Hästnerver

C

Cleo4

Min ponny blir kanska nervös när hon kommer till tävlingsbanan. är det någon som har något tips på hur man kan få henne mer avslappnad?
 
Sv: Hästnerver

Vara lugn själv. Ofta känner de av att ryttaren blir nervös av tävlingssituationen och blir spända av det plus att de är på nytt ställe med massa intressanta saker.

Ofta lugnar de sig ju mer de är ute och åker.
 
Sv: Hästnerver

har försökt detta, får hoppas på att det ger sig med tiden:D
 
Sv: Hästnerver

Hur gör du när du kommer till tävlingen?

Om min är jättespänd och tittig så tar jag ut honom i god tid och promenerar runt med honom, då brukar han slappna av för om man sitter på så blir det lätt korta tyglar och en spänd ryttare som bara är beredd på nästa utfall.

Finns det en bra plats så är longering ett par varv också bra så dom kan "skaka loss" då kan dom bli av med en del spänningar.

Galopp på lite lösare tygel brukar min också spänna av efter men det är ju så klart inte det första man vill göra med en tittig häst.

Det blir oftast bättre ju mer man är ute men jag vet hur jobbigt det är innan det släpper.
 
Sv: Hästnerver

Jag tar ut henne ur transportden direkt och går med henne. sen sitter jag upp och rider. Har aldrig testat att longera på tävling det är nog en bra idee.:) Det kan bli ganska jobbigt när hon blir spänd och jag sedan spänner mig, det blir som en ond cirkel.
 
Sv: Hästnerver

Kanske åka till olika träningar i närheten varje helg när det inte är tävling, så vänjer hon sig att komma till nya ställen. annars vet jag inte om du är intresserad av att använda naturliga fodertillskott, men Good as Gold hjälper om man vill ha en lugnare häst.
 
Sv: Hästnerver

jag vill inte använda någonting som jag måste stoppa i henne. jag försöker att besöka många olika platser med henne, jag får hoppas på att när jag blir ännu säkrare att hon kan lugna ner sig ännu mer.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
446
Senast: Cs218
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
169
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 848
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp