Hästpass är ett stort misslyckande.

Som någon sa, mygel och fusk går att ordan oavsett system. Ett chip är lätt att byta ut tex.

Hursomhelst, vi pratade om detta på en föreläsning och tydligen är det så att när vi gick med i EU så registrerades det inte där att vi har hästar. Vi är typ det enda landet i EU som inte "har hästar". När då det kom upp att vi måste skaffa pass frågade min lärare (veterinär) jordbruksverket hur vi ska kunna ha pass till något som inte finns.... Hon har inte fått något svar på det.
Eftersom vi inte registrerat att vi har hästar i Sverige är det många hästbidrag som vi inte kan ansöka om också.
 
Tror alla kan instämma i att pappersexersis är 1000 gånger lättare att mygla än datachip/frysmärkning. Ett ingrepp i papper är inte så avancerat till skillnad från ingrepp i hästen.

Det kommer bli chipmärkning därefter gäller det bara att nyttja systemet fullt ut och hoppas på ett medicinskt gemensamt system och se till att veterinärer registrerar alla diagnoser och behandlingar på varje individ.
 
Nu vet jag ju inte om din häst fick ngt med livstids karens men det är helt klart att reglerna om livstids karens har dålig förankring hos veterinärer, inte utan anledning.
De flesta veterinärer vet att tidigare karenstider inte var helt utan underlag o att en höjning från tex 14 dagar tii livstid inte är rimlig.
Jag gjorde en djupdykning bland EU reglerna för ett tag sedan för att kolla vad som gällde Celestona Bifas(vanligaste kortisonet för ledinjektion).
Vad jag hittade var följande, ursäkta om det blir lite krånglig fråga gärna, dexametason har MRL-värde/karenstid på flertalet djurslag, när det ansöktes om MRL värde för betametason (celeston bifas) ansåg Eu-komissionen att det var så likt dexametason att MRL-värdet kunde sättas till samma. problemet var att ansökningen aldrig gjordes för häst vilket innebar att andra djurslag fick ett MRL-värde o därmed karenstid medans häst fick livstids karens.
PL
 
Jovisst, funderar själv på att chipmärka. Har tänkt på hur lätt det är för någon att bara gå och ta min häst från hagen nu när hon går ute dygnet runt. Då kanske man har någon chans att få tillbaks henne iaf.

Fast chipmärkning måste marknadsföras på bredare front överallt i samhället tror jag. Man chipmärker ju många hundar nu men det är väldigt få polisstationer som har chipavläsare och är de då inte märkta i örat spelar det ju ingen roll. Gäller även många tullstationer.

Jag tycker mitt pass är fint dock. :banana:
 
:bow: :bow:
Sedan: Hur naturligt är det att spruta in ett chip i en kropp, hur länge dröjer det till vi människor får det :confused: :confused:

lika naturligt som stelkrampsspruta.. och det är helt normalt att göra..
har man chip på alla hästar kommer det inte finnas många hästar med okänd härstammning på i framtiden..

det skulle inte vara fel med ett chip i armen (precis som det finns många tjejer med p-stavar i armen) tänk att slippa släpa med sig pass på resor, ID-kort till krogen och körkortet när man ska köra bil.. snart kan man betala mat och kläder med chippet oxå och låsa upp ytterdörren. bygga in telefon i chippet t.o.m.. GPS oxå kanske.. :D :D
[color="666666"]jag bara skojar[/color]
 
Har inte läst hela tråden. Men jag anser som dom andra som jag läst svaren av att du har helt rätt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 006
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag ber ödmjukast om tips och råd i denna tråd och inga påhopp tack. Jag har en helt underbar häst som jag älskar högre än...
2
Svar
38
· Visningar
4 443
Senast: Coolfrees
·
Hästmänniskan Jag tog hem en häst (oreg varmblodstravare, aldrig travtränad, född -99, valack) runt 10 januari 2007. Vi gjorde av någon dum (korkad är...
Svar
5
· Visningar
1 133
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp