Hästpass är ett stort misslyckande.

E

ecssory

Jag blir irriterad bara jag tänker på det. När Regbevisen skulle avskaffas trodde jag att äntligen hästbranschen skulle moderniseras och introduceras i modern livstid - icke.

Istället för att lagbestämma om märkning av varje individ med tex chip med tillhörande datasystem som både distriktare, kliniker, försäkringsbolag och tull har tillgång till så kom...hästpasset!

Ytterligare mer ihopbundet papper.
Denna gång med sidor för olika information. Vem i bestämmande position var så dum att de inbillade sig att människor skulle ta med sig passet för att få nedtecknat varje gång hästen blivit sjuk eller skadad?
Det bluffas ju redan i riklig mängd då hästägare inte uppfyller sin lagliga skyldighet att informera om skador och sjukdomar på hästen- skulle samma människor då frivilligt ta med sig passet till kliniken/veterinären? - knappast.

Det är dags att presentera IT för hästbranschen. Det behövs ett rejält överförmynderi där ägaren inte har något att säga till om. Kontaktar man veterinär/klinik så scannar veterinären in hästens id och skriver tillsammans med hästägaren in hälsoinformation i ett gemensamt datasystem tillgängligt för tidigare nämnda instanser.

Anledningen till att Försäkringsbolagen skall informeras är för att som det är just nu döms hästar ut som säljs vidare (pga otillräcklig försäkring) och hos ny ägare får ny utredning och tillslut återigen döms ut för samma skada som den tidigare blivit utdömd för. Därefter kan den mycket väl återigen bli såld eller om den har tur utdömd eller ett alternativt liv anpassat till skadan.

Hade vi ett fungerande system så skulle inte detta kunna hända, hade vi ett fungerande system så vore det så mkt svårare att bluffa - hästköpare skulle kunna känna sig mycket säkrare vid köp.

Vi privatpersoner pratar ofta om oärliga hästhandlare, så fort vi som vanliga privatpersoner säljer hästar så är vi för stunden en hästhandlare och många av oss precis lika oärliga.

Dags att klämma åt systemet och spärra nödutgångarna för alla bluffare. Det måste hända något nu.

T.om. hundar är märkta och varför då inte hästar där det rör sig om så mycket pengar - vad är en hund jämförelsevis?
 
Håller med!

Bra skrivet :bow:

Har precis fått ett hästpass till min häst, och det känns som en otymplig historia som är rätt förlegad :(
 
Men...

Jag har märkt min häst, infört i passet. Som var med till klinik, där de inte tittade på det, inte fyllde i något etc.

Så det vore nog fint om klinikerna sade till om det eller åtminstone fyllde i det som ska fyllas i när man har det med sig.

Min veterinär hemma höll på å få dåndimpen när det inte stod ngt i passet om hennes butta osv :angel:
 
Jag tror val att Sverige ar ett utav de fa lander som finns i Europa som inte haft hast-pass i ett flertal artionden! Och i dessa lander har det fungerat alldeles utmarkt, varfor skulle det inte gora det i Sverige???

Detta med hastpass ar en jattebra grej. Du behover bara en handling pa hasten, dar allting ska skrivas in.
Vaccinationer, registering i diverse foreningar, agare, osv.
Sjukdomar osv, kan jag erkanna att jag slarvar lite med. Inte skriver veterinaren in om min hast fatt antibiotika av nagon anledning. Men passet ar med overallt dar hasten ar med. Pa tavling, veterinar, etc. Annars ar det ju svart for veterinaren att veta nar hasten fick stelkrampssruta osv.

Ett hastpass ar en bra ide - och ar det nagonting vi inte behover i Sverige sa ar det val mer regler och regulationer pa vad vi far och inte far gora med vara hastar.

Och forresten sa importerar Sverige sa otroligt mycket hastar, att om en sadan grej skulle fungera i Sverige, sa ar resten av varlden ocksa tvingade till att ha samma regler.
Jag tror att det ar praktiskt omojligt, da vi i olika delar av varlden har olika slags hasthallning och jobb at vara hastar.
 
:bow: :bow:
Sedan: Hur naturligt är det att spruta in ett chip i en kropp, hur länge dröjer det till vi människor får det :confused: :confused:
 
"Ett hastpass ar en bra ide - och ar det nagonting vi inte behover i Sverige sa ar det val mer regler och regulationer pa vad vi far och inte far gora med vara hastar".

Hästpasset fungerar inte som tänkt (dvs att ge en samlad information av bla veterinära behandlingar) och eftersom så många av oss är så oärliga att vi vid försäljning inte uppföljer vår lagliga skyldighet att informera om hästens FULLSTÄNDIGA skade och sjukdomshistorik så behövs det DEFINITIVT ett hårdare reglemente som direkt tvingar oss att vara smärtsamt ärliga.

"Och forresten sa importerar Sverige sa otroligt mycket hastar, att om en sadan grej skulle fungera i Sverige, sa ar resten av varlden ocksa tvingade till att ha samma regler".
Den stora majoriteten av halvbloden är svenskfödda och gällande importer så kommer de ofta hit i yngre ålder och då är det bara att peta in ett chip from det datumet.

Importerade ponnysar ingår oftare i ett chipsystem. Om ponnysar kan vara chipade så skall väl även de stora ingå i ett moderniserat system.

Bra hästar kostar mycket pengar även i utlandet så när man importerar ett billigt halvblod med tanken att göra ett klipp skall man vara medveten om att många halvblodsimporthästar många gånger har några, för köparen, mer eller mindre allvarliga deffekter.

Dessutom är "fusket" lite mer raffinerat i utlandet. I Sverige finner ibland veterinärer när de får besök av en importhäst för utredning att de påkostade digitala röntgenbilderna som togs vid köpet är A. retuscherade B. Inte är bild på rätt häst.

Enligt flera veterinärer som jag pratat med har de en känsla av att fusket utomlands är en egen liten affärsverksamhet där även veterinärer deltager.

Jag har själv erfarenhet av detta problem både personligen och via bekanta.
Blåsningarna har varit på hästar upp till 100 000kr, gamla utläkta skador som inte visas vid vanlig besiktning och röntgen men likväl gör hästen obrukbar.
 
En insändare var med i ridsport nr 9 under rubrik "Sektretess kan missbrukas".
 
gällande importer så kommer de ofta hit i yngre ålder och då är det bara att peta in ett chip from det datumet.
Givetvis! Alla hastar ska microchippas enligt mej. Pa Irland microchippar man numera ALLA hastar. Ponnierna har varit microchippade i flera artionden. De aldre hastarna behover inte chippas, men alla fol som registreras maste chippas sedan 2 ar tillbaka. Det ar jattrebra!

Dessutom är "fusket" lite mer raffinerat i utlandet. I Sverige finner ibland veterinärer när de får besök av en importhäst för utredning att de påkostade digitala röntgenbilderna som togs vid köpet är A. retuscherade B. Inte är bild på rätt häst.
Det finns rotagg overallt!! Det ar dock lite val inskrankt att tanka att man i Sverige ar sa mycket arligare an vad man ar i utlandet. Jag har ett flertal expempel pa hur man luras i Sverige ocksa. Det viktiga nar man koper hast utomlands ar att man har rekommendationer, eller kanner handlaren man koper ifran. Och att man ar med pa veterinarbesiktningen!! Jag rekommenderar aven att man visar bilderna for en annan veterinar, om det handlar om mycket pengar for en hast. Veterinarer kan ocksa gora misstag!
I de flesta europeiska lander finns det ingen ATG-klinik som man har i Sverige. Utan de flesta veterinarer har en privatklinik. Man delar heller inte in veterinarerna i distriktare och klinikare. De flesta veterinarer har sin inriktning och man letar upp en hastveterinar for en besiktning.

gamla utläkta skador som inte visas vid vanlig besiktning och röntgen men likväl gör hästen obrukbar.
Hur kan en utlakt skada som inte visas vid varken besiktning eller rontgen gora hasten obrukbar????? :confused: :confused: :confused: HAr du nagot exempel, sa att jag fattar?
 
Men om du tycker hästar skall chippas då förstår jag inte varför du tycker hästar även skall ha pass?
Möjligen kan man ha ett id-bevis som enkelt kompliment till Chipet.


"Det finns rotagg overallt"
Självklart och i Sverige luras det förfullt i hästbranschen (trodde de framkommit i det jag redan skrivit) men i utlandet är det fusk som är mer "proffsigt".

Bilar skruvas i Sverige men är betydligt mer vanligt i Tyskland...där är det nämligen ok att skruva mätarställningen på bilar.

Angående utläkt skada:
Gamla oaktiva (utläkta) förändringar som ändå gör hästen obrukbar vid viss påfrestning.
Utläkt senskada där ärrbildningen omöjliggör brukbarhet.

Ovanstående typ av skador ger ofta en häst som går igenom besiktning men efter brukande blir halt eller på annat sätt obrukbar.
 
Men om du tycker hästar skall chippas då förstår jag inte varför du tycker hästar även skall ha pass?
Möjligen kan man ha ett id-bevis som enkelt kompliment till Chipet.

Vi manniskor ar inte fullkomliga och perfekta, och kan tappa bort ett pass. En hast kan ocksa bli stulen, eller kanske till och med springa bort. Ett pass ar till for oss vardagliga manniskor som inte gar omkring med chiplasare, sa att vi kan se hur hastens historia ser ut, medicinska problem, vaccinationer och tavlingsforbunds registreringar.

Visst ar det latt att chippa en hast och sedan ha en databas dar man plickar in vad man gor med hasten pa en veterinarklinik.
Men eftersom du klagar pa allt mygel och fusk som pagar runt om i varlden, sa forstar jag inte varfor du skulle tro att det inte skulle bli nagot mygel i en annat system??
Vad gor "ditt" system vattentatt?
 
Vi har också varit på klinik med en häst och veterinären sprutade henne med både det ena och det andra. Tror du han frågade efter hästpass?
 
Eftersom veterinären antagligen har ett datoriserat journalsystem borde det vara enklare att bara scanna in det nummer hästens chip har. Bygger man sedan någon databas blir id-nummret lätt sökbart och man kan få fram all information om hästen.
Att informationen verkligen kommer med blir säkert etersom id-nummret ligger i journalen som jag antar att veterinären MÅSTE göra oavsett märkning på hästen.
 
Sa man kan inte scanna in ett annat nummer, an det just hasten framfor sej har??
Kom igen! En veterinar kan val aka hem till dej och ge din hast vad som helst egentligen! Inte behover veterinaren skriva ner i en journal vad han gett din hast, om inte veterinaren vill.
Om det ar speciellt medicin som de enligt lag maste skriva ner vem som fatt, sa kan veterinaren alltid saga att han tappade flaskan och spillde ut innehallet.

Kom igen manniskor! Mygel och fusk kommer att finnas oavsett vilket system vi har.
 
Jag ser detr mest som ytterligare ett dyrt trassligt papper.

Är så trött på ridsportens alla regler :crazy: Blir dyrt och omständigt.
 
Det är inte ridsportens regler som säger att alla hästar skall ha pass, det är EU-regler som stipulerar att samtliga hästar oavsett inriktning eller användningsområde ska ha pass.
 
Det är ett enormt mygel som pågår på hög och låg nivå om allvarligare saker och rena petitesser. Att det myglas beror på att det är LÄTT.
Självklart kan det bli mygel men ett itbaserat system har högre säkerhet. Det kommer krävas viss kompetens att mygla och det kommer bli svårare för vanliga människor att luras.
Det kommer kosta tid, engagemang och pengar att mygla.

Visst kan man tappa bort pass och glömma pass, om hästen är chipmärkt så blir det mindre papper att hålla reda på - all information finns i chippet.

Hålla på med papper har man i andra branscher sedan -70 talet bearbetat hårt för att få bort och ersätta med säkrare it-baserade system.

Idag fyller man antingen inte i passet vid veterinära besök eller så fyller man i det ibland...DET SKALL VARA FULL KONTROLL - varenda liten kotledsinflammation skall vara nedtecknad.
 
Så sannt. Men det blir ytterligare ett papper man behöver för att hålla på med ridsport.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 996
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag ber ödmjukast om tips och råd i denna tråd och inga påhopp tack. Jag har en helt underbar häst som jag älskar högre än...
2
Svar
38
· Visningar
4 443
Senast: Coolfrees
·
Hästmänniskan Jag tog hem en häst (oreg varmblodstravare, aldrig travtränad, född -99, valack) runt 10 januari 2007. Vi gjorde av någon dum (korkad är...
Svar
5
· Visningar
1 133
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp