Hästhandlaren förklarar: Hur kan en häst kosta så mycket?

Pengarna hade behövt försvinna, vad är poängen nu liksom att se vem som har mest pengar och kan köpa bästa hästen?
 
Pengarna hade behövt försvinna, vad är poängen nu liksom att se vem som har mest pengar och kan köpa bästa hästen?
Riktigt så enkelt är det inte. Är man inte en skicklig ryttare, eller lär sig, så kommer hästen inte att prestera på toppnivå, inte särskilt länge i vart fall, men visst kan det ha betydelse. I ridsport kan man i viss utsträckning köpa sig framgång men inte de riktigt stora vinsterna, och inte i längden om man inte lär sig.
 
Men hur mycket sportslig tävling är det när det är pengar det som styr det hela? Det är såklart roligt för dem som tävlar och kan göra sig en förmögenhet på att ta upp hästar till den här nivån, det är inget konstigt med det men det sportsliga värdet försvinner och för mig är det det väsentliga, inte kändisskap och pengar.
 
Men hur mycket sportslig tävling är det när det är pengar det som styr det hela? Det är såklart roligt för dem som tävlar och kan göra sig en förmögenhet på att ta upp hästar till den här nivån, det är inget konstigt med det men det sportsliga värdet försvinner och för mig är det det väsentliga, inte kändisskap och pengar.
Det är ett problem som finns i större eller mindre utsträckning i väldigt många grenar, att pengar ofta påverkar resultatet.
 
Men hur mycket sportslig tävling är det när det är pengar det som styr det hela? Det är såklart roligt för dem som tävlar och kan göra sig en förmögenhet på att ta upp hästar till den här nivån, det är inget konstigt med det men det sportsliga värdet försvinner och för mig är det det väsentliga, inte kändisskap och pengar.
Vad kostar en elitfotbollsspelare på världsmarknaden? Eller en hockeyspelare i NHL?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästhandlaren kunde inte visa något körkort när hon stoppades med en vän i bilen och hästar på släpet i Halland i september. Körkortet...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: Gunnar
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 157
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 382
Senast: Habina
·
L
  • Artikel
Dagbok Varning först att det här blir jätte långt och dåligt skrivet. Men jag vill ändå ge som en förklaring ifall nån bryr sig men fattar om...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 792
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp