Bukefalos 28 år!

Hästolycka, hur skulle du ha gjort?

Jag hade:

1: Tagit ut mi häst ur ridhuset samtidigt som jag frenetiskt ringer efter hjälp. Lämnat min häst i hage box eller var stans det gått förvara den.

2: kollar människan och gjort vad jag kunnat där.

3a: är personen i medvetande med har ont, förmodligen suttit kvar om personen inte verkar vara vid sina fulla sinnes närvaro.
3b: är personen vid medvetande och verkar inte döende hade jag tvingat personen att ligga kvar och fångat in hästen
3c: är personen medvetslös skulle jag göra vad som går för att hjälpa personen.

Jag skulle aldrig släppa någon av mina tillsammans med en okänd häst, totalt livsfarligt och blir de rädda vaken ser eller bryr sig hästarna om att det ligger någon på marken utan springer rakt över
 
Att börja göra HLR innan man har larmat är ju bara meningslöst.

Säg inte det. På min senaste HLR-kurs (då inriktad på barn, men antar att samma bör gälla även för vuxna) fick vi höra att det viktiga är att inleda HLR så snabbt som möjligt. Det är bättre att göra en minuts HLR och därefter larma (och så återgå till HLR efter larm, då). Genom att starta HLRen ger du ju den medvetslösa syre, vilket gör att de där 3-4 minuterna innan allvarliga hjärnskador inträffar blir förskjutna. + att du har ju alltid möjligheten att personen vaknar upp/hjärtat börjar slå igen.
 
Skulle antagligen bli allt på en gång, ut med hästen mellan sargen, 112 i örat och springa fram till ryttaren och kolla medvetande och ge direkt rapport, men det förutsätter som sagt att det finns täckning.
Vad är det för ödeland egentligen? 112 är ju nödnummer och brukar alltid gå att ringa.
Vardagsmat för oss på glesbygden... Vissa gårdar har helt enkelt inte täckning, den är dålig generellt och har man lite radioskugga (tillexempel ett ridhus i plåt) kan det vara kört.
OM jag inte missminner mig, så sade det i GSM-nätets ungdom, att man använder sig av radionätet istället för mobiloperatörernas nät för nödsamtal, för att det alltid ska gå att nå 112. Risken är oerhört mycket mindre att man hamnar i radioskugga då, även om man bor långt ute i skogen.
Man kan ju dessutom alltid ringa 112 från låsta telefoner och även utan abonnemang etc.
 
Händelsen är gammal, men berättades på stallet häromdagen, vilket mynnade ut en ”hur-skulle-du-ha-gjort-diskussion”. Så jag ställer samma fråga här, hur skulle du ha gjort?

Du rider i ridhuset på din pigga fyraåring, som är lite lagom på tårna. I ridhuset tömkörs en häst, som kommer utifrån, som du inte känner, men som enligt hästägaren ska ”lära sig veta hut”, hästen är hårt inspänd och hon går på hästen ganska rejält. Du blänger lite på det andra ekipaget och tänker ”pucko” i ditt stilla sinne. Då händer det.

Den hårt inspända hästen har fått nog av förare och pisk, kastar sig rakt upp i luften och slår. Du ser att det träffar men inte exakt var. Föraren sjunker ihop och blir liggandes.
Du har nu en skadad människa, som du inte vet statusen på men som inte svarar på tillrop, hon ligger helt stilla. En häst som nu far runt fri som en galning med tömmarna fladdrandes runt bakbenen. Din egen, som var trippig innan blir naturligtvis uppspelt av hela scenariot. Ni är ensamma på anläggningen, vad du vet, om ingen har kommit medan du ridit. Stallet ligger naturligtvis i ”Långtbortomskogenberga” och mycket svag mobilsignal finns bara om man klättrar upp på dyngstacken. I själva ridhuset är mottagningen noll, därför ligger din mobil i din bil på parkeringen.

Vad gör du? I vilken ordning och varför just så?

1. Tagit bort hästarna därifrån och satt dem i boxar.. först min egen och sedan den löse (alternativt om det gick att spärra av en del av ridhuset så att den inte kan komma nära den skadade. Prio är att hästarna inte kan rasa runt så att de kan skapa kalabalik och fler riskerar att skada sig. Absolut INTE släppa min häst så att den också är lös.
2. Checkat den skadade/göra mig en bild av läget
3. Sprungit till mobilen, ringt ambulans om nödvändigt
 
Senast ändrad:
OM jag inte missminner mig, så sade det i GSM-nätets ungdom, att man använder sig av radionätet istället för mobiloperatörernas nät för nödsamtal, för att det alltid ska gå att nå 112. Risken är oerhört mycket mindre att man hamnar i radioskugga då, även om man bor långt ute i skogen.
Man kan ju dessutom alltid ringa 112 från låsta telefoner och även utan abonnemang etc.

Vet inte vad som menas med "radionätet" (kanske det gamla NMT-nätet? Men det går inte att ringa på längre). Jag jobbar hos en mobiloperatör och svarar på just täckningsfrågor, samt bor då själv på glesbygden. Det finns ställen med total radioskugga och dom är fler än man tror tyvärr. Det går inte alls alltid att ringa 112. Vilket man kan tycka att staten borde ta någon typ av ansvar för, men det gör dom icket och operatörerna är inte ålagda att ha 100% täckning i ett licensområde. Däremot så brukar nödsamtals-trafik styras om vi andra operatörer om det är just en viss operatör som blivit drabbad av en allvarlig störning. Men det förutsätter ju att det finns flera operatörer i området, eller någon överhuvudtaget.

Något som gör mig ganska så nervig när jag ska rida ut i skogen =/. På en del ställen därute är det så lurig terräng att jägarnas radio-walkie-talkies-vaddetnuär inte heller fungerar.
 
Det beror ju lite på väder, vart man har telefonen osv osv.

Det viktigaste är att hjälpa människan. Hade jag haft en häst där det fanns risk för att den började springa över oss så hade jag kastat ut honom ur ridhuset. Alltså bara öppnat sargen och ut med honom.
Sedan kolla andning och puls på den skadade. Påbörja HLR om det behövs...

Här kommer ju det svåra, i vilket läge ska man tillkalla hjälp? Det var ingen på anläggningen, det gick inte att ringa just där och telefonen var en bit bort... Någon gång måste man alltså lämna den skadade, och hellre i början än efter 20 min liksom...

Riktigt svårt läge!
 
Säg inte det. På min senaste HLR-kurs (då inriktad på barn, men antar att samma bör gälla även för vuxna) fick vi höra att det viktiga är att inleda HLR så snabbt som möjligt. Det är bättre att göra en minuts HLR och därefter larma (och så återgå till HLR efter larm, då). Genom att starta HLRen ger du ju den medvetslösa syre, vilket gör att de där 3-4 minuterna innan allvarliga hjärnskador inträffar blir förskjutna. + att du har ju alltid möjligheten att personen vaknar upp/hjärtat börjar slå igen.
Fast nja, nu har ju ryttaren just fått sitt hjärtstopp, så förmodligen är hen redan "fulltankad" med syre och varje minut jag ägnar åt HLR blir en minut när syret som finns förbrukas - man får ju inte in tillräckligt med syre med HLR. Att hjärtat börjar slå igen av min HLR är extremt osannolikt.
 
1. hoppat av och släppt min häst
2. kontrollerat andning på personen på marken vid misstänkt hjärtstopp hade jag sprungit omgående efter telefonen, larmat 112 och sedan påbörjat HLR.

Hästarna är det såklart fruktansvärt otrevligt att ha två stressade hästar som inte känner varandra lösa i ett ridhus, men det finns liksom inget annat sätt.
 
Alltså något som jag inte har sett någon skriva som faktiskt är det rådet man får på utbildning (ja någon skrev det) är just RÄDDA den som är i akut fara. Så beroende på hur hästarna bär sig åt t ex så har ju en tömmar/linor hängare efter sig och trassla in sig i både människor och den andra hästen om den inte verkar lugna sig. Den egna hästen kan trigga igång den första ännu mer om man släpper den lös o s v.
Är hästarna riktigt på tårna och speciellt om den skadade personen behöver HLR ska man kanske istället se till flytta personen till en tryggare plats (rädda). Ja det kan bli skador på nacke och rygg men om personen blir översprungen eller har hjärtstillestånd är kanske det "kan bli" att föredra än personen dör. En annan bit att tänka på är att påbörjar man HLR så ska man inte sluta innan medicinsk expertis /(ambulans/läkare) kommer och avlöser. Har man då inte larmat innan man börjar så sitter man med skägget i brevlådan om ingen annan dyker upp. Man orkar bara ge HLR en viss tid för det är jobbigt och alla ridhusbottnar är inte heller lämpligt underlag att göra det på.

Just 112 går på alla frekvenser/nät just för att man ska ha så stor täckning som möjligt. Går till och med att larma med en telefon utan SIM-kort.
 
Jag tror faktiskt att jag skulle ha kastat mig av min häst och slitit av gränser i farten. Sedan skulle jag ha släpat ut människan mellan sarg och yttervägg och sprungit järnet till bilen och ringt 112, uppe på gödeselstack eller var som. Sedan skulle jag ha sprungit tillbaka till människan och gjort vad jag kunde. Hästarna skulle jag hålla tummarna för men vänta med till ambulansen var på plats.

Visst kan människan skadas ytterligare av flytt men eftersom alla tänkbara scenarion här skulle kunna sluta med dödlig utgång så tror jag att min egen självbevarelsedrift skulle hindra mig från att börja fixa med någon annans uppjagade häst, en häst som jag enligt situationen har noll koll på. Men som sagt, den här situationen har ingen superlösning..
 
Senast ändrad:
Jag hade hivat mig av hästen, lämnat den där alternativt knutit fast den, roffat åt mig körpisken och kontrollerat andning och puls på människan. (pisken behöver jag för att kunna klappa till någon av hästarna om de kommer farande.) Om personen andas och har puls, ringer jag 112 och sedan försöker jag fånga in de två hästarna och sätta fast dem någonstans. Jag skulle inte under några omständigheter lämna en medvetslös person liggande på marken ensam i ett ridhus där en lös häst far omkring. Med en pisk kan jag freda både mig själv och personen på marken och i det läget bryr jag mig mindre om att hästarna får smock eller om de skulle skada sig. Människan först.

Att jag inte skulle ha mobilen på mig existerar inte så det bortser jag ifrån och att jag skulle sakna täckning finns knappt heller. Om det däremot skulle inträffa så skulle jag fortfarande kolla personen först, sedan få ut den lösa hästen från ridhuset, ta med min och gå och ringa efter hjälp. Ingen löst häst kvar i ridhuset med en skadad personen på marken.
Precis och 112 går oftast att ringa oavsett hur dålig täckning man har på mobilen (går ju att ringa 112 på mobiler utan simkort).
 
En liten liknande händelse har faktiskt hänt mig, min mamma blir påhoppad av en häst som trampar på henne lite överallt, jag hinner inte se vart hon blir trampad, tjejen som sitter på ramlar av och hästen springer iväg. Jag kastar mig av min häst, springer fram till min mamma men håller fortfarande i min häst, dock visar det sig att min mamma är vaken och klar i huvudet men har brutit foten och är omtöknad, när jag ser att allt är okej med henne ropar jag bort till tjejen som ramlat av och frågar om hon är okej vilket hon är. Sen fångas den andra hästen in.
Det var många som frågade hur min häst reagerade när allt det här hände, hon blev ju super stressad och hoppade runt när allt hände men när jag hoppade av glömde jag liksom av henne och det kändes nästan som hon förstod allvaret för hon sprang snällt med mig fram och stod blickstilla trots allt liv omkring henne. Nu var det inte lika allvarligt som TS berättelse då ingen var medvetslös men tror jag hade reagerat lika dant och antagligen släppt min häst väl framme vid personen.
 
1: Säkra åstedet (fånga in/få undan hästarna)
2: Kolla skador och starta livräddande om nödvändigt.
3: Ring 112 / skaffa hjälp.

Tycker detta är en bra räddningsplan och är vad jag lärt mig i krishantering - att man säkrar området först vid räddning, annars kanske räddningen misslyckas och man är plötsligt skadad själv.

Oavsett hur skadad personen är så hjälper det inte om räddningsmiljön är potentiellt farlig och att man agerar helt utan eftertanke.
Därför jag inte förstår varför man skulle släppa häst nr 2 så att man har två hästar som eventuellt springer runt och i värsta fall springer över eller sparkar person 2 eller skadar den skadade ytterligare. Det är allmänt känt att två okända hästar kan börja gruffas med varandra också.

Jag kan förstå att man snarast vill rädda, men man måste se till att omgivningen är säkrad, speciellt om ambulans kommer går det inte då att ha två hästar som fortfarande är lösa och springer omkring, det försvårar räddningen ytterligare..man måste kunna ha fullt fokus på den nödställde.
Så en räddningsplan bör man ha, inte bara agera helt i panik för det stjälper kanske mer än det hjälper. Bort med hästarna eller se till att de inte kan skada fler eller nå den skadade tycker jag är viktigt.
 
Den tanken förstår jag, och det är förstås svårt att spekulera i exakt hur okända hästar beter sig - men min spontana känsla är att hästar i den situation du beskriver lugnar sig rätt fort när tryck och press försvinner, och att de då inte skulle utgöra någon livsfara för mig eller den andre ryttaren.
Jag vet nog inga hästar som öht oprovocerat springer på ngn människa öht så är de fria i ridhuset trots att ngn människa ligger på backen lär det vara i princip noll chans att det öht är en aspekt skademässigt för ngn människa som inte lägger sig i hästarna ....
 
Jag skulle kastat mig av hästen och sprungit fram till människan och påbörjat HLR om det behövs. Hästarna hade jag gett blanka fasen i, lever de rövare får jag väl antingen öppna dörrarna så de springer ut eller släpa med mig människan ut och stänga dörrarna.
 
För några år sedan så blev en kompis avbockad när vi var på väg hem, var på uppfarten till gården och jag lyckades komma av min häst samtidigt som jag fångade hennes som kom i full galopp, båda var superstressade och eftersom enda vägen för dom, om jag släppt dom, varit rakt ut på en 90-väg eller rakt över henne så höll jag i dom och försökte ringa 112.

Försökte men det gick inte! Jag var så chockad att jag slog fel nr hela tiden och kunde inte släppa hästarna för att springa fram, hon var medvetslös, andades nästan inte och krampade... Blir tårögd när jag tänker på hur traumatiskt det var!

Men mitt i allt kommer min man springandes ut för trappen med SOS alarm på tråden, han ger mej mobilen och tar hästarna av vägen förbi henne och in i stallet och 7 minuter senare kommer ambulansen in på gården med blåljus och sirener. Och då ska ni veta att vi bor två mil från brandstationen där ambulansen står.

Så det är så lätt att säga hur man ska göra men när man står där mitt i, så vet man aldrig hur man reagerar, om man blir chockad eller om man kommer kunna göra allt rätt till punkt och pricka.
Jag trodde att jag skulle "vara duktigare" men som sagt, svårt att veta.

Min kompis fick hjärnskakning och var sjukskriven lång tid innan hon kunde börja arbeta igen.
 
För några år sedan så blev en kompis avbockad när vi var på väg hem, var på uppfarten till gården och jag lyckades komma av min häst samtidigt som jag fångade hennes som kom i full galopp, båda var superstressade och eftersom enda vägen för dom, om jag släppt dom, varit rakt ut på en 90-väg eller rakt över henne så höll jag i dom och försökte ringa 112.

Försökte men det gick inte! Jag var så chockad att jag slog fel nr hela tiden och kunde inte släppa hästarna för att springa fram, hon var medvetslös, andades nästan inte och krampade... Blir tårögd när jag tänker på hur traumatiskt det var!

Men mitt i allt kommer min man springandes ut för trappen med SOS alarm på tråden, han ger mej mobilen och tar hästarna av vägen förbi henne och in i stallet och 7 minuter senare kommer ambulansen in på gården med blåljus och sirener. Och då ska ni veta att vi bor två mil från brandstationen där ambulansen står.

Så det är så lätt att säga hur man ska göra men när man står där mitt i, så vet man aldrig hur man reagerar, om man blir chockad eller om man kommer kunna göra allt rätt till punkt och pricka.
Jag trodde att jag skulle "vara duktigare" men som sagt, svårt att veta.

Min kompis fick hjärnskakning och var sjukskriven lång tid innan hon kunde börja arbeta igen.

Ja verkligen det är oerhört traumatiskt när olyckan sker i sig , men kanske just därför blir jag så chockad av alla svar i denna tråd att de ser till att ställa undan sina hästar först och främst innan de ser till att försöka rädda människoliv , med div motiveringar/fokus på sina hästar innan :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 299
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: Nahar
·
Träning Har iväg min häst på tillridning då jag känt att min tid inte räcker och hon är lite för mycket häst för mig. Har känt mig osäker med...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått en ny stallkompis. En vuxen men tyvärr omdömeslös person. Hen började sin karriär i stallet med att ta in 2 stora hästar...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
23 697
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp