Hästgodis

the_connemara

Trådstartare
Mitt största mission med min häst är just nu att handmata med godis :p

Efter att ha sett hur vanligt hästgodis och pellets fastnar i tänderna så vill jag undvika det. Vill ha något i små bitar som är lätta att ha i fickan utan att de skräpar.

Har nu sockerbitar men undrar om någon har tips på något bättre? Funderat på morotsslantar men de är ju inte så kul att glömma bort i en ficka om man inte använder plagget på ett tag.

Vill ha i alla fickor hela tiden, ger inte bara vid någon speciell aktivitet utan lite när som och har hästarna hemma - inga specifika hästplagg i liten mängd.
 
Kan du inte göra i ordning små "morotspåsar" då? Det har jag, fast bara en visserligen men tycker om naturligt godis. Eller kanske sånna där knäckebröd med rutor som du bryter i bitar och lägger i småpåsar? Kanske inte räknas som godis iofs.
 
Jag har ofta morotsbitar i fickan och glömmer ibland bort dom :angel: men då torkar de oftast ihop. Sommartid däremot brukar jag ha ett skärp med en särskild morotsficka :idea:
 
Precis som @Snowball så brukar jag glömma morotsbitar i fickan. Hittar dem alltid ihopskrumpna. Har faktiskt aldrig varit med om att de har möglat/ruttnat utan de torkar ihop.
 
Morötter kan ge fläckar på ljusa kläder, har själv förstört en vit tröja på det sättet.

Bananchips är bra. Knäckebröd fastnar minst lika mycket i tänderna som pellets, det har man ju i munnen till nästa måltid typ.

Sockerbitar känns extremt onyttigt.
 
Mitt största mission med min häst är just nu att handmata med godis :p

Efter att ha sett hur vanligt hästgodis och pellets fastnar i tänderna så vill jag undvika det. Vill ha något i små bitar som är lätta att ha i fickan utan att de skräpar.

Har nu sockerbitar men undrar om någon har tips på något bättre? Funderat på morotsslantar men de är ju inte så kul att glömma bort i en ficka om man inte använder plagget på ett tag.

Vill ha i alla fickor hela tiden, ger inte bara vid någon speciell aktivitet utan lite när som och har hästarna hemma - inga specifika hästplagg i liten mängd.

Sockerbitar? Hoppas du skämtar. Det finns säkert något vettigt hästgodis som skulle kunna uppfylla dina önskemål. Annars knäckebröds bitar.
 
du kan ju torka eget, morots bitar, bananer, äpple skivor osv.

jag brukar ge franks zoofor godis till mina hästar, har aldrig upplevt att det fastnat i tänderna på dem, lätta att bryta till mindre bitar också :).
 
Varför är det viktigt att handmata? Jag tycker bara att det framkallar tiggeri och allmäna olater. Jag ger alltid på marken/golvet eller i krubban istället.
 
Sockerbitar? Hoppas du skämtar. Det finns säkert något vettigt hästgodis som skulle kunna uppfylla dina önskemål. Annars knäckebröds bitar.

Varför skulle sockerbitar vara något problem menar du? Jag har lärt mig att hästas munhåla är rätt olik från vår egen. Pellets o skit som fastnar ska tydligen vara ett betydligt värre problem än lite socker. Bröd/knäckebröd vetefasen om det är så mycket bättre än pellets o dyl.
 
Varför är det viktigt att handmata? Jag tycker bara att det framkallar tiggeri och allmäna olater. Jag ger alltid på marken/golvet eller i krubban istället.

Har tidigare bara gett direkt efter arbete men nu vill jag testa o ge godis vid fler tillfällen efter att min häst varit med om tråkigheter.
 
Varför skulle sockerbitar vara något problem menar du? Jag har lärt mig att hästas munhåla är rätt olik från vår egen. Pellets o skit som fastnar ska tydligen vara ett betydligt värre problem än lite socker. Bröd/knäckebröd vetefasen om det är så mycket bättre än pellets o dyl.

Fast det är ju inte enbart i munnen som sockret hamnar. Det går ut i övriga kroppen med. Socker är inte bra för hästar oavsett. Det räcker med det sockret som finns i dess grovfoder och eventuella kraftfoder, man behöver inte mata på med ännu mer.

Vill du ge godis så ge t ex äpple, banan eller morotsbitar. Det är visserligen socker i dem med men inte i samma mängd som i sockerbitar. Ha dem i en påse i fickan. Om du torkar dem innan så håller de sig länge och du kan ha en påse i varje jackficka om du vill.

Det är enkelt att torka själv. Skiva det du vill torka tunt och lägg ut på plåtar med plåtpapper på. Sätt in plåtarna i ugnen på 50-75 grader och låt dem torka i några timmar. Hur lång tid det tar beror på tjocklek och hur torra du vill ha dem. Du kan sätta in många plåtar på en gång om du vill det. Ha luckan lite på glänt så att fukten släpps ut.
Du kan också torka frukt och rotfrukter i rumstemperatur genom att hänga upp dem på trådar eller stavar. Det tar då några dagar innan de har torkat och rummet bör vara varmt, luftigt och mörkt.

Om du googlar på torka frukt så hittar du många bra sätt att torka frukt och rotfrukter på. Det finns till och med speciella torkar man kan köpa om man torkar mycket.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Håller på att lära min häst lite olika "tricks". Nu i början övar vi på att backa, vänta, följa efter och andra enkla saker...
Svar
3
· Visningar
759
Senast: Lager
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 154
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kära dagbok, Idag tänkte jag att vi ska prata om mitt kära kontrollbehov. Det blir nog lite rörigt, men jag ska försöka hålla mig...
Svar
18
· Visningar
1 384
Senast: Shaggy
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 882
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp