Bukefalos 28 år!

Hästköp, hur gjorde ni?

Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Ja, jag vet inte om det är ett kap, men han är ju förhållandevis billig för att vara ett halvblod, och eftersom min ekonomi inte tål en för dyr häst så blir ju utbudet inte så stort. När man dessutom inte bor i skåne blir utbudet desto mindre..
Han var väldigt snäll och lugn och cool, tvekade lite till transporten först men knatade sen in med lite övertalning. I ridhuset var det barn som sprang runt och busade och han brydde sig inte heller om det, stod still när jag hoppade upp etc. Däremot hade han bra framåtbjudning och kändes pigg och alert, lyssnade fint på mig trots att jag var både stelfrusen och nervös. Det är ju aldrig klockrent första gången man rider en ny häst, det tar ju alltid ett tag innan man känt av varann.
Jag blev iaf positivt förvånad över ritten, att det kändes rätt när jag satt på honom (till skillnad från hästen som jag egentligen åkte dit för att provrida), och han kändes som en häst som gillar att jobba och är positiv och rolig.
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Jag tycker att hästen ser jättetrevlig ut. Jag antar att du vet vad du ger dej in på när det gäller unga hästar och har man en vettig tränare så tycker jag det brukar gå bra med dom.

Jag tycker inte man måste åka och titta på många olika hästar, jag anser lite att hittar man någon man gillar så satsa på den, jag förstår inte riktigt det där med att man ska åka och titta på många om man hittar någon man fastnat för. Det kan man göra om man är osäker, då är det en annan sak.

När jag köpte min så bestämde jag mej samma dag jag var där, åkte och provred 2 gånger till, hoppade en gång och red ut en gång, så jag red överallt innan jag bestämde mej. Det är viktigt att testa att rida ut en gång tycker jag, att rida i en manege är en helt annan sak. Vet man att den går att rida ut på där man provrider så vet man också att det går hemma sen också även om hästen skulle börja krångla och testa vilket man får räkna med att hästen gör.

Men man måste ju såklart endå vara noga med besiktining och allt det där även om man faller för hästen direkt och vill ha hem den med en gång.
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Ja, man kan ju ha turen (eller oturen) att titta på den bästa hästen först, och sedan titta på 50 till men då tackat nej till den första bara för att man måste titta på många hästar.
Mina funderingar gå i de banorna, tänk om det finns en bättre, men jag kan inte säga en egenskap som jag ogillade med den här hästen eller en egenskap som jag saknar. Så varför leta om det känns bra?
Åh vad allt hade varit mkt enklare om man bott närmare, så hade det bara varit att åka dit när som helst!
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Jag hade en häst på foder, som jag hade bestämt mej för att lämna tillbaka efter prövotiden då vi inte alls fungerade tillsammans. Jag kollade annonser efter en ny foderhäst, jag skulle ABSOLUT INTE köpa en egen. Men så fort jag såg annonsen på henne så visste jag att den hästen MÅSTE jag ha. Jag åkte och provred henne dagen efter (var inte den roligaste ridturen men) och på kvällen betalade jag in handpenningen på 10%. Jag kunde inte ta hem henne förrän efter tre veckor, pga att jag fortfarande hade min foderhäst kvar. De höll igång henne under tiden och jag betalade resten när jag hämtade henne.
Vi är fortfarande lika kära i varandra :love: Det kändes rätt från början, vi var liksom menade för varandra. Lika griniga och envisa båda två:angel:
Hade inte vi hittat varandra, så skulle jag inte haft egen häst nu.
Så jag tror på kärlek vid första ögonkastet hästar
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Du kan ju be ägaren att filma en snutt när hästen longeras eller springer lös. Skicka filmen med posten till dig tex.
Min tjej var ännu längre bort, 40 mil, jag fick en video av ägaren att kika på innan jag åkte ner. Sen filmade vi när vi var ner och kika på henne också.

Jag tycker hon ser mycket trevlig ut för att bara ha varit igång så lite som det sägs. Sen är det ju upp till var och en att bedömma vad som är viktiga egenskaper för en själv.

För mig så är temperamentet och psyket mycket viktigt. Jag vill ha en cool säker häst som jag kan lita på i alla lägen. För en tävlingsryttare så är det kanske viktigare med en vaken allert häst med god extriör?
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Jag kan bara prata utifrån mina erfarenheter/åsikter men nej, jag hade inte köpt den hästen.
Det är ett helhetsintryck med lite olika saker för/emot vägda mot varandra.
Det som väger emot i mina ögon:
*Det är en ung häst som du alltså själv, ev. med hjälp av tränare då såklart, ska räcka till att utbilda. Det kan gå kanon och det kan gå pannkaka och jag tror det beror väldigt mycket på ekipaget. Vilka värderingar du själv lägger i det är upp till dig, min bedömning är att nej, ta hellre en häst som inte är lika "grön" oavsett ålder. Även om du tar en äldre häst finns det alltid att utveckla. Först och främst ska man ju själv ta sig till den nivån som är hästens begränsning sas innan man kan utbilda vidare och när du själv behöver lära in/lära om det du en gång kunnat kommer det ta minst dubbelt så lång tid och bli större risk för mer permanent felinlärning med en såpass grön häst än en lite äldre och mer erfaren.
*Det andra som slår mig är att jag inte tycker rörelsemönstret är rent. Den går ganska passaktigt och i en väldigt konstig huvudrörelse som brukar tyda på låsningar, gissningsvis bl a i halsen. Om det inte är man själv som ryttare eller ex. sadeln som hindrar rörelsen. Inget av det är dock något bra alternativ, har en såpass ung häst redan gått med en illa sittande sadel lovar det inte gott för framtiden, är det du som låser = samma kommentar! ;)

Håller med Totola om att jag inte var så förtjust i hur hästen rör sig, men ser väl ingen direkt ofräscht. Skritten märklig, som om ryggen är orörlig.

Däremot tycker jag visst att du kan köpa dig en unghäst. Är det utbilda och växa samman med hästen man vill så är det ju resan och inte resultatet man är ute efter. Själv älskar jag att utbilda/rida in mina hästar själv. Har haft både utbildade och nya hästar själv och alltid trivts bäst med dem jag själv utbildat. Och då red jag in min första häst själv med. Så länge du inte har tänkt att din häst skall vara annat än en allroundhäst så räcker du säkert gott till. Tänker du dig en häst för högre prestationer så är det värre, för då balanserar man alltid på gränsen till vad hästen tål. Och bör veta vad man gör.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

*kl*

Men om man bor långt ifrån så kan man ju antingen samla flera provridningar på en dag (så gjorde jag som köpte häst 35 mil härifrån) eller be säljarna skicka upp film på hästen i olika situationer. Så gör mina stallägare, de har ofta köpare långt bort ifrån, men ev köparna får säga vad det är de vill se och så filmar de det. (ex lastning, ridning, hantering)
Ibland kommer de sedan och tittar innan köp och ibland köps den 'osedd'. Har funkat hittills.
Bara en tanke om nu inte denna häst blir Hästen. :)

Själv så var jag medryttare ett tag innan jag skaffade häst igen och jag fick stallplats i det stallet så det var ganska smidigt. Sen som sagt bokade jag in 4 hästar att titta på en dag. Hade tittat på ett par innan dess också men föll inte för dem. Men sen den första jag åkte och tittade på...:love: Det var MIN häst. Tittade på de andra också, men jag såg dem inte nästan. Jag såg bara MIN häst.

Gammeltant hittade jag inte ens själv, letade faktiskt ponny till dottern. Min dåvarande stallägare hade sett annonsen och ringde och tyckte det absolut vore nåt för oss. (men vi skulle ha en ponny!) Hon var så säker att hon ringt och pratat med ägarna och bokat in provridning. Jag kollade annonsen som kommit in samma dag och tyckte att Jo, det kan man väl tänka sig. :)
Kollade på henne på lördagen tror jag och betalade handpenning direkt. Det var vår gammeltant. Fast hon inte är en liten hopp-ponny som jag egentligen var ute efter...Men steget från liten hopp-ponny till 20årigt islandssto är väl inte så stort? :angel: Hämtade henne redan på söndagen och det har jag aldrig ångrat.
Min dotter och hon älskar varandra, hon och jag har kul ihop. Hon är perfekt för oss.

Lilleman träffade jag samma dag han föddes eftersom vi bytt stall och det var en av nya stallägarens hästar som fölade. Och jag fick erbjudande om honom när han var kanske 4 dagar? Vi skrev papperna när han var ca 3 veckor tror jag.
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Jag har också tänkt så, "tänk om det går åt skogen!?", men samtidigt så har jag ju ridit en hel del unga och knäppa hästar och det har alltid ordnat till sig i slutänden. Jag siktar ju inte på så höga mål och tycker faktiskt mer om att rida unga hästar än färdigutbildade (visst finns det saker att jobba på, men den stora resan är gjord), lite som att resan är målet. Dessutom kommer jag ju att lära mig massor själv på vägen eftersom jag kommer att ta hjälp av tränare.
Angående huvudrörelsen så antar jag att du syftar på hur han rör sig i skritten? Jag har också tänkt på det men förklarat det med att han är såpass bakhög, känns som att han kommer att växa i sin bakdel om man plussar på ca 3 cm fram (minst 2 cm högre bak nu). Men jag kan ha fel.. Han kändes väldigt smidig i både skritt, trav och galopp, lite svårare att böja åt höger men det är ju som sagt en unghäst som ridits i 2 månader.
Jag funderar på att åka och provrida en gång till, tyvärr har jag inte möjlighet till det förran 23 dec eftersom det är en bit bort och skolan tar all tid, så det finns ju en risk att någon annan hinner före. Men då var det kanske inte meningen att jag skulle ha honom..


Den där halsrörelsen kanske ska tilläggas - exakt så hade min egen häst när jag hade fått hem den på prov inför ev. köp. Jag är en sån där extremt petig och analyserande person när det gäller fysiken, jag vill veta vad som hänger ihop med vad (vilket inte alltid är så lätt med rörelsemönster, därav att man fått så mycket träning i det under många år med en sån inställning) och var ganska oroad och förbryllad över den där biten. Nu i efterhand efter att hästen behandlats kontinuerligt med alternativbehandling i över 2 år med täta intervall till en början så känner jag att jag har hyfsat facit i hand - den rörde sig så pga att den var låst i överlinje, nu var det ganska mycket på denna häst så vad jag vet kan det ha varit vad som helst, men just låsning i någon/några av nedre halskotorna, som följd av andra låsningar längre bak, låter som det som är närmast till hands utifrån ungefär när det började släppa.
För den har inte minsta antydan till att gå så nu trots att den har samma byggnad som då! ;) Möjligtvis om den spjärnar upp hela underhalsen och tokspänner sig för att den är rädd för något. Det var inte heller när den började gå i bra form i ridningen som det släppte = jag kopplar det inte till den biten.

På klippen du visade så är det inte heller bara halsen, det var det tydligaste symptomet att peka på, den rör sig inte bra heller bak. Dock hade jag kunnat ursäkta det om det bara hade varit bakdelen med att den inte kommit så långt i utbildningen. Även en häst som växer ska kunna använda samma rörlighet i kroppen även om dom såklart kan ha svårare för sig ex. att gå i bra form eller bra balans.

Angående hästens ålder:
Observera att jag inte vill säga att du tänker fel, det är bara du som vet vad DU vill ha. Men bara att själv veta vad man kan ha glädje av i längden är nog så svårt! :p Det är alltid gambling.

Att jag skrev så öht (jag har eg. inte så mycket emot konceptet att skaffa en unghäst även om man inte kommit så jättelångt, bara man skaffar sig bra hjälp och har en bra inställning) är för att det är något jag själv upplevt på sistone.
Det enkla är att lära hästen tricks och öva på kommunikation. Det svåra är att utveckla sig själv. Att fixa såna små detaljer i hur kroppen vill reagera och röra sig för att inverka rätt på hästen, att använda rätt fokus i rätt lägen och träna bort dåliga reflexmässiga tankar/reaktioner, att själv kunna känna en rörelse i sin kropp. Som exempel. Det lätta är sen att utbilda hästen. Åtminstone om man som mig t ex (och dig låter det som) tycker den pedagogiska biten är den roliga biten och som i mitt fall så har man mycket med sig från träning med hundar. Men det ÄR den enkla biten.
Det betyder att om man ska kunna ha glädje av sin häst så kommer man ändå förr eller senare till den punkten att kanske 90% mer består i att hålla pli på sin egen kropp och sina egna tankar/nerver osv snarare än att träna hästen. Nackdelen med en unghäst eller en grön häst öht ex. som gått på trav och inte blivit ordentligt inriden är att du kommer få göra det enkla jobbet innan du skolat dig själv. Vilket gör att mycket av den tiden man "skolar sig själv" och försöker tänja på sina egna begränsningar för att komma vidare så har man också nackdelen av att man kanske redan gjort alla dom där rörelserna, "lärt" in allt, men utan att ha haft den där grunden själv = med sämre kvalitet, mer cirkuskonster över det hela.
Min travare t ex som jag hade för en del år sen, den var jag ganska duktig på att lära saker. Lära in rörelser, lära in hjälper, lära in att ha rätt mentalitet (så mycket som möjligt) och inställning utifrån vad jag ville ha. Men jag själv var inte på långa vägar skicklig nog för att sen kunna plocka fram det där, plocka fram vad hästen verkligen kunde. Som en person t ex som red travslutor och samlad galopp på min häst men inte ens hade lyckats lära sin galoppfattningar än! :p Jag brukade skämtsamt tänka att vissa människor är duktiga på att plocka fram, andra är duktiga på att bygga upp. (Men så enkelt är det såklart inte! ;) ) JAG hade nog fått ut mer och utvecklats mer av en häst som var lättare för mig att utveckla mina egna brister på. mig ger det ju inte mycket om någon hoppar omkring banor på och lattjar med dressyrrörelser om jag själv inte känner att jag får ut på långa vägar lika mycket.

Och då känns det bra mycket mer nedslående att börja om och om och om och om igen med samma saker för att successivt sen ta sig till det läge där man kan komma vidare! :crazy: För att man själv och hästen har samma brister - för att man själv inte kan träna bort de bristerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Nu blir jag nyfiken, kan du förklara vad det är du ser som ser konstigt ut med ryggen och bakbenen, bara för att jag ska förstå vad du ser? Jag förklarade som sagt hans lite konstiga halsrörelser med att han är överbyggd, men så kanske inte är fallet, och jag vill ju inte köpa mig en häst med problem. Har tänkt åka och titta en gång till, och se honom röra sig utan ryttare, man ser ju lite mer av ryggen då (kan tillägga att han är förvånansvärt rund över ryggen utan sadel, trots att han inte har några muskler i övrigt att tala om).

Unghäst eller inte är en stor fråga, för mig handlar det väl lite om vana, att jag känner mig lite obekväm med att rida hästar som kan så mycket mer än jag själv när man inte gjort det alltför mycket. Pengar är ju också en faktor, som student har jag en lite knaper budget, och ska jag köpa en mera färdig häst så finns det inte så mycket att välja på i min prisklass ( för jag vill iallafall inte köpa en sk äldre läromästare, utan isf en häst som har lite framtid).
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

jag tycker inte det ser så farligt ut, den har bra övertramp. Den är bara 3 år med en växande kropp...trots detta visar den ett bra temperament. OM den är fräsch vid besiktning så verkar det ju vara en trevlig häst. Jag tycker den har ganska bra skritt! har sett många hästar med mkt sämre skritt än den där.
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Jag är dålig på att beskriva i kontkreta detaljer för det är inte det jag gör min slutliga bedömning på utan på helhetsintrycket.
Halsrörelsen, förutom att den går i lite avvikande riktning så är den också "ryckig". Vilket man även ser bak, ffa i högerbak, den sätter även ner det ryckigt. Hasrörelserna är stumma/raka dvs om hästen fortsätter med den tekniken kommer den slita ganska mycket på sig för att lederna tar mycket stryk. Man vill att den ska kunna vinkla bak - vilket den med den tekniken får svårare för, och flexa lite i lederna och en "normal" häst går redan per automatik med lite mindre rak och stum isättning av bakbenen. Det senare har dock säkert lite med exteriören att göra också, men då får man ju vara medveten om den svårigheten beroende på vad man vill göra. För det är inte à la unghäst som sen växer till sig utan har med vinklarna att göra isf.
Den vinklar h.bak lite avvikande från det andra, hade det bara varit det hade jag dock inte reagerat så mycket eftersom det har med rakriktningen att göra och till stor del är en träningsfråga. Även det dock mycket enklare med en häst som inte redan från början vill gå markerat med h.bak lite utanför. Risken är ju inte så mycket tekniken i sig heller utan att den vill "skydda" något och därmed lärt in tekniken, eller av annan anledning redan dragit på sig låsningar, hämmad rörelsefrihet.
En annan anledning att jag öht kommenterar det (för det är inte mycket jämfört med genomsnitthästen, lite beroende på hur skolade de är) är ju just att den är så ung. Jag vill ju tro att unghästar ska vara oförstörda i fysiken, inte att man kommer behöva få den behandlad direkt i förebyggande syfte och redan från start börja i minusläge. Köper jag en travare är jag beredd på det, kollar jag på en precis nyinriden unghäst har jag mycket högre förväntningar! ;)
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Detaljer som är svåra att se, men du kanske har rätt. Han hade lite svårare att böja sig i höger varv, inte mycket och inte i början men det märktes lite när han blev lite trött mot slutet.

Nu kommer jag inte att få veta hur det var, eftersom jag snubblat över en annan häst som jag kanske galet köpt utan att se. Av bilderna och beskrivningen att döma är han vad jag letar efter, ett år äldre och mer riden. Dessutom röntgad, så jag slipper oroa mig för OCD!

Har fjärilar i magen, men hoppas och tror att han ska passa mig perfekt! Nu blir det väntans tider tills transporten står på stallplanen!
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Jag var elva år när vi hittade min B-ponny, och det var verkligen kärlek vid första ögonkastet. HONOM SKA JAG HA, ungefär, men jag provred honom ändå fyra gånger, varav en gång ute i naturen och tre i paddocken. Sen hade jag honom på foder i fem månader innan vi köpte honom, för att se att vi trivdes med varandra och för att föräldrarna skulle se att jag klarade av det och inte tröttnade på honom.
Stallplatsen ordnade vi när det var bestämt att han skulle komma, men vi kände ägarna till det stallet väl, så vi "visste" att det inte skulle vara några större problem.
Jag hade lite borstar, sadeln köpte vi av dem som hade honom innan, men all annan utrustning fick vi fixa själva. Som tur var kom han annandag jul, så jag fick en hel del saker i julklapp.

C-ponnyn, nästa häst, stod i stallet bredvid, och henne provade jag en enda gång innan jag bestämde mig. Sen stod hon kvar i sitt stall en månad, men jag hade henne som min. All hennes utrustning följde med, men hon är visserligen bara en foderhäst.

När jag tog mitt halvblod på foder, hade jag läst ett x antal annonser och varit och tittat seriöst på en annan häst innan. Ägaren visade henne först, sen provred jag två gånger i paddocken, red ut med henne en gång ensam och en gång i grupp. Hade henne sen på prov i en månad.
Sadel, träns och två täcken följde med, och om jag vill kan jag även få hennes dressyrsadel, men hittills har jag klarat mig med allrounden. Borstar hade också fått komma med, men jag hade ju redan en hel hög själv.
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Vi behövde sällskap till mammas sto och hade tidigare lånat unghästar från ett stuteri i närheten. Nu byttes det tidigare ungstoet ut till en 2-årsvalack som kom direkt från unghingstbetet. Ej besiktigad eller avtal med de som bara skulle vara sällskap (skrev bara på en som skulle ridas in).

Rätt fort insåg vi dock att han var väldigt mycket rätt häst för oss/mig och dessutom var han stooor (för att vara connemara ;)) och väldigt mycket min typ av ridhäst på alla sätt o vis. Vi insåg snabbt att vi ville utbilda honom som vår egen och eftersom han var valack på väg över ponnymåttet skulle han ändå säljas. Redan innan vintern var vi på det klara med att vi ville köpa honom och vi bestämde med säljaren att pappren skulle skrivas på hans treårsdag, jag är lite fjantig :love:

Han hann dock skada sig allvarligt i ena hoven och var konvalesent hela januari men det bekymrade inte oss som köpare nämnvärt, det var ju honom vi ville ha. Vid det här laget var vi helt fast både två, helt underbar individ!

Vi skrev papper o betalade på hans treårsdag utan besiktning.

Utrustning hade/köpte vi under tiden, kollade sadeln ganska omgående vid inridningen på senvåren (satt in barbacka över jul).

Ett tips är att kolla igenom hästen hos någon/några du litar på när du köpt hästen. Så du redan från början kan utesluta att hästen protesterar pga fysiska orsaker när ni börjar lära känna varandra. Vi kollade igenom honom hos veterinär (de springer på band ist för böjprov, vi gillar inte böjprov) våren han blev 4 innan utbidningen skulle bli mer krävande med inhoppning och dressyrträningar och han kollas även av kiro och massör då och då. Hittills har inget dock pekat på att han haft problem varken som vi märkt eller vid kontroller, hade det gjort det hade det givetvis sett anorlunda ut. Men det är väldigt skönt att kunna utesluta fysiska problem, jag är jättefjantig med sådant!

Fö "vi" är jag och min mor, vi köpte honom ihop och delar alla hans kostnader lika.
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Min första häst fick jag som en överraskning och visste inget förrän mamma frågade mig om jag ville ha honom, gissa vad jag svarade ;)
Det var en vallack som stod i stallet jag hjälpte till i, som jag tyckte mycket om.


Andra gången var det ett mer traditionellt tillvägagångssätt, men då föll jag pladask för första stoet jag provred. Trivdes fantastiskt den provridningen, minns fortfarande känslan och jag måste erkänna att det fortfarande är en sån häst ridmässigt jag drömmer om. Välutbildad, känslig, pigg och lyhörd. Tyvärr gick hon inte igenom veterinärbesiktningen, så jag fick ge mig ut och leta igen.

Därefter följde provridningar av ett 10tal hästar där ingen riktigt fastnade.
Jag började tro att jag aldrig skulle hitta en häst jag gillade, tills jag åkte och tittade på Rosie. När hon stod i stallgången var jag inte jätteimponerad, hon stod och nafsade och såg halvsur ut, men när jag fick se henne på ridbanan sken jag upp lite, hon hade trevlig sida och jag gillade uttrycket. När jag sen satt upp hade jag i princip bestämt mig efter en långsida, det sa klick :love:.
Provridningen gick faktiskt jättebra, jag hittade knapparna direkt och hon var mjuk och med ett väldigt tilltalande rörelsemönster.

Att hon bröt ut på hindret när ägaren red innan och att hon blev rädd för "ingenting" på den lilla utesvängen vi tog i sällskap av en ungponny efter provridningen på banan ändrade ingenting, jag skulle bara ha henne :love:.
Jag bestämde mig innan jag satt av ens och sa till ägaren att jag gärna köper henne.
Hon har aldrig någonsin tvekat på ett hinder med mig men lite tittig är hon fortfarande ;)


Provrid gärna några stycken om det är första gången du köper häst säger förnuftet. Men jag säger, vänta på klicket! Kommer det med första hästen så köp den, kommer det inte efter 15 stycken så fortsätt leta. Det ska kännas helt rätt i magen!
Lycka till och hoppas du hittar din drömhäst :)
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

Mina fösta ponnyer fick jag i julklapp och present. När jag skulle köpa D ponny så hade jag klart för mig va ja skulle ha, den skulle va reda att tävlas direkt,den skulle va väldigt stabil,och valack o absolut inte en arab. Men så fick jag se annonsen på ett arab sto och va helt såld! Hon är kvar hos mig än:) Min nuvarande stora häst är ett fuxsto som är den jag alltid letat efter. Jag kollade på 16hästar innan jag hittade prinsessan:) Vi köpte allt nytt till våra hästar och va hos sadelmakare och provade ut sadlar för o va säker på att de skulle passa. Jag tror att man ska veta vad man vill ha men inte låsa sig vid de. ;)
 
Sv: Hästköp, hur gjorde ni?

När jag köpte första hästen provade jag bara en. Han dök upp i en annons och vi åkte dit trots att timingen inte var helt bra och det var kärlek vid första ögonkastet. Men nu senast tog det längre tid. Provred 4 st innan tror jag, och hade en häst på prov i 1 månad.

När jag såg "min häst" kände jag direkt att det där var just min häst. Så hade jag inte känt med någpn annan vi tittat på. Trotts att han var raggig, smutsig och det var mörkt. Det var inte utseendet utan helt enkelt bara nåt som klickade. Men jag skulle ju dela hästen med min syster och hon var lite mer realist. Vi tittade på en annan häst i samma veva och hon hade svårt att välja mellan dem. Jag var dock från början helt säker på vilken jag ville ha. Och det bev han till slut.

Jag har inte eget stall men driver en lösdrift så jag såg till att ha en plats ledig åt honom - finns inget behov av att fylla hela lösdriften till gränsen ändå. Med första hästen hade jag kollat upp att det skulle finnas stallplats till hösten (köpte på våren) i ett stall nära min ridskola och blev lovad den om jag hittat en häst vid det laget (behöve inte betala ngt efter som att platsen inte var ledig förrän i höst). Men hästen kom på våren så jag fick ringa runt och hittade en plats i sista minuten efter sommarbete och sen flytta dit på hösten.

Nuvarande hästen provred vi 2 ggr, sen funderade vi ca 1 vecka så 3 veckor ungefär tog det innan vi bestämde oss. Ett par dagar senare besiktigade vi hästen på plats hos säljaren och när det var klart skrev vi kontrakt och lastade honom på transporten.

Vad gäller utrustning kan man ibland få välutprovade grejer med, men det är sällan att lita på. Vi hade en del kunskap/erfarenhet och då sadeln var utprovad ca 6 månader innan enl säljaren och vi tyckte att den satt ok använde vi den ibland. I övrigt red vi barbacka. Han skulle musklas så oavsätt ny sadel skulle den behöva bytas ut snart igen. Nu, nästan 1 år senare, har vi precis beställt en ny sadel som är utformad efter honom. Med första hästen var vi nybörjare och köpte en billig sadel på närmaste butik. Det fick vi sota för senare, eller snarare hästen... :(

Jag skulle personligen vilja ta hem hästen direkt efter besiktningen för allt kan hända hos säljaren efter det. Och man ska absolut delta vid besiktiningen så att man kan ställa frågor, prata med veterinären och se så att allt går rätt till.

Vi köpte våran häst också i juletider, provred nån vecka innan jul och hämtade hem honom på nyårsafton. Det var inga problem trots helgdagarna men vi hämtade ju hem honom själva med transport o så. Veterinären kom ut för besiktning 2 dagar efter att vi ringt så inte heller där var det några problem.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 981
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 350
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 527
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp