hästköp + div kostnader????

T

Tess82

vill någon hjälpa mig att på ett ungefär räkna ut hur mycket det kostar att ha en häst/år.jag ska alltså köpa en häst som jag betalar av på ett år.sedan tillkommer ju diverse utgifter kring den åxå.det är en åring så den äter inte lika mycket som en stor häst som ni säkert redan vet,men tänkte bara tillägga det. de kostnader jag vill ha reda på är:vacc,avmaskn.,försäkringen låg iallafall på ca 1200:-/år,hovslagare(endast verkning) mm mm.kom på fler åt mig snälla. /Mvh. Tess :bump:
 
ja men alltså den äter inte en massa krafftfoder hit o dit.mina gamlingar äter både lusern,havre,betfor,mineraler,linfrö och diverse örter. /Tess
 
Men om du redan har häst så vet du ju vad vaccinationer, försäkring, hovslagare mm kostar? :confused:
 
ja jag vet vad det kostar men inte exakt i månaden och /år.det har jag aldrig tänkt på.när jag skaffade min första häst så var jag bara ca 12år så mina föräldrar betalade allt då,sedan har jag tagit över när jag fått jobb,men jag har inte tänkt tanken på vad det kostar i det stora hela. /Tess
 
Vad hästen behöver äta beror ju på värdena i grovfodret. En unghäst behöver lite högre protein/energi-kvot eftersom de växer.

Avmaskning beror ju på om ni är många i stallet och kan dela på en stor förpackning eller du behöver köpa små. Vaccination varierar ltie mellan olika veterinärer, hur långt de har att åka osv. Om du vaccinerar mot botulism kan det bli dyrt om det inte finns 4 andra som behöver vaccineras samtidigt. Verkning är ju också olika, men mellan 300:- och 500:- skulle jag gissa på.

Sen kan det ju vara bra att spara lite varje månad att ha i en "pott" till oförutsedda utgifter. Sen får du räkna på en viss kostnad till utrustning också.
 
nu har jag räknat klart och har kommit fram till att denna häst kommer att kosta ca 2 000:-/mån eftersom jag ska avbetala åxå. tack ändå för alla svar. /tess :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, jag funderar nu på att skaffa foderhäst och skulle säga att jag har har ganska bra koll på kostnader osv men vill gärna ha lite...
Svar
17
· Visningar
1 270
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej, Jag är gammal användare här men har visst raderat mitt hotmailkonto som användaren var registrerad på (säger något om hur länge...
Svar
8
· Visningar
2 683
Senast: Marita73
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 354
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 781
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp