Skumt värre!

Nillizan

Trådstartare
Har köpt en shettis som jag inte hade räknat med egentligen. Men hon trivs bra här och vi trivs med henne!
Nåja, att bara få passet ifrån de förra ägarna var ju struligt. Efter ca 1 ½ månad fick jag äntligen det, men då stod de inte som ägare på hästen. Vi skrev ett köpekontrakt innan så.
Har kollat id-diagrammet och chipet och det är samma häst som i passet. Kollade även upp om hon skulle råka vara stulen, hon är inte stulen.
Men här och häpna så hittar jag en annons med henne, där de förra ägarna söker medryttare till henne. Och datumet för annonsen är ju långt efter jag skickat in för ägarbytet till passet och för köpekontraktet.
Varför gör man så? Ska försöka få tag på dem och få en förklaring.
 
Sv: Skumt värre!

Undlerligt! Kan det var att det är någon fodervärd som sålt henne eller likande? Du måste tala om hur det gått.
Mvh
Pudlan
 
Sv: Skumt värre!

De som la ut annonsen är de som sålde hästen till mig. Inte den ägaren som stod i passet.
Jobbigt att ha flera "ägare".
 
Sv: Skumt värre!

Det låter onekligen väldigt konstigt, kan faktiskt vara så att det är en fodervärd som sålt hästen till dig - kanske var det därför passet tog så lång tid att få fram då de måste lurat i den riktiga ägaren något för att få tag på det. Den riktiga ägaren kanske även tyckte att de borde skaffa medryttare eller så har de nämnt något om det själva till ägaren och då måste de löpa linan ut genom att skaffa ett alibi genom en annons utifall ägaren skulle ana oråd?
Lite mycket konspirationer kanske men det finns så mycket konstigt folk i hästvärlden att det räcker och blir över. :p
 
Sv: Skumt värre!

Jaha, andrahands information kan man inte lita på! :devil:
Annonsen blev borttagen på det datumet, inte utlagd. Jag tycker det ändå är skumt. Den ägaren som stod i passet hade skrivit på för ägarbyte, men inte köparen.
Hade en köpare till min travare för många år sedan, som var så knusslig med att skriva på ägarbyteslappen till STC. Det kostade för mycket pengar var anledningen! :confused:
Men köper man en häst, så borde man väl ha råd att betala 200 kronor eller vad det nu kostade då. Märkliga människor!!!
 
Sv: Skumt värre!

kl

Jag står inte som ägare i min hästs pass.

Men har ju ett separat ägar bevis, det är ju det som gäller.

Ingen som bett om att jag ska skicka in passet för att de ska fylla i ny ägare i det.
 
Sv: Skumt värre!

kl

Jag står inte som ägare i min hästs pass.

Men har ju ett separat ägar bevis, det är ju det som gäller.

Ingen som bett om att jag ska skicka in passet för att de ska fylla i ny ägare i det.

Isåfall hoppas jag att det är en valack. Annars kan du i värsta fall inte ta en avkomma på hästen och själv bli ägare, det är nämligen den som är registrerad ägare på stoet som även blir ägare till hästens föl hos rasföreningen. Jag har åkt på att betala avgifter för alla oregistrerade ägarbyten på en häst jag köpte. En "mellanägare" visste jag om för den var skriven med blyerts i passet men jag fick alltså betala ägarbytet till mig, de två ägarbyten som var gjorda efter uppfödaren som jag visste om plus några till som jag inte hade en aning om men som tydligen rasföreningen luskat reda på. Två år tog det från köp tills jag hade passet, under nästan hela den tiden låg passet hos rasföreningen för att de ville att vi (säljare och köpare) skulle redovisa hela ägarkedjan med samtliga namnunderskrifter. Helt omöjligt för mig när hästen åkt runt halva landet. Numera är jag helt allergisk mot hästar som inte har pass samt rätt ägare registrerad.
 
Sv: Skumt värre!

Jag är registrerad ägare.
Står på ägarbeviset.

Brukar man skicka in även passet då för o få det skrivet o stämplat även där?
Det stod faktiskt specifikt att jag INTE skulle skicka in passet. Utan bara separata pappret. Som då va ägarbevis och ägarbyte.

Det är ett sto :)
 
Sv: Skumt värre!

"Ägarbyte

När en häst byter ägare ska hästen registreras på den nya ägaren. Reglerna kan se något annorlunda ut för olika raser men nedanstående gäller för de raser som SH administrerar, dvs hästar som har ett registreringsnummer som börjar med raskod 00, 10 eller 60.

Fyll i ÄGARBEVISET (finns i plastfickan på insidan av passets pärm) och skicka det till Svenska Hästavelsförbundet, Box 314, 532 24 Skara. Ägarbeviset ska vara undertecknat av köpare och säljare. Ett nytt ägarbevis utfärdas till den nya ägaren och skickas ut mot postförskott.

Kostnad: 275 kr varav 75 kr är porto och postförskott


Hästpasset ska INTE skickas in utan det ska alltid följa med hästen. "

Så här stod det alltså. Och det är vad jag gjort. Alltså inte skickat in passet. Ska man skriva in i passet själv?
 
Sv: Skumt värre!

kl

Passet är som andra redan har sagt INGET ägarbevis. Det ska alltid följa med hästen och ska intyga vad det är för häst inte vem som äger hästen. Där måste du ha ett separat hästägarbevis.
 

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik Hej... Jag letar efter en trevligt skogsmulle, men... Jag har haft mycket otur innan och blev lurad innan. Jag köpte drygtt två år...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 975
Senast: Sammy
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 515
Senast: zolan
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 377
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp