Bukefalos 28 år!

Hästköp, hur gjorde ni?

Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Jag köpte precis en liten kille i rena paniken faktiskt, men det var nog det näst bästa köpet jag någonsin gjort. Efter återköpet av min stora bäbis som nu behövde sällskap=)

Efter strul med stallägaren bestämde jag mig för att ta hem min bäbis, men drygt en vecka innan han skulle komma hem insåg vi att vi skulle få dras med den ganska elaka låneponnyn för resten av livet om vi tog emot den, om den ens skulle kunna komma i tid, lååång historia.... Iaf så bestämde vi oss för att köpa en häst till istället, som min sambo kunde rida på.

Därför åkte vi för att kolla på ett litet nordiskorsnings sto. Men hon var tyvärr halt. I ren panik berättare vi vårt problem för ägarna och som tur var hade de flera hästar men det var för mörkt för att provrida då. Men vi fick hälsa i hagen iaf och Mumin stal mitt hjärta fast jag knappt kunde se honom i mörket. Åkte dit två dagar senare och provred. Blev lite halvtaskig trav och dåligt försök till att fatta galopp, men jag visste att han var hästen för oss.
nov-2009-022_61830821.jpg


På mindre än en vecka hade jag köpt en häst. Väldigt kort tid och inget jag rekommenderar men som tur var så gick det bra för mig.

Annars brukar jag provrida två gånger och gärna ta med min tränare den andra gången, dagsformen kan skilja galet mycket ibland... Dessutom brukar jag låta ägaren visa hästen första gången, men andra gången sitter jag upp först för att se om det blir någon skillnad.
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Jadu min senaste älskling såg jag på en bild, jag skulle inte ha någon ny häst efter att jag gjort mig av med mina två andra pga olycka där jag blev förlamad i en hand osv.

Men som sagt jag såg honom på en bild och blev kär, tom sambon som då inte gillade hästar föll för honom, jag ringde iaf och han fanns kvar, det här var väl typ en tisdag eller onsdag det första ägaren berättade var om någon skada han hade haft i ett framben när han var 2år men det verkade inte som att det var några problem så vi bestämde oss för att jag skulle komma och kolla på honom redan på lördagen och det här var drygt 30 mil bort.

Väl där så var ägaren jätte trevlig och hästen sååå söt, konstaterade att han var väääldigt lugn, kanske lite för lugn men pga jag precis blivit förlamad i handen så tänkte jag att det kunde vara bra, jag provred och det gick väl sådär han var riden drygt 1 månad och jag med gips hehe men jag tror vi var där i 4-5 h och jag blev kär och ägaren tyckte om mig, hon hade försökt sälja honom i över ett år pga studier men inte hittat någon som hon ville sälja honom till, men till mig kunde hon tänka sig att sälja iaf :)
Men hon ville att jag skulle åka hem och fundera några dagar iaf om jag verkligen ville ha honom, så sagt och gjort jag åkte hem och funderade och tom sambon ville ha honom :)
Så jag ringde och sa att jag bestämt mig.

Nu till problemet jag hade precis flyttat till en annan stad utan kontakter och ingen aning om stallplatser så vi gjorde så att han stod kvar hos henne, det var bestämt att jag skulle ha honom så hon inte sålde honom till någon annan vi hade dock ej papper på det, men vi kom överens om att han fick stanna tills jag hittat en bra stallplats då det skulle kännas så onödigt att bara ta första bästa och flytta igen så fort jag hittat ett bättre stall så han stod kvar i nästan 3 veckor innan jag ringde och berättade att jag hittat en bra stallplats :) Sen blev det besiktning en fredag och så åkte vi hem med honom sen på lördagen :)

Så så gjorde vi, men jag kan lova dem veckorna jag väntade på honom var ganska outhärdliga men nu har jag haft honom i nästan 1,5 år och han är världens bästa :) Och han har även fått mer spring i benen *ler*
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Jag sökte många månader efter min ponny. Hittade dock en i Umeå som jag fastnade för och åkte och tittade. Hon hade kotledsinflammation i höger fram och lite i vänster fram, och gallor på bakbenen. Ringde och rådfrågade med deras vet. och hon sa att hon nog skulle kunna tänka sig köpa hästen, för hon var så bra i skick. Hade röntgat benen och de visade inga förslitningar i ngt av bena. Så jag åkte och såg på ponnyn (provred henne inte ens), men det sa klick direkt. Jag var världens lyckligaste i 1½ månad, ända tills hennes hagkompis sparkade av henne skenbenet så jag fick avliva henne. :( Det var en mycket stor motgång.. hennes framben hade precis blivit som det skulle. Hade en behandling här i Finland på henne, och så gick det så galet som det gick....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 031
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 351
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 527
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp