Barn och djur

Ms_Antrop

Trådstartare
Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet inte...

Jag har tittat mycket på: hamster, tamråtta och skäggagam (+lite andra ödlor)

Begränsningarna vi har är: Vi båda föräldrar jobbar dagtid och vill egentligen inte vara bundna av ett djur. Jag har stor erfarenhet av både hund, häst, kanin, katt och masvin sen tidigare så mycket djurvana finns från min sida iaf - dock tycker jag att det är väldigt skönt att inte ha några djur alls just nu.
Maken är allergisk mot hö, och nyligen har vi fått veta att barnets kusin är pälsdjurallergiker. Så då tänker man ju sig såklart ödla - perfekt liksom. Förutom att jag fan inte tror att jag pallar med att mata dom med levande insekter, jag får panik bara jag tänker på att ha såna äckliga kryp hemma i huset!!
Dessutom så har vi husvagn som vi är ute med iaf några veckor på sommaren och nu har vi även snöskoter och kommer att vara borta mycket på vintern också.

Jag och barnet har pratat mycket om detta och hon är väldigt bestämd att hon vill ju ha ett djur, hon kan gå med på att vänta tills hon fyller 8 år i höst på sin höjd - och jag har nog vart för velig med henne så hon har nog uppfattningen om att hon kommer att få ett djur då. Så jag känner mig ju som världens elakaste mamma om jag gör henne besviken nu! Och jag har ju egentligen inget emot djur, det var längesen jag hade ett husdjur nu och det är ju roligt!

Så ja, jag vet inte ens vad jag vill ha för råd, kanske mest bara skriva av mig - eller ha råd om vilket djur som ändå kan passa. Jag har tittat lite på gerbiler nu, vi får hålla kusinen borta från rummet de är i när han är här typ - men det är ju inte alls säkert att det funkar när man vill åka bort över en helg? Det är ju inte säkert att det går att få djurvakt varje helg (troligen kan vi få hjälp med nån matning över en helg även om det är ofta, men det känns drygt att känns sig bunden).

Jag vet inte om det ska ligga här eller under Djur-delen, men hur har ni andra gjort, nån som har haft en liknande situation?
 
Jag tycker nog inte att det låter toppen att skaffa ett husdjur om ni redan i förväg vet att det kan bli problem med att skaffa djurvakt regelbundet.

Det går inte att kompromissa med något annat djurrelaterat, ridlektioner kanske? Bli volontär i Djurskyddet/liknande förening/djurhem i närheten? Det kräver förmodligen att minst en vuxen engagerar sig också men kan nog vara väldigt lärorikt för ett djurtokigt barn.
 
Om ni vill ha en liten ödla som är vegetarian så kan jag tipsa om ögonfransgecko :up:
Annars vad sägs om ett akvarium?
(men jag förstår att hon vill ha något att gosa med ;))
 
Det här kommer låta osmakligt men hamstrars korta livslängd gör dem till potentiellt bra prova på-djur (givetvis förutsatt att de får all den omvårdnad de behöver under den tiden). Man knyter upp sig för ett par-tre år och får i värsta fall omvärdera två års semesterplaneringar. När de två-tre åren är förbi så kan man utvärdera om det var för mycket eller om man vill ta sig an något mer långlivat.

Personligen hade jag dock avstått helt och hållet om jag var i TS situation.
 
Det här kommer låta osmakligt men hamstrars korta livslängd gör dem till potentiellt bra prova på-djur (givetvis förutsatt att de får all den omvårdnad de behöver under den tiden). Man knyter upp sig för ett par-tre år och får i värsta fall omvärdera två års semesterplaneringar. När de två-tre åren är förbi så kan man utvärdera om det var för mycket eller om man vill ta sig an något mer långlivat.

Personligen hade jag dock avstått helt och hållet om jag var i TS situation.
På det sättet håller jag med, är till stor del därför jag har en guldhamster.
Däremot så är de kassa barndjur då de föredrar att sova hela dagarna och kliva upp när barnen gått och lagt sig.
 
På det sättet håller jag med, är till stor del därför jag har en guldhamster.
Däremot så är de kassa barndjur då de föredrar att sova hela dagarna och kliva upp när barnen gått och lagt sig.

Bra poäng! Vi hade två under min uppväxt och vill minnas att vi hade ett par timmar med dem på kvällarna men då var vi nog också i 10-12 års åldern när vi fick dem. Med yngre barns sovtider så kan det ju bli väldigt tråkigt.
 
Är ni borta en del och inte säkra på att djurvakt alltid är tillgänglig så ser jag det som att ni har två alternativ - endera låta bli att skaffa djur, eller välja något som går bra att ta med sig vart än ni ska. Spontant tänker jag att det då är hund eller en resvan katt som gäller, men har ni regelbundet allergiker på besök så faller det ju helt.

Någon reptil som är vegetarian är nog det som passar bäst in på kraven men de jag har träffat hos vänner och bekanta har inte varit särskilt keliga. Dessutom har de behövt ganska stora terrarium och en del specialskötsel, så att hitta någon som är lämplig att passa dem kan vara mer komplicerat än med pälsdjur.

Jag är pragmatisk på många sätt men inte såpass att jag kan se någon fördel med kort livslängd. Speciellt inte när det är ett barn som så gärna vill ha. Då tror jag att det är bättre att förklara att det inte finns tid och plats för ett djur just nu. Eller så reviderar ni era rutiner och funderar på vad som väger tyngst, allt positivt som djur kan tillföra i livet eller allt positivt som ni får ut av att åka bort?
 
Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet inte...

Jag har tittat mycket på: hamster, tamråtta och skäggagam (+lite andra ödlor)

Begränsningarna vi har är: Vi båda föräldrar jobbar dagtid och vill egentligen inte vara bundna av ett djur. Jag har stor erfarenhet av både hund, häst, kanin, katt och masvin sen tidigare så mycket djurvana finns från min sida iaf - dock tycker jag att det är väldigt skönt att inte ha några djur alls just nu.
Maken är allergisk mot hö, och nyligen har vi fått veta att barnets kusin är pälsdjurallergiker. Så då tänker man ju sig såklart ödla - perfekt liksom. Förutom att jag fan inte tror att jag pallar med att mata dom med levande insekter, jag får panik bara jag tänker på att ha såna äckliga kryp hemma i huset!!
Dessutom så har vi husvagn som vi är ute med iaf några veckor på sommaren och nu har vi även snöskoter och kommer att vara borta mycket på vintern också.

Jag och barnet har pratat mycket om detta och hon är väldigt bestämd att hon vill ju ha ett djur, hon kan gå med på att vänta tills hon fyller 8 år i höst på sin höjd - och jag har nog vart för velig med henne så hon har nog uppfattningen om att hon kommer att få ett djur då. Så jag känner mig ju som världens elakaste mamma om jag gör henne besviken nu! Och jag har ju egentligen inget emot djur, det var längesen jag hade ett husdjur nu och det är ju roligt!

Så ja, jag vet inte ens vad jag vill ha för råd, kanske mest bara skriva av mig - eller ha råd om vilket djur som ändå kan passa. Jag har tittat lite på gerbiler nu, vi får hålla kusinen borta från rummet de är i när han är här typ - men det är ju inte alls säkert att det funkar när man vill åka bort över en helg? Det är ju inte säkert att det går att få djurvakt varje helg (troligen kan vi få hjälp med nån matning över en helg även om det är ofta, men det känns drygt att känns sig bunden).

Jag vet inte om det ska ligga här eller under Djur-delen, men hur har ni andra gjort, nån som har haft en liknande situation?
Oh ja. Mina barn och kaniner. Och katter och hundar och allt möjligt.

Det jag ser som ett bekymmer i ditt fall är att ni verkar vara ute och röra er en del. Antingen ska man ju ha ett djur som kan hänga med eller så ska det vara ett djur som kan ha någon form av djurvakt. Dessutom inte äta hö. Reptil hade jag nog valt bort om ni inte tänker ta med er den på resor. Anledningen är att det är rätt vanligt med reptilrädsla och kanske svårare att hitta vakt åt. Är det pälsdjursallergiker hos er ofta? Mina barn har också pälsdjursallergisk kusin. Det barnet klarar av någon enstaka övernattning med medicin. Är det en möjlighet och att besöken inte är jätteofta hade jag inte brytt mig nämnvärt om att anpassa mitt eget hem efter det faktiskt.

Sen, den viktigaste funderingen, hur intresserade är ni egentligen? I den åldern svalnar intresset ofta ganska snabbt och det blir ju vuxna som kommer få sköta det mesta, ffa om det är tråkigare sysslor. Kan ni (och barnet) tänka sig att strunta i resorna mot att ha ett djur? Det känns ju inte alls som rätt läge för djur, av det du beskriver.
 
Oh ja. Mina barn och kaniner. Och katter och hundar och allt möjligt.

Det jag ser som ett bekymmer i ditt fall är att ni verkar vara ute och röra er en del. Antingen ska man ju ha ett djur som kan hänga med eller så ska det vara ett djur som kan ha någon form av djurvakt. Dessutom inte äta hö. Reptil hade jag nog valt bort om ni inte tänker ta med er den på resor. Anledningen är att det är rätt vanligt med reptilrädsla och kanske svårare att hitta vakt åt. Är det pälsdjursallergiker hos er ofta? Mina barn har också pälsdjursallergisk kusin. Det barnet klarar av någon enstaka övernattning med medicin. Är det en möjlighet och att besöken inte är jätteofta hade jag inte brytt mig nämnvärt om att anpassa mitt eget hem efter det faktiskt.

Sen, den viktigaste funderingen, hur intresserade är ni egentligen? I den åldern svalnar intresset ofta ganska snabbt och det blir ju vuxna som kommer få sköta det mesta, ffa om det är tråkigare sysslor. Kan ni (och barnet) tänka sig att strunta i resorna mot att ha ett djur? Det känns ju inte alls som rätt läge för djur, av det du beskriver.
Nej men precis, det är ju lite så man känner också - att det inte är rätt läge för djur just nu. Jag vill ju egentligen ha nått djur, jag har uppväxt med det och tycker det är jätteroligt, men det är ju just det där med tajmingen i livet som skaver just nu.

Men bra att höra om det där med allergiker, det är inte jätteofta dom hälsar på så det kan mycket väl vara så att det funkar med medicin då det egentligen mest är astma som är problemet som jag förstår det (det är väldigt nyss diagnosticerat). Man kan ju även unvika att det barnet är i samma rum som djuret under besöken.

och ja, jag tror definitvt att intresset kommer svalna ;) Men om vi inte ska djur så är ju frågan hur man tar det med barnet utan ett taltalt meltdown och utan att jag känner mig som världens sämsta mamma :crazy: pappan är redan helt tydlig med att han inte vill ha några djur.
 
Utekaniner om ni har trädgård? Dock kan jag tycka att barnet ska vara lite äldre, mer 9-10, och då kunna ta i stort sett helt ansvar för kaninerna vad gäller motion/utevistelse, mat, vatten och skötsel. Stöd av er med kloklippning och köpa hem hö och halm och foder osv. Kanske enklare att få hjälp från grannar/vänner med utekanin när ni är bortresta också?
 
Tack så mycket för alla svar hörrni, mycket klokt! Uppskattar det verkligen! :heart När jag kollar runt så hittar man ju sånt som man tänker borde funka - men så är det alltid nått det faller - mycket det att vi troligen kommer att vara borta mycket på helgerna.

Just ja, angående reptiler så har vi flera som kan hjälpa till med det och inte är rädda så att just det vore nog inte ett problem. Då är det bara det att man lär ha att det passar att dom hjälper till - och let's face it, jag har ingen lust att stanna hemma från t.ex skoteråkningen för att man inte har djurvakt.
 
Heja er som tänker efter före! Jag tycker det låter som om djur inte är något för er som livet ser ut just nu. Såklart hårt för dottern att höra men djurets bästa måste ju gå först. Det kanske går att förklara på något bra sätt? Sen finns det kanske 4H-gård eller liknande där hon kan få umgås med djur och få utlopp för sitt intresse?
 
Heja er som tänker efter före! Jag tycker det låter som om djur inte är något för er som livet ser ut just nu. Såklart hårt för dottern att höra men djurets bästa måste ju gå först. Det kanske går att förklara på något bra sätt? Sen finns det kanske 4H-gård eller liknande där hon kan få umgås med djur och få utlopp för sitt intresse?

Ja, jag tänker att man kanske ska engagera sig mer ute på ridskolan eller kanske börja hjälpa till med någon häst istället. Hon rider ju på ridskolan nu i en nybörjargrupp på helgen och - surprise surprise - tyvärr så är vi ju borta mycket från det som det ser ut nu. Blir ju bättre när hon kan gå i "vanlig" grupp sen på vardag istället.
 
Tack så mycket för alla svar hörrni, mycket klokt! Uppskattar det verkligen! :heart När jag kollar runt så hittar man ju sånt som man tänker borde funka - men så är det alltid nått det faller - mycket det att vi troligen kommer att vara borta mycket på helgerna.

Just ja, angående reptiler så har vi flera som kan hjälpa till med det och inte är rädda så att just det vore nog inte ett problem. Då är det bara det att man lär ha att det passar att dom hjälper till - och let's face it, jag har ingen lust att stanna hemma från t.ex skoteråkningen för att man inte har djurvakt.
Jaa.. Alltså. Har du haft djur tidigare och det finns en djurkärlek så att säga finns det ju en viktig del att ta med. Det är ju det där när djuret blir sjukt. Det händer av någon märklig anledning ofta på helgnätter. Då finns det ju en god anledning att kanske sortera bort t.ex de känsligare arterna/de som behöver skötsel många gånger/dag. Tänker exempelvis kaniner med sina känsliga magar, hundar med sina promenader osv. Den möjligheten jag egentligen ser, av det du skrivit, är väl akvarium.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 162
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 196
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 585
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp