Bukefalos 28 år!

Hästköp-undersökningsplikt

Peppery

Trådstartare
Jag ska köpa en häst som jag har varit fodervärd på i 1,5 år. Hur funkar det med undersökningsplikten då?
 
Sv: Hästköp-undersökningsplikt

Beror på vilken lagstiftning köpet hamnar under. Men generellt sett har du ju väldigt god kännedom om hästen, en veterinärbesiktning är väl aldrig fel?
 
Sv: Hästköp-undersökningsplikt

Köper hästen privatägd. Den veterinärbesiktades när jag blev fodervärd och den har blivit behandlad av veterinär och benet röntgat när jag haft den men nu friskförklarad. Borde den veterinärbesiktigas igen för att jag ska ha gjort min undersökningsplikt?
 
Sv: Hästköp-undersökningsplikt

Du sitter ju lite i kläm. Besiktigar du och det framkommer något fel så kommer förmodligen ägaren att anse att du ansvarar för problemet då hsäten väl var UA när den kom till dig.

Å andra sidan: om det kommer en betydande anmärkning, vill du fortfarande köpa hästen?

Är den fullförsäkrad utan reservation idag? Vill du ändra något i försäkringen när du köpt hästen?
 
Sv: Hästköp-undersökningsplikt

Ja tänkte också det, är det nåt med hästen så får jag ju stå för det oavsett om jag köper den eller inte. Nej, jag har inte tänkt ändra försäkringen, möjligen kanske dra ner livdelen lite, den är på 100 000 idag. Vad är vanligt/ vad bör man röntga om man vill göra det? Det benet han haft problem med är röntgat utan fynd. Den är fullförsäkrad utan reservation.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ska låna ut min häst till en tjej under 18. Hur skriver man då på fodervärds avtalet?
Svar
3
· Visningar
730
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
740
Senast: Andromedae
·
Ekonomi & Juridik Jag började fundera på en sak.T.ex en foderhäst har försäkring som betalas av ägaren.Om hästen behöver veterinärvård betalar fodervärden...
2
Svar
30
· Visningar
3 363
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 349
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp