Bukefalos 28 år!

Hästköp, hur gjorde ni?

krusmynta

Trådstartare
Jag har gått i hästköpartankar i flera år och känner att nu är tiden inne. Egentligen hade jag tänkt vänta tills i vår då det blir enklare med stallplats och skola och tid men har hittat en häst på annons som jag bara måste åka och titta på, men jag har lite grubblingar.

Hur många hästar provade ni innan ni hittade rätt? Var det kärlek vid första ögonkastet eller fick ni överväga och välja mellan olika hästar innan ni kom fram till ert val? Om ni inte har eget stall, hade ni ordnat stallplats innan ni åkte och provred? Hur snabbt efter provridningen bestämde ni er, hur länge tog det innan ni gjorde vet. bes. och när hämtade ni hem hästen?

Jag har haft foderhästar och så förut, men har liksom inget förråd av hästprylar, så hur gick ni tillväga med att inhandla allt, åkte ni till sadelutprovare direkt för att få en bra sadel?

Har någon köpt (betalt och skrivit papper) på en häst som sedan stått kvar hos försäljaren några veckor innan ni fick hem den, hur fungerade det?

Jag bor 20 mil från denna tilltänkta häst och ska provrida den imorgon. Om jag vill ha den så tänkte jag försöka åka tillbaka i veckan för att vara med vid veterinärbesiktningen, men sedan skulle det vara bäst om hästen inte kom hem till mig förrän efter jul då jag pluggar och tänkte åka hem till mina föräldrar över julafton. Men jag kommer ju att gå i bitar av att gå och veta att "min" häst står hos någon annan i flera veckor!!

Tacksam för svar och även andra bra tips och tankar inför provridning av en häst som står ganska långt bort!
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Jag var och tittade på 5 hästar innan jag hittade min tjej. Fast alla dessa gällde egentligen foderhäst... Efter att ha tittat på 5 hästar + ett stort antal annonser så kom jag fram till att jag aldrig skulle hitta min häst i vuxet format så då bestämde jag mig för att köpa unghäst istället. Första hästen jag åkte och kikade på köpte jag. Jag hade till och med med mig transporten när jag var och tittade.

Ja, det var kärlek vid första ögonkastet. Henne skulle jag bara ha!

Jag hade ordnat stallplats redan när jag började leta häst. Skulle ju stå kvar i samma stall ;) Jag bestämde mig ju som sagt direkt, innan jag ens tittat ordenligt på hästen och tog med henne då.

Jag hade ett ordenligt laget med saker sen förra foderhästen så köpe inget nytt på flera månader.
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Vi köpte en häst som vi pga utlandsresa inte tog hem direkt. Vi besiktigade,och gav handpenning på 10 %. Resten när hästen hämtades.
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Jag vill alltid att ägaren rider hästen först så jag får se den från marken. Sen har jag alltid filmat provridningen så man kan titta på det efteråt. Med en film kan man också be om råd av någon man känner vad det tycker om hästen. Första gången vi köpte häst tittade vi på tre hästar och köpte nr 2.

Andra gången vi köpte häst köpte vi den osett via telefon, men säljaren var min mans tränare så de viste vad som passade. Fick en helt underbar häst.

Aldrig köpt speciellt mycket saker innan eftersom man inte vet vad som passar (fast ett "första hjälpen" kit är bra, och framför allt en termometer så du kan mäta normaltemperatur så att du vet det om hästen blir sjuk någongång). Första hästen var vi glittriga i ögona och köpte nya saker. Nu passar vi på och köper begagnat när det finns tillfällen. Dock ej sadel eftersom våran häst är ganska svår att få rätt sadel till. Åkte till sadelutprovare där man fick provrida sadeln.

Viktigast av allt. Välj en bra vetrinär för besiktning och gör den helst på klinik. Värt de extra pengarna att veta att man får en hel häst.

Lycka till!! Att köpa häst är mycket KUL.
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Jag har just hämtat mig från ett misslyckat hästköp. Hade hittat "min" häst - efter att ha letat i knappt ett halvår och provridit 5-6 hästar. Men tyvärr gick han inte genom besiktningen - så det är bara att fortsätta.

Jag hade provred honom två gånger - med några veckor mellan. Andra gången hade jag med en bekant som är betydligt duktigare ryttare än jag. Jag var väldigt förtjust i honom - för mig är temperamentet väldigt viktigt, och att jag tycker om hästens personlighet. Man måste kunna tycka om sin häst även de dagar det går åt skogen med ridning eller annat.

Jag krävde klinikbesiktning, och var själv med. Vi mötte upp med tom transport för att ta hem hästen direkt (fick åka hem med tomt släp :-(. Jag tror inte du ska besiktiga och sedan låta hästen stå kvar hos förre ägaren. Besiktningar är färskvara, och hästen kan kliva snett i hagen eller göra sig illa på annat sätt - och komma till dig i ett annat skick än vid besiktningen.

Hästen skulle kommit "helt naken" dvs utan nånting. Jag tokshoppade dagarna innan - allt jag skulle behöva. Det är öppet köp (60 dagar) så jag kan lämna tillbaka allting, förutsatt att jag inte öppnat förpackningarna.
Vad gäller stallplats måste man ju ha en - du kan inte köpa häst och sen inte ha nånstans att ha den. Själv har jag möjlighet att få plats i en lösdrift (och stå på kö på box). Så det löste sig väldigt smidigt för mig.
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Ja, det är lite lurigt med just vet. bes., att göra det 2 veckor innan man får hem hästen känns inte optimalt, men jag kan tänka mig att säljaren inte är så sugen på att hålla hästen i 2 veckor åt mig om den sen inte går igenom besiktningen och jag inte köper den..

Jag har en stallplats på G just nu, så det löser sig nog om det blir den här hästen, men man vill ju inte sitta och betala 2000 kr i månaden för en plats man inte använder, tills man hittat sin häst.

Jaja, jag kanske inte ska grubbla så mycket än, vet ju inte ens om jag vill ha pållen som jag ska titta på imorgon, men spännande ska det bli iallafall!
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Ja - det är jättespännande:-)

Jag kanske har fel - men just nu verkar det vara köparens marknad. De flesta hästar jag varit och tittat på har varit ute ett tag till försäljning. Det var bara en häst som försvann över dagen - och hon var billig för det man fick.
Så du kanske kan ha lite is i magen. Det borde vara i säljarens intresse också att inte besiktiga, sen behålla hästen ett tag, och sen kanske få en tvist på halsen för att hästen inte var i samma skick när den lämnas över som när den besiktigades.

Lycka till :-)
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Ju fler hästar man tittar på, desto bättre. Men förr eller senare brukar det kännas som kärlek vid första ögonkastet! ;)
Om man klarar av det så skulle jag ändå kolla på lite fler hästar, kanske kolla många annonser/försäljningsstall där man kan åka runt samma helg t ex och titta på flera. Man måste ju faktiskt inte lämna besked direkt utan måste få ha några dagar eller någon vecka på sig iaf att bestämma sig, annars skulle jag inte känna mig redo att bestämma något öht.
Grejen är ju att när det gäller hästar så är det inte alltid bra att låta känslorna styra. Det kommer finnas flera som man känner starkt för om man provar en del hästar och det kommer finnas flera "kap" om man har lite tålamod. Vänta hellre för länge och prova "för många" än att förhasta ett beslut!
Det här är något jag själv försöker intala mig varje gång jag ska skaffa häst, så jag vet att det inte alltid är enkelt i praktiken! ;)
Sen blir det inte alltid som man tänkt ändå. Den hästen man älskade vid provridningen kanske inte var så kul i längden och den som inte alls kändes bra men var bra "på papperet" kanske var den man faktiskt börjar uppskatta efter ett tag. Därför tycker jag det är viktigt att man iaf har en LITEN nypa salt med i känslostyrandet och ställer sig lite utanför och tittar objektivt också.

Tänk noga igenom vad du faktiskt är ute efter, vad du prioriterar och vad du har för mål. Hur mycket tid/tålamod/kunskap du har för att själv ta hästen dit eller om man vill ha en ganska "färdig" häst, och vad man lätt kan påverka och vad som blir svårare. Det senare kan man såklart aldrig veta, men grunden i hästens personlighet t ex kan du inte påverka, medans skolning/muskler är sånt man faktiskt kan påverka, både positivt och negativt, "mindre" hyss eller ovanor kan vara ganska lätta att rätta till (bufflig häst, svarar inte så bra när man tar i grimskaftet, står inte still i stallgången) medans andra saker kanske man har svårt att rätta till (stegrande häst, häst som fryser fast, häst som är stressad överlag) en hel del beroende på sig själv också så det får var och en avgöra själv!

Jag skulle absolut kolla runt om stallplatser i förväg!
Det bästa är om man har något ställe där man vet att det finns ledig plats utan att behöva boka i förväg och att man sen bara kollar runt statusen - hur många lämpliga stall det öht finns, om man måste stå på kölista och isf hur lång väntetiden verkar vara på de stallplatser man kan tänka sig, om det kanske finns massvis med stall som har lediga platser, eller hur det ligger till på stall inom rimligt avstånd från just dig.
Jag själv gjorde misstaget att jag skaffade häst i samma veva som jag höll på att övningsköra och satsade på att kunna ta körkort samma höst/vinter och antingen försöka hitta en stallplats nära nog att cykla till fram tills dess eller pendla med buss i värsta fall (riktigt kassa bussförbindelser här dock, går i princip inga sena kvällar och på helgerna). På sommarplatsen var det inga problem och det hade det inte varit höst/vinter heller om jag inte hade kuggat två gånger och fått cykla 1,4 mil tur och retur fram till December och sen fått anpassa jobbschemat för att åka med buss och sen leva i stress stor del av tiden över att behöva i sista minuten ibland tigga om hjälp med sysslorna eller försöka ragga upp skjuts! :p Så alla såna "om" eller "måsten" som man kommer behöva göra i längden för att ha häst, det rekommenderar jag starkt att få gjort innan! Situationen kan bli helt annorlunda när man väl skaffat hästen.

På vissa ställen kan man t o m behöva kolla runt med hovslagare först för att de duktiga ofta har sin egen kundkrets och inte har tid med fler. Sånt är ju enkelt att bara höra sig för om bland andra hästägare i området (men inte bara en isf, utan så man får lite överblick).

Även så skulle jag rekommendera att ha ca 15000:- sparat redan innan för hästutrustning och oförutsett. Saker och ting tenderar att dra iväg i kostnader. Även om du t ex får sadel och hela faderullan med så kanske ett täcke går sönder, sadeln inte passar längre (förr eller senare! :p ) eller så åker man på oväntade veterinärkostnader. Bara som exempel. Det beror såklart på ens egen budget också, har man alltid 10000.- över varje månad innan man skaffar hästen så är såklart sannolikheten större att man kan spara till sånt eller har råd att låna även under tiden man har hästen mot om man bara ligger strax över i marginalen mot vad hästen kommer kosta. Hursomhelst så är någon form av buffert nästan ett måste för en hästägare och sånt är också mycket lättare att skaffa sig innan man väl skaffat sig hästen. Det är väldigt frestande att köpa en dyrare häst för pengarna istället (skulle jag tro! :angel: *host*) och kanske t o m ta lån till köpet, och på så vis förbruka större del av månadsbudgeten varje månad - medans man kanske glömmer att det är grymt mycket roligare att ha häst när man faktiskt har råd att åka på träningar och köpa de grejer man vill ha när de behövs, inte behöver gräma sig för kostnader för vaccinationer, hovslagare, foderinköp osv när de dagarna kommer!

Lycka till, hoppas det blir bra! :)
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Bra tankar!
Just nu har jag fastnat lite för en häst som är i dyrare intervallet i min budget, men jag har räknat och funderat och med möjligheten att låna lite pengar av min snälla mamma så ska jag klara mig ganska bra fram till sommaren/hösten, då jag kan jobba och tjäna pengar!

Jag har försökt bestämma mig på förhand vad jag söker hos en häst, men tycker det är svårt! Jag är liksom ingen uttalad hopp/dressyr/western/kör-människa utan vill ha en väldigt mångsidig häst som dessutom är trevlig och rolig/tacksam att greja med. Det jag inte vill ha är en klumpig, lat eller i mina ögon tråkig häst.

Jag har ridit länge, men har eftersom jag aldrig inriktat mig på en gren, inte kommit längre än till kanske LA/120 hopp, och eftersom jag inte har tävlingsnerver så har jag inte testat mina färdigheter på länge... Däremot har jag ridit många olika typer av hästar, även unghästar och tycker att en av de roligaste sakerna med att rida är att se hästen utvecklas, därför är jag lite på jakt efter en lite yngre häst.

Hästen jag tittade på idag är stor (170+ och växer), snart 4 år, väldigt trevligt temperament, inte alls tungriden utan kändes väldigt smidig och balanserad för sin ålder och hoppstammad.
Jag som bl.a. tittat på lite PRE-korsningar (eftersom jag inte har råd med en äkting) känner väl att han är ganska långt ifrån dessa hästar, men vem har sagt att jag ska ha en PRE?
Han passar ju bra in på min beskrivning, något att jobba med och utvecklas med. Nästa höst kommer jag att ha bättre ekonomi och har som plan att fortsätta utbilda honom försiktigt under våren (tycker dessutom att det är väldigt kul att jobba hästar från marken, så här har jag ett bra tillfälle!), sommarbete i sommar och sen komma igång och träna på riktigt i höst när han växt ikapp sin rumpa.
Nu blir det grubblerier i många dagar, mycket som ska vridas och vändas på.. Och jag som har tenta imorgon, känner inte att mitt fokus legat på den alls senaste tiden! Fjärilar i magen!
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Båda mina ponnyer köpte vi direkt- första vi tittade på. Både bra och dåligt, såhär i efterhand hade det kanske inte blivit just dessa om vi hade kollat på fler, men nu blev det ändå bra ponnyer för mig. Den ena kom hem direkt efter veterinärbesiktning, den andra kom från danmark och åkte lastbil upp från skåne dagen efter besiktning.

Innan vår nuvarande häst tittade vi på några stycken lite sporadiskt under rätt lång tid, var inte säkra på att vi skulle ha någon ny- men jag blev blixtförälskad när jag såg den här och 1 vecka efter bodde han hos oss.

När vi sålde båda mina ponnyer bodde de kvar "hos oss" i några veckor, i ett fall pga semester och i ett fall pga att nya ägarna inte hade stallplats och inte var så hästvana- det blev lite inskolning på hemmaplan för nya ägaren (det var en såndär utmärkt första ponny som vem som helst kunde rida och ha roligt med). För oss fungerade det bra på det viset, i ena fallet tror jag inte ens att jag fick handpenning innan jag levererade ponnyn, men det var åandra sidan till människor som vi kände och visste att man kunde lita på- vi hade säkert inte resonerat lika "snällt" om det var 20 mil och nån man inte kände. Om något skulle hänt under de veckorna skulle man ju stått med en halt, såld häst som det inte alls var säkert att köparna skulle vilja ha.

Jag tror (även om jag själv inte gjort så) att man ska provrida många hästar, och inte köpa sig vatten över huvudet när det är ens första häst. (båda våra stora hästar har varit vatten över huvudet egentligen, men det har blivit bra ändå- jag lever mao inte som jag lär ;))
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Visst är det svårt att leva som man lär;)
Titta på hästar i närområdet, ta med din ridinstruktör, bli INTE kär. Jo tack. Första hästen åkte vi till Skåne (från Stockholm), ensamma och blev störtförälskade. Hoppsan.. Det blev en ganska tuff resa i början och han testade mycket och hårdhänt. Med lite tid blev han en pärla. En strålande läromästare - på sitt sätt.
När han förolyckades fem år senare började jag efter en tid läsa annonser som nån slags sorgebearbetning. Tittade på två, en utbildad och en grön. Gick på magkänsla och köpte den gröne. (Trots att han blev helskärrad när dottern red.)
När vi köpte dotterns häst mittemellan de ovanstående fullbloden så tittade vi på fler. Det var viktigare (?) att det blev rätt i det fallet och det skulle vara en bussig häst som både dottern och maken klarade. Provred kanske fem stycken. När vi hittade DEN RÄTTE så föll vi nog redan i stallgången - hela familjen. Och han visade sig vara helt perfekt när vi kom till ridningen också.
Kanske ska säga också att så här ett år senare så har dottern inga som helst problem med fullblodet heller. Han hade lite taskiga erfarenheter av småtjejer tror jag, men det har han glömt nu.
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

När jag köpte min d-ponny hade jag kollat på mängder med hästar, vissa passade jag inte ihop med, andra föll jag för direkt men så ångrade sig ägaren och ville inte sälja när hon insåg att det var på riktigt, en "ponny" visade sig vara 154 cm(!!!) osv, så det blev inget. Ponnyn jag sen köpte var jag och tittade på en gång och det kändes inte alls bra. Ägaren sa att hon inte brukade vara så (känns som om alla säger så??) men vi tittade på andra först. När vi inte hittade någon så bestämde vi oss för att ge henne en chans till och åkte dit igen och då kändes det bra. Inte kärlek vid första ögonkastet alltså, men det blev bra. Vi betalade henne och tog hem henne på "öppet köp" i tre veckor, besiktigade henne hemma med vår veterinär osv.
Vi åkte till sadelutprovare och provade ut sadel, vilket visa sig bli lättare sagt än gjort men till sist så hittade vi en.

Nästa häst jag köpte var inte alls meningen. Jag åkte för att titta på en häst som jag inte alls rådde på han var alldeles för stor och tung för mig. När vi efter provridningen stod i stallet och pratade tittade en annan häst fram från en box och jag blev kär. Hon visade sig vara till salu så jag provred och kom sen tillbaka en gång till för att vara mentalt inställd på att det var den hästen jag skulle prova, då både red jag o vi körde. Jag fick fundera några dagar om jag ville ha den hästen eftersom det inte alls var det som var tänkt, jag fick en vecka på mig eftersom hon efter en vecka skulle komma på annons i ridsport. Samma dag som annonsen var i tidningen och folk började ringa veterinärbesiktigades hon, sen skrev vi papper och betalade och tog hästen med hem.
Hon kunde ha samma sadel som min andra häst så jag beövde inte köpa nåt akut.

Nästa häst var tänk som foderhäst en tid och jag åkte och provade efter påtryckningar från ägaren. Jag blev kär direkt men det tog nästan två månader innan jag fick hem hästen helt enkelt eftersom just det året var vintern väldigt ihållande och vi ville inte åka med transport med en ny häst eller över huvud taget på dåligt underlag.
Inte heller här behövde jag köpa något nytt akut, utan köpte ny sadel efter ett halvår ca när han musklat upp sig och i samma veva köpte jag även hästen.

Min senaste häst har jag haft hemma i ca tre veckor. Den första häst jag köpt osedd vilket var både spännande och läskigt. Jag blev kontaktad genom en köpes-annons där säljaren sa att hon hade den perfekta hästen för mig. Det lät perfekt, problemet var att han stod långt bort. Jag bad att få bilder och filmer, och jag blev kär och vände sen och vred på det hela länge innan jag till sist bestämde mig för att våga chansa. Jag la handpenning och hästen besiktigades så att jag kunde boka lastbil. Veckan innan han skulle åka betalade jag in resterande köpesumma och vi skrev kontrakt och gjorde ägarbyte och jag försäkrade hästen. Under en vecka var hästen alltså officiellt min utan att jag ännu ens hade sett hästen. Det var en underlig känsla men mest nervös var nog säljaren som var oerhört nervös att något skulle hända hästen innan han var på plats i mitt stall. Men allt gick bra, det var oerhört nervöst att gå upp på bilen och hämta en häst jag aldrig sett, men han uppfyllde alla förväntningar i alla fall!
Nya hästen har vilat sen han kom ner men jag har provat sadlar och dyl och han verkar än så länge passa i samma mall som mina andra hästar. Eftersom han är ung kommer han förmodligen att ändra sig med tiden men då får vi ta tag i det då.

Vi har eget stall och därför var stallplats inga problem.
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

När jag köpte min första häst så var han den första hästen jag tittade på, letade igentligen en häst på foder som sällskap till mammas nordsvensk. Hittade annonsen och tänkte att "kan ju kika i alla fall", allt passade perfekt. Inte direkt kärlek. Mer en bra matchning. Ett 16årigt halvblod, otroligt välriden och välutbildad pensionär. En trevlig läromästare till mig.

Där hade jag inte mycket till hästsaker hemma. Köpte allt eftersom och tog det som fanns hemma så gott det gick. Sadel provade jag ut och köpte begagnad och träns köpte jag nytt.

När jag 9 år senare stod inför mitt andra hästköp så hade jag klart bestämmt mig för att kika på många hästar och verkligen vara kräsen. Jag föll som en fura för andra hästen jag kikade på så det var inte annat att göra än att bestämma sig. Så kan det gå. :o Än så länge så har båda dessa hästköp varit det allra bästa jag kunnat göra. :love:

Ang det praktiska så hade jag stallplats klart till båda hästarna. Jag hade bestämt mig innom en vecka och ordnade med handpenning så fort som möjligt. Var med vid veterinärbesiktningen och ställ frågor!
Min andra häst var en unghäst på lösdrift och hon stod kvar i nära två månader tror jag. (räknat från första besöket av mig) Men om dom är installade så kanske du får räkna med att antingen betala för att ha hästen kvar eller att hämta den tidigare.
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Ja, vad säger man.... För mig har det alltid stämt det jag känt redan innan.... utan tvekan... och de tilltänkta har hamnat på gården till vår glädje... visst...ibland så har min käre make muttrat för han är väl den som inte riktigt alltid hunnit med i svängarna, men med facit i hand har allt ändå gått friktionsfritt.... stallplats har vi ju hemma på vår egen gård...dock har det ibland krävts lite extra byggdetaljer:angel: men eftersom käre maken är så duktig med spik och hammare har han räddat min rumpa...:rofl:
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?


Jag kan bara prata utifrån mina erfarenheter/åsikter men nej, jag hade inte köpt den hästen.
Det är ett helhetsintryck med lite olika saker för/emot vägda mot varandra.
Det som väger emot i mina ögon:
*Det är en ung häst som du alltså själv, ev. med hjälp av tränare då såklart, ska räcka till att utbilda. Det kan gå kanon och det kan gå pannkaka och jag tror det beror väldigt mycket på ekipaget. Vilka värderingar du själv lägger i det är upp till dig, min bedömning är att nej, ta hellre en häst som inte är lika "grön" oavsett ålder. Även om du tar en äldre häst finns det alltid att utveckla. Först och främst ska man ju själv ta sig till den nivån som är hästens begränsning sas innan man kan utbilda vidare och när du själv behöver lära in/lära om det du en gång kunnat kommer det ta minst dubbelt så lång tid och bli större risk för mer permanent felinlärning med en såpass grön häst än en lite äldre och mer erfaren.
*Det andra som slår mig är att jag inte tycker rörelsemönstret är rent. Den går ganska passaktigt och i en väldigt konstig huvudrörelse som brukar tyda på låsningar, gissningsvis bl a i halsen. Om det inte är man själv som ryttare eller ex. sadeln som hindrar rörelsen. Inget av det är dock något bra alternativ, har en såpass ung häst redan gått med en illa sittande sadel lovar det inte gott för framtiden, är det du som låser = samma kommentar! ;)
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Min ponny köpte jag av lite olika orsaker: Det var en ponny som dåvarande ägarna tänkt för tävling men som hade (och har än idag) ett ganska hett temperament (man åker i backen om den blir arg). Den hamnade mitt i köpet då säljarna inte ville ta tillbaka köpet och nya ägarna inte ville se den så jag tog den på foder. Då jag såg den sa det genast "klick" och efter någon månad var jag väl medveten att en så bra ponny/häst får jag endast se på håll i framtiden, så vi gjorde upp köpet och den stannade kvar. Jag ångrar mig faktiskt med jämna mellanrum, det är en rätt så "kvick" ponny med nerver och inte den lugna häst jag ville ha. Problemet är nu det att jag inte vågar sälja ponnyn pga. dens humörsvängningar, importören hade den till salu i 1,5 år innan de lyckades "lura" bort den.

Mitt tips är att kolla så många hästar som du bara orkar med och var kritisk, du ska ha hästen i flera år, inte bara en kort tid och ni ska TRIVAS tillsammans.
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

jag tycker den ser väldigt snäll ut för att vara 3 år!
alltså...jag skulle inte avråda dig från att köpa den (sådant vet man nog bäst själv som träffat hästen) frågan är ju dock vad den ligger i för prisklass, vad finns det för fler hästar i den prisklassen etc. Är det ett "kap" eller finns det bättre inom samma prisklass. Sedan bitar som hur väluppfostrad den är...det är betydligt viktigare än andra saker ibland. (och givetvis ska gå igenom besiktning)

jag har 4 hästar och 3 är dock köpta osedda...den 4:e är ett föl som vi fött upp själva.
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

jag är en väldigt dålig hästköpare..:crazy:
med mig är det inte något grubbel och övervägande, jag åker i stort sett bara dit och hämtar hästen...
det är väldigt dåligt egentligen eftersom jag inte ens har gjort vet.besiktningar då jag köpt mina hästar, men jag har fått de så billigt och de har sett friska ut, så jag har bara tyckt att det verkat så omständigt att ta ut veterinär och trixa när man bara kan ställa på hästen och åka hem.
iof var en av hästarna redan besiktad av vet ca 1 månad innan köp då det konstaterades att hon hade spatt, så köparna som lät besikta henne ville inte ha henne, då fick hon flytta hem till mig istället. :D
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Jag har också tänkt så, "tänk om det går åt skogen!?", men samtidigt så har jag ju ridit en hel del unga och knäppa hästar och det har alltid ordnat till sig i slutänden. Jag siktar ju inte på så höga mål och tycker faktiskt mer om att rida unga hästar än färdigutbildade (visst finns det saker att jobba på, men den stora resan är gjord), lite som att resan är målet. Dessutom kommer jag ju att lära mig massor själv på vägen eftersom jag kommer att ta hjälp av tränare.
Angående huvudrörelsen så antar jag att du syftar på hur han rör sig i skritten? Jag har också tänkt på det men förklarat det med att han är såpass bakhög, känns som att han kommer att växa i sin bakdel om man plussar på ca 3 cm fram (minst 2 cm högre bak nu). Men jag kan ha fel.. Han kändes väldigt smidig i både skritt, trav och galopp, lite svårare att böja åt höger men det är ju som sagt en unghäst som ridits i 2 månader.
Jag funderar på att åka och provrida en gång till, tyvärr har jag inte möjlighet till det förran 23 dec eftersom det är en bit bort och skolan tar all tid, så det finns ju en risk att någon annan hinner före. Men då var det kanske inte meningen att jag skulle ha honom..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 035
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 351
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 527
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp