig osv men olater sitter kvar även om de inte syns i det nuvarande beteendet.

Det är många hästar av fullblodstyp som inte fungerar med "strömsholmsridning" det är för hårt och brutalt. Jag älskar känsliga hästar som man kan rida på små hjälper.
Jag kan inte rida på "hippolog tränade" hästar de är ju lomhörda och skit tråkiga att arbeta med.

Men för att göra ett långt svar kort så nä, crozetts svar behöver inte försvaras hon borde skämas för att ge mig ett svar där hon skäller på mig för att jag inte avlivat min häst. Hon har inte på något sätt underlag för att ge mig ett sånt svar.

Men haters will be haters som man säger på internet och på buke har det alltid funnits för många sådana.

Jag skäms inte ... Står för vartenda ord... En död häst lider inte.

Och när du skrev första inlägget så lät du bitter över att du nu när du sitter på andra sidan jorden och inte kan ta hand om situationen undrar vad du ska göra. Och det hade du sluppit om du avlivat hästen, kostnadsmässigt billigare och mindre administrativt arbete... Sen om du vill bidra till att hästen (uppenbarligen) vandrar runt bland köpare som inte "förstår sej på" hästen är inte mitt problem... Hästen KAN klara det eller så har du en som går som en pingisboll mellan förmedlare & olika köpare... Och det anser inte jag är god hästhållning !
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Har förstått att det är din universallösning på precis alla frågeställning. ” Klubba ihjäl dom bara!!!”

TS kanske faktiskt tycker om sin häst och vill ta ansvar för det liv hon tagit på sig. Tänkt på det nått?
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

En del av mig tycka att det kanske är bäst att avsluta sina affärer innan man drar utomlands å andra sidan kan man inte alltid styra över livets alla skeenden och händelseförlopp.

Utöver det är det ju sedan lång tid tillbaka ett vedertaget begrepp att en häst som av någon anses galen av nästa person anses som lite överladdad och av ytterligare person som lat och slö.

Men ett avtal är ett avtal är ett avtal så frågan är vad du och försäljningsstallet skrivit i avtalet mellan er?

Det kontrakt du refererar till verkar för mig vara försäljningskontraktet mellan dig och en presumtiv köpare eller har jag missuppfattat den saken?
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Har förstått att det är din universallösning på precis alla frågeställning. ” Klubba ihjäl dom bara!!!”

TS kanske faktiskt tycker om sin häst och vill ta ansvar för det liv hon tagit på sig. Tänkt på det nått?

Jag tycker inte det är att ta "sitt ansvar för ett liv" att stjälpa över det på nån annan...

Och min universallösning är en BRA lösning FÖR HÄSTEN !
Jag blir ganska irriterad på alla som ska sälja sina 20+ hästar som de inte kan ta "vara på" av diverse dåliga ursäkter.

I många trådar står det om hur det är "köparens marknad" och man ska pruta om den inte gjort ditt å datt... Samtidigt gnälls det över att utländska hästar inte håller och förstör för svenska uppfödare.

Men när det är svårt att sälja en hel, frisk och väl fungerande häst, varför ska man då prompt sälja "problemhästar" ? Varför inte tycka att de haft ett bra liv och avsluta det INNAN hästen far illa ?

Vad är så FEL med att avliva innan en häst far illa ? Hästar finns det så man kan sanda med ... Som sagt KÖPARENS marknad !!!! Att sälja billigt/ ha ut på livstidsfoder som alternativ för att "hålla vid liv" tycker inte jag tänker på hästens bästa. Det alternativet för mej är att man inte vill ta tråkiga/jobbiga beslut...
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Jag orkar inte med debatten om att klubba ihjäl hästar till höger och vänster och har inget gudskomplex, i mina ögon förtjänar hästar och andra varelser att leva.


Vad jag menar när jag säger att hippologridning är hård och brutal är presics vad jag säger.

I den ridningen används hand och skänkel sammtidigt, du skulle aldrig be en hund om att gå och sitta sammtidigt men det gör man i modern dresyrridning.

Jag har ridigt för hippologer, gått på vreta ridlärar utbildning och fått instruktionen att såga hästen i munnen. skolhästarna är okänsliga och stumma för hjälperna. I alla fall de jag har ridigt, har inte provat alla.

Jag har även varit elev hos Anja Beran och där så går hästarna in i piaff och passage för mindre hjälper än vad du behöver för att göra en övergång. Det är en fröjd och en helt fantastisk känsla att sitta på en häst som för en mjuk halvhalt och ett lätt "skakande" med skänklarna går in i piaff.
Där är oftast problemet att man gör för mycket, är för stel och för klumpig.

Det är svårare och på en mycket högre nivå och igenting man skulle kunna lära ut i grupper för en billig penning.

Jag skulle föreslå att du youtubar Anja Beran för att se vad det är jag skriver om, det är annorlunda och mycket mycket mjukare och intelligentare ridning.

Det finns många stillar och metoder av ridning men att tro att lösningen att lära många snabbt skulle vara den mjukaste, trevligaste och bästa vägen för att skola hästar är som att jämföra en sibylla eller skolresturang med en femstjärning resturange
 
Senast ändrad:
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

KL

jag har tolkat det som att TS tråd handlar om att en förmedlare Ts betalat dyra pengar till, inte sålt hästen enligt det kontrakt som upprättats mellan TS och förmedlaren?

det är väl det tråden handlar om?

synd att den ska spåra ur och istället handla om vad TS bortsett från ämnet, borde eller inte borde ha gjort pga redovisningen om just den aktuella hästen i sig.

hade ingen fakta eller detaljer om hästen redovisats i tråden så hade nog svaren sett lite mer annorlunda ut, och framför allt hållt sig till ämnet ?
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Yes mackan du har så rätt.

Jag har ifs inte betalt mycket för hennes service, men betalt det proset hon har begärt.

Hon har sålt min häst men ger inte mig det kontraktet hon har skrivit med köparen eller köparens kontakt information.

Jag har bett om det flera gånger, men ingenting händer.

Jag undrar vad jag har för rättigheter i den här situationen och hur man går tillväga för att få deras kontakt uppgifter, fundrrar på att kontakta stamboken där ägaren ska vara registrerad för att få den nya ägarens uppgifter.
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

Jag fattar inte riktigt. Har du sålt hästen till handlaren först alltså? Eller har bara pengarna gått genom henne? Hur kan du inte veta vem som köpt hästen??
 
Sv: Hästförsäljaren "tappar bort" mitt kontrakt till hästen och skriver eget!

För att hästhandlaren vill inte berätta det för mig eller ge mig en kopia på kontraktet :banghead:

Hästen är såld, jag har fått pengarna, men hon vill inte berätta till vem eller ge mig en kopia på köpekontraktet. Hon har "tappat" bort kontraktet som jag skrivigt under på och sedan skrivit ett eget kontrakt.

Hon håller med andra ord inne på information till mig som jag vill ha.
 

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 924
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 816
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 703
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 766
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Alltså dessa bett
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp