Hästgård till salu?

Dana

Trådstartare
På vägen hem till vår gård finns ett ställe som jag alltid kikat på. Vi själva har haft vår gård ca 6 år.

Fick nu se på Hemnet att det var till salu. Åh vår drömgård till salu. Kollade snabbt bilder och meddelade "gubben". Klart vi skulle kolla upp detta.

Insåg snart att ingen mark var med, redan "uppköpt" eller vad det heter och ladugården var inte heller med. Besvikelsen var total...

Har alltid trott att marken tillhörde huset, går hästar i hagarna. Ladugården var även den såld...

Åh, när de styckar av fina gårdar...Tittade först inte så noga på Hemnet ang marken. Det var inte mark utan tomt typ...

Blir så deppig när de styckar av fina gårdar, denna låg så fint...
 
Sv: Hästgård till salu?

Usch, sånna avstyckningar bör vara olagliga! Villor med en gräsplätt finns det tillräckligt många av ändå! :devil: Sitter själv mycket på hemneto kikar o blir så trött på allt sönderstyckat...
 
Sv: Hästgård till salu?

Hästgård med tredjedels och halva hektar mark verkar eftertraktat? :angel:

Blir också trött, även om vi inte letar längre.
 
Sv: Hästgård till salu?

Tycker inte ens man skulle få kalla en sån fastighet för "gård", det borde finnas en minimiregel för hur lite mark ska finnas för att man ska få kalla en avstyckning för gård. Det som förvånar mest är dock de som faktiskt köper alla dessa små "gårdar" där det knappt finns plats för en boxhage. :crazy:
 
Sv: Hästgård till salu?

Jag kan hålla med om att det är tråkigt när gårdar styckas av men en hästgård med mycket bete kostar jättemycket pengar och köpa och det finns nog inte många som har råd och köpa en sådan gård. Därför lönar det sig för gårdsägarna att stycka av en del mark (till grannen?) och sedan sälja gården som "Hästgård" och ändå tjäna en rejäl hacka.

För så fort en gård har möjlighet och ha hästar så kallar folk det för "Hästgård". Innan vi köpte vår gård gick vi på många nitar. Vi åkte rund och tittade på så kallade hästgårdar men det var alltid samma visa. En gräsplätt på ett halvt hektar, en fallfärdig stallbyggnad med lågt i tak och gamla kospiltor.. men.. det finns enligt mäklaren och säljaren.. en möjligthet att ha hästar på gården.. :grin:
 
Sv: Hästgård till salu?

Det som förvånar mest är dock de som faktiskt köper alla dessa små "gårdar" där det knappt finns plats för en boxhage. :crazy:

Och däri ligger väl en del av problemet, så länge det finns en marknad kommer fenomenet med kastrerade gårdar att finnas kvar. :(
 
Sv: Hästgård till salu?

Kruxet kommer ju när man tittar närmare på omständigheterna och inser att mäklarens utfästelser inte håller, visst skulle det hypotetiskt kanske gå att hålla häst på en del "gårdar", men i verkligheten får man kanske inte ens ha ngn alls pga grannar, statsplaner osv. Vet att exvis på Ekerö såldes det förra året en "hästgård", men man får inte ha häst där även om man skulle kunna.

Har man en eller två hästar så är det ju bra om det iaf finns 3 - 5 ha mark, man kan ju inte köpa ngt och förvänta sig att man får rida på grannens åkrar. :grin:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 082
Senast: Habina
·
Samhälle Testar att skriva här i hopp om att någon haft erfarenhet av något liknande; jag är så uppgiven, trött och ledsen. För ganska exakt ett...
2
Svar
32
· Visningar
4 094
Senast: athena
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·
Hemmet Jag och sambon köpte ett hus i maj 2014, inflyttning september -14. Säljaren sålde för att hans son inte ville köpa huset som de kommit...
Svar
15
· Visningar
1 383
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp